Ik gooide tot nu toe alles in de box. Tot nu, want heb hem net uit elkaar geschroefd zonder na te denken en nu zit ik in de zooi, hahaha. Ik overweeg morgen zo’n Trofast kast (of twee) bij Ikea te halen, niet heel mooi maar wel praktisch.
Ik had het maar vond het echt een zooi worden. Want als er iets gepakt word, word die hele kist leeggeruimd. Kun je ipv de kist een lage kast/dressoir doen waar je alles in opbergt in bakken? Bijv 1 bak voor duplo, 1 voor magneettegels, 1 voor random klein spul, planken waar de boekjes, puzzels en spelletjes op kunnen?
Spul waarvan ik wil dat er aan tafel mee gespeeld word (knutselspul, stiften, magnetisch zand en klei) heb ik in de trapkast opgeborgen. Ze kunnen er wel zelf bij maar staat bewust los van de rest van het speelgoed.
Ik heb wel een kast waar alle zooi in kan, maar zou anders wel een kist neerzetten. Mijn ervaring is dat ze de eerste paar jaar voornamelijk in jouw nabijheid willen spelen. Mijn kinderen (2 en 5) spelen voornamelijk in de woonkamer en eigenlijk amper in de eigen kamers.
Ha mensen, ik heb weer eens een vraag over slapen. Mijn kind van 2 (dat sowieso nog maar zes keer heeft doorgeslapen in zijn hele leven of zo) slaapt sinds de zomer weer echt ruk en mijn man zit er helemaal doorheen. Kind wilde de laatste maanden ‘s nachts telkens water, dat gaven we dan en dan sliep hij weer door. Sinds hij ziek was half november lukt het hem alleen nog maar om in onze armen in slaap te vallen en speelt dat bij het naar bed brengen en een aantal keer per nacht (waarbij hij soms ook nog water wil). Tip van het consultatiebureau was om met het water even een paar nachten door te zetten (dus niet geven en het protest van kind daarover te verdragen, om het af te wennen) maar het bij ons in slaap vallen wel toe te staan omdat hij die geborgenheid nodig heeft en dat vanzelf weer overgaat. Man is echter de wanhoop nabij en wil in de kerstvakantie gaan slaaptrainen (met laten huilen) zodat kind geen hulp meer van ons nodig heeft om in slaap te vallen. Ik snap dat wel maar wil hem die geborgenheid van bij ons in slaap vallen eigenlijk niet ontzeggen, vind dat heel moeilijk. Hoe kijken jullie hiernaar en/of hebben jullie ervaringen of tips?
Mans idee was eerst zelf proberen en dan hulp van een slaapcoach inroepen - dat laatste is dus zeker een optie, maar man wil zsm met slaaptrainen beginnen omdat hij uitstel niet trekt.
Kind wil niet bij ons in bed slapen, dan wordt ie woest
Ik snap je gevoelens maar ik zou hierin je man ook echt niet zo aan de kant schuiven. Slaaptekort is echt killing en fysiek en mentaal heel zwaar. Zo’n slaaptraining zal je kind aanvankelijk niet leuk gaan vinden maar uiteindelijk is je kind er ook mee geholpen als het slapen beter gaat.
Zou je het stapsgewijs kunnen afbouwen, dus wel die geborgenheid, door de eerste keer bijv in je armen te laten slapen, in bed leggen en de volgende keren, sussen vanuit zijn bed, niet oppakken en steeds aangeven dat het tijd is om te gaan slapen, aaien en een knuffeltje erbij? Na een tijdje kan je het dragen en aaien afbouwen, succes!!
Ik geloof er wel echt in dat consequent zijn heel belangrijk is met slaap. Altijd hetzelfde bedritueel en samen hetzelfde plan trekken.
Kinderen van 2 weten al best goed oorzaak > gevolg (is mijn ervaring). Dus als hij huilt dat hij dan door jullie wordt geholpen met in slaap brengen, en hoe naar ook, ik denk wel dat je daar dus doorheen moet.
Oeh nice Ik vind de box echt ideaal als ik even mijn handen vrij moet hebben 🫣
Mijn kindje is trouwens bijna 1 haha. Qua verf enzo geberuikt hij het nog niet @itakepictures @WBJNE maar een systeem wat je jaren kan gebruiken is wel zo fijn natuurlijk!
Wij hebben een heel positieve ervaring met slaaptraining. In eerste instantie wilden we dit allebei absoluut niet, maar uiteindelijk waren we zo de wanhoop nabij dat we het toch geprobeerd hebben. Het was 2 (?) dagen heel erg shit en sindsdien slaapt ze vrijwel elke nacht zonder problemen van 07.00 tot 07.00. Voor ons als gezin is dit een heel goede beslissing geweest en ik geloof echt dat we haar hiermee geholpen hebben door haar op deze manier structuur en duidelijkheid te bieden. We hebben er ook een blijer kind voor terug gekregen. We hadden er daarvoor al 8 sessies met een slaapoefentherapeut op zitten, maar niets daarvan hielp. Ik vond het best wel open deuren en we hadden zelf ook al veel geprobeerd.
Bij ons was het overigens een algeheel slaapprobleem. Slapen was zowel 's nachts als overdag een drama. Wij zijn overdag begonnen met de slaaptraining, zodat we allebei nog vol energie en goede moed zaten. We deden dit met de Ferber methode.
Ik kan het me heel goed voorstellen als je dit niet wilt, maar ik wilde je graag een positieve ervaring mee geven. Sterkte ermee!
