Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Terwijl ze chips eet heeft ze ook de volledige verantwoordelijkheid voor je kinderen natuurlijk

11 likes

Gezien vanuit mijn medische rol met kinderen waarbij we gebruiken maken van comfort talk/positief taalgebruik. Vermijd woorden/zinnen zoals ā€˜het gaat geen pijn doen doen’, ā€˜het is niet spannend’ die woorden hebben toch een negatieve lading.

En misschien iets van rollenspellen? Wij hebben een kapperssetje van de Kruidvat https://www.kruidvat.nl/playing-kids-houten-barbier-set/p/6140790 liggen nu in de uitverkoophoek bij ons. Ik heb van het weekend van playdoh een kappersset gekocht waarbij je zelf haren kan knippen van een hond.

Angst is altijd zo lastig bij kinderen. Zielig voor je zoontje

3 likes

Totally agree, dus ik betaal het met liefde. Ook als het meer zou zijn.

Tuurlijk klinkt het goed: betaals chips vretten op de bank, maar dat is in het fijne geval dat alles goed gaat. En daar ga je natuurlijk van uit. Het is een beetje als een verzekering: je betaalt maandelijks voor ā€œnietsā€ maar je hoopt het nooit nodig te hebben.

Mijn baby had 1x met eten een licht allergische reactie, nu wist mijn ā€œduurbetaaldeā€ babysitter ook wat te doen.

Ik val ook echt van m’n stoel van sommige onderbetaalde oppassen hier. Alsof op een baby passen hetzelfde is als folders rondbrengen?

1 like

Zou het helpen om naderhand, op een fijn, rustig moment eens met hem proberen te praten om te achterhalen waarom hij het zo spannend vindt? Of misschien zit er iets anders dan angst achter en kun je hem dat laten benoemen? En dan zou ik dat misschien dus vrij vlot (max een paar dagen maar ook weer niet te snel) erna doen, zodat je kunt verwijzen naar wat er gebeurde en dat dat nog een beetje vers in het geheugen ligt en actueel is. En dus niet vooraf, omdat je dan al een soort drempel of verwachting schept of misschien makkelijker aannames gaat doen over hoe hij zich wel/niet zal gedragen.

Staat er een spiegel voor hem als hij geknipt gaat worden? Zodat hij zelf in de spiegel kan zien wat er gebeurt, waar en wanneer hij aangeraakt wordt en waar en wanneer er geknipt en gekamd wordt? Heeft hij zelf inspraak in hoe kort het wordt en hoe het eruit gaat zien? Desnoods met (zelf uitgekozen) plaatjes of foto’s?

Of misschien is het nog een optie als hij zelf een keer van een goedkope pop ofzo echt haren mag knippen? Of desnoods een mini plukje van jou of van zichzelf, zodat hij weet hoe het voelt en wat er gebeurt?

Ik heb echt geen idee of ervaring verder he, ik probeer maar wat mee te denken. Misschien heb je er iets aan.

5 likes

Toen mijn zoontje nog jonger was maakte ik een dubbele afspraak bij de kapper: ik ging eerst zodat hij van dichtbij (op schoot) of wat verderaf (vanuit de speelhoek) kon observeren wat er gebeurde… iets wat onze tandarts ook aanraadt trouwens.

@RosaB geen tips maar wel herkenning. De laatste keer moest mn zoontje zo hard huilen dat ie moest kotsen bij de kapper. Ik heb sindsdien zelf alleen bij zn oortjes bijgeknipt (toen ie op mn schoot lag te slapen, echt erg)… Maar ik heb nu besloten het even te laten en dan heeft ie maar lang(er) haar.

1 like

Dankjewel voor je reactie! Op een rustiger moment zegt hij inderdaad dat hij bang is dat het pijn doet, daarom bevestig ik dat het geen pijn doet. Als ik er niet op reageer dan blijft hij zeggen: mama, het mag geen pijn doen, jij zeggen. Dus ik moet letterlijk de woorden herhalen zodat hij er zeker van is dat het niet pijn gaat doen (doet het ook niet) en de geluiden bij zijn oren vindt hij ook vervelend. Van een spiegel en plaatjes zoeken is wel een goede, dat nog niet geprobeerd.

1 like

Thanks! Inmiddels gaat het hele gezin voordat hij gaat en is maar druk met alle haren opvegen, maar puntje bij paaltje als hij aan de beurt is, schiet hij in de paniek…

Wat zijn die waterpokken vreselijk! Ik hoor om me heen altijd verhalen van dat het reuze meevalt dus ik hoopte dat een beetje. Maar wat ik me afvroeg en nergens kan vinden is of je die verzachtende mousse ook op het haar kan smeren? Mijn dochter heeft zo veel pokken op haar schedel zitten onder haar haar.
Ik hoop dat het ergste snel voorbij is bij haar, alleen dan is het een kwestie van dagen voor het bij haar broer begint.

