Tips, ervaringen & aanraders #10 (Deel 9)

Ik heb laatst al gepost dat m’n zoontje nog niks over zindelijk worden wilde horen. Nu sinds vandaag geeft hij telkens aan dat hij in z’n luier heeft geplast en dat hij een schone luier wil (normaal alleen met poepen (dan moet ik er soms nog zelf naar vragen als ik het ruik)) en moet ik zelf aangeven om de paar uur dat we z’n luier moeten gaan verschonen (vaak met tegenzin ook).

Dus ik heb hem een compliment gegeven en een schone luier aangedaan. Nu na een uur gaf hij het weer aan, dus ik weer verschonen… maar iemand tips over hoe ik dit verder kan aanpakken? Kan dit een teken zijn dat hij toch wel richting zindelijk gaat? Ik had daarna ook voorgesteld om het daarna op het potje te proberen, maar dat wilde hij dan weer niet.

Edit: ik bedenk me net dat ik hem vandaag voor het eerst een onderbroek aan had gedaan omdat al z’n rompers nog aan het droogrek hingen. Wellicht ligt het aan het feit dat de luier anders voelt in de onderbroek :sweat_smile:

3 likes

Ik zou gewoon nog even afwachten, interesse komt vanzelf en dan gaat het ook snel. Je kan hem ook wat vaker meenemen naar de wc als je zelf gaat en bv stickerkaarten gebruiken (op de wc zitten een sticker, zonder luier op de wc zitten sticker, plassen in de wc sticker etc)

4 likes

Dankje! Hij wil wel altijd met mij mee en dan doortrekken etc. alleen zelf op het potje zitten wil hij niet (een tijdje geleden nog wel). Maar zal eens proberen wat vaker te stimuleren door bijv zo’n stickerkaart

1 like

Wil hij op het potje zitten met luier aan? Zo begon het bij ons. Ze gaf het wel elke keer aan en ging dan ook zitten. In het begin deden wij haar luier niet uit omdat ze echt nog heel jong was en het potje staat echt al van voor ze een jaar was gewoon in de woonkamer. Dus ze wende er wel aan maar zonder druk (en dus gewoon luier aan). En zo is dat stilaan vanzelf verder geëvolueerd zonder dat we echt “geoefend” hebben.

1 like

Nee dat wil hij ook niet, ook niet met z’n broek er nog over haha. Hij heeft het wel eens gedaan! Dus het zal vast wel weer komen

2 likes

Dankjewel voor de tips en de bemoedigende woorden! Boekje over potje hebben we en op de opvang zijn er vriendjes die wel naar de wc gaan en dat vertelt hij ook wel eens. Hij wil ook altijd met mij mee en dan betrek ik hem ook in het proces met doortrekken en handen wassen dus wat dat betreft is dat er wel, ik denk dat het potje zelf gewoon nog een beetje spannend is.

2 likes

Mijn kind is net 3 (vandaag zelfs🥹), maar toont 0 interesse in potje/wc en vieze luiers doen hem niks. We proberen het wel zelf te stimuleren, maar het boeit hem niet lijkt het wel. Ondertussen doet onze omgeving (lees: de oma’s) alsof het schandalig is dus ik ben enigszins gerustgesteld door jouw post.

13 likes

Hier hetzelfde. Hij is net een week 3 en het boeit hem niets. Ik begon me er een beetje zorgen over te maken, maar ik probeer ook te denken dat het wel komt en dat we de tijd hebben.

En gefeliciteerd trouwens!

5 likes

Jup… hier nog zo’n peuter van ruim 3 jaar die het niets boeit. Op de opvang oefenen ze veel met naar het potje gaan en snapt helemaal hoe het werkt, maar hij vindt zijn luier nog steeds prima ofzo? De afgelopen dagen benoemt hij ook steeds meer dat hij moet plassen en gaan we naar het potje en doet alles wat hij geleerd heeft met doortrekken, handjes wassen etc, maar hij is niet gevoelig voor stickers, beloningen of zeggen dat die en die ook geen luier meer heeft etc. Ik ga komend weekend maar een beetje doorpakken met stimuleren van alleen onderbroekjes dragen ipv luier, want het zit er wel in maar ja blijft lastig!

