Tips, ervaringen & aanraders #10

Moedeloos is misschien niet het goede woord voor hoe de nachten, ik had dit nog veel zwaarder verwacht zelfs! Het is echt mijn omgeving en de opmerkingen waardoor ik het gevoel krijg alsof hij niet goed slaapt en wij het niet goed aanpakken.

1 like

Dat idee is met alle reacties wel ontkrachtigd hoop ik. En ik hoop ook niet dat je echt denkt dat jullie dan iets verkeerd doen, want op basis van je verhaal kan ik me dat niet voorstellen.

Goed slapende kinderen is in mijn ogen ook gewoon geluk hebben en heeft weinig met de ouders en aanpak te maken.

4 likes