Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb er 1 van Didymos, zat even te vergelijken, maar die van Bykay is wel een stuk langer (170 vs 270cm). Ik heb bij die van mij geen last van de stof die over is, maar als dat een meter meer is lijkt het me wel een beetje irritant. Ik mis die lengte ook niet (en ik ben niet klein en m’n peuter ook niet meer), dus ik zie er zelf ook niet echt meerwaarde van.
Maar ik ben zeker geen draagdoekexpert!

1 like

Ah bedankt! Dan ga ik zeker niet voor de ByKay :sweat_smile: Heb het maar losgelaten dat ik hem voor de kerst wil hebben, beter op mijn gemak een keertje kijken.

Scheerschuim met baking powder werkt ook goed! Mooi wit en blijft ook aan elkaar plakken, maar kan je ook poederig maken.

Oh sorry!! Ik lees net dat ze dingen in dr kind stopt. Misschien voor iemand anders dan een goed idee

2 likes

:rofl:

4 likes

Onee oeps :joy: dat krijg je dus als je forumt terwijl je eigenlijk moet werken met twee kinderen om je heen

Na de kerstdagen willen we beginnen met het zindelijk worden.

Ik lees zoveel verschillende dingen. De ene doet een luierbroekje aan en gaat elk uur naar de wc, de ander doet gelijk een onderbroek aan (meer kans op ongelukjes) en gaat ook vaak naar de wc.

Zelf had ik in gedachten om gewoon een onderbroek aan te trekken, vloerkleed weg, van die puppy matjes op de bank en minimaal 1 week thuis te blijven (tenzij het langer nodig is) zodat we er volop in kunnen. De opvang is bij ons dicht tussen kerst en oud en nieuw dus daarom is dit nu eigenlijk het ideale moment. Partner werkt de hele week dus ze krijgt dan ook elke dag dezelfde methode met oefenen.

We zijn nu al aan het voorbereiden op het zindelijk worden. We praten er veel over, het trappetje + wc inzet is besteld, hebben de stickerkaart al in het zicht liggen. Morgen willen we nog langs de speelgoedwinkel om het cadeautje uit te zoeken voor als de stickerkaart helemaal vol is zodat ze weet wat de motivatie is.

Wat was bij jullie hetgeen dat het beste hielp?

1 like

Saai antwoord: wachten tot ze er aan toe was.

Ik weet dat sommige kinderen een zetje nodig hebben, maar denk dat vaak intrinsieke motivatie het beste werkt. En kijken naar de signalen. Voelt je kind als het geplast / gepoept heeft? Geeft het aan als het een schone luier wil? Gaat het al eens op een potje / de wc tijdens een verschoonronde? Daar zou ik iig eerst mee beginnen, maar misschien doe je dat allemaal al.
Ik zou zelf niet meteen zo vol erin gaan, tenzij je al van alles geprobeerd hebt en niks werkt. Maar denk dat het een prima methode kan zijn, hoor! Je bent iig goed voorbereid, hopelijk pikt je kind het snel op. Succes!

9 likes

Ik had het al eens gedeeld, maar jouw idee werkte hier heel goed. Was binnen 3-4 dagen zindelijk. Als tip om op de wc zitten te motiveren met sticker plakken. Dus ook als het daarvoor ongelukje is geweest, maar alsnog even op de wc gezeten heeft. En niet vragen of ze moet plassen, maar in de eerste dagen steeds zeggen: geef maar aan als je moet plassen of poepen. Zo leren ze zelf het signaal aanvoelen en aangeven. En als je ziet dat ze moet plassen (wiebelen of iets). Dan zeg je: ik zie dat je moet plassen,kom we gaan even naar de wc.

@Fredje @Ludo jullie hebben het over de kindgerichte methode en die ander is de oudergerichte methode. Beide methodes hebben voor en nadelen. Uiteindelijk moet in beide methodes het kind er klaar voor zijn.

4 likes

Precies dit. Toen ons zoontje zei dat hij geen luier meer wou gewoon in de onderbroek laten lopen en lekker vaak naar de wc sturen.
Op de bank hadden we wel een onderlegger liggen om op te zitten, maar eigenlijk is het nooit mis gegaan.

