Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Onze dochter slaapt ook tussen ons in sinds ze 7 maanden is (ze is nu 8 maanden). Ze begint in haar eigen bed en wordt dan rond dat wij zelf naar bed gaan wakker maar wil dan niet meer in haar eigen bed. Vannacht was het toevallig pas rond half 2😅. Zelf heb ik er niet zo veel problemen mee want ik heb geen zin in strijd in de nacht. Liever dat we allemaal wel slapen dan dat er 1 van ons steeds naar haar kamer moet. Mijn vriend vindt het wel vervelend maar niks aan te doen. Ik zeg hem ook dat hij wel iets kan willen maar steeds met een huilend kind zitten heb ik ook niet zo veel zin in. Daarnaast vindt ik het inderdaad ook fijn om haar die geborgenheid te kunnen geven. Je merkt ook dat ze ons graag aanraakt als ze gaat slapen omdat ze altijd haar armpjes uitstrekt als ze in slaap valt zodat ze ons allebei kan aanraken.

4 likes

Mijn kind sliep toen ook vaak tussen ons in. Nu is hij 1,5 en slaapt ie de meesta nachten in zijn eigen bed, is vanzelf gegaan.
Op een gegeven moment dachten we: of niemand slaapt goed door hele tijd uit bed te gaan naar een huilend kind in zn eigen bed. Of iedereen slaapt goed maar bij elkaar in bed.

2 likes

Over samen slapen gesproken, ik zou dit ook willen proberen met onze baby die standaard 5u wakker is en niet meer slaapt, zeker gezien de wintertijd die eraan komt.

Hoe doen jullie dit veilig? Het gaat dus om max 2/3u uurtjes in de ochtend.

Haha ja het waren letterlijk de enige momenten waarop we die ouders zagen op school. Incl kinderen die dan in die auto op de snelweg half uit het raam mochten hangen enzo. Ze maakten zich bij de kinderen erg geliefd, bij de ouders en juffen een stuk minder.

Bedankt voor jullie ervaringen, fijn om te lezen! Toch stom he, dat we in het westen al snel denken dat dit ‘niet goed’ is.

Wat wij doen qua samen slapen is niet volgens de regels geloof ik, maar ik leg haar helemaal bovenin tussen ons in, (harde) kussens helemaal naar de buitenkant van ons bed. Ze heeft haar slaapzak nog aan en ligt op onze deken of met haar voeten(in slaapzak) onder de deken. Tja, ze draait inmiddels dus ze ligt ook vaak overdwars of op haar zij helemaal tegen mijn kussen aan… maar ik slaap wel lichter en leg haar snachts vaak weer op haar rug in het midden. Als je borstvoeding geeft schijnt het helemaal natuurlijk veilig te gaan

1 like

Wij slapen ook samen, omdat ik er anders zo’n 7 keer uit moet ofzo. En ik kreeg superveel last van mijn rug om haar elke keer in en uit de cosleeper te tillen. Ik weet dat het ooit beter gaat worden, maar pfff ik ben echt wazig de laatste tijd. Ik geef borstvoeding, slaap superlicht, en ben helemaal op haar afgesteld merk ik. Verder inderdaad alle kussens weg, kindje in slaapzak, en ik vouw me als een soort C om haar heen. Een arm boven haar hoofd zodat ik niet om kan rollen. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd me ook weleens omdraai, omdat ik anders helemaal scheef groei, en omdat ik steeds meer vertrouwen krijg dat ik écht niet op haar rol, want ik ben me veel te bewust van haar. Mijn partner slaapt in het logeerbed, niet zo gezellig, maar ik heb de ruimte in bed echt wel nodig, en anders zijn we allebei niks waard. Hij neemt haar dan 's ochtends over zodat ik lekker kan uitslapen. Heeeerlijk in mijn eentje in bed dan even hahaha. Ik vind het allemaal niet ideaal, maar volgens mij krijgt iedereen op deze manier de meeste slaap. En het is tegelijkertijd ook wel heel knus hoor. Maar die slaap mennnn, ik verlang echt weer naar diepere slaap.

