Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik zou proberen een middenweg te vinden met een sensitieve slaapcoach. Daarin kom je dan en je man tegemoet maar hoef je ook jouw gevoel niet aan de kant te schuiven. Zag laatst nog een mooie filmpje bij de Instagram van IMH Nederland (infant mental health, wereldwijde organisatie die vooral oog heeft voor de ontwikkeling vh jonge kind in samenspel met de omgeving; Ze kunnen het zelf beter uitleggen). Over cue-sensitief slaaptrainen en over dat mensen vaak overgaan op de snelle manier van slaaptrainen ipv het sensitieve, omdat het moment dat je dat wil, het water al aan je Lippen staat en de lange weg te veel tijd kost. Misschien een fijne reel om te kijken en mee te nemen in jullie keuzes en overwegingen :white_heart:
Ik weet niet hoe ik die kan delen zonder dat volgens mij meteen m’n Instagram naam mee gaat haha. Maar: imhnederland op Instagram, reel van 7-8wkn terug.

En een munchkin beker in bed heeft hier ook jaren wel wonderen gedaan haha.

4 likes

Vraagje, maar zou je zoiets met een tweejarige niet kunnen bespreken? Kan hij/zij aangeven wat zou helpen om die geborgenheid te vinden? Een slaaptrainer (of via cjg iemand) heeft misschien wel goede ideeƫn.

1 like

Die gaan lekken soms!

3 likes

Zo doen wij het ook idd. Ga er wel gewoon heen om te troosten/verschonen/neus te snuiten/slok water te geven, en stem op haar af. Heb geen tijdschema oid. Ze mag alleen niet meer in ons bed slapen :grimacing:
Nou, vannacht de derde nacht en ging heel makkelijk. Ze werd even wakker omdat ze een volle luier had en wilde drinken, dus dat geregeld. Daarna nog twee huiltjes dat ze weer in haar eigen bed moest, maar ik kon haar snel geruststellen en toen was het goed. Heeft ze lekker geslapen tot 6 uur vanmorgen. Ben trots!

11 likes

Peuter vragt zoveel aandacht de hele dag. Zelfs tv kijken wil ze samen doen: mama meekijken! En vervolgens een soort woedeaanval als ik zeg dat ik even bezig ben. In de keuken staat ze ook aan mijn been dat ze iets lekkers wil of wilt meehelpen, maar dan duurt alles 10x zo lang. Naar de wc gaan moet ik mee, ze kan t best zelf maar ik moet er dan bij gaan staan kijken. Etc.

Denk wel dat dit heel typerend is voor peuters. Maar zie sommige kindjes dan lekker iets zitten knutselen en de mamas hebben dan hun hele huis op orde? Nou niet hier :joy:
Zijn hier tips voor?

5 likes

Hier een dreumes die aan m’n been hangt en een peuter die niet alleen wil spelen. Ik doe het huishouden etc. tegenwoordig in de avondurenā˜¹ļø. Bij de peuter zet ik regelmatig een wekkertje en in die tijd moet ze dan even zonder mama spelen en dat werkt meestal goed. Zijn tijd terug begonnen met 1 minuut en inmiddels houdt ze een minuut of 15 vol.

3 likes

Ooh dat is wel een goeie tip, thanks!

1 like

O wat een goede tip. Hoe oud is jouw peuter?
En wat voor wekkertje gebruik je? Is het visueel voor haar waar jullie zijn in de tijdsperiode?

2 likes

Nu bijna 3,5, maar zijn er rond haar derde mee begonnen. Ik had eerst een kookwekkertje waar je de tijd echt zag aflopen (ik denk van Dille en Kamille), maar die kon niet zo goed tegen stuiterenšŸ˜‚. Nu gewoon op m’n telefoon.