1 like

Ik struggle hier ook met het zindelijk maken (zoontje is 3j3m), maar hij heeft er echt nog 0 interesse in. Als ik het potje ter sprake breng dan wordt hij boos en zegt hij ik wil een schone luier! :rage: De opvang gaf ook aan dat sommige kinderen echt moeten wachten tot ze er zelf aan toe zijn dus ik heb besloten om het nog maar eventjes te laten… al ben ik wel klaar met die gore poepluiers soms :sweat_smile:

2 likes

Bij mijn zoontje was het ook afwachten. Totaal niet gevoelig voor stickers, cadeautjes of andere vormen van beloning. Pushen of heel hard proberen had geen enkele zin. Was zelf inderdaad zo klaar met die vieze luiers. Maar toen hij dik 3,5 was ging de knop ineens om en heeft geen ongelukjes meer gehad.

5 likes

Echt precies hetzelfde hier. Hij snapte het niet, cadeautjes boeiden hem niet en hij had geen zin om op het potje te gaan. Met drieënhalf weer eens geprobeerd en het lukte gewoon opeens. Bij ons werkte wel zo’n goedkope plastic brilverkleiner op de wc veel beter dan een potje. Hij vond het leuk dat hij ‘hetzelfde’ deed als wij.

2 likes

Potje wilde hij hier ook niet. En eigenlijk wel prima want hoe goor is dat ook om weer schoon te maken.
Ik heb toen een paw patrol brilverkleiner gehaald en dat was echt voor hem DE motivatie.

4 likes

Oh, ik had het niet over een specifieke methode hoor.

1 like

Potje wilde hij ook niet, dus ook met de brilverkleiner. Erop zitten vond hij ook snel wel leuk, maar hij deed niks. En lang geen motivatie om geen luier om te hebben. Achteraf was het helemaal prima zo, alleen als je dan de 3,5 voor bij bent, dan moet het wel een keer gaan gebeuren.

3 likes

Haha ja hier ook! Wij hadden die ook. Was helemaal cool toen.

Ik heb tweemaal deze methode gebruikt en kinderen waren beide binnen 3 dagen plaszindelijk. Poepen op de wc vonden ze allebei nog wat spannend in het begin, maar dat ging ook vlot beter.

Ik dacht eerst ook “Oh ik trek ze gewoon een onderbroek aan en dan zien we wel” maar dat was geen succes. Huilen dat ze niet op het potje wilde en weer een luier wilde. Toen heb ik besloten dat ik een methode wilde die me precies vertelde wanneer ik wat moest doen en hoe ik het moest doen.

Je moet er wel 2 a 3 dagen je agenda volledig leeg voor ruimen. Maar ik heb liever 3 dagen er intensief mee bezig zijn en dat het dan ‘geregeld’ is dan langere tijd er een beetje mee bezig zijn. Maar zoiets verschilt per persoon.

Zeg dus ook niet dat dit de ideale methode is. Maar voor ons werkte het in ieder geval heel goed.

5 likes

Oh ja en paw patrol onderbroeken dat maakte het ook wel heel leuk om geen luier om te doen.

2 likes

Hier ook een meisje dat met 2 jaar en 3 maanden zelf geen luier meer aan wilde. Toen heb ik onderbroekjes gekocht (maat 86/92 :sweat_smile:) uiteindelijk duurde het best even totdat ze echt zindelijk was en ze poepte de eerste twee weken nog in haar broek (maar wilde echt echt echtttt geen luier meer aan) dus het ging soort van vanzelf allemaal?
Maar ik ken ook mensen die juist zelf het initiatief hebben genomen er meer een bootcamp van hebben gemaakt, dat kan natuurlijk ook.

2 likes

Mijn kind van 4,5 is 's nachts nog niet zindelijk en ik had me eerst voorgenomen om dit in de kerstvakantie te gaan trainen maar nu is ze zo blij dat het vakantie is en is ze zo moe van school dat ik ook denk: wat doen we haar aan? Ik weet ook niet hoe we het aan moeten pakken want bepaalde dingen doen we standaard al (nog even plassen voor het slapengaan etc) en ik weet zeker als we haar wakker gaan maken laat op de avond en 's nachts dat ze dan niet in haar eigen bed verder slaapt. Dus ik overweeg nu het nog even te laten maar weet niet of ook de nachtzindelijkheid uiteindelijk ‘vanzelf’ komt of dat ik hier nu wel wat mee moet? Ze is nu nooit droog 's ochtends.

5 likes