Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ja, ik werk ook voor een best grote organisatie, dus ik vermoed hetzelfde indd.
Ga woensdag ff met mijn leidinggevende overleggen, want ik wil eigenlijk graag 1 keer per maand (of 1 keer per 4 weken als ze dat handiger vinden, dat is best structureel toch?) een woensdag vrij. Als ik dat nu alvast doorgeef met ingang van februari sta ik volgens mij prima in mijn recht. Hopelijk lukt dat ook zonder al teveel gedoe.

3 likes

Ik werk in de semi-overheid en moet het ook zo opnemen, kan het ook niet gebruiken voor af en toe een dag.

5 likes

Thanks all, dan is het idd waarschijnlijk gewoon zo als het moet! Dan pas ik over een jaar mijn contract aan naar de uren die ik kan/wil werken.

1 like

En wellicht is het anders een idee om elke week 2 uur op te nemen zodat je na 4 weken op 8 uur uit komt en ze je dan 1 dag kunnen uitroosteren?

2 likes

Nou volgens mij mag een werkgever een verzoek alleen weigeren als het bedrijf daar een zwaarwegend belang bij heeft. Zou dit zeker nog even uitzoeken, want “zomaar” weigeren ‘omdat we dat hier niet zo doen’ mag volgens mij niet!

8 likes

@Junebug85 werkgever heeft er idd vrij weinig over te zeggen: Hoe kan ik ouderschapsverlof aanvragen? | Rijksoverheid.nl

2 likes

Nu het toch een beetje hierover gaat hoe hebben jullie bso geregeld voor de basisschool kinderen? Ben ook specifiek opzoek naar ervaringen hoe jullie het in het begin hebben gedaan dus als je kind 4 is en nog maar pas naar school gaat. En vanaf wanneer is bso niet meer nodig en kunnen ze redelijk zelfstandig zichzelf thuis vermaken voor als je ook thuiswerkt.

3 likes

Wij hebben twee dagen per week de kinderopvang (of buitenschoolse opvang) nodig. Dochter is nu 4,5 jaar oud en gaat eigenlijk sinds de tweede week op de basisschool ook naar BSO. De eerste week na de zomervakantie ging ze niet maar daarna eigenlijk wel volop in het ritme, omdat er vaak ook geen andere oplossingen zijn. We hebben een 52-weken pakket dus opvang loopt in de vakanties in principe gewoon door. Dat probeer ik wel zoveel mogelijk te beperken (voor haarzelf, omdat ze de BSO niet echt leuk vindt en in vakanties ook nog op een andere locatie zit) maar vooral in de zomervakantie kan je er soms niet omheen. Ze gaat op maandag en vrijdag en de vrijdagen voor een vakantie zijn ze vaak ook eerder uit (12:30), dan probeer ik een middag vrij te nemen zodat ze tegelijk met de meeste kindjes uit haar klas het ‘uitzwaaimoment’ heeft en vakantie kan gaan vieren. Maar ja dat is wel inbreuk op je vrije dagen natuurlijk dus dit zal ook niet altijd gaan. Ik ben niet heel tevreden over de BSO, maar hij zit vast aan de basisschool waar ze heen gaat dus in die zin is het wel praktisch.

4 likes

Ben het hier helemaal mee eens! Haha, denk bij ons ook altijd ja leuk dat jullie het maar twee keer willen wijzigen maar als dat niet per se zo moet dan kan het natuurlijk ook wel vaker :joy: alleen vertellen ze je dat niet dus zelf inderdaad even checken. Sowieso is de ‘voorlichting’ over verlof en hoe je dat dan moet regelen echt om te huilen bij mijn werkgever :see_no_evil:

Hier hetzelfde verhaal. Dochter van 4,5 gaat twee keer per week naar de BSO. Meteen vanaf dag 1, maar de eerste weken wel wat eerder opgehaald. Ze heeft wel echt moeten wennen, met name door de wat oudere kinderen in haar groep. Nu heeft ze het er goed naar haar zin. Hoor wel verhalen van ouders met kindjes die wat sneller moe zijn, waarbij ze in de kleuterklassen nog niet naar de bso gaan. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een oppas. Ligt denk ik ook aan je kind, want mijn dochter is niet snel moe en kan de bso ook goed aan.

5 likes

Hier gaan ze 3x per week. Eerste week school hebben we bso nog even gelaten, daarna gewoon meteen 3x per week. Maar moet zeggen dat mijn kinderen geen moeite hadden met wennen op school oid, die overgang ging heel makkelijk.

Wat ik om me heen zie, is groep 7 meestal het moment dat men stopt of gaat minderen met de bso. Ik kan het me de komende jaren (ze zijn nu 5.5) niet voorstellen dat ik echt serieus werk gedaan krijg langere tijd achter elkaar als zij thuis zijn. Tenzij ik ze voor de tv zet.

2 likes

Zijn er ook kinderen die 4x naar de bso gaan? Mijn dochter moet straks 4 dagen en vind het zelf zo veel voor zo’n kleintje. Moet wel zeggen dat ze nu 3 dagen naar de opvang (en een dag opa & oma) super goed trekt en de opvang altijd heel leuk vind.

1 like

Kunnen opa en oma niet oppassen als je dochter gewoon naar school gaat? Mijn kids gaan ook drie dagen naar de opvang/bso. Oma haalt de oudste 's middags op van school. Als de jongste ook naar school gaat, zal ze alleen nog 's middags komen, maar ze blijft (voor zover ik weet haha) wel gewoon oppassen.

Nee dat stopt zodra m’n dochter naar school gaat.

1 like

Die van mij gaan dus 3 dagen. Daarnaast nog 1 middag zwemles (de komende 2 a 3 jaar als ik het zo hoor om me heen voor A en B) en dan blijft er dus maar 1 middag over om af te spreken met vriendjes. Dat knelt nu al regelmatig, omdat ze dan eigenlijk nooit met bepaalde kinderen af kunnen spreken. Ik heb ze daarom op de wachtlijst gezet om een dag te ruilen zodat ze woensdagmiddag vrij zijn. Dat is toch de meest populaire dag om af te spreken.

Misschien iets om rekening mee te houden alvast.

2 likes

Zwemles zal hier in t weekend worden. En de woensdag is al m’n vrije dag. Dus dat is top!:grin:
Wellicht dat het over een paar jaar mogelijk is om minder uren te gaan maken, maar voorlopig nog niet helaas.

3 likes

Zeeman heeft die eerste versie ook, als je het voor een kleine prijs wilt uitproberen. Mijn 2 jarige dochter vindt het heel leuk.

3 likes

Yes allebei mijn kinderen (1 en 5 jaar) gaan 4 dagen. Naar de BSO/KDV. Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur dus ik heb geen keus. Ze vinden het allebei gelukkig super leuk. Enige is inderdaad wel dat afspreken na schooltijd nagenoeg onmogelijk wordt, gezien ze dan maar 1 middag kan en andere kinderen juist die middag niet bijvoorbeeld. Het is wel zo dat bijna al haar vriendjes/klasgenootjes naar dezelfde bso gaan dus die ziet ze daar vrijwel elke dag.het is veel maar het gaat goed. Dat is waarschijnlijk ook wel weer per kind verschillend, die van mij zijn toevallig super extravert en sociaal en vinden het heerlijk om veel mensen om zich heen te hebben. Ik kan mij voorstellen voor kinderen die juist wat meer de rust zoeken dat het lastiger is

Edit: moet wel zeggen dat ik regelmatig last heb van momguilt omdat ik het zelf ook zoveel vind en ze graag wat meer thuis zou hebben. Voor nu is dat helaas geen optie maar hoop als ze wat ouder zijn dat dit wel weer mogelijk wordt.

9 likes

Ja dit! Ja het ligt ook echt aan hoe je kinderen zijn en aan de bso/kdv zelf. Bij onze bso hebben ze een speciale stilte ruimte, met heerlijke zitzakken, boekjes, zacht licht en koptelefoons waar de kinderen lekker even kunnen bijkomen en ontprikkelen

5 likes

Niet helemaal vergelijkbaar want ik woon niet in Nederland, maar mijn kind gaat 5 dagen per week van 8-5 naar school + bso/vso, dat is hier sowieso altijd gecombineerd. Bso is in dezelfde klaslokalen en grotendeels ook met dezelfde leerkrachten. Dit doen we al een aantal jaar zo, daarvoor was het 9-15.
Eigenlijk gaan vrijwel alle kinderen 5 dagen hier, velen beginnen nog wel wat vroeger (ze serveren ook ontbijt).

Kind heeft er geen moeite mee, is niet te vermoeid ofzo en heeft het enorm naar haar zin daar.

Edit: wat ik nog wel wil zeggen is dat de opmerkingen over hoeveel dagen een kind naar de bso gaat en of dat niet veel is etc heel erg Nederlands zijn. Dat het veel of zielig is, of dat je je er als ouder schuldig over zou moeten voelen, is cultureel bepaald en Nederland neemt een behoorlijke uitzonderingspositie in.

16 likes