Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik vind dat je dat van te voren gewoon kan zeggen hoor, tegen je bezoek. Prima als je langskomt maar gewoon niet lang. En ja het is ook je partner zijn baby, maar jouw wensen wegen zwaarder.

Ik heb zelf 2 weken geen bezoek gedaan en toen opgebouwd, een van de eerste mensen bleef 3 uren op de bank hangen en ik was zo moe en wilde gewoon terug m’n bubbel in. Dus vanaf toen tegen iedereen gezegd dat ze a.u.b. niet te lang blijven, dat begreep iedereen wel.

1 like

Ik weet niet of je dat zou boeien maar als je ergens op kraambezoek gaat en de moeder is afwezig zou het voor mij wel heel duidelijk zijn dat ze dan geen zin had in mijn bezoek.

14 likes

Dan heb jij denk ik een hele fijne partner op dit vlak, want ik heb juist het idee dat die communicatie helemaal niet zo automatisch gaat, maar helaas nog een heleboel mannen gewoon zeggen: ‘ik ga padellen’ en moeder blijft met kind aan de borst achter.

Dus ik zou daar wel echt over hebben @Airy-fairy

5 likes

Ik zou dat ook best wel raar vinden eigenlijk?

Maar goed ik vind kraamvisite krijgen en op kraamvisite gaan echt geweldig - bij iemand in de babybubbel mogen komen, hallo hoe bijzonder is dat.

4 likes

Ik zou denken: good for her! You go girl. Neem die vrijheid :joy:

10 likes

Hier ook een partner die redelijk snel weer lange dagen gaat werken dus daarom ben ik ook “zuinig” op de dagen samen.

@Karl_Lagerfeld ik weet niet of ik dat zou denken, misschien zou ik ook wel denken “you go girl” (haha maar dan in andere bewoording) maar zo ja, zou dat heel erg zijn? Misschien heeft de kraamvrouw soms wel meer behoefte aan een dutje/momentje buiten de deur dan een specifiek iemand zien die ze pas 1x in haar leven gezien heeft (in het geval van @Airy-fairy) en is dat ook prima

2 likes

Het ging hier laatst over dat boek Horizontaal Ouderschap. Ik heb ‘m geleend bij de bieb en vind ‘t wel oké. Mijn kind is 2 en nog wel echt te klein voor de meeste ideeën uit het boek, ik denk dat het vanaf 4 jaar allemaal wel te doen moet zijn.

Een greep uit de spel ideeën uit het boek: ga op de grond liggen en laat je kind een omtrek van je maken met schilderstape; ga op een stapel kussen liggen met je hoofd en laat je kind raden of het voorwerp van je af rolt of niet en laat je kind je natekenen terwijl je op de bank ligt. Vind de vibe van het boek wel een beetje te gemaakt ‘cool mom en ik ben helemaal kapot van het ouderschap’ dus daar moet je wel tegen kunnen

4 likes

Ik vond het ook altijd wel leuk als mensen speciaal kwamen, gelukkig snappen de meesten de ongeschreven regels van niet zo lang blijven wel.

Vind het altijd wel bijzonder, afhankelijk hoe de bevalling was etc., als mensen van te voren al zo duidelijk bezig zijn met hun grenzen (oké een beetje een idee begrijp ik wel en dan nog iedereen z’n goed recht, maar beetje op z’n beloop laten is voor jezelf ook wel fijn en wat dankbaarder. Van te voren weet je het toch niet echt en écht niet iedereen wil na 1 dag op de stoep staan). Ik vond het ook veel leuker dan van te voren gedacht anders ben je echt alleen de hele dag bezig met hetzelfde riedeltje, brak echt een beetje mijn dag soms.

