Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wat vervelend zeg! In wat voor situaties krijgt ze die buien? Is er een rode draad, dat het bijv is op momenten dat er iets moet of dat er haast is oid? En is het dan ook op vaste dagen als je zegt dat het alleen is als jullie samen zijn? Is de dag daarvoor misschien te druk geweest? Of is er sowieso islets veranderd in jullie leven? En het kan ook ‘gewoon’ een fase zijn. Zelfs nu mijn oudste bijna 9 is zijn er nog periodes waarin ze echt niet te doen is (9 jaars fase, bereid je er alvast op voor :sweat_smile:)

Edit: hoe dan ook: probeer het je ook niet te veel aan te trekken want het hoort er echt bij. ALLE kinderen hebben driftbuien. En de een heftiger dan de ander, en als je het gevoel hebt dat je hrt niet aan kunt kun je altijd hulp vragen bij bijv het consultatiebureau of op de kinderopvang. Het hoort bij hun emotionele ontwikkeling, het is niet dat jij faalt als je kind dit heeft.

3 likes

Wisselen van opvang zou best een reden kunnen zijn. En boos als jullie samen zijn: even goed de grenzen opzoeken in een periode waarin er wellicht veel voor haar veranderd is? En de fase rondom starten met school vond ik idd ook behoorlijk pittig. Hoe dan ook is het echt niet leuk als je kind zó boos is en weinig helpt om ze daar uit te krijgen. Persoonlijk denk ik dat een kind behoefte heeft aan duidelijkheid. Ze mogen gewoon boos zijn en iets niet leuk vinden of het er niet mee eens zijn, en ik wil echt wel eens meebewegen. Maar regels zijn ook gewoon regels en over bepaalde dingen valt gewoon niet te onderhandelen/soms gaan dingen ook gewoon even hoe ik het wil, hoeveel strijd het ook oplevert. Dan moet ik de boze bui ook maar even uitzitten en me aan mijn eigen regels houden :grimacing: maar absoluut geen leuke of makkelijke fase

@SpeedOfSound ik heb geen idee hoe 3jarigen werken maar heb je wel eens geprobeerd om op een fijn en rustig moment de driftbui na te bespreken? Uitleggen dat je haar graag wil helpen om dan weer rustig en blij te worden. Heel rustig vragen of ze nog weet waarom ze zo boos was, en samen met je kleintje proberen iets te bedenken wat haar misschien wel rustig krijgt? Misschien voelt ze zich dan wel gezien en gehoord en kunnen jullie daadwerkelijk samen een plannetje maken om te proberen in die situaties?

Ik weet het ook niet hoor, maar wellicht is het het proberen waard

1 like

Ahh het klinkt ook echt wel sneu. Alsof ze zich geen raad weet met haar woede. Lijkt me voor haar wel superfijn om te horen en merken dat jullie er voor haar zijn… wellicht is het inderdaad uittest-gedrag. Verder geen tips of idee, sorry!

Oh wat rot, voor jullie allemaal. Ik herken wel dingen. Mijn zoontje kan ook echt heel boos hard huilen als dingen niet gaan zoals hij wil of in zijn hoofd heeft. Hij is nu bijna vijf, maar kon er anderhalf jaar geleden ook gerust een uur in blijven hangen. Troosten lukte dan eigenlijk niet, want hij wilde ons dan weg hebben. We zeiden dan vaak iets als ‘je bent nu heel boos/verdrietig, als je wilt knuffelen zijn we er’ en dan lieten we hem ook even (bleven wel in de buurt natuurlijk). Inmiddels duren die momenten veel korter (max paar minuutjes), wil hij nog steeds liever niet getroost worden maar wordt hij minder boos als we dichtbij zijn, en kan hij er na afloop makkelijker over praten.
Wat hier hielp voor ons is ons neerleggen bij de boosheid van hem (voorkomen lukte meestal niet, al helpt uitleggen of voorbereiden soms wel), zelf rustig blijven en niet te hard willen ‘oplossen’ want daar werd het alleen maar erger van.

Is er iemand die de Cuboro knikkerbaan heeft? Ben benieuwd naar ervaringen? Ik denk erover om ‘m te kopen van m’n kerstpakketbon, omdat het me zelf echt tof lijkt.

1 like

Wij hebben deze altijd thuis gehad. Dus van 30 jaar geleden! Wij hebben er echt meeeeeega veel mee gespeeld, zeker tot ik een jaar of 8-9 was, en ik vind het nog steeds fantastisch om met m’n neefje en/of m’n vader te bouwen :grimacing:

2 likes

Oh wat tof 🥹 ik wist helemaal niet dat het merk al zo lang bestaat. Heel leuk. En fijn dat het dan nog zo lang leuk blijft.

1 like

Ja lees net ook dat het kennelijk al sinds 1986 bestaat :flushed:

1 like

Onze kindjes zijn volgens mij precies even oud, maar wat ons erg geholpen heeft zijn wat afspraken met een pedagoog. Via het consultatiebureau kan je vrij laagdrempelig een doorverwijzing krijgen en wij hebben een hele fijne pedagoog getroffen die echt handige tips gaf. Dacht eerst van zo erg is het helemaal niet dat we daar professionele hulp bij nodig hebben, maar je kan echt met kleine opvoed vraagstukken terecht en het heeft ons echt geholpen.

3 likes

Heeft iemand de thule coaster XT voor 2 kinderen? Hoe wandelt die? En tot welke leeftijd krijg je ze er samen in gepropt?

Waar kopen jullie fysiek in de stad kinderkleding? Verder dan wibra, h&m en c&a kom ik niet echt.

Zeeman heeft altijd leuke dingen! En niet duur. Iig bij ons groeit ze nog zo snel dat ze sommige dingen niet aan heeft gehad. Verder idd de winkels die je noemt.

1 like

In de kleinere baby- en kinderwinkels (wel wat duurder, maar anders dan de standaardkleding), tweedehandswinkeltjes, Zara en Zeeman.

3 likes

Naast wat genoemd is de HEMA! Ik koop eigenlijk alleen maar bij zeeman, h&m, Zara en dus HEMA. Ook via vinted.

2 likes

Weet iemand toevallig of er nog een kortingscode van Dilling is ergens?

2 likes

Ja, is 2 dagen geleden hier nog gepost: moekes20

1 like

Voor oudere kinderen soms nog WE, en wij hebben een Terstal in het centrum (maar is niet mijn smaak).
Bij Scapino hebben ze ook kleding van Name it, wel kleine collectie en volgens mij ook alleen voor iets oudere kinderen. En als je wil spenden de Bijenkorf :smiley:

2 likes

Heeft iemand ervaring met de Gazelle Cabby? Of een andere niet-elektrische bakfiets? Of heeft een fietskar (aan je niet-elektrische fiets) dan meer voordelen?

Ik kan maar niet beslissen. Het is vooral om kind+boodschappen te vervoeren. (We kunnen ook af en toe een auto gebruiken voor zware boodschappen, maar dit zou zijn voor dagelijkse/wekelijkse boodschappen)

2 likes

Die doet het niet (meer) en ik kon hem ook niet vinden (om de spelling te checken)

5 likes

Ah, MOEKES20 moet het zijn. Hoofdlettergevoelig. :sweat_smile:

2 likes