Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Wij hebben deze in viervoud (Kiddyguard Lascal) en zijn er heel blij mee! Alle vier trouwens via marktplaats gekocht trouwens.

3 likes

Wij hebben er een en de kinderen (2 en 3) kunnen die samen al een tijdje openmaken, haha.

@AutumnStorm @Toverfee @Plum bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens kijken naar het merk wat wordt genoemd. Wij zitten er aan te denken omdat we boven praktisch geen plek hebben voor zo’n houten hek helaas

1 like

Ik heb er laatst ook naar gekeken en veel oprolbare hekjes kwamen heel slecht uit de veiligheidstest van de consumentenbond (had een gratis proefabonnement). Wat ik me herinner was idd alleen Kiddyguard veilig.

Zijn er hier mensen die tijdens de zwangerschap een vaccinatie hebben genomen tegen het RS-virus? Het zit niet in het vaccinatieprogramma dus je moet het zelf betalen. Ik ging nu toch twijfelen.

1 like

Oh ik wist niet dat dit kon maar dat zou ik wel willen. Jammer dat het best prijzig is maar als je kindje dan de eerste zes maanden een hogere bescherming heeft tegen het virus vind ik het dat wel waard denk ik. Ik ben ook benieuwd of anderen het wel of niet genomen hebben en met welke reden.

6 likes

Niet gedaan omdat het nog niet bestond, maar ik zou het anders zeker wel gedaan hebben. Mijn kind is tot nu toe gelukkig nooit erg ziek geweest, maar de baby van vrienden heeft in het ziekenhuis gelegen met RSV, en alles wat het risico daarop kan verminderen zou ik aangrijpen.

7 likes

Ja, ik heb dat gedaan omdat ik in oktober uitgerekend was en dus meteen in het “RS-seizoen” zou zitten, dan was m’n baby toch wat meer beschermd. Ik heb namelijk begrepen dat het geen besmetting kan voorkomen, maar dat het wel kan beschermen tegen een ernstig verloop van de besmetting.

Ik heb het vaccin via de huisarts aangevraagd, die had het recept doorgestuurd naar de apotheek en daar kon ik hem vervolgens ophalen. Ik heb de vaccinatie door de verloskundige laten zetten want dan hoefde ik geen aparte afspraak te maken met de huisarts. Dit hele proces verliep heel soepel! Ik dacht ook dat het niet vergoed zou worden, maar de verloskundige raadde me aan om het toch te declareren. Nu bleek mijn aanvullende verzekering het toch te vergoeden, dus dat zou ik zeker even checken!

Ik heb geen bijwerkingen gehad van de vaccinatie en m’n baby (nu 2 maanden oud) is gelukkig ook nog niet ziek geweest, maar ik kan dus niet zeggen of hij bij besmetting met RSV ook een milder verloop zou hebben.

11 likes

Hier in België wordt het wel al terugbetaald voor een deel. Ik heb het niet gedaan op advies van de gynaecoloog en kinderarts omdat het bewijs dat het de baby beschermd nog niet groot is, en omdat het de kans op vroeggeboorte vergroot. Zou het dus met je zorgverlener bespreken.

Wat in BelgiĂ« wel al terugbetaald wordt en wat mijn baby na 4 dagen heeft gekregen is het vaccin met antilichamen (beyfortus) daar is veel mee bewijs voor (80% minder ziekenhuis opnames). Nu kost die in NL nog €777 euro, maar als ik me niet vergis wordt die vanaf 2025 ook vergoed.

4 likes

Thanks allen, als ik het wil moet ik wel nu beslissen want ben 35 weken zwanger. Heb de huisarts al gebeld voor advies dus die belt me nog terug. De verloskundige was er niet heel duidelijk over dus vind ik lastig. Ergens denk ik ook gewoon doen als het de kans toch kleiner maakt.

@Eilish heb je toevallig meer informatie over onderzoeken dat het onvoldoende werkt?

