Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Je betaalt niet per kind?
Stel je bent van 19:00 tot 23:00 uit eten. Dan zou je €20/€25 per uur betalen. Lijkt me zwaar overdreven?

Maar hij heeft wel de verantwoordelijkheid voor je kinderen? Ik vind 4 euro echt heel karig.

16 likes

Wij betalen 15€ per uur, ze is 19. Savonds is ze net zo goed d’r tijd kwijt als wanneer ze overdag oppast.
Wij hadden in april een oppas die ons kind niet kende omdat we echt ergens verwacht waren, ze al sliep en ik het vergeten was te regelen.
Toen was m’n man echt net weer thuis, de oppas weg en spuugde m’n dochter alles onder.
Ik vind het best veel verantwoordelijkheid die een oppas heeft.
Maargoed moet wel zeggen dat we hierom echt nooit savonds wat doen, want het tikt nogal aan in de kosten.

2 likes

Ja vind ik ook echt heel karig.

3 likes

€20 is voor een 13 jarige veel meer geld dan voor een 31 jarige. Dat krijgen ze ook met reclamefolders wegbrengen en dan moeten ze harder werken. De verantwoordelijkheid blijft uiteraard gewoon bij mij.
En ja hij is jong maar het zijn onze directe buren die de kinderen goed kennen en zijn ouders zijn gewoon thuis. Ik vind ook dat je dingen voor elkaar mag doen als buren zonder dat er direct een transactie tegen overstaat. Ze betalen ons ook niet als we op hun katten passen als ze op vakantie zijn. Het is een bijbaantje in dit geval en niet iemand levensonderhoud.

4 likes

Je had nergens genoemd dat je buurjongen 13 is.

1 like

Ons buurmeisje gaat binnenkort een keer oppassen en haar ouders zeggen ook gewoon om nibud aan te houden qua tarief (is ongeveer minimumloon). Ouders staan als achterwacht.

Haha maar zeg je nou dat je buren dus gewoon op je kinderen moeten passen als gunst wanneer jij een avondje uit bent?

6 likes

Ja dit doen wij ook! Dit is zo fijn. Of ze logeren daar dan, zijn ook vriendjes en vriendinnetjes van elkaar. Wij rouleren met 3 gezinnen gewoon met kinderen zodat er altijd wel 1 stel ergens heen kan gaan.

Ik vond het hele oppasgebeuren altijd heel ingewikkeld, want ik heb echt moeite met ‘vreemden’ in huis; mijn kinderen zijn ook best eenkennig ( komt ook door ons hoor), en inderdaad wat betaal je dan? Ik zou het zo erg vinden als ik die gierigaard ben :sweat_smile:

@Willy hahaha doet me denken aan dat ik bij ons vorige huis best met regelmaat paste op de katten van de buren. Dagelijks eten geven, kattenbak verschonen etc. Die beesten waren compleet gestoord en maakten zo’n zooi van vooral de kattenbak ( overal door huis lag grind) of braakballen. Ik had er best veel werk van. Ik heb toen ook aangegeven dat voor de volgende vakantie ik de taak wel wilde verdelen met iemand anders. Daarna gingen we trouwens verhuizen, maar ik zou liever 4 uur op de bank ergens chips eten voor niks dan dit nog een keer onbetaald moeten doen :sweat_smile:

1 like

Ja deze krengen poepen en plassen ook altijd naast de bak als wij oppassen. Mijn kinderen zijn tenminste zindelijk of dragen een luier. :joy:

1 like

nee

1 like

Vaak vragen ze wel meer bij meer kinderen. Logisch ook wel, vind 1 kleuter op bed leggen anders dan een dreumes kleuter en 7-jarige.
Ik vind zelf 3 kinderen op bed leggen ook aanpoten en vindt mezelf meer waard dan 4€ per uur op dat moment :rofl::rofl::rofl:

5 likes

Heeft iemand ervaring en tips met peuters die weigeren hun haar te knippen? Onze peuter (jongen, ruim 3 jaar) heeft veel haar, dat snel groeit en al gauw in in zijn ogen hangt en in de zomer warm wordt op zijn bolletje.

lang verhaal

Haar knippen is nooit echt goed gegaan, we hebben door de jaren heen wel wat succesjes gehad, maar nu niet meer. We hebben een vaste kapster, die 1x in de 4 a 5 weken bij ons thuis komt. Hij kent haar, weet van tevoren dat ze komt, benoemt ook dat ze zijn haar gaat knippen en gaat zitten met zijn filmpje, maar puntje bij paaltje zie ik hem veranderen. Hij is bang, sluit zich helemaal af, hij spreekt geen woord meer en huilt overstuur en sinds de laatste keer rent hij letterlijk weg. We proberen te benoemen dat het niet spannend is, dat de kapper hem geen pijn gaat doen, er geen tondeuse is, maar klein schaartje etc maar het lijkt opdat moment gewoon niet binnen te komen. Door de jaren heen hebben we van alles geprobeerd, consistent er naar toe gaan, even paar maandjes niet meer knippen, thuis en in een kapsalon, in een speciale kapsalon voor kinderen, alleen met papa, of alleen met mama, zonder ons in de ruimte, met opa en oma erbij die hem afleid, filmpjes, snoepjes etc, maar alles wat we de laatste tijd hadden gewonnen aan vertrouwen met knippen is helemaal weg en het doet me veel hem zo te zien. Ik weet ook even niet hoe verder, de kapper zegt ook geen enkel kind te kennen die zo bang is, dan denk ik ook van doen wij iets fout?

1 like

Terwijl ze chips eet heeft ze ook de volledige verantwoordelijkheid voor je kinderen natuurlijk

11 likes

Gezien vanuit mijn medische rol met kinderen waarbij we gebruiken maken van comfort talk/positief taalgebruik. Vermijd woorden/zinnen zoals ‘het gaat geen pijn doen doen’, ‘het is niet spannend’ die woorden hebben toch een negatieve lading.

En misschien iets van rollenspellen? Wij hebben een kapperssetje van de Kruidvat https://www.kruidvat.nl/playing-kids-houten-barbier-set/p/6140790 liggen nu in de uitverkoophoek bij ons. Ik heb van het weekend van playdoh een kappersset gekocht waarbij je zelf haren kan knippen van een hond.

Angst is altijd zo lastig bij kinderen. Zielig voor je zoontje

3 likes

Totally agree, dus ik betaal het met liefde. Ook als het meer zou zijn.

Tuurlijk klinkt het goed: betaals chips vretten op de bank, maar dat is in het fijne geval dat alles goed gaat. En daar ga je natuurlijk van uit. Het is een beetje als een verzekering: je betaalt maandelijks voor “niets” maar je hoopt het nooit nodig te hebben.

Mijn baby had 1x met eten een licht allergische reactie, nu wist mijn “duurbetaalde” babysitter ook wat te doen.

Ik val ook echt van m’n stoel van sommige onderbetaalde oppassen hier. Alsof op een baby passen hetzelfde is als folders rondbrengen?

1 like

Zou het helpen om naderhand, op een fijn, rustig moment eens met hem proberen te praten om te achterhalen waarom hij het zo spannend vindt? Of misschien zit er iets anders dan angst achter en kun je hem dat laten benoemen? En dan zou ik dat misschien dus vrij vlot (max een paar dagen maar ook weer niet te snel) erna doen, zodat je kunt verwijzen naar wat er gebeurde en dat dat nog een beetje vers in het geheugen ligt en actueel is. En dus niet vooraf, omdat je dan al een soort drempel of verwachting schept of misschien makkelijker aannames gaat doen over hoe hij zich wel/niet zal gedragen.

Staat er een spiegel voor hem als hij geknipt gaat worden? Zodat hij zelf in de spiegel kan zien wat er gebeurt, waar en wanneer hij aangeraakt wordt en waar en wanneer er geknipt en gekamd wordt? Heeft hij zelf inspraak in hoe kort het wordt en hoe het eruit gaat zien? Desnoods met (zelf uitgekozen) plaatjes of foto’s?

Of misschien is het nog een optie als hij zelf een keer van een goedkope pop ofzo echt haren mag knippen? Of desnoods een mini plukje van jou of van zichzelf, zodat hij weet hoe het voelt en wat er gebeurt?

Ik heb echt geen idee of ervaring verder he, ik probeer maar wat mee te denken. Misschien heb je er iets aan.

5 likes

Toen mijn zoontje nog jonger was maakte ik een dubbele afspraak bij de kapper: ik ging eerst zodat hij van dichtbij (op schoot) of wat verderaf (vanuit de speelhoek) kon observeren wat er gebeurde… iets wat onze tandarts ook aanraadt trouwens.

@RosaB geen tips maar wel herkenning. De laatste keer moest mn zoontje zo hard huilen dat ie moest kotsen bij de kapper. Ik heb sindsdien zelf alleen bij zn oortjes bijgeknipt (toen ie op mn schoot lag te slapen, echt erg)… Maar ik heb nu besloten het even te laten en dan heeft ie maar lang(er) haar.

1 like

Dankjewel voor je reactie! Op een rustiger moment zegt hij inderdaad dat hij bang is dat het pijn doet, daarom bevestig ik dat het geen pijn doet. Als ik er niet op reageer dan blijft hij zeggen: mama, het mag geen pijn doen, jij zeggen. Dus ik moet letterlijk de woorden herhalen zodat hij er zeker van is dat het niet pijn gaat doen (doet het ook niet) en de geluiden bij zijn oren vindt hij ook vervelend. Van een spiegel en plaatjes zoeken is wel een goede, dat nog niet geprobeerd.

1 like