Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Goeie tips, bedankt!

Ik ben vorig jaar gegaan met vrienden, man en baby (baby was toen 5 maanden. We hadden een skipakje mee (en dubbele laagjes kleding) en wel de kinderwagen omdat degene die niet ging snowboarden die dag, lekker met hem kon wandelen in het dal waar over het algemeen geen sneeuw lag (en wielen van onze kinderwagen kunnen ook best wat sneeuw aan!). En hij kon daarin ook een dutje doen. Vond ik wel zo handig. Hele dag met een draagzak vond ik te zwaar toen.

Let wel op dat een baby (moet je even opzoeken) nog niet zo hoog mag komen in verband met hoogteziekte. Dit wisten wij niet en we mochten de lift niet op met hem.

En we namen de draagzak mee (dit jaar neem ik de wandelrugzak mee waar dreumes in kan).

Ik heb wel bij decathlon baby/dreumes slee gevonden, ik twijfel om die aan te schaffen of iets soortgelijks 2e hands te vinden. https://www.decathlon.be/nl/p/mp/power-shot/baby-slee-met-veiligheidsharnas-en-touw-om-de-slee-te-trekken/_/R-p-6f6c988b-9a0f-4a59-ae5e-ce3aaa3a6c3c?mc=6f6c988b-9a0f-4a59-ae5ece3aaa3a6c3c_c9c1

Er was ook een luxe voetenzak te koop die in een van de sleeën past.
https://www.decathlon.be/nl/p/erg-warme-voetenzak-voor-baby-s-waterdicht-meegroeiend-25degc-turquoise/_/R-p-325510mc=8646715&c=BLAUW_GROEN
Hier wil ik echt zelf in zitten!

5 likes

Dit type slee is vrij smal en daardoor heel instabiel, wij gaan als er sneeuw ligt met de slee naar school en dit voorjaar dit model gekocht als opvolger voor de babyslee en echt elke keer als we een bocht om gingen viel de slee om (tenzij je overdreven langzaam en voorzichtig de bocht maakte
) Nu loop je op een wintersportwandeling mss meer rechtdoor maar ik zou een slee met een bredere basis kiezen als je kindje rond de anderhalf is. Deze hebben wij, is heel fijn om mee te wandelen: Babyslee Stiga Cruiser Groen - Sleeshop.nl Nu met 2.5 jaar beginnen de benen wat lang te worden dus dit is voor ons het laatste seizoen.

Edit: die slee van de voetenzak lijkt me stabieler dan je bovenste link, dan ligt het zwaartepunt dichter bij de grond!

6 likes

Heeft er iemand tips voor een goede voetenzak voor in de buggy? Ik zat te denken aan een voetenzak van Filikid. Heeft iemand daar ervaring mee?

2 likes

Geen ervaring met die, maar heb laatst wel deze gekocht waar ik erg tevreden mee ben:

1 like

Ja wij! Hebben er een sinds een week of 3 helemaal gevoerd. Echt heerlijk warm, soms als het buiten niet heel koud is en met zijn warme winterjas aan zelfs aan de warme kant

2 likes

Wij willen over een maand of wat een nieuwe fiets kopen met een fietsstoeltje aan het stuur (we hebben nu alleen een oude stadsbarrel). Een moederfiets leek me wel handig door een stevige standaard en een stuurslot, maar hoor van best wat mensen om me heen dat ze dat niet per se aanraden. Vooral omdat het vrij grote fietsen zijn en je maar kort een fietsstoeltje aan het stuur hebt. Zit daarom te twijfelen
 we gaan wel naar een fietswinkel proefritjes maar ik wil wel een voorselectie maken.

• Ik heb een moederfiets en vind dat top!
  • Ik heb een moederfiets, maar vind het onhandig
  • Ik heb een gewone fiets, en dat werkt prima
  • Ik heb een gewone fiets, maar wou dat ik een moederfiets had

0 stemmers

Je hebt ook normale fietsen met stuurslot en dubbele standaard, dat vind ik zelf ideaal

7 likes

Ik heb wel gestemd op dat ik een moederfiets maar dat is meer omdat het alle functies heeft die je benoemd maar geen officiële moederfiets is.

Wij hebben een elektrische cortina fiets met een mand voorop. En we vinden het ideaal. Je kunt veel spullen meenemen, het is niet een mega lompe fiets maar je hebt wel de voordelen die een moederfiets ook heeft.

2 likes

Wij hebben eentje van Elodie alleen die wordt wel krap als ze al wat groter worden. Hebben we denk ik kunnen gebruiken tot ze 2 was.

——-
Iedereen heel erg bedankt voor de boekentips. Ik ga een rondje boekenhandel om eens rond te neuzen maar heb nu wel al een hele fijne selectie. Het voelt altijd zo overweldigend met die mega hoeveelheid boeken.