Dankjewel voor jullie reacties @Depeche @wiewatwaar @Jeezlouiz @AutumnStorm en @Monito. Ik ga ze later vandaag even allemaal op een rijtje zetten, heb nu ook nogal een intense werkdag.
@Depeche zou je willen aangeven waarin je vindt dat ik mijn man aan de kant schuif? Hij vindt dat namelijk ook en ik wil hem graag ondersteunen maar ook doen wat goed is voor ons kind. En ik heb zelf natuurlijk datzelfde slaapgebrek waardoor ik ook niet superscherp ben.
Bedoelde dat je aangeeft dat hij het op deze manier echt niet meer lijkt te zien zitten en eigenlijk niet meer wil wachten met starten van slaaptraining. Dus zou zelf niet langer wachten maar toch al snel beginnen, goede slaap van jou en je man is belangrijk. Soms ben je ook een goede ouder als je je eigen belang daarin voorop zet en zoals ik al zei zal je kindje ook baat hebben bij beter slapen . Sorry was mss niet helemaal duidelijk.
Ah ja ik snap het! Dankjewel. Plan is sowieso om zaterdag te beginnen want dan begint de kerstvakantie
Toevallig ben ik nu twee nachten bezig om onze dochter (bijna 2) in haar eigen bed te laten slapen ‘s nachts. Ze werd de afgelopen maanden altijd wakker tussen 12 en 4, en blijft dan huilen tot ze bij ons in bed mag liggen. Opzich is dat nog te overzien, maar ze slaapt dan super onrustig, schopt steeds onze deken weg en we worden regelmatig wakker met een voet in onze oren. Heel irritant. We slapen hierdoor zelf ook slechter en waren echt toe aan goede nachten. Dochter heeft max 5 of 6 nachten doorgeslapen in haar leven.
Een poos geleden hadden we al besproken wat we precies wilden. Vond/vind het een lastige, want ik wil haar echt nabijheid geven als ze dat nodig heeft. Anderzijds had ik het idee dat het een gewoonte was geworden. Het was best even nadenken en discussiëren, maar daarna hadden we een plan. Ik heb zelf een trauma aan dat m’n moeder mij vroeger heeft laten huilen in bed (letterlijk, EMDR voor gehad), dus ik wilde er zelf wel echt achter kunnen staan, anders kon ik het niet uitvoeren. Normaal doet m’n man de nachten, maar ik ben volhardender als hij is dus dit werd mijn taak.
De eerste nacht ruim een uur bezig geweest. Ze was woest toen ze merkte dat ze niet meer in ons bed mocht. Daarna nog een paar keer kort terug geweest. Die nacht was echt pittig. Afgelopen nacht was het nog maar 20 min, plus een keer kort terug op een later moment. Tussendoor hebben we echt goed kunnen slapen. En denk dat we er met één of twee nachten nu wel doorheen zijn en dat ze gewoon lekker in haar eigen bed slaapt of ze dan ook gaat doorslapen is nog afwachten natuurlijk…
Tip voor een leuk “uitje” de komende dagen: bij ons in de regio (oost NL) zijn meerdere verlichte tractoren/trucks optochten. Vorig jaar toen kinderen al op bed lagen, was ik zelf op het geluid afgegaan en de optocht gezien, maar was erg leuk! Dit jaar dus met de kinderen een bekijken.
Dit is vast ook te simpel gedacht en waarschijnlijk doe je dit al, maar zou een flesje water naast het bed ook helpen? Heeft onze tweejarige ook en dan kan ze ‘s nachts zelf even drinken als ze dorst heeft. Heeeel soms moet ik erheen omdat haar fles ‘s nachts leeg is sowieso succes, hopelijk slapen jullie snel beter!
En mocht je dat willen dan is een munckin flesje met een verzwaard rietje ideaal. Kunnen ze liggend drinken en lekt het niet (in tegenstelling tot een normale fles) als ze hem neerleggen.
@Kryptonite nee helemaal geen gek idee! Een vriendin stelde ook al voor om een 360 graden-beker in zijn bedje te zetten.
Goed om jouw verhaal te lezen! Hoop dat jullie er bijna doorheen zijn
Ik ben sinds een paar maanden alleen en door de hele situatie (en denk ik ook mijn welzijn) was ons kind ook helemaal van de kaart ‘s nachts. In het begin elk kwartier wakker voor twaalven. Later naar elke drie kwartier, en dan ‘s nachts nog een paar keer. Hij sliep ook altijd in in mijn armen. Ik heb een aantal weken geleden de Ferbermethode gedaan op aanraden van mijn zus, met hulp van haar. Ik had echt iemand nodig die me er doorheen sleepte, want ik vond het verschrikkelijk om hem keihard te horen huilen en had er anders sowieso naartoe gegaan om hem te wiegen, dus zou het als het kan echt met z’n tweeën proberen. Het was zwaar, maar het heeft zo erg geholpen. Hij slaapt nu de meeste nachten helemaal door. Hij is inmiddels ziek geweest en toen heb ik het iets meer losgelaten, maar merkte direct dat het dan weer de verkeerde kant op ging. Nu weer een week heel consequent en het werkt zo goed. Ik zou het dus wel heel erg aanraden het in ieder geval te proberen. Naast dat het natuurlijk heel fijn is voor m’n eigen slaap, merk ik ook dat het voor m’n kind veel fijner is.
Ja dit kan ik beamen. Een vriendin had de Ferber methode ook gedaan en ik heb haar continu geappt. Het was heel fijn om het te delen met iemand die hetzelfde had doorstaan.