Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Zo, deze berichten doen me echt goed! Mijn kind gaat over een tijd 4 dagen naar de kinderopvang en ik vond dat echt zielig voor haar.

Ik had zelf als kind een thuisblijfmoeder en was gewend aan hele dagen/middagen lekker thuis aanrommelen, dus bekeek het vanuit dat perspectief. De meeste kinderen in mijn omgeving gaan maar 1-2 of hooguit 3 dagen. Fijn te lezen dat meer dagen helemaal niet zo gek/uitzonderlijk is.

7 likes

Heb je misschien meer informatie over je edit? Een linkje ofzo waar ik meer kan lezen, ik voel me namelijk over zo"n beetje alles schuldig naar mn kinderen en wil daar echt vanaf.

2 likes

Hier ook alleenstaand inderdaad.

Heel blij met alle reacties. In mijn omgeving is ook 2 dagen de standaard en voel mij heel schuldig dat ze 4 dagen naar de bso moet straks. Maar fijn om hier positieve verhalen te lezen!!

4 likes

Beetje irritante kop maar er was een tijdje geleden een serie over arbeidsparticipatie van moeders in Nederland. Eén aflevering gaat specifiek over hoe het in andere Europese landen is: Aflevering 3: Waarom werken vrouwen in het buitenland wél fulltime? | KRO-NCRV

4 likes

Het is deels ervaring/anekdotisch bewijs. Ik heb in 3 verschillende landen in Europa gewoond en in Nederland krijg ik altijd de minst leuke reacties op het aantal uren opvang. Het is iedere keer een hot topic als ik mijn vriendinnen ik Nederland spreek: hoe dóe je dat toch fulltime werken, hoe gaat dat dan met ‘naam kind’, houdt die het vol?? jeeeeetje knap hoor. In de andere twee landen is het gewoon niet eens een gespreksonderwerp.

Maar het is tegelijkertijd ook echt zo dat we in Nederland kampioen deeltijdwerken zijn, zie hier: https://expertisecentrumkinderopvang.nl/images/bronnen/EK_Artikel_Cijfers_buitenschoolse_opvang.pdf

En hier vind je ook interessante data: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/datasets/family-database/pf4-3-out-of-school-hours-care.pdf
Vind het zelf interessant te zien dat het gebruik van de bso in NL zo sterk samenhangt met het opleidingsniveau van de moeder en het huishoudensinkomen. Al is die laatste niet zo raar denk ik, ik zag hier dat de opvang in Nederland tot de duurste van Europa hoort (al gaat dit over kinderopvang, niet over de bso): Key data on early childhood education and care in Europe, 2019 - Publications Office of the EU

Edit: Laatste hoor, maar dit is ook nog een interessant artikel: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/deeltijdprinses-of-gevangen-in-systeem-waarom-werkt-de-nederlandse-vrouw-zo-vaak-parttime~b23d35c5/

6 likes

Geen linkje, maar in België is het bijvoorbeeld redelijk standaard dat baby’s en peuters 5 dagen naar de opvang gaan (en vanaf 2,5 of 3 jaar gaan ze sowieso 5 dagen naar de kleuterschool).

Enige kinderen in mijn omgeving die minder dan 5 dagen naar de opvang gaan is noodgedwongen, omdat er niet genoeg plaats is.

4 likes

Wij hebben geluk dat we het kunnen veroorloven om beide 32 uur te werken. Bovendien passen opa en oma een dag op dus mijn kinderen gaan maar 2 dagen.
Ik vind het vooral zo irritant dat het elke dag een soort wedstrijdje lijkt te zijn wie zijn kind als eerste weer ophaalt? Er is geen voorschoolse opvang dus degene die brengt is sowieso pas om 9:00 op zijn werk als je geluk hebt. De BSO is open tot 18:30 maar als ik om 18:10 kom is hij altijd helemaal alleen. Kom ik een keer eerder om 17:00 dan is 75% van de kinderen al weg. Daardoor vindt mijn kind het dus ook niet leuk om te gaan want al zijn vriendjes zijn steeds al weg.

Er is bovendien ook zo’n cultuur in de klas van kinderen die wel en niet naar de bso gaan. De kinderen die niet gaan zijn de mazzelaars waardoor hij niet naar de bso wil terwijl hij het wel leuk vindt als hij er is. Vakantie BSO is over het algemeen ook prima want dan is dat onderscheid er niet.

Ik denk dat dit ook sinds corona zo is hoor… vroeger was ik tot half 5, 5 uur op kantoor ook al had ik geen afspraken, nu kan ik eerder afronden en kind ophalen van de bso. Denk dat er meer ouders hybride werken…

3 likes

Ga je dan thuis nog werken met je kind er bij?
Ik ga ook wel eens eerder weg als dat zo uitkomt om files te omzeilen maar dan ga ik thuis werken en haal ik daarna m’n kind op. Hybride werken is toch niet minder uren werken?

6 likes

Mijn kind gaat ook bijna naar school + drie dagen BSO, dus ik zie het pas snel genoeg, maar wordt er nooit in het weekend gespeeld? Lijkt me ook heftig als mijn kind iedere vrijdag (mijn vrije dag) een hele middag de hort op is, maar wil het wel stimuleren natuurlijk!

Ik moet daar heel erg aan wennen. Als Nederlandse in België. Ik vind het ook helemaal niet leuk dat mijn zoontje al zo vroeg naar school “moet”. En hoor veel mensen klagen dat het zo druk is allemaal. Dus een combi tussen NL en Be vind ik fijner eigenlijk… allebei een dag thuis doordeweeks vinden we echt veel fijner dan fulltime.

En volgens mij ben je in Duitsland een jaar thuis als je een kind krijgt? Dus dan gaat het gegeven ook niet op dat we in NL een uitzondering zijn in het part time werken.

Ja was ook niet bedoeld om dat te verdedigen als beter ofzo, alleen als reactie ivm schuldgevoel.

Ik vind net dat de druk om voltijds te werken veel te hoog is bij bepaalde vrienden hier (soort prestige om het zo druk te hebben en alles te kunnen combineren). En dan als ze naar school gaan moeten lopen om ze op tijd te halen en dan 's avonds nog uren werken als kind slaapt pfff, dat zie ik echt niet zitten.

2 likes

Ja, toevallig ik wel, besef dat dat een luxe is hoor. Ik bewaar mijn taak dan voor de volgende werkdag of doe mijn administratie op een ander moment… bij ons op de bso is het ook best leeg als we dochter om half 6 ofzo ophalen…

3 likes

Nee, maar wel minder reistijd. En bij ons gebeurt t best vaak dat ik m’n kind rond 17 haal als ik thuiswerk. Ik woon 5 min van school. En ik heb werk waar het vooral om resultaat gaat en niet om exact 8 u per dag werken.

En mijn vriend heeft heel lang een baan gehad waar hij al om 7.30 begon, dan haalde hij ons kind op de terugweg rond 16.45.
Moet wel zeggen dat we een kind hebben dat bso niet fantastisch vindt en best overprikkeld en moe is als t laat wordt. Niet dat we hem nooit laat halen hoor, ook dat komt voor.

1 like

Oh echt? Mijn zoontje voor de opvang juist echt helemaal niks, maar sinds hij naar school gaat (wordt over 1 maand alweer 3) zien we echt een ander kind; praat beter, vrolijk, helemaal opgeleefd. Terwijl hij op de opvang juist heel timide was en niks zei…

Ik denk dat bso/opvang juist heel leuk is voor de meeste kindjes? Ik was als kind vaak bij opa en oma en dat was best wel vaak saai … ik vind het ook zo bizar (en herkenbaar) dat als je om 17:30 of later komt, er vaak nog maar heel weinig kinderen zijn. Vraag mij dan altijd af of er zoveel mensen zo vroeg klaar zijn of dus idd thuiswerken? :sweat_smile:

2 likes

Nee eigenlijk amper tot nu toe. Denk wel dat dat komt als ze wat ouder zijn, maar op de kleuterschool heel weinig. Soms spelen ze wel met/bij buurtgenootjes of komen ze bekenden tegen als we in de speeltuin om de hoek zijn, maar echt afspreken niet.

Ik merk ook dat de weekenden vaak ook al best vol zitten (bij ons althans) en dat de kinderen de dagdelen dat we dan niks hebben, wel nodig hebben om een beetje rond te lummelen en op te laden.

Ah dat klinkt ook goed. Stelt me wat meer gerust.

Naja het is meer dat ik Nederland soms mis en dat ik doordat ik in Belgie woon die eerste jaren met mn kind korter zijn doordat ze zo snel naar school gaan. Een beetje rouwen over iets wat ik niet ga hebben ofzo. Omdat de rest van Nederland die tijd wel heeft tot ze 4 zijn. Ook omdat het zo gedaan wordt en het moet of een gewoonte is hier.

1 like

Mijn dochter heeft die poppenbuggy gekregen van sinterklaas en ze is er helemaal gelukkig mee. We hadden eerst een houten geval maar die kreeg ze niet makkelijk gedraaid, die van metaal is lekker goed op te pakken voor haar. En leuk dat er een zakje aan vast zit want daar stopt ze van alles in.

1 like

Ik kan me hier heel erg in vinden, en zou graag 36 uur willen werken (4 keer 8+1 keer 4) maar ik ben ook best eens een weekend(dag) weg en dan zie ik m’n dochter zo weinig. Ik werk nu tijdelijk 5 keer 8 en dat bevalt goed, zolang ik de weekenden niks zonder haar plan. (in mijn sector is 36 uur fulltime, bij m’n man hetzelfde).
M’n man werkt 4 keer 9 en nu tijdelijk een 5e dag nog, waardoor het huishouden ook echt door onze vingers glipt.
Ik vind m’n werk ook echt heel leuk maar ergens zit toch die angst dat ik later als ik oud ben denk van had ik maar minder gewerkt. En carrière maken kan altijd nog, zij is maar 1 x jong.

1 like

48 + 14? Ik snap er niks van.

Hoe oud is je dochter? Herken wat je schrijft verder heel erg, vooral die eerste vier jaar vond en vind ik zo kostbaar.

3 likes