1 like

Ik rijd al 3 jaar op een elektrische transportfiets in een kleine framemaat (omdat moederfietsen in coronatijd niet goed leverbaar waren). Ik heb daardoor wel zo’n brede standaard en stuurslot, maar dus niet de extra ruimte tussen stoeltje en jezelf. Ik ben zelf erg klein en ik denk dat mijn fiets + stoeltjes + kinderen samen meer wegen dan ik, dus ik vind zo’n stuurslot en standaard echt een must bij mezelf. Anders kan ik de kinderen er niet veilig op zetten. Mijn man lukt dat wel met z’n gewone fiets, omdat hij stuk groter is en wat meer bij te zetten heeft. Die zet de kids er op en af terwijl hij ook nog de fiets tegen houdt. Dus neem dat ook mee in je overweging.

Wat me wel echt is tegengevallen is dat als je klein bent (ik ben 1.60) dat je kinderen (zeker met helm) al vrij snel te groot zijn voor op het voorzitje in de zin dat je niet meer over ze heen kan kijken. Bij mij was dat tegen de tijd dat ze 2 werden. Bij mijn man zit de oudste van 4 nog steeds in het voorzitje als hij alleen haar meeneemt.

2 likes

Over je laatste alinea, een kind van 4 is toch allang te zwaar voor op het voorstoeltje? Max 15 kilo dacht ik?

5 likes

Je hoeft geen voorzitje te kopen, je kind kan ook direct in een achterzitje zitten, daarvoor gelden dezelfde ‘voorwaarden’. Mocht het voorzitje de enige reden zijn voor de nieuwe fiets.

3 likes

Oké er gaat echt een wereld voor me open. :grimacing:Bedankt voor alle tips! Ik dacht dat het moederfiets of niks was. We wonen in de stad, dus ik denk dat een (niet elektrische) transportfiets met een iets smaller stuur, stuurslot en standaard een goede oplossing is voor ons. En we moeten dus letten op de bagagedrager.

@Merel we hebben nu een oude stadsbarrel waar ik prima op fiets, maar iets te onbetrouwbaar voor mijn baby haha.

1 like

Oeps
 hier hebben wij helemaal niet over nagedacht
 :sweat_smile: Beter gaat zij voortaan ook bij hem achterop de fiets.

3 likes

@Okapi een voorzitje is wel echt zoveel leuker en gezelliger. Vond het jammer toen mijn kind te groot werd hiervoor. Nu wachten tot nr 2 groot genoeg is.

Ik vind een familiefiets ook een meerwaarde omdat het meer ruimte heeft tussen zadel en stuur. Zeker met een voorzitje is dat fijn.

4 likes

Bij de eerste had ik m’n gewone fiets. Ook met zitje voor. Familiefiets vond ik een stom marketingpraatje. Echter toen ik zwanger werd van de tweede wel een familie fiets gekocht vooral vanwege de ruimte tussen zadel en stuur. Zwanger ging het gewoon niet meer, haha. En met twee kinderen er op al helemaal niet. Stuurslot gebruik ik nooit en dubbele standaard zijn we inmiddels al aan de derde toe. Gaat zo snel stuk? Kun je heel simpel op je fiets schroeven als het je daar om te doen is.

4 likes

Ik heb de Cortina e-common family en raad hem af. Misschien heb ik pech gehad maar ik heb ongeveer alles wat kapot kan gaan al kapot gehad en ben inmiddels honderden euro’s aan reparaties verder. Precies na het garantietermijn ook. De fietsenmaker waar ik voor onderhoud heen ga was ook niet te spreken over dit type. Heb hem destijds ergens anders gekocht omdat er toen weinig keuze was door leverproblemen.

1 like

Ik heb geen idee of het zou passen haha, want heb geen fiets met stoeltje. Maar opzich kan met 4jr toch nog wel voorop qua kilo’s? Onze vier jarigen waren toen geen 15kg iig haha
Dus wie weet kan het nog wel. Lijkt me qua lengte vooral zo krap :crazy_face:

Edit: nvm volgens google hebben wij dan zeer lichte kleuters :sweat_smile:
 “een vier jarige weegt gemiddeld tussen de 14-20kg”

3 likes

Ik hik al 7 jaar aan tegen foto-albums maken, maar ik weet zeker dat mijn kinderen hier veel plezier van zouden hebben. Maar hoe orden ik tienduizenden foto’s zonder dat het me eindeloos veel tijd kost? Helemaal random lijkt me ook niet handig want ik wil wel graag enige invloed op wat er in komt
 heeft iemand dĂ© tip?

1 like