4 likes

Voor sinterklaas willen we onze dochter (dan bijna 2,5) graag een step geven. Maar ik twijfel een beetje over welk type step. Zo’n scoot and ride-step vindt ze nu denk ik leuk, maar misschien is dat wel snel te klein voor haar ( deze: Scoot and Ride Highwaykick 1 Forest | Kindersteppen.nl). Hebben jullie ultieme tips?

1 like

Mijn kinderen zijn nu 5.5 en gebruiken beide al 3 jaar de Mini step van Micro. Ja ze zijn duurder dan andere steps maar echt hufterproof, ze blijven supersoepel rollen en doorstaan weer en wind zonder roest oid. Bovendien nog goed door te verkopen. Je zou dus ook prima een tweedehands step van dit merk kunnen kopen!

7 likes

Wij hebben een groter bed gekocht zodat we allemaal erin passen. Dan hebben we betere slaap dan steeds eruit moeten. Soms sliepen we met 4 maar dan draaide m’n man zich om. Dus hoofd bij voeten. En dan de twee kinderen en ik met hoofd naar boven. Haha
Maar nu leggen we de kinderen toch vaak terug voor meer privacy voor ons. Nu we uit de baby tijd zijn slapen ze ook weer wat beter.

4 likes

Ah dit vind ik echt een leuke oplossing haha. Zie het helemaal voor me!

1 like

Wij doen het nu zoals @Poopiesjaakie. En dus ook alleen als ze zo vroeg wakker is, rond 5/6. Wij slapen zelf ook erg licht omdat je toch alert bent. Het is meer een beetje doezelen.

Tot 8 weken heeft ze zelfs op mijn borst geslapen omdat ze bijna was gestikt op haar rug door reflux. Ik ben daar zo van geschrokken dat op mijn borst slapen veiliger voelde dan op haar rug. Ik geloof dan ook wel dat je zelf erg alert bent in deze situaties (mits niet gedronken etc natuurlijk).

4 likes

Hele persoonlijke vraag maar hoeveel geld geven jullie uit aan Sinterklaas en/of verjaardagcadeaus?
Sint is in december natuurlijk, maand later is onze baby jarig. We vieren beiden met familie waarvan er vast veel cadeautjes komen dus we denken er aan om één wat groter cadeau te kopen

Lastig om een bedrag te zeggen. Onze zoon is in december jarig en aangezien onze halve familie dat ook is en de feestdagen koop ik meestal wat dingentjes al door het jaar heen. We hebben voor zijn verjaardag nu van die magnetische tegels gekocht, een pyjama en een boekje over koeien. Voor Sinterklaas een houten giraf als schoencadeautje en voor kerst een set van grapat met poppetjes en buizen. Denk dat een groter cadeau echt niet zo gek is. Bij ons krijgt hij vaak allemaal kleinere dingen en dan is het al gauw zo veel dus is 1 ding misschien juist fijn ook wat jullie zelf dan geven.

2 likes

Jaaa precies! Snap ik ook heel goed. Is denk ik voor oudere kinderen ook weer anders.
Ik weet dat ons kindje tijdens Sinterklaas twee (we vieren het met met mijn en mijn mans familie één keer) vieringen allebei van vijf mensen/gezinnen dingen krijgt. Wat heel lief en fijn is natuurlijk maar als wij dan ook nog vijf kleinere dingen doen…
Daar komt bij, hij wordt in januari 1 en ik hoef niet perse het hele huis vol speelgoed :joy:

1 like

Ik doe meestal 1 groot cadeau van rond de 100 euro voor de kinderen samen (ik heb er 2). Dit jaar ga ik voor een uitbreidingsset Connetix denk ik.

Verder geef ik ze allebei een nieuwe pyjama en bv speelzand, knutselspul of klei. Mijn moeder koopt voor allebei een mooi boek. Op mijn werk krijgen ze een puzzel en lego.

Dus in totaal iets van 125 euro wat ik zelf uitgeef gok ik.

