Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb al een keer eerder (aantal maanden geleden) over ons zoontje gepost die nog niet loopt. We zijn een paar maanden verder, en hij loopt nog steeds niet.
Volgens mijn man is dat heel normaal, dat zou ook vast en zeker zo zijn maar ik zou het heel fijn vinden om wat geruststelling/ervaringen/herkenbaarheid te lezen :relaxed:

Zoontje wordt volgende maand 1,5 jaar.
Sinds hij 9 maanden is staat/loopt hij langs de rand van dingen. Af en toe zet hij stapjes aan de hand (soms aan één hand) maar dat is de afgelopen weken steeds wat minder geworden. Hij staat wel regelmatig helemaal los.
Hij klimt en klautert er op los, is mega snel in kruipen en ik heb niet het idee dat hij ergens op “achter” loopt.
Maar na bijna 9 maanden sinds het langs de rand lopen nog niet loslopend baart mij toch wat zorgen…
Ik hoop maar gewoon dat hij lui is, net als zijn moeder :relieved:

Volgens mij is dit heel normaal hoor! Als ik kijk naar kinderen van vriendinnen liepen de meeste ook pas na 1,5 jaar, sommige zelfs nog wat later. Het ene kind is gewoon wat sneller dan het andere dus zou me er nog niet te druk over maken. Komt vanzelf!

7 likes

Kan luiheid zijn, maar ook wel slim. Waarom zou je iets nieuws aanleren terwijl je prima kan komen waar je heen wilt? Misschien is er iemand die een tip heeft om het voor je zoontje wat interessanter te maken. Maar volgens de moeders in mijn omgeving zien ze dat nut vanzelf in.

1 like

De oudste liep hier bij 1 jaar en 5 maanden. Heel normaal

1 like

Onze dochter deed hetzelfde! Ze heeft ook ontzettend lang langs de bank en tafel gelopen enzo, maar het duurde echt maanden totdat ze ook echt los liep. Ineens deed ze het en vanaf dat moment ook heel steady. Die wiebelige eerste stapjes heeft ze overgeslagen, denk doordat ze al zo lang met hulp stapte. Ze was 19 maanden toen ze liep.

2 likes

Om je gerust te stellen. Mijn dochter liep pas met 1 jaar + 8 maanden. Heb regelmatig geoefend met aan de hand lopen en toen dat goed ging heb ik de tip van @Ludo gebruikt. Een pollepel in de hand geven en dan zelf de hand los laten bij je kindje. Elk kindje een ander tempo.

2 likes

Het kan ook normaal zijn en niets om je zorgen over te maken, maar ik denk dat het wel slim is om een professional te laten meekijken ipv alle verhalen van forummers van kinderen die met 2,5 pas liepen en die nu topathleet zijn, om het maar even overdreven te zeggen. Misschien is er wél iets aan de hand en kan een fysio daar goed bij helpen. Ik zou gewoon eens een kinderfysio bellen.

6 likes

Het cjg zegt zelf ook dat het gemiddelde 18 maanden is, en dat het ook normaal is als het later is. @DikkeKip zegt zelf ook dat ze niet denkt dat haar kindje echt achterloopt. Ik had zelf de zorgen ook wel een beetje, omdat elk kind in mijn omgeving wel met 12 maanden al lijkt te lopen.

5 likes

Oh sorry, dat wist ik niet.
Ik vind het heel gek want mijn oudste was altijd zogenaamd laat met lopen maar die liep ook met 17 maanden? Ook bij het consultatiebureau waren ze er best op aan het hameren met 15 maanden dacht ik. Maar misschien ook omdat het een billenschuiver was dat het extra belangrijk was. Maar dan was hij dus gewoon gemiddeld en had ik zorgen om niets.

1 like

Als je je zorgen maakt kun je gewoon eens een afspraak maken met de kinderfysio om te kijken of je kind zich motorisch goed ontwikkelt. Grote kans dat alles goed is, maar dan ben jij iig gerustgesteld en kun je met een gerust hart afwachten tot je zoon het zelf doet. Ik ben met mijn zoon ook naar de kinderfysio geweest toen hij met 11 maanden nog niet ging tijgeren/zitten etc. Zij gaf wat tips om dingen met hem te oefenen maar vond het vooral fijn om te horen dat ze niets geks zag maar dat hij er gewoon nog niet zoveel zin in had.

4 likes

Bedankt voor alle reacties, heel fijn en lief :heart:
Het CB zei hier bij de laatste vaccinaties dat de meeste kinderen lopen als ze 1,5 jaar zijn.

@Nefertiti @itakepictures ik snap jullie reacties ook!
Misschien inderdaad fijn om gewoon even die extra zekerheid/bevestiging te hebben. Kan ik zelf een fyshio bellen of moet dat via het CB? :blush:

1 like

Wij hebben hele goeie ervaring met fysio, wij zijn via CB doorverwezen maar volgens mij kun je ook gewoon zelf afspraak maken!

