Wij hebben onze dochter ook gebaren geleerd, maar zij ging pas later zelf gebaren terug doen (met ong 1 jaar) dus ik heb geen volledig antwoord op je vraag.
Maar bij ons waren de gebaren in het begin ook heel slordig, dat is vanzelf beter geworden. En ze deed de gebaren ook op heel random momenten. Ik acteerde er dan niet altijd op, maar zei dan bijv “o, moet je aan eten denken? Ja, we gaan over een uurtje weer wat eten”. En dan bij de woorden “eten” ook het gebaar gebruiken.
Als jij/jullie consistent het gebaar op de juiste manier blijven gebruiken bij het woord en/of de activiteit dan wordt het gebaar bij je kindje vanzelf steeds beter en duidelijker.
Verder wil ik nog zeggen dat ik het echt als heel leuk heb ervaren om de gebaren aan onze dochter te leren en te gebruiken. Het is zo gezellig
en het heeft denk ik ook een aantal melt downs bespaard. Ze is nu net 2 en spreekt al aardig wat, maar ook nu gebruikt ze nog regelmatig de gebaren (met het woord uitgesproken) wat alles voor ons ook veel duidelijker maakt.