Pff ik merk dat ik echt veel last heb van mom guilt. Ik ben zzp-er en heb een aanvraag gekregen om ergens een interne communicatiedag te begeleiden, alleen is vrijdag (en maandag) mijn vrije dag met ons zoontje. Nu heb ik die vrijdag extra aangevraagd bij de opvang, en nu zit ik dus enorm in dubio of ik m dan moet switchen met de donderdag (zodat hij die week alsnog 2 dagen naar de opvang gaat) of dat we eens 3 dagen doen. Over 3 weken wordt hij 4 en dan stopt de opvang en is hij thuis (man werkt in het onderwijs en heeft dus 6 weken vakantie) tot de basisschool in september. We hebben nog nooit 3 dagen opvang gedaan dus mân verstand zegt: joh doe het gewoon, we hebben nog genoeg tegoed aangezien we dus weleens ziek melden maar daar nooit een extra dag voor aanvragen, maar die mom guilt zegt dan dat ik hem âdumpâ omdat ik de extra werkdag niet persĂ© nodig heb. Nahhh zo irritant. Meer die dit soort gedachten/situaties herkennen?
Voor een werkdag is dat toch een prima oplossing? Of gaat hij met tegenzin naar de opvang? Veel kinderen gaan standaard 3 dagen of meer naar de opvang
Als je moedeloos wordt van een baby van 4 maanden die elke nacht 1 keer wakker wordt, dan denk ik dat je hele onrealistische verwachtingen hebt van een baby?
Ook al heb je vriendinnen die een baby hebben die doorslaapt, je hoort toch ook genoeg verhalen (hier op het forum) waarbij babyâs veel vaker wakker worden.
Het ene kind slaapt nu eenmaal beter dan het andere. En dan hebben veel kinderen nog periodes/slaapregressie waarbij ze opeens heel slecht slapen. Ik denk dat het handig voor sommige mensen is de verwachtingen wat bij te stellen.
I know het is ook echt totaaaal geen ratio hoor. Hij gaat wel vaak met tegenzin inderdaad, al gaat het de laatste 2 weken gelukkig wel weer goed!
Ik herken dit wel hoor. Onze dochter gaat standaard 3 dagen, maar heel soms 4. O.a. vanwege werk of medische zaken. In het begin vond ik dat ook spannend, want was het niet teveel voor haar zo achter elkaar? Moest ik dan niet een andere dag in de week eraf halen?
Maar achteraf merk ik dat dit echt een kwestie van uitproberen was. Elk kind is anders, maar onze dochter gaat echt prima op een dagje extra. Ze vindt het ook wel heel leuk op de opvang, en is een stuk jonger, dus dat kan ook verschil maken.
Lang verhaal kort: ik snap je mom guilt, maar misschien is dit wel het uitgelezen moment om eens te proberen hoe je zoontje hier op reageert.
Je hebt helemaal gelijk vanochtend een big smile toen hij wakker werd dus dan ben je die paar keer opstaan in de nacht ook zo weer vergeten. En de vermoeidheid valt me tot nu toe ook nog mee, dus ik ga inderdaad er anders tegenaan proberen te kijken.
@wompie zo doen wij het precies ook!
Hmm, als hij het naar zijn zin heeft op de opvang zou ik het gewoon lekker doen. Je dumpt hem toch niet? Het is een extra dag en de reguliere dag (met zijn vrienden kan ik me voorstellen) laat je dan lekker doorgaan. Ik zou m lekker voor jezelf besteden.
Je vraagt ook naar ervaringen, wij hebben onze dochter al een paar keer een extra dag (4 ipv 3) gebracht omdat dat door werk moest. Het is nou eenmaal wat het is en merk dat ik daar ook weinig extra bij voel, maar heb dan ook een heel goed gevoel bij onze opvang & dat ze het daar altijd naar haar zin heeft.
Zou het gewoon doen, mijn kinderen gaan standaard drie dagen en af en toe vier dagen als dat ons verlicht (onze oudste ging vier dagen toen de jongste net geboren was en ik meer dan gemiddeld moest herstellen, nu gaan ze allebei af en toe vier dagen omdat ik tijdelijk ben uitgevallen).
Ik herken het gevoel wel, maar als zzpâer hoort enige onregelmatigheid er nou eenmaal (soms) bij. Als hij het leuk heeft daar, en straks langere tijd met je partner thuis is, dan is die mom guilt toch nergens voor nodig? Sowieso is mom guilt niet nodig, maar ik snap je wel. Je brengt hem precies waarvoor de kinderopvang bedoeld is: zodat jij kan werken. Lekker genieten van je klus!
âBangâ als in dat het wellicht teleurstellend is dat je er geen vat op hebt.
En iedereen is trots op zijn/haar kinderen, dus ik denk dat iedereen graag de goede dingen benoemd. Of dat nou doorslapen, zindelijkheid, leerprestaties, voor het eerst rollen etc. is. En als jouw kindje naar je gevoel âachter looptâ op een van die onderwerpen, ligt dat altijd gevoelig.
Wij vragen regelmatig een ruildag aan en gaan dan samen klussen in huis doen of lunchen of gewoon een dag voor ons zelf. Kinderen worden er echt niet slechter van. Wij wel een stuk gezelliger.
Ja en hoe leuk om te lezen voor moeders van kinderen die 4 dagen naar de opvang gaan en 1 dag naar oma?
Ik voel me in elk geval totaal niet schuldig daarover
Is echt nog nooit in me opgekomen om tegen een moeder die vragen heeft over de ontwikkeling van haar kind te beginnen over hoe âgoedâ mijn kind het doet. Dat doet er toch totaal niet toe?
Oh en @Sarie hou op over mom guilt, dat is zo niet nodig, je betaalt voor deze opvang, een week een dagje extra is echt niet erg. Neem die dag lekker vrij, drink koffie in de zon en geniet even van de rust om je heen. Zonder schuldgevoel hoor.
Nee, ik heb hier echt totaal geen last van. Onze jongste gaat drie volle dagen naar de opvang en de oudste naar school en daarna drie middagen bso. Voel me nul schuldig. Ook niet als dat fulltime zou zijn. Ze zijn alles voor mij maar ik ben ook alles voor mijzelf. Ik geniet van mijn werk, en ik kan ook ee van genieten om eens een dag vrij te nemen en dat zij dan op de opvang zitten. Als ik er ben, dan ben ik er ook echt voor ze. Ze ontwikkelen zich goed, zijn gelukkig, en als ik ze kom halen van de opvang/bso dan willen ze niet mee, want het is zo leuk daar.
Nog een aanvulling: en elke dag dat ik dochter op kom halen van de opvang ligt er weer een prachtige tekening voor me klaar van âmama als stekelvarkenâ en âmama met superkrachtenâ, en als ik vraag waarom: âomdat je zo lief bentâ. Dus ik geloof dat het wel goedzit.
Zo heb ik het bericht van Sarie en alle reacties in ieder geval niet opgevat. Gaat het niet meer om âmeer dan gebruikelijkâ? En dan dus wat gebruikelijk is voor dat specifieke kindje. Dus afwijken van normaal/ritme/regelmaat/bla bla.
En ook daar hoef je je dus niet schuldig over te voelen.
Ik ben echt jaloers op mensen die nog ruildagen hebben, wij moeten gewoon betalen voor een extra dag opvang al hebben we genoeg dagen opvang afgezegd en wel betaald
Ik bedoel het niet als aanval op een ander, iedereen maakt zân eigen keuzes en dat is helemaal oke. Het ene kind is dit gewend en het andere kind dat. Het punt is dat die van mij dan een dag meer zou gaan dan hij gewend is, of dat nu 1, 2, 3, 4 of 5 dagen opvang is, en daar komt die mom guilt dan ook de hoek kijken. Overigens zou ik echt willen dat ik het minder had, maar de reacties hier zijn wel heel fijn om te lezen! Ik denk dat we het gewoon eens doen.
Weet iemand of dit waar is? Wij rijden altijd met de stoel schuin zonder kind erin Vanaf nu dus niet meer.
Bij ons worden echt alle ruildagen afgewezen Het kans soms alleen als je er een zielig verhaal aan koppeltâŠ
Nee, doen ze niet meer vanwege personeelstekort. Deden ze nog een tijdje wel voor afgezegde dagen, maar zelfs dat niet meer.
Edit: heb het even gecheckt en dit is niet correct, maar voor vakantie en ziekte krijgen we verder geen tegoed. Maar zo wel ontdekt dat we nog tegoed hebben