Mijn kind van 14 maanden zit weer in een moeilijke fase met slapen. Hij slaapt eigenlijk altijd goed, vanaf kleins af aan, maar ik twijfel nu nogal over zijn dutjes. Hij deed er nog 2 van altijd minimaal 1,5 uur, maar sinds 2 weken is 1 dutje (meestal de laatste) maar kort. Een half uurtje of 45 minuten. En 's nachts is hij ook onrustig. Vaak wakker en babbelt dan even, vooral het tweede deel van de nacht. Kou, honger en dorst kan ik wel uitsluiten als oorzaak daarvan, heb echt het idee dat het gewoon met ritme en vermoeidheid te maken heeft.
Gisteren op de opvang heeft hij zijn tweede dutje gewoon niet gedaan, en heeft hij na 11:30 's middags niet geslapen. De leidster zei dat hij wel gewoon rustig in bed gelegen had, maar met ogen open. Gisteravond was hij natuurlijk niet heel blij, maar vannacht slaapt hij ineens wel goed en rustig zonder gebabbel. Ook het in slaap vallen gisteravond ging beter en gemakkelijker dan de afgelopen weken. Eigenlijk weer zoals het altijd ging, namelijk dat hij na 15 minuutjes lekker ligt te slapen.
Bij Bureau van slaap lees ik dat 18 maanden echt pas gemiddeld is om naar 1 dutje te gaan, dus 14 maanden lijkt me zo vroeg? Maar te weinig slapen overdag zorgt ook weer voor onrustige nachten, dus ik vind het zo lastig inschatten. Als iemand er iets zinnigs over te zeggen heeft, graag!