Misschien als je er dan normale sokjes onder doet, dat ze wel goed zitten!
Konges slod en die van Little Dutch heb ik toevallig ook allebei, zijn top. Nu voor de tweede heb ik van Jollein deze bamboe variant gekocht en dat zijn vind ik de allerzachtste die ik heb: https://www.zalando.nl/jollein-babydeken-brown-j1p53k01k-o11.html
Ik heb een van little Dutch en die vind ik echt heel fijn zacht
Iemand tips voor een wiegdeken voor een baby dat rond 8 januari geboren word? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Moet het een met TOG waarden zijn? Of is een gewoon normaal dekentje voldoende? De verwarming gaat in de nacht niet lager dan 18 graden dus is een echt dikke deken dan nodig? Heb nu twee katoenen dekens en twee fleece dekens. Ook een schapenwollen doek voor echt naar buiten.
Het is slecht te voorspellen, want sommige kindjes worden in de zomer geboren en kunnen zich slecht warm houden, sommige kindjes in de winter enkelen zich snel zelf warm houden. Dat is geen antwoord op je vraag wat je moet aanschaffen, maatwerk straks als je kindje er is: dat is gewoon uitproberen en kijken wat fijn werkt. Mijn kindje is in december geboren en kon zich slecht warm houden ik had twee katoenen dekentjes en had een superzacht kasjmier sjaal (zonder franje) van mezelf gebruikt om hem ‘s nachts warm te houden (plus kruiken). Ik vond zelf fleece minder fijn omdat het slecht ademt en ik die eerste weken steeds erg bang was dat hij onder de deken terecht zou komen en dan slecht zou kunnen ademen, ik gebruikt fleecedekens wel op de bank en in de wagen als ik het zelf goed in de gaten kon houden. TOG heb ik me nooit mee bezig gehouden, het is ook geen harde wetenschap (omdat die waardes van slaapzakken ook verschillen bv), ik vond die eerste maanden een deken wel veel prettiger dan een slaapzak
Fleece werd bij mij afgeraden, liefst wol! En TOG loslaten want dat snapt werkelijk niemand.
Hier een januari en februari baby gehad. Wat ik fijn vond is meerdere dekentjes zodat je laagjes kunt toevoegen of weghalen, afhankelijk van hoe warm je kindje het heeft. En ik was super blij met m’n merino wollen dekentje. Fleece heb ik ook alleen gebruikt op de bank of als vervoersdekentje.
Ik zou ook nog kijken naar een wollen dekentje, zijn er oma’s die breien? beste is gewoon om van alles wat aan te schaffen en dan helpt de kraamhulp je wel met wat handig is.
Never forget dat ik precies wist hoe ik mijn lentebaby tussen de 18-20 graden moest warm houden. En toen werd het echt warm en panikeerde ik over de laagjes, want wat ik had aangeleerd werkte niet meer. ik raad het wel aan om veel te oefenen met voelen aan het nekje. Wat voelt warm en wanneer voelt het te warm.
Klinkt alsof je wel genoeg hebt hoor. Je kunt de dekentjes ook nog dubbel vouwen, dan zijn ze ook dubbel warm. En die wollen doek is ook lekker voor in bed.
Als je meer nodig blijkt te hebben, is het ook zo in huis. En wie weet houdt je baby meer van inbakeren of een slaapzak. Maar met wat je nu hebt kun je echt wel vooruit.
Een gewoon dekentje is echt prima. Als je kindje het koud heeft kun je altijd werken met laagjes, een extra kruik, een warmer pakje aan doen etc. Een van mijn babys heeft ook zo’n kraammatje als extra laag gehad toen hij zich niet zo lekker op temperatuur kon houden.
Ben blij dat je deze vraag stelt want ik vraag me precies hetzelfde af dus fijn om ervaringen te lezen!
Ik vind wel wol persoonlijk heel lastig. Zowel ik als mijn vriend zijn er echt heel allergisch voor. Mijn vriend heeft echt hele erge eczeem en kan wol dus echt niet hebben… Ben dus ook bang dat onze baby wellicht die allergie heeft? Of dat als we iets voor wol gaan dat mijn vriend er last van krijgt.
Maar ik lees hier wel altijd zoveel voordelen 🥹 ben dus benieuwd naar eventuele ervaringen van mensen die wellicht ook allergisch zijn? Of kan ik ook zonder wol met een februari baby
Tip van mijn kraamverzorgster (want ik had bij 34 graden buiten niet gerekend op de noodzaak van wollen dekens enzo): een wollen trui van jezelf is ook een prima wiegdeken, mouwen onder het matras vouwen en klaar is Kees.
Je kan ook direct een slaapzakje aandoen, dan zit je niet met dat gedoe van dekentjes.
Ik heb zelf een wol allergie maar mijn baby heeft tot nu toe geen allergie voor wol. Heb ook het idee dat de kleedjes veel zachter zijn dan de gemiddelde wollen kleding voor volwassenen.
Je kunt echt wel zonder wol hoor. Het lijkt soms op het forum dat bepaalde dingen echt een ding zijn, maar dat is niet per sé representatief. Ik ken in mijn real life omgeving maar 1 moeder met wollen dekens en rompers, de rest redt het prima zonder.
Niet allergisch voor wol, maar vind echt elke wol jeuken en kriebelig en hier word enz e er ook niet blij van. Heb ik 2 maten 1 setje wol, en das puur voor kamperen in voor en najaar …
en een engel jasje vind ik dan wel weer heel fijn, vooral met de Maxi-Cosi.
Ik heb ook een flinke wolallergie maar mijn zoontje kan het gewoon dragen. Ik probeer het zelf altijd zo min mogelijk aan te raken en dat gaat over het algemeen prima.
Ik heb dit dekentje eindeloos gebruikt. Is een heel fijn elastisch wollen dekentje. Je kan je kindje hier lekker inwikkelen en ons kind heeft hier de eerste maand ingewikkeld in geslapen. Met nog een extra dekentje erover als het erg koud was. Daarna ook nog maanden gebruikt in bed en in de kinderwagen. Heb hem ook aan 2 vriendinnen cadeau gedaan en ook zij hebben hem veel gebruikt. Dus wat mij betreft de ultieme tip mocht je nog iets willen aanschaffen. Is in veel kleuren te verkrijgen.
Ik heb zelf ook een wol allergie, maar gelukkig geen last van de wollen spullen van de kinderen (dekens, rompers en leggings). Kan zelf geen wollen trui verdragen, maar heb toch het idee dat de baby wollen dekens minder allergenen bevatten oid? Misschien kan je eens in een winkel een wollen baby deken voelen, en kijken of je er last van krijgt?
Mijn dochter heeft voor haar verjaardag een Yoto box gekregen waarmee ze zelf muziekjes of luisterverhalen kan aanzetten dmv een kaartje. Dikke aanrader.
Maar nu de vraag: ze is helemaal into de luisterverhalen. In de auto staat dikkie dik altijd al aan, dus die hoor ik thuis liever niet meer We hebben nu al een hele set verhaaltjes van Jip & Janneke, maar wat zijn nog meer aanraders? Ze is net 3 geworden en wel behoorlijk druk met taal en verhaaltjes, en kan best lang geconcenteerd luisteren.
Ik zag bij Zapp ook een soort podcasts maar die leken me nog wat voor oudere kindjes.