1 like

Denk dat de meeste kleine kinderen graag willen helpen/samen doen en in de buurt willen zijn. Mijne wel in ieder geval! Ik laat mijn kind vaak kleien aan de keukentafel als ik de keuken schoonmaak, dat werkt heel goed. Ze wil er vanzelf bij komen staan maar dan zet ik haar in de learning tower met iets te doen (mandarijn schillen, iets snijden, bestek in de la leggen). Ik laat haar sowieso veel helpen: zelf vegen, helpen opvouwen, met een doekje poetsen. Zo lang zij het idee heeft dat ze ā€˜hetzelfde’ doet als ik dan hoeven we het niet samen te doen en loopt ze ook niet heel erg in de weg. Liever langzaam en gezellig dan dat ik de hele dag met haar speelgoed moet spelen :grimacing:

16 likes

Bij ons heeft slaaptrainen wel echt goed geholpen. Het was de methode van Faber of Ferber geloof ik. Ons kind werd 1 keer per nacht wakker en kwam dan bij ons in bed. Dat was ik beu. Eerste nacht heel veel protest, 2e nacht mini beetje protest en daarna ging het goed! Ze was toen 2 jaar en 2 maanden ongeveer.

1 like

Buiten slapen of het land uit en slapen? :joy:

20 likes

Naast het ouderlijk bed een bord met ā€˜hier wordt gewerkt aan uw terugkeer’

21 likes

Met die gedachte ben ik vandaag de was gaan vouwen samen met mijn baby. Ging verbazingwekkend goed.

Ik heb dit probleem vooral als ik mezelf klaar wil maken en spullen moet pakken om weg te gaan, of als ik eten klaar maak. Dat duurt haar altijd te lang en dat ligt ze te huilen en probeer ik haar tussendoor te entertainen en duurt het alleen maar langer. Kiekeboe spelen tijdens het douchen/de douche uitdoen is niet echt efficiƫnt. Uiteindelijk loop ik dan vaak de deur uit met honger, terwijl ik moet plassen en met slechts de helft van de benodigde spullen :smiling_face_with_tear:
Eenmaal in de wagen is ze dan weer happy.

Mocht iemand daar nog tips hebben om die momenten minder stressvol te maken…

4 likes

Als aanvulling hierop @Tubing kan het helpen als de wekker ook visueel is. Je hebt bijv van die wekkers waar de tijd die nog over is een kleur heeft, vaak rood. En als het rood ā€˜op’ is, is de tijd voorbij

2 likes

Heeft iemand tips tegen een slome eter?

We zitten nu echt in een periode van treuzelen en ā€œslechtā€ eten. Meestal zitten we 07:30 te ontbijten en moet ze om 08:15 naar de opvang en dan nog is ze nog niet klaar met haar eerste broodje.

Ze heeft periode’s dat ze zo 4 broodjes achter elkaar at in 10 minuten maar deze periode is zooo vervelend en frustrerend. Het ontbijten wordt nu steeds negatiever omdat je telkens moet zeggen dat ze moet gaan eten.

We zitten er nu aan te denken om een magneet op de klok (metalen klok) te maken zodat het voor haar inzichtelijk moet zijn wanneer het eet moment klaar is en dan haar eten maar weg te halen. Maar dat voelt ook weer zo… niet fijn.

1 like

En iets anders? Bijvoorbeeld havermout of yoghurt/kwark. Of gaat alles gewoon traag?

2 likes

Alles gaat traag op dit moment. Het avondeten vinden we niet zo’n probleem omdat we dan alle tijd hebben maar ook dat duurt minstens 45 minuten.

1 like

Wij doen dat wel, dat we een wekker zetten op de tijd dat ze klaar moet zijn en dan als die dichtbij komt aftellen en waarschuwen met iets als: ā€˜let op, we gaan zo weg, als je nog iets wilt eten kun je dat nu nog doen’. En als ze niets eet vind ik het niet zo erg, want om 9 uur krijgen ze weer een cracker of fruit bij de opvang.
Edit: dus niet per se een tip om sloom eten op te lossen, maar om zelf niet de hele tijd te moeten aansporen/opletten.

3 likes

Hier wordt gewerkt aan uw terugkeer naar uw eigen bedje

1 like