Ik was twee weken na een van mijn beste vriendinnen uitgerekend maar mocht niet langskomen in die tweede week terwijl ik me nog goed voelde / of daarna met mijn 4 weken oude baby, maar kreeg later wel te horen dat ik nooit was gekomen; hallo net zelf een baby :sweat_smile: Zo veel regels al bedacht al zelfs halverwege de zwangerschap

7 likes

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik was dit ook omdat ik mezelf gewoon goed ken en weet dat ik niet heel goed ben in mijn grenzen bewaken (en mijn vriend het ook lastig vindt om mij hierin te steunen). En ondanks dat ging het nog niet helemaal zoals ik wilde. Nog geen 12 uur na mijn spoedkeizersnede zat mijn volledige schoonfamilie (9 man sterk) al aan het ziekenhuisbed en op dat moment heb ik het maar over me heen laten komen omdat ik niet eens kon nadenken over wat ik ervan vond. Dus ik vind het eigenlijk wel wijs om van tevoren zelf stil te staan bij je mogelijke grenzen en met je partner te bespreken dat misschien niet iedereen direct in grote getalen welkom is. Zeker als je van jezelf weet dat je dat soort dingen moeilijk vindt.

12 likes

Hmm opzich mee eens dat je het van tevoren niet weet. Maar ik was toch vrij verrast door de snelheid waarmee sommige (niet inner circle) mensen langs wilden komen en vond nee zeggen (of uitstellen) best lastig.

4 likes

Ja ik weet ook niet of ik er een waarde oordeel aan zou kunnen hangen maar het is zeker afwijkend van de norm.

Tendens is hier altijd enorm dat als je bevallen bent je mag doen wat je wilt. En dat vind ik soms een beetje hypocriet omdat aan de andere kant de lijn tussen goed en slecht op het gebied van betrokken, té betrokken en te weinig betrokken hier heel dun is.

12 likes

Ik snap het zelf ook nooit zo, je gaat iets doen waarvan je geen idee hebt hoe het is dus kijk gewoon lekker tegen die tijd ipv nu al druk over maken. In praktijk is vaak toch alles anders dan je van tevoren bedenkt, zeker met een kind.

12 likes

Wordt dit misschien ook niet heel erg gevoed door social media?

Als jij tijdens je zwangerschap in een rabbithole terecht bent gekomen met alleen maar reels over pagina lange bevalplannen (géén mutsje, géén vitamine K), indeling/planning van je kraamweek etc. Dan ik me voorstellen dat je zelf ook denkt: Oei, blijkbaar moet ik alles al van te voren uitgedacht én geregeld hebben. Gooi daar nog wat horrorverhalen van influencers over mensen die hun grenzen niet respecteerden bovenop: tadaa!

5 likes

Ja precies, ik snap best dat als je moeilijk nee kan zeggen je dit een beetje van te voren bespreekt met je partner qua wensen of invulling @Junebug85.
Heb ik ook wel gedaan, maar waar ik het over had had echt hele ideeën/regels. Zo ook met een heeeeel uitgebreid, geromantiseerd geboorteplan alsof het zo maakbaar is allemaal of van te voren in te schatten, maar goed dat is weer een heel ander onderwerp :nerd_face: maar moest ik even aan denken

3 likes

Is toch ook maar net hoe gevoelig je hier voor bent. Ik heb dit rabbithole niet voorbij zien komen, en zo wel scrollde ik snel door.

@Half.Moon helemaal eens hoor. En breek me de bek idd niet open over al die ellendiglange bevalplannen bij kaarslicht, met een eigen playlist & absoluut geen interventies!!! Ik denk dat we het onszelf allemaal zo mega moeilijk maken door dingen zoveel groter te maken dan ze werkelijk hoeven te zijn.

3 likes

Een zoutsteenlamp en affirmatiekaartjes :face_with_peeking_eye:

4 likes

Als ik dit allemaal zo lees moet ik maar blij zijn dat ik een corona baby had en dat je haast geen bezoek mocht.
Wees gewoon blij dat mensen zo met je meeleven en als de baby aan de borst moet dan kan je dat toch zeggen tegen de visite en dan neem je de baby ff mee naar boven.

13 likes

Weet iemand waar je magnetische tegel 3d bouwideeen kan downloaden in pdf bijv. (Ik weet dat je overal ideeën kan vinden, maar zoek een kant en klare bundel)

Deze misschien?

Is alleen wel in winter thema

2 likes

Magnetic Tiles Idea Cards: 3D Creative Designs | Adventure in a Box voor 4 dollar

2 likes