Hier precies hetzelfde verhaal en ook 4,5 jaar. We hebben t wel eens geprobeerd, maar dan was haar bed alsmaar nat en werd t voor haar geen positieve ervaring. Ze heeft elke ochtend ook echt een volle luier. Weet ook niet helemaal hoe het nu aan te pakken?
Het is ECHT heel normaal dat een kind nog niet (nacht) zindelijk is op deze leeftijd. Ik zou er zeker ook niet iets mee doen als iedereen moe is. Grote kans dat het meer kwaad dan goed doet
Ik had laatst een afspraak met de schoolarts en had er toen over dat mn dochter van 5, na wel even droog te zijn geweest, nu weer in bed plast. De arts zei dat zich pas âzorgenâ zou maken rond 7 jaar.
Toevallig is dochter nu twee nachten droog gebleven. Ik hoop dat het zo blijft. Zelf was ik met 12 jaar in de nacht zindelijk en dat was echt niet leuk. Never forget de schoolkamp van 2 nachten waar ik niet durfde te vertellen dat ik in bed had geplast en daarom de tweede nacht maar in een natte slaapzak kroop
Ik merk dat hier vooral helpt door haar te volgen en zo min mogelijk dwang. Met 4.5 kan ik me juist voorstellen dat het lastig is. Ze gaan ner naar school, daar voor het eerst allemaal indrukken, Sint Maarten, kerstdiner, sinterklaas wat ze steeds meer snappen etc
Fijn! Ik wacht het gewoon nog even af
Heeft iemand een tip voor een goed voorlees boek voor mn zoon (2,5) over gescheiden ouders? Wij zijn al sinds mn zwangerschap uit elkaar dus hij weet niet beter, hij weet heel goed papa huis en mama huis, maar zou het fijn vinden om er een boekje over te hebben. Vooral zodat hij weet dat hij niet alleen is met twee huizen
Absoluut! Het komt echt vanzelf⊠hier beide rond/voor 2 jaar al zindelijk. Maar in de nacht nu de oudste pas rond 6jr en de middelste is nu bijna 4.5 en ook nog niet altijd droog âs nachts. Komt vanzelf!
Het is ook niet voor niks denk ik dan maar dat al die zindelijkheidtrainers voor de nacht pas vanaf 7 ofzo vergoed worden, tot die tijd is dus normaal
In dat kader vind ik het juist soms zo sneu en lastig ( voor hem en juf) dat mijn oudste van 6,5 soms ( 1 keer per 2/3 maanden ) nog ongelukjes heeft op school. Ik merk wel dat als hij thuis ergens heen geconcentreerd mee bezig is ik al wel allerlei signalen zie en dan waarschuw, maar ik snap dat een juf dat met 26 kinderen in de klas niet altijd kan zien ( en dat hoeft ook helemaal niet).
Eerste kerstdag zijn we voor het eerst in jaren vrij. Wat is leuk om te doen die dag met kinderen? Als het een beetje oke weer is willen we naar buiten, maar een leuke binnentip is ook zeker welkom. Mag door heel NL
De baby billen spray (of crĂšme?) die hier altijd getipt wordt, is die echt voor geĂŻrriteerde billetjes of ook echt voor tussen de billen?
Iedereen bedankt voor de tips wat betreft zindelijk worden! Het potje had ze een tijdje geleden intresse in, heeft er een aantal keer iets op gedaan maar ze vertikt het nu om erop te gaan. Ze vindt de wc wel heel interessant en ze heeft het er zelf ook steeds over dat kindjes op de opvang wel op de grote kinderen wc gaan en dat ze dat ook wil. Dus ik denk wel dat ze er klaar voor heeft maar net dat zetje nodig heeft om echt door te zetten.
ââââââââ
Een andere random tip voor als je een kindje hebt dat echt zân energie kwijt moet op regenachtige dagen, koop dit. Het is hier een mega succes en het beschadigd niets in huis omdat er een stootrand op zit.
Ik heb de baby set van Modu (maar baby is ook nog maar 9 maanden, dus miss geen goed voorbeeld) en die valt hier wel heel goed in de smaak. Zeker nu ze wat meer tijgeren en klimmen. Ik vind het ook echt leuk om te merken hoe veelzijdig het is.
De oudere kindjes die op bezoek komen vinden de modu met wieltjes echt geweldig haha. Ik gebruik hem misschien nog niet genoeg, maar ik merk niets aan de wieltjes. Ik ben zelf wel van plan de uitbreidingsset te kopen.
Naar de film? Ik wilde Sprookjeswonderland zeggen, maar die is jammer genoeg alleen eerste kerstdag dicht (is namelijk wel een heel leuke periode om daar nu heen te gaan!).
En dit is echt veilig voor je meubels?
Wij hebben zelf net een nieuw huis met alles dat is aangepakt en we laten het hier veilig rond gaan. Zelfs in onze nieuw keuken waar we heel erg panisch mee zijn voor beschadigingen.
Ik ben zwanger en loop tegen mijn uitgerekende datum aan en ben normaal heel âbezigâ maar ivm veel rugpijn kan ik eigenlijk niet zo heel veel meer. Heeft iemand nog gouden tips voor tijdens mijn verlof die verder gaan dan de standaard blog-lijstjes (waarop dingen staan zoals breien, koken, massages en slapen)? Iets dat je zelf heel graag had willen weten maar niet hebt gedaan bijvoorbeeld?
Het speelgoedmuseum in Deventer. Ik weet even niet hoe oud je kinderen zijn maar bij die van mij (bijna 3) en nichtje en neefje (5 en 7) een hit. Paar jaar geleden vernieuwd en echt leuk geworden (ik ken het uit mijn jeugd en toen was het echt niets).
Ik denk dat het ook op lijstjes staat, maar ik vond het vooral heel fijn om van die âkleineâ dingen te doen. Even ergens een kopje koffie, met een boek in een cafĂ©, âs avonds lichtjes kijken. Niet omdat dat erna niet meer kan, maar gewoon omdat ik dat fijne dingen vind om te doen.
O en als het je tweede is, een of twee nachtjes alleen met je partner. Mijn oudste was een weekend bij mijn ouders en dat was voor hem heel leuk, maar voor ons ook. Vooral omdat je daarna (wij althans) heel druk bent met twee kinderen en de tijd met zijn tweeën schaars is.
Hele vriezer volgooien met eten! Was mijn plan, maar beviel te vroeg. Verder had ik een âwatch listâ aangemaakt met alle programmaâs, series en films die ik nog wilde kijken. Ik kon helaas ook niet veel meer, dus maakte van een film kijken echt een momentje.
Misschien nog uitgebreid naar de kapper?
Bij mij duurt een bezoek altijd behoorlijk lang en de eerste weken na de bevalling had ik daar echt geen rust voor gehad en icm borstvoeding/kolven was dat ook extra lastig die eerste periode.
Verder genoot ik vooral heel erg van alleen, rustig thuis zijn die laatste weken
Ik heb toen vooral vriendinnen bezocht die wat verder weg woonden, omdat ik wist dat dat qua tijd planning én straks een heel ander leven best wel eens wat lastiger zou kunnen worden. Dat vond ik wel heel waardevol.
En verder inderdaad lekker een boek lezen in alle rust, nog wat kleine klusjes in huis doen waarvan je ze graag af zou willen hebben, een serie bingen, een kappers bezoek inderdaad.