1 like

Ik heb gelezen over de uitspraak mbt de vroeggeboortes maar dat is geen hard bewijs:

Omdat het een nieuwe prik is, worden mogelijke bijwerkingen goed in de gaten gehouden. Voordat de prik werd goedgekeurd, heeft de fabrikant zelf ook onderzoek gedaan. In dat onderzoek waren er iets meer vroeggeboortes in de groep die de RSV-prik kreeg tijdens de zwangerschap (5,7%), dan in de groep die géén RSV-prik kreeg tijdens de zwangerschap (4,7%). De aantallen waren te laag om te zeggen of er een verband was tussen de vroeggeboortes en de prik, of juist niet.

(Van wegviste rivm uit faq veilig tijdens zwangerschap onderaan Prik tegen RS-virus tijdens de zwangerschap | RIVM) @ferris

1 like

https://www.bcfi.be/nl/articles/4240.pdf?folia=4237&version=long#:~:text=Een%20tweede%20vaccin%20tegen%20respiratoir,de%20moeder%20tijdens%20de%20zwangerschap.

Ja oa hier, zie je dat de cijfers minder goed zijn(maar nog steeds beter dan niks m.i.). Ik viel zelf onder de categorie hoog risico zwangerschap dus ik heb het niet gedaan. Als het klopt wat
@wiewatwaar zegt en dat het pas in het najaar van 2025 is voor de antilichamen dan is dit natuurlijk voor nu de beste optie. Jammer dat je verloskundige geen goed advies hierover kan geven. De huisarts zou dit normaal wel moeten kunnen!

@Philo ja dat is mooi, ik ben bij mijn eerste bevallen met 30 weken dus ik heb dat risico niet durven nemen (wel dus met de kanttekening dat hier wel de antilichamen prik beschikbaar is dus de keus wat dat betreft makkelijker was).

3 likes

Ah ja dat maakt de keuze zeker anders kan ik mij voorstellen!

Thanks! En ook @Philo die link had ik inderdaad ook gevonden maar minder over eventuele werking van. Ik neig wel naar gewoon doen en er is nog plek volgende week. Wacht alleen nog even de huisarts af.
En ga dan gewoon alsnog een poging doen om te declareren bij de zorgverzekeraar, wie weet.

2 likes

Er staat ook helemaal onderaan informatie over de werking, had je op het uitvouw antwoord geklikt?
Ik neig ook naar nemen en ik ben benieuwd naar de reactie van je huisarts als je die zou willen delen.

Samenvatting

De RSV (Respiratoir Syncytieel Virus)-prik tijdens de zwangerschap voorkomt ongeveer 70 tot 80% van de ernstige RS (respiratoir syncytieel)-virusinfecties bij baby’s in het eerste half jaar na de geboorte. Dit betekent dat van elke honderd baby’s die zonder RSV-prik ernstig ziek zouden worden door het RS-virus (Respiratoir Syncytieel-virus ), er na de prik nog maar twintig tot dertig ernstig ziek worden. De prik beschermt dus niet voor 100% tegen het RS-virus. Maar de kans dat een baby erg ziek wordt door het virus, wordt kleiner door de prik.

2 likes

Ik twijfel ook, ben in maart uitgerekend dus echt wel einde van de rs periode als in dat grafiekje op de site van RIVM bekijk. Maar hebben al een kindje op de opvang en met kraambezoek heeft ook denk 70% van de mensen die langs gaan komen kleine kinderen onder de 4.

@Bailey welke aanvullende verzekering heb jij? In overweeg zilveren kruis 2 sterren aanvullend volgend jaar maar kon in de polis alleen iets vinden over vaccinaties voor het buitenland.

2 likes

Niet oprolbaar maar wij hadden de ByDan babyguard en die heeft een soort harmonica systeem. Inklapbaar, echt een TOPding. Raad hem iedereen aan!

1 like

Ik heb (/had) ONVZ Topfit, die is ontzettend duur dus voor alleen vaccinaties zou ik het niet doen.

3 likes

Dat idee had ik er zelf ook wel bij. Heb nu via mp eentje kunnen scoren van het merk wat jij noemt.

1 like

Er is weer wat nieuws.
Mat! :money_mouth_face:

2 likes