Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Het enige wat ik heb gedaan is elke dag 1 voeding met de fles geven (ik gaf borstvoeding) zodat ie het niet zou verleren voordat ie naar de opvang zou gaan. Dat ritme komt vanzelf wel, en zeker in het begin volgen ze je kindje wel wat meer met eten en slapen in mijn ervaring. Als kind niet in bedje wil slapen hebben ze hier ook een hangwieg en een kinderwagen dus komt vast goed!

3 likes

Trekpleister luiers zijn idd wel goed vind ik. Heb verleden week nog besteld en ze zijn gewoon hetzelfde als ze altijd waren, dus ik denk zoals de oude Kruidvat luiers?

1 like

Hier laten ze kindjes wel echt alleen in een bedje slapen. Maar qua ritme hebben wij aangegeven dat ze hen in bed mogen leggen als ze merken dat hij moe is. S middags wel uiterlijk 5 uur wakker maken ivm gaan slapen s avonds. Ook de tijden van de fles zijn bij ons richttijden en hangen weer af van de slaapjes. Vinden ze hier helemaal prima, maar wij zijn dus zelf ook niet echt moeilijk of precies hierin

1 like

Kijk je naar zijn moeheidssignalen of houd je wakkertijden aan? Ik zou ook altijd het eerste dutje van de dag in bed proberen. Ze hebben dan nog weinig prikkels gehad dus vaker kans op succes.

2 likes

Het klinkt heel zielig, maar ze moeten er toch aan wennen. Ik vond het ook sneu, het liefst wilde ik dat die stomme peuters hun mond hielden. :joy:
Maar ze gaan er wel baat bij hebben. Het is helaas niet overal zo lekker stil als thuis.

Wij volgen het ritme van onze baby, en de opvang doet dat gelukkig ook. Dus als ze in haar ogen gaat wrijven gaat ze lekker slapen. En ik kwam er vorige week achter dat ze lekker zelfstandig gaat slapen daar, terwijl dat thuis helemaal niet altijd lukt haha.

Die van ons vind het ook altijd heel gezellig om overal bij aanwezig te zijn zeggen ze op de opvang. Maar als ze moet slapen gaat ze naar het slaapkamertje en dan is het dus prikkelarm genoeg om lekker te tukken.

Ik denk dat je niet per se hoeft te hopen dat je kindje er klaar voor is omdat sommige dingen niet lukken. Ze gaan vanzelf mee met het ritme van de opvang. Na een maand merkten we echt verschil dat ze een beetje gewend was. Al gooien we haar nog steeds direct om 18:00 naar bed omdat ze helemaal bedankt is van de dag (ze is nu bijna 7 maanden).

4 likes

Bij ons is het afgelopen jaar 4 keer voorgekomen (stad). Bos/boerderij etc. Dan zijn er bijv 6 auto’s nodig, sommige ouders bleven op het uitstapje en soms konden mensen alleen brengen/halen en werd het dan opgesplitst tussen ouders. Maar zou daar niet helemaal een rijbewijs voor halen, weet ook niet hoe graag je met een vers rijbewijs met een auto met 4 luidruchtige kinderen wil rijden haha.
Genoeg ouders die nooit reden, sommige alleen om hun dure auto te showen. Voor uitstapje binnen de stad konden we met de cultuurbus :slight_smile:

3 likes

Ja goed punt, we letten op beide eigenlijk, maar er zit nog geen consistentie in. Komende weken maar eens een nieuwe serieuze poging doen in de ochtenden

Dit stelt me wel gerust (en de eerdere berichten van @o0Lin0o en @Tostibrood ook). Ik laat het komende tijd maar los, het komt vast wel goed als hij daar gaat beginnen. Heb in ieder geval een goed gevoel bij de opvang!

3 likes

Mijn baby was ook zo gevoelig. Sliep alleen thuis in bed of bij mij, nooit in de wagen of de auto. En zeker niet in het openbaar. Ook alles in de gaten houden en veel huilen. En nooit een ritme gehad.
Sommige kinderen (en mensen) zijn gewoon zo. Mijn kind is nu 2,5 en is nog steeds zo gevoelig voor prikkels, maar het is wel heel anders dan toen ze baby was. Slapen is nog steeds alleen thuis in bed in het donker, maar dat huilen werd langzaam steeds minder. Denk dat het ook helpt dat ze de wereld steeds wat beter gaan begrijpen. Ik weet nu ook goed wat overweldigend is voor haar en hoe ze daarna weer rust krijgt.

Zorg dat hij thuis even tot rust kan komen als hij van de opvang komt bijv. Ik gaf thuis bijv lekker een flesje knus samen op de bank.

Dat je baby nog niet zelfstandig in slaap valt is echt volkomen normaal! En dat weten ze op de opvang ook. Daar kennen ze ook nog allerlei trucjes en veel kindjes slapen daar makkelijker dan thuis.
Probeer je er iig nog niet te veel zorgen over te maken. In 2 maanden kan er een hoop veranderen.

2 likes

Ik ga deze denk ik kopen:

https://www.amazon.nl/SoBuy-Boekenplank-Kinderplank-Speelgoedkast-opbergvakken/dp/B081Q88LRH/ref=pd_aw_day0_m_sccl_7/258-6287347-8801550

Vind die van de kwantum ook heel leuk maar toch wel heel veel slechte reviews ook :sweat_smile:

2 likes

Mijn kind heeft dit ook, kan alleen pampers harmonie gebruiken.

4 likes

Bedankt voor de reacties! We hebben hier ook een trekpleister dus daar maar eens een pak halen. En anders maar helemaal over op Pampers ja, luxepaardje.

Dan krijgt hij maar minder zakgeld hoor, blijft geen feest

5 likes

Voor drukke uitjes zou je zo’n babykoptelefoon kunnen proberen? Dat dempt het geluid.

Heeft iemand hetzelfde?

Onze dochter van 7 maanden slaapt nu al zeker een maand de hele nacht tussenin. Ze valt wel in eigen bed in slaap maar wordt wakker rond 22 en dan nemen we haar ook maar vaak tussenin, dan slaapt ze beter/ hoeven we er niet 17881 keer uit voor de speen/troosten etc.

Enerzijds denk ik ‘shit gaat ze ooit nog wennen aan haar eigen bed of blijft dit nu voor altijd zo, dit is niet goed’ en anderzijds denk ik heel erg ’ ze voelt zich zo geborgen bij ons, ze wordt zo vrolijk lachend wakker, het is heel normaal om samen te slapen’. Het is echt vooral het gevoel dat het niet “hoort”.

(Oja en over 3 weken gaat ze 4nachten uit logeren en dan wil ze daar waarschijnlijk ook tussenin)

1 like

Wij slapen (ook) samen. En mijn ervaring is dat het echt banzelf weer stopt. Hebben voor de baby nu de cosleeper weer opgebouwd (van een IKEA ledikant). Hij ligt nooit er tussen, wel aan mijn kant en we passen (9 van de 10 keer haha) veilig samen slapen “regels” toe.

2 likes

Hier slaapt ze al 3.5 jaar het grootste gedeelte van de nacht bij mij in bed. Gaat slapen in haar eigen bed. En ergens tussen 23.00-4.00 klimt ze bij mij in bed. Vind het wel gezellig en fijn dat zij zich zo veilig voelt.
Ze zijn maar zo kort klein en moeten hun hele leven nog zelfstandig zijn.

Als ze uit logeren gaat slaapt ze wel gewoon de hele nacht in een eigen bed. Dat gaat prima gek genoeg.

7 likes

:joy: wat treurig

Hahaha okee, fair point en en goed om te weten :slight_smile: Ik wil sowieso ooit nog wel m’n rijbewijs halen maar het was tot op heden nogal een struggle.

1 like

Ik slaap ook met mijn kind van 2,5. Ze slaapt naast me in een co-sleeper en kruipt soms ‘s nachts bij mij. Ik vind het fijn, mijn kind vindt het fijn, mijn man vindt het fijn, dus ik zie het probleem niet. Vind het ook heel fijn dat ik haar die geborgenheid kan geven.
In grote delen van de wereld is dit volstrekt normaal, dus doe wat voor jullie goed voelt! (In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben ze bijvoorbeeld familiebedden, ook in hotels)
En ken jij een tiener die nog bij zijn ouders slaapt? Komt allemaal goed joh, je baby is nog zo klein.

12 likes