Verjaardag: mijn oudste kreeg een micro maxi step. Die is 150 euro. Ze kreeg 100 van ons en mijn schoonfamilie betaalde mee. Jongste wil ik volgende verjaardag ook zo’n step geven met dezelfde constructie. Mijn ouders geven dan een set nieuwe kleding die we samen uitzoeken. Denk dat dat ook zo’n 100 euro is.

2 likes

Ik probeer altijd dit aan te houden: iets wat ze graag wil, iets wat ze nodig heeft en iets leerzaams.
Dus ze krijgt o.a. een nieuwe pyjama.

In totaal geef ik daar €50-€75 aan uit. Komen de schoencadeautjes dan wel nog bij.

Voor verjaardagen krijgt ze vaak iets van rond de €100. Eerste verjaardag was dat een gepimpt Ikea keukentje.

2 likes

Omdat ze al zoveel krijgen (grote familie) vind ik het zelf altijd een beetje onzin om een groot te kopen voor hun verjaardag omdat het zo “hoort”. Van mijn broers/zussen krijgt ze altijd 1 groot cadeau ipv allemaal kleinere.
Dus ik denk zelf max €40. Maar soms kan dat ook €10 zijn. Vaak is het een toevoeging aan het grotere cadeau.
Bijvoorbeeld als ze een een fiets krijgt, dan zouden wij het mandje en de bel doen zeg maar.

Hier is het ook Sinterklaas, kerst en dan in februari weer een verjaardag. Dus er is in die periode sowieso al een overkill van cadeau’s geweest.

4 likes

Hier ook tussen onze hoofd kussens in gelegd, ik merkte zelf dat ik er echt wel lichter ( maar niet minder goed) van sliep waardoor ik nog nooit op een kind ben gerold. Als mijn man wat had gedronken ( niet eens substantieel veel maar meer uit principe) deden we dit nooit.
Als ik alleen was met een kind deden we het Voedingskussens en een hele barricade van kussen aan mijn man’s kant zodat de baby er niet uit kon rollen aan die kant.

2 likes

Ja januarikinderen zijn qua cadeaus the worst. Ik ben ook nog in dubio wat we gaan doen omdat we nu ook nog eens twee kinderen van begin januari hebben :clown_face:

Bij de eerste heb ik de afgelopen jaren rond de feestdagen (en ook nog wel zijn verjaardagen) om praktische dingen gevraagd zoals pyjama’s, boeken, leuke bordjes, sloffen, kleding en dat doen mensen gelukkig wel. Alsnog hebben we ook een shitload aan speelgoed omdat hij tussendoor ook nog wel eens wat krijgt en er dingen worden doorgegeven van oudere nichtjes en neefjes. Geen idee wat we dus nu nog moeten vragen voor de baby die in januari 1 wordt want we hebben al zo veel. We neigen er zelf naar om in plaats van een fysiek cadeau een paar dagen weg te gaan met de kinderen.

Ik ben binnenkort een keer een middag vrij als ze naar de opvang gaan en ik ben van plan om dan eens goed door al het speelgoed heen te gaan en een deel op te bergen en waarschijnlijk ook een heel groot deel van het speelgoed en de knuffels naar de speelgoedbank te brengen.

3 likes

@DikkeKip Same, begin januari verjaardag en dan wonen we ook nog in een land waar ze aan de kerstman doen. Ik spreid het allemaal uit, en zorg altijd dat ze ook wat ‘nuttige’ cadeaus krijgt zoals handschoenen en sokken. Ze krijgt ook altijd een boek (of twee) van zowel sinterklaas, kerst en voor haar verjaardag. Ik zorg voor één ‘groter’ cadeau per feest, en die koop ik ook rustig tweedehands. Ze krijgt nu bijv rolschaatsen die ik van Vinted heb. En ze krijgt kaartjes voor een balletvoorstelling, dat levert ook geen extra troep in huis op + het is iets leuks om als gezin samen te doen. Maar het blijft lastig, alles zo binnen 4 weken op elkaar.

4 likes