Hier 15 maanden en staat nog niet eens zelf, fysio geeft aan dat na 2 jaar pas lopen het wordt gezien als ‘laat’.

3 likes

Als je je echt zorgen maakt gewoon aangeven bij CB en sturen zij je door.
Wij hebben ook fysio voor de jongste en tot 2 jaar vindt zij het ‘normaal’ (mits geen andere ‘opvallende’ dingen).

2 likes

Ik heb ook die reisset van magnatiles gekocht n.a.v. de tips hier maar ik vind het een beetje irritant dat ik voor m’n gevoel net zoveel
tijd kwijt ben aan die magneten weer bij elkaar zoeken en in dat doosje proppen als dat de kinderen ermee spelen.
Mijn kinderen zijn 4 en 2 en vind het dus niet per se een enorme aanrader tenzij je ook houdt van zoeken en bukken.
Het lucky dice spelletje van znoet vind ik wel echt een aanrader om te spelen met mijn 4 jarige.

Verder voor hoedjes had ik hier besteld:

Hebben wel heel veel keuze.

Deze heet Huttelihut Zomerhoed - Iers Cream m. Strepen en heb ik voor mijn 4 jarige met groot hoofd (ze viel buiten het percentile met geboorte) gekocht in 6-8 jaar (116-128). Die is heel fijn en het koordje is functioneel dus je kan hem nog iets afstellen als hij ruim is.
image

En MP Zonnehoed - Teddy - Botercrème in 53 cm maar die is strak vindt ze. Wel handig voor zwemmen.

En voor de net 2 jarige heb ik deze gekozen Name It Zonnehoed - NmnOli - Clematis Blue/Jet Stream/Fiery Red
image
In 50-51 cm maar die is wat losser en past 4 jarige ook nog net.

En Flöss Zonnehoed - Bobby - Blue/Green Stripe
image in 48-51 cm en die is precies goed voor hem.

Wel veel geld in 1 keer maar ik was het zoeken naar hoedjes zat.
Had voor ik bestelde even hun hoofd gemeten met een meetlint en de 4 jarige mee laten kiezen. Vind het niet erg om wat meer geld uit te geven aan een hoed maar dan wil ik geen miskopen.
Die Bucket hats zijn qua rand voor hem nog goed want omdat hij klein is, is zijn gezicht en nek ook klein natuurlijk dus het bedekt hem voldoende

4 likes

Mijn twee kinderen zijn allebei wat trager in motorische ontwikkelingen. Mijn zoontje liep met 19 maanden. Mijn dochter is richting 15 maanden en kruipt pas net een maand. Kinderfysio was heel behulpzaam. Mijn beide kinderen hebben een iets lagere spierspanning waardoor ze meer oefening nodig hebben om het te kunnen. En wij kregen tips om motorische ontwikkelingen te stimuleren. Was heel waardevol en geruststellend.

2 likes

Ben ik weet met een hele andere vraag, en het is vast al 828226x gevraagd (maar ik zie als ik het de zoekbalk gebruik vooral resultaten van 2020/2021)…

Wat te doen bij extreme luieruitslag?
Af en toe heeft hij rode billen maar dat is twee verschoningen later (zo goed als) helemaal weg. Sinds gisteren echt erge luieruitslag en sinds vandaag is het helemaal open… We gebruiken bepanthen, zoals altijd. Ik heb (naast vaseline en sudocreme) niks in huis en ga morgen naar de drogist. Wat kan ik het beste halen? Hij is ziekjes en heeft vandaag 9 poepluiers gehad :smiling_face_with_tear: Ook niet bevordelijk natuurlijk en hij krijst alles logischerwijs bij elkaar. Zo zielig

Zinkolie bij de drogist en bestel nu cavilon. Dat laatste is een spray die de huid afsluit en beschermt zodat het kan genezen. Werkt heel erg goed!
En geregeld even in blote billen laten zodat het goed kan luchten. En extra vaak verschonen.
Veel luieruitslag gehad hier (gevoelige huid) en dit werkte echt snel.

3 likes

Als aanvulling op @Huismus (zinkolie werkte hier ook goed :ok_hand:t2:) kregen wij in de kraamtijd nog de tip om de billen met een föhn droog te föhnen. Niet heet uiteraard. Dan voorkom je dat ze vochtig blijven waardoor het gaat broeien. Weet niet of een kind van 15mnd dat nog accepteert :grimacing:

2 likes

Bij ons werkte de Diaper Rash Gel Cream van Incia heel goed.

1 like

Ik zie verschillende soorten van Cavilon, welke moet ik gebruiken?