4 likes

Voor de kinderen die niet op een potje willen kan zo’n toilet verhoger nog helpen. Mijn zoontje wilde niet op een potje wel op de wc met verhoger. Hij had overigens ook weinig interesse dus twijfelde ook echt aan de juiste timing maar ik was een aantal dagen vrij en mijn vriend ook. Toch maar een poging gewaagd tijdens kerstvak (je kan altijd terug naar de oude situatie en andere keer weer een poging wagen) Wij lieten hem zonder luier in boxershort lopen en gingen elk half uur naar de wc (maar kind moet dit idd wel willen). Hij had eerste dag echt wel veel ongelukjes (8 ofzo haha) maar zo kon hij t leren aavoelen. Elke dag ging het beter hier iig. En momenteel gaat het heel goed, al dagen geen ongelukjes meer.

5 likes

Ik ben nog maar heel pril zwanger, maar ik wil graag een zwangerschapsdagboek bijhouden. Nu vind ik de meeste zo suf en staan er stomme vragen in, maar zelf iets maken voel ik ook weinig voor. Heeft hier iemand de ultieme tip voor een niet suf invulboek?

1 like

Deze? 'Het begin van jouw leven' zwangerschaps- & babyinvulboek – Birth Lines

1 like

Gefeliciteerd! :smiling_face_with_three_hearts:

Ja ik voel ook onwijs de druk van m’n omgeving, sommige maken ook stomme opmerkingen zoals: je bent toch een grote jongen en geen baby meer? Dat werkt volgens mij alleen maar averechts :smiling_face_with_tear:

Het erge is nog dat ik zelf super laat was met zindelijk worden dus ja :joy:

2 likes

Ik vind de meeste van die boeken ook verschrikkelijk. Ik heb nu een invulboek van Write Moments voor vanaf de geboorte, maar ze hebben ook zwangerschapsboeken. Vind de stijl mooier dan andere boeken en de omschrijving/vragen zijn veel neutraler.

1 like

Ik wil op een leuke manier aan mijn familie vertellen dat ik zwanger ben. Maar ik kom niet verder dan een bedrukt rompertje. Zo is een ander (klein)kind al aangekondigd dus ik wil wat anders doen. Maar ik kan niks bedenken en van internet word ik ook niet echt wijzer.
Hoe hebben jullie het verteld? Het is ons eerste kind, waar we best lang met wat medische hulp op hebben moeten wachten. Dus het is voor mijn man en mij best een ding.

4 likes

Wij gaven de Nijntje opa&oma in het dialect van de streek van onze ouders.

6 likes

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik een 3 luik fotolijstje gegeven aan mijn ouders. In 1 vakje zat een kaartje hoera opa en oma, in 1 vakje een foto van mijn ouders en in het laaste vakje had ik een papiertje gedaan met de maand en jaartal. Vond dat zelf wel een heel leuke manier.

2 likes

Vind dit altijd erg leuk

4 likes

Ja leuk, die had mijn zus ook gegeven!

Wij hadden een taart meegenomen “voor bij de koffie” en daarop stond: jullie worden opa en oma.

Wel nog even de truc om dit tegelijkertijd te laten openen, want m’n moeder wilde al de taart uit m’n handen rukken om hem aan te snijden :joy:

Ander leuk idee (als ze van wijn houden) is een etiket bedrukken. Dan kunnen ze de wijn bijv drinken als de baby is geboren

3 likes

Een mok laten bedrukken en als er heet drinken in wordt geschonken, dat er dan een leuke tekst tevoorschijn komt

8 likes