Bij mijn dochter duurde het tot 2,5 jaar…
Haha waar hoor je die positieve verhalen?
Mijn baby heeft een poosje 5u geslapen achtereen in de nacht maar komt nu al weer sinds hij 4mnd is elke 2u (en soms vaker ). Wat we ook doen of wie er ook naast ligt…
Dus ik zou hier echt blij mee proberen te zijn (tenzij je elf bijv Heel moe bent oid en er dus iets “moet” gebeuren). En vooral niet blind staren op verhalen van baby’s die toevallig doorslapen van 19-7
Ik kan me best voorstellen dat je er verdrietig van wordt. Ik herken het en heb vaak gegrapt dat ik deze mensen tijdelijk wilde ontvrienden, omdat al hun baby’s wel doorsliepen volgens hun verhalen en onze baby elke 2 uur wakker werd.
Slaaptekort en onderbroken nachten zijn gewoon megazwaar, maar het wordt echt beter.
Onze baby van 5 maanden wordt ook gewoon 1 keer wakker per nacht. Dat is echt heel normaal en ik denk zelfs dat er genoeg ouders zijn die zouden willen dat het maar 1 keer was. Vergelijk je kindje niet met andere kindjes. Jij bent ook niet hetzelfde als alle andere ouders
Klopt ook.
Want in feite slaapt mijn baby best wel door. Hij hapt aan, en slaapt direct weer door aan de borst zegmaar.
Dat vind ik zelf dan weer minder erg dan een kind wat van 3-5 WAKKER is. En dus actief, en spelen/huilen/whatever.
Die kleine lijfjes werken ook zo hard, het is echt niet onlogisch dat ze ‘s nachts honger hebben.
Wij hebben niets gedaan aan slaaptrainen, maar wel (soms hoor, vaak lagen we gewoon tot 12 uur op de bank terwijl we wisten dat we er 5 keer uit zouden moeten en de oudste om 6 uur naast bed zou staan) wat aan onze eigen slaaphygiene gedaan. Dus geen schermen in de avond, niet 's nachts op de klok kijken, vroeg naar bed. Mezelf heeft het geholpen om tijdelijk niet op Instagram en moederblogs enzo te kijken. En soms geprobeerd elkaar als partners dutjes of een uitslaapmoment te gunnen. En accepteren dat baby’s gewoon eten nodig hebben 's nachts. En als het echt heel erg is kun je misschien hulp vragen aan (schoon)ouders, wie weet willen zij een keertje oppassen of een andere mentale last wegnemen.
& @Fishing ik heb een vriendinnen groep met veel kinderen en twee baby’s die maar een paar maanden schelen, dus het komt regelmatig ter sprake. Zoek er zelf bewust niks over op en begin er ook zelf niet over.
@Pheline @Vloeistof nee ik zit nog niet aan mijn grens, levenslange slechte slaper dus ben wel wat gewend. Vind het mentaal soms vermoeiend, dat je naar bed gaat en weet dat je er weer paar keer uit moet, maar (nog) niet lichamelijk.
@Plum in de weekenden doet mijn vriend sowieso de ochtenden, heel erg fijn!
@Sproetjes ja misschien moet ik daar wat meer bij stil staan, paar keer de speen en een nachtvoeding leek mij inderdaad ook niet heel slecht…
Dankjewel allemaal, stelt me weer gerust
Het is mentaal ook heel erg vermoeiend. Je hebt het soms gewoon nodig om even uit te staan. Het komt echt goed. Vertrouw op jezelf en je kindje!
Weet je wat mij hielp… De podcast ‘liefde van een moeder’. Oke, ik moest even aan de stem wennen, maar het gaat over slapen en dat het heel natuurlijk is dat kleine kindjes bij je willen zijn en wakker worden enzo. Het gaat vooral tegen alle slaaptrainingen in, maar wel op een fijne manier! En lekker die voeding van 23 weglaten, dan kun je zelf ook wat eerder naar bed!
Hier ook 4 maanden en ook elke nacht 2 keer eruit hoor.
Soms een meevaller dat hij maar 1 keer zich meldt, maar dan is het gewoon laat geworden en ben ik net zo moe
Bij onze oudste moesten we er elke nacht een paar keer uit, tot ze ongeveer anderhalf was .
Onze jongste slaapt sinds ze 2 maanden is door (afkloppen!)(en dat kan ook gewoon een fase zijn). En we doen precies hetzelfde.
Dus ik ben bang dat het gewoon aan je kindje ligt.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, ik slaap er nu al 2 nachten slecht door (🫣)
Mijn dochter van net 2 jaar drinkt niet zo goed de laatste tijd. Ze kan prima uit een beker/glas drinken, maar speelt er liever mee. Sochtends en savonds krijgt ze iets van 200ml thee uit een babyfles met speen, savonds is dat een ritueeltje en sochtends is dat er ook beetje zo bij ingeslopen. De rest van de dag open beker, rietjesbeker, bidon etc met water. Ik denk gewoon; als ze dorst heeft drinkt ze wel en anders haalt ze het savonds vast in.
Nu zit ze sinds 4 weken op een nieuwe opvang waar ze best streng zijn. Bij de overdracht gaat het alleen maar over dat slechte drinken en afgelopen dinsdag vertelde de juf dat ze als enige niet mee mocht buiten spelen omdat ze haar drinken niet op had. Ik zie al helemaal voor me dat ze daar hysterisch aan het huilen was en vond het zooo zielig. Wat vinden jullie en wat raden jullie aan om te doen?
Ze mogen mijn kind best corrigeren als ze iets vervelends doet, maar ik vind straffen om eten (en drinken?) gewoon niet nodig. Daarnaast is ze pas net 2 dus ik geloof überhaupt niet in straffen. Maarja dochter is natuurlijk ook mijn special Snowflake:sparkles:
@Ishq @Nefertiti @itakepictures @Leann @teddystof @feather @Livre
Dank voor het meedenken! Stom dat ik hier zelf niet op gekomen ben, als we namelijk in het weekend in pyjama naar beneden gaan en daarna aankleden is er veel minder strijd. We gaan het proberen!
Heeft je dochter nadat ze niet mee naar buiten mocht haar drinken wel (snel) opgedronken? Als ze inderdaad enkel hysterisch is geworden, dan lijkt mij dit inderdaad niet de juiste manier van aanmoedigen tot meer drinken.
Ik weet niet zeker in welke gevallen je als ouder kunt zeggen: dit is ons beleid, en wanneer je het beleid van de opvang “moet” volgen. Maar misschien zou je in gesprek kunnen gaan met de juf of er andere oplossingen zijn om haar meer te laten drinken ipv straffen*. Of aangeven dat jullie als ouders het ok vinden als ze weinig drinkt gedurende de dag, omdat ze het 's avonds inhaalt. En het jullie kind is…
*bijv meer drinkmomenten voor haar dan de reguliere momenten met heel de klas, ander soort beker op de opvang, spelletje van maken
Echt, laat het los. Je kind slaapt echt prima en waarom zou je hier moedeloos van worden? Verwachten dat je met 4 maanden doorslaapt is echt niet realistisch. Het is ook geen wedstrijd, je kind doet het niet goed als ze 0x wakker worden en niet slecht als ze 4x wakker worden.
@Poopiesjaakie ik zou dit met de opvang bespreken hoe jij je hier bij voelt en vragen hoe die situatie ging en hoe je kind hier op reageerde. Als jij er slecht van slaapt lijkt het mij alleen maar goed dat je jezelf niet verder kwelt maar gewoon vragen stelt
Maar het kind van @Blush slaapt echt heel goed voor een kind van 4 maanden? Hoezo ‘bang dat het aan je kindje ligt’.
Echt maak je niet druk @Blush je kind is gewoon een kind wat je soms nodig heeft. En helaas voor ons is dat ook ‘s nachts. Als je moe bent superfrustrerend, maar het meest frustrerend is het om na te denken over andere baby’s van 0/1/2/3/4/7/96 maanden die doorslapen. Dus let it go, niet naar luisteren. En besef dat je baby dus gewoon prima slaapt.
Het wordt altijd gebracht als ‘ik wil niet opscheppen’ etc, maar eerlijk: ik word zo geïrriteerd van al die moeders die tóch even moeten noemen dat hun baby met 1,5 uur oud al wél door sliep. Ja good for you, kook dan nu even extra voor die moeder die wél slaaptekort heeft zodat ze dat niet hoeft te doen, en hou verder je mond dicht.
Als dit niet de manier is op hoe jij wil dat drinken aangeleerd wordt, zou ik er zeker wat van zeggen.
Persoonlijk vind ik het bizar om een kind van 2 binnen te houden omdat die niet drinkt. Zou het niet kunnen dat het kind gewoon nog geen dorst heeft na de ochtend fles met thee? Zolang mijn kind niet uitgedroogd dreigt te raken, laat ik het gaan.
Op de opvang zeiden ze ook altijd dat het een slechte drinker was, maar hij dronk in de ochtend bij mij en in z’n ontbijt zat ook 200ml melk. Als ie dan thuiskwam dronk ie nog een keer bij mij en meestal nog een beker water voordat het bedtijd was. Dus het was gewoon anders verdeeld over de dag…
Ik snap dat je daar moedeloos van wordt, maar inderdaad laat het los. Tuurlijk is het makkelijker praten over een lekker slapende baby dan over gebroken nachten (wat ik 1x wakker worden niet per se vind). En iedereen heeft wel iets ik heb bijv een slapende baby in bed, maar ze slaapt nergens anders, niet in de box, kinderwagen of draagzak bijv. Ook niet ideaal, zo zie je maar.
Ik heb toevallig op dit moment (want laten we wel wezen het kan ook zo omslaan) een doorslapende baby. Ik ben nooit bewust bezig geweest met doorslapen, maar een paar “tips” (tussen aanhalingstekens want het is denk ik ook gewoon geluk en voor iedereen werkt iets anders) die voor mij werken.
- avondvoeding heb ik nooit gegeven. Ze gaat tussen 19/20 naar bed en komt wanneer ze komt, dit kan 1 en 5 uur zijn, 3 uur of nu toevallig regelmatig 7u.
- ik zorg wel dat ze overdag dan voldoende heeft gegeten. Misschien een open deur, maar als ze honger hebben gaan ze logischerwijs niet doorslapen.
- heb oog voor actieve slaap, ik heb mn baby regelmatig p.o wakker gemaakt omdat ik dacht dat zij wakker was
- ik heb een vaste routine en houd wakkertijden aan. Die laatste werkt heel chill voor ons. Ik ben daar dus best wel rigide in, houd het ook bij in huckleberry (die sweetspot vind ik super), maar dat moet je wel echt liggen hoor.
Niet echt wereldtips, want eigenlijk kan je het niet controleren en is het zelf een beetje ouzzelen wat fijne omstandigheden zijn voor doorslapen. En wat de rest zegt. 1x wakker worden per nacht is echt hartstikke goed.
Ook met 8 jaar is doorslapen geen garantie, er ligt ineens weer 2x per week een lange slungel tussen ons in die nachtmerries heeft