1 like

Ja heb ik wel gedaan, hier zaten ze ook allebei helemaal onder :dizzy_face: wat een hel was dat zeg.

1 like

Ja hier viel het tot gisteren ook nog redelijk mee, maar vannacht was het ƩƩn grote ellende. Hij bleef maar in beweging, ik denk van de jeuk. Maar het begint wel al in te drogen volgens mij, ik zie geen blaasjes meer maar alleen nog vlekjes en kleine bultjes met korstjes, dus ik twijfel of het nog zin heeft om die mousse aan te schaffen.
Sterkte en beterschap bij jou :crossed_fingers:

1 like

Hier heel veel havermout badjes gegeven. Dat leek iets te helpen.

Mijn dochtertje was er ook heel erg ziek van, het is ook een ziekte waarvoor je heel veel landen (o.a Duitsland) gevaccineerd wordt. Vind het ook gek dat er zo luchtig over gedaan wordt vaak, ze heeft nu een jaar later nog steeds een paar (lichte) littekens van alle wondjes.

Verder geen ervaring met een een verzachtende mousse.

2 likes

Ja havermoutbadjes helpen gelukkig wel even.
Ik hoopte gisteren dat we het ergste gehad zouden hebben maat het is nu nog wel veeeel erger. Ze zit ook heel de tijd te wurmen van de jeuk.

Ik ga denk ik m’n zoon ook laten vaccineren. Dochter is gevaccineerd omdat ze anders na de geboorte niet bij m’n zoontje mocht maar heb er nu echt geen zin in dat hij het krijgt. Hij is al zo vaak ziek.
Was geloof ik €100 als je het zelf wil betalen

Wat hier de kindjes lekker vonden was een fles calendula olie in de koelkast zetten en dan lekker koud mee smeren. Dan zag je echt de opluchting op die koppies

3 likes

Je hebt alleen tips gehad, dus misschien niet mee nodig: mijn zoon wilde ook niet geknipt worden en we hebben toen gezegd ik dan krijg je lange haren. Hij heeft denk ik een jaar lang haar gehad (wat ook heel cute was vond ik- hij werd wel altijd meisje genoemd door andere ouders in de speeltuin, maar goed ander issue). Toen zei hij opeens mama ik wil korte haren net als papa en sindsdien gaat hij zonder zeuren bij de kapper zitten. Dus misschien ook even afwegen voor jullie zelf hoe belangrijk het is dat hij überhaupt geknipt wordt?

1 like

Hier heerst ook de waterpokken op de opvang en ik heb 2 vlekjes gespot bij mijn jongste. Eens kijken hoe het hier gaat verlopen. De oudste heeft ze ook nog niet gehad, dus beter dat ze het beiden gehad hebben straks.

1 like

Ik weet dat er een aantal mensen zijn hier die de Ferber methode hebben gedaan. Ik wil dit ook gaan doen met mijn kind. Begrijp ik het goed dat je maximaal 1 minuut in de kamer mag blijven, hem niet mag oppakken in die tijd en ook als hij nog huilt dus na een minuut weer weggaat?

Ja op allemaal. Ik heb het succesvol gebruikt en 3 vrienden van me daarna ook. Dus bij vragen bericht of tag me vooral!

3 likes

Ik heb laatst al gepost dat m’n zoontje nog niks over zindelijk worden wilde horen. Nu sinds vandaag geeft hij telkens aan dat hij in z’n luier heeft geplast en dat hij een schone luier wil (normaal alleen met poepen (dan moet ik er soms nog zelf naar vragen als ik het ruik)) en moet ik zelf aangeven om de paar uur dat we z’n luier moeten gaan verschonen (vaak met tegenzin ook).

Dus ik heb hem een compliment gegeven en een schone luier aangedaan. Nu na een uur gaf hij het weer aan, dus ik weer verschonen… maar iemand tips over hoe ik dit verder kan aanpakken? Kan dit een teken zijn dat hij toch wel richting zindelijk gaat? Ik had daarna ook voorgesteld om het daarna op het potje te proberen, maar dat wilde hij dan weer niet.

Edit: ik bedenk me net dat ik hem vandaag voor het eerst een onderbroek aan had gedaan omdat al z’n rompers nog aan het droogrek hingen. Wellicht ligt het aan het feit dat de luier anders voelt in de onderbroek :sweat_smile:

3 likes