Ja die inderdaad!
Dikke tip dit kerstboompje, mijn kind van 16 maanden is er al de hele ochtend druk mee
Is dit beter dan die van de action? De plakkers vallen eraf en ik vind overal vilten kerstplaatjes.
Zeker beter! Ik heb hem ook, wordt al 5 jaar gebruikt.
Hoe zetten jullie het onbetaald ouderschapsverlof in? HR adviseerde mij om het als repeterend verlof in te zetten, dan neem ik komende maanden 1.5 dag per week op zodat ik mijn contract uren kan laten staan.
Is dat normaal/meest gangbare? Dan zou het eind volgend jaar al op zijn, terwijl je er 8 jaar gebruik van mag maken. Mag je het bv ook als losse dagen inzetten als je kind ziek is oid?
Als je kind ziek is heb je recht op kortdurend zorgverlof. Dat krijg je deels doorbetaald.
Ik heb in het 1e jaar 0,2 betaald opgenomen en neem nu 0,1 betaald en 0,1 onbetaald op zodat ik 1 dag per week bij mijn dochter kan zijn. Op deze manier red ik het tot ze 2,5 is voordat ik terug ga in contracturen.
Oh sorry, zie nu dat je enkel vroeg naar onbetaald. Nouja, dan nog steeds het bovenstaande dus
Ik had er niet erg over na gedacht en heb het verlof niet structureel opgenomen. Wij hebben wat verlof opgenomen voordat mijn zoon 4 werd en zijn toen wat langer met zijn drieƫn op reis geweest (kosten van de opvang bespaard) en vind het nu met de basisschool wel fijn om bv de hele herfstvakantie verlof op te nemen en hier en daar een dag. Ik zou het disobey zomaar de eerste jaren opmaken
Ja hoor, je kan hem dubbelvouwen of goed instoppen onder het matrasje
Ik zou eerlijk gezegd geen ledikantdeken kopen. Was echt mn grootste miskoop. Tegen de tijd dat ze in haar ledikant sliep lag ze gewoon in een slaapzak. De ledikantdeken gebruiken we nu op de bank. Maar nooit in bed gebruiktā¦
In de wieg vond ik het te propperig en lag het hele matras scheef als ik de ledikantdeken er onder propte zodat het zou passen.
Ik werk op contractbasis 36u en neem dan 12u op zodat ik 2 dagen thuis kan zijn. Ik twijfel nu of ik dit zo moet laten, binnen een jaar op lijkt me zo snelā¦
Wat je zegt, soms even vrij voor jezelf zonder dat het gelijk een vakantiedag kost is ook fijn.
Je kan ook gewoon nog even afwachten. Straks gewoon goed voelen of je kindje het warm genoeg heeft. Wij hebben de ledikantdeken juist weer veel gebruikt, thuis maar ook bv tijdens kamperen en in de auto. Het verschilt per ouder wat je fijn vindt en wat je kindje nodig heeft.
Ik werkte 36 uur en toen ik weer aan de slag ging teruggegaan naar 32. Kost me dus 4 uur per week, waardoor ik heel lang er mee kan doen. Nu zwanger van de tweede, waardoor ik straks tijdens mān 16 weken verlof (en die 9 weken betaald ouderschapsverlof) ook weer voor 36u betaald krijg. Dat is wel relaxt.
Ik zou dus alleen opnemen wat nodig is, en niet 1,5 dag āomdat het kanā (weet niet precies wat jij wil obv je bericht natuurlijk). Onbetaald ouderschapsverlof voelt voor mij sowieso een beetje als leuk, maar niet per se nodig. Maar dat komt denk ik omdat je bij mijn werkgever gewoon kan kiezen hoeveel uur (32/36/40) je wil werken en je gemakkelijk omhoog of omlaag kan in uren. Maar als er vaste uren in een team zijn te verdelen en je moet terug in contracturen omdat je ouderschapsverlof op is, bestaat er natuurlijk een kans dat je die uren dan echt kwijt bent.
Maar het is toch gewoon wat voor je situatie werkt?
Ja het gaat wel snel op als je het structureel opneemt, ik had een jaar betaald en dat heb ik ook in een jaar tijd opgemaakt omdat ik elke week 9 uren opnam.
Nu alleen nog onbetaald over en mocht een van mijn kinderen ziek zijn dan is het dus gesprek met mijn LG, of inderdaad zorgverlof, onbetaald of een vrije dag opnemen. Maar ook tijd voor mezelf doe je dan toch ook gewoon met je vakantiedagen (zelfs als je ouderschapsverlof op is).
Edit: @Cam beide kan dus, structureel maar ook als losse dagen.
Ik heb toen 8 u per week opgenomen, ik had een contract van 40 en ben 32 gaan werken, daar heb ik het na mijn verlof zoān twee en een half jaar uit kunnen zingen volgens mij. In principe mag je het zo inzetten zoals je wilt. Sommigen nemen ook meer vakantie op. Altijd in overleg met werkgever natuurlijk en wat mogelijk is.
Ik vond het fijn dat ik in het begin een dag minder kon werken, uiteindelijk een beetje een wassen neus met onbetaald verlof, want ik ben uiteindelijk 32 uur gaan werken, maar soit.
Met 12 uur per week gaat het hard. Wat wil jij zelf? Wil je 24u werken en past dat momenteel het makkelijkst voor jou en je partner? Of wil je 32 werken, want dan kun je nog wel ff vooruit met de uren.
Ik heb het structureel opgenomen zodat mijn contracturen bleven staan. Dit is gunstig omdat je dan recht houdt op deze uren mocht je daarna weer je oude uren willen gaan werken.
Voor mij was de hoofdreden dat mijn pensioenopbouw doorloopt over de volledige contracturen. Scheelt in mijn geval 10 uur per week dus dat is fors.
Door de berichten hierboven en vooral dit stukje
dacht ik, ik mail eens naar HR van mijn werk om te checken hoe ik het moet regelen als ik een keer bijvoorbeeld een week onbetaald ouderschapsverlof op wil nemen. Want die behoefte die @Feather omschrijft heb ik ook wel. Krijg ik een mailtje terug: āHet is niet de bedoeling dat je dit op deze manier inzet. Onbetaald osv wordt doorgaans gebruikt om een structureel aantal uren per week voor een periode lang in te zetten.ā
Lekker dan
Losse dagen mogen volgens mij wettelijk gezien niet. Op de site van de Rijksoverheid staat:
U vraagt het ouderschapsverlof schriftelijk aan bij uw werkgever. U doet dit ten minste 2 maanden voordat het verlof ingaat.
Sorry, niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde losse dagen om in te zetten als je kind bijvoorbeeld ziek is, dat kun je niet twee maanden van tevoren aanvragen.
Bij ons is dit inderdaad ook zo, zeggen ze geloof ik ook iets dat je het liefst structureel opneemt en niet meer dan twee keer wijzigt? Werk bij een redelijk grote organisatie en vermoed dat ze administratieve rompslomp willen voorkomen. Daarnaast hebben wij veel vakantiedagen dus die kan je vaak wel gebruiken voor af en toe een dag. Ik neem 2 uur onbetaald ouderschapsverlof per week zodat ik om de week woensdagmiddag vrij ben maar wel mān contract behoud. Nooit uitgerekend hoelang ik hier mee kan maar denk lang gezien het twee uur per week is + onbetaald verlof voor twee kinderen