Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik denk dat ze bedoelt: 4(dagen)x8(uur) en nog 1x4

Hahahah ja! Ik zat het na te lezen en snapte er ook niks van, ik heb het nu juist uitgeschreven.

@AutumnStorm ze is 2,5. Als ze straks naar de basisschool gaat kan ik makkelijker werken op vrijdag, maar dan zitten we weer met zo immens veel vakantie.

1 like

Ik vind het ook jammer dat ik m’n kinderen zo “weinig” zie. Ik werk nou 4x9 en ben dan 1 dag vrij met m’n kids. Als m’n dochter in de zomer 4 wordt gaat ze naar school en ik wil geen bso dus zal ik 5 kortere dagen werken. Het is alleen jammer dat ik dan m’n vrije dag met m’n jongste ook kwijt ben. Dat wil ik eigenlijk niet.
Ik overweeg nu dus toch maar om minder te gaan werken

maar mijn werk is ook echt heel leuk. Soms voelt het allemaal een beetje van waar doen we het voor. Hele dagen werken, weekenden vol, schuldgevoel overal
 Maarja ik zou het geloof ik ook niet anders willen.

1 like

Kun je ook tijdelijk minder werken? Dan kun je gewoon eens kijken hoe het bevalt. Maar misschien zeg ik iets geks hoor, ik ben zzper en heb nooit een serieuze baan in loondienst gehad dus van die contracten ook 0 verstand

3 likes

Heb je nog ouderschapsverlof over?

1 like

Ja jawel heb nog wat onbetaald verlof staan maar heb 3 dagen werken geprobeerd en dat beviel me ook niet.
Ik spaar m’n verlof dan liever voor de vakanties en spontane dagjes me-time.

En als je dan als je dochter 4 wordt een dag opneemt? Dan scheelt het qua uren (dus kun je dit langer door doen) omdat het een korte dag is en dan heb je toch nog een vrije dag met je jongste.

Ik vind het ook lastig hoor, mijn zoon kennende gaat hij meerdere dagen bso niet trekken plus dat ik het ook niet wil. Hij is na 2 dagen opvang ook al helemaal moe. Dus heb hem nu voor 2 dagen ingeschreven maar als mijn dochter ook naar school gaat overweeg ik 1 dag.

Ik werk sowieso 4*9 en zou dan woensdags vrij zijn, hier is het continu rooster tot 14.30 dus dacht dan is woensdagochtend handig om boodschappen en het huishouden te doen. Aan de andere kant misschien 5 dagen werken en dan 2 halve dagen doen.

Maar je maakt het jezelf ook wel moeilijk als je geen bso wilt, toch?

Ik kijk heel erg uit naar die een-op-een tijd met de jongste, en ik denk dat als hij ook op school zit we minder bso nemen en dan ga ik woensdagochtend en vrijdagochtend werken ipv alleen de vrijdag vrij. Maar tot die tijd wel drie dagen bso.

3 likes

Het andere uiterste; mijn kind gaat 3 dagen naar de BSO, is “boos” als ik hem te vroeg (lees 17 uur) ophaal en als hij op woensdagmiddag mij op het schoolplein ziet staan :sweat_smile: Hij wordt met een Stint opgehaald, de BSO bevindt zich dus op een externe locatie, waardoor het ook echt even iets anders is dan “langer op school blijven”. Ik heb het idee dat hij het door die omschakeling wel heel leuk vindt, het is echt een apart deel van de dag. We hebben namelijk ook even gebruikt gemaakt van de BSO die wel op school bleef, maar daarbij begon hij al ‘s ochtends vroeg te mekkeren dat hij niet naar school wilde en dat hij de BSO stom vond en niet naar huis mocht.

2 likes

Even een andere tip gevraagd tussendoor: Ik zoek naar een goed opbergsysteem voor knutselspullen/tekenboeken etc. Nu kom ik toch echt uit op een kastje kopen (want het ligt nu in een hoge mand en als je iets van onderin wil hebben, dan moet je alles eruit kiepen :sweat_smile:). Zal ik voor een kast gaan of heeft iemand nog ervaring met een ander gouden systeem? :smile:

Zeker niet het ultieme systeem maar wij hebben van die stevige, lage bakken van Kwantum en die op de onderste plank van een kast achter deurtjes. De kinderen kunnen er dan zelf bij wat voor mij een must is (wat ook wel betekent dat het een zooi wordt en dus regelmatig even geordend moet maar soit) en het is redelijk overzichtelijk als je boeken enzo rechtop zet.
We hebben 1 bak met kleur- en activiteitenboeken/stickers/papier en 1 bak met verf, diamondpainting etc

1 like

Ik heb deze van ikea, beetje onderverdeeld in stickers, verf, kleurplaten etc. Werkt prima!

1 like

Wij gebruiken nu Trofast ervoor, maar ik had zelf als kind zo’n plastic ding met wieltjes met allemaal uitschuifbare bakken. Die kom ik nog wel eens bij de Action tegen. Die kon ik dan zo de trapkast inrijden als ik klaar was.

3 likes

Wij hebben dit ding van Ikea. Ideaal. Als hij klaar is zet ik hem mooi weer in de trapkast of naast zijn speelmeubel.

15 likes

Het is wel een intense tijd met kleine kinderen natuurlijk, maar mag ik vragen waarom je geen BSO wilt? En ik begrijp uit je verhaal dat je ook geen partner of externe oppas hebt die een paar middagen bij de kinderen kan zijn?
5 korte dagen lijkt me vooral voor je werkgever een hele goede deal (lekker productief die korte dagen) en voor jezelf best stressvol, direct van werk voor de kinderen zorgen.

2 likes

Ik heb wel een partner en ook op zich wel een netwerk! Partner gaat ook korte dagen werken en hopelijk kunnen we een verdeling maken van allebei 2 lange en 3 korte dagen bijvoorbeeld. Mijn partner heeft alleen wel klant dagen door heel Nederland dus is wel iets minder flexibel. En we hebben allebei voorkeur voor dezelfde lange dagen (di en do haha). Ook kan ik mijn ouders vragen op te halen van school en een vaste dag met schoonmoeder kan ook!
Bso wil ik niet omdat ik zelf vroeger altijd echt moe was na school en zo blij was dat ik gewoon naar huis kon.
Ik vind dat bso voor kinderen toch nog wel “aan” staan is. Ze krijgen daar toch weer dingen om over na te denken en dingen te doen.
Thuis komt een kind meer tot rust voor mijn gevoel. Dus als wij met passen en meten zonder bso kunnen heeft dat mijn voorkeur.

4 likes

Ahh dank jullie wel @Zitzak @Depeche @MargjeJ @Chesirecat . Zitten goeie opties bij! :smiley:

Zijn die hangende balkjes ook van IKEA?

1 like

Die bakjes? Ja die zijn ook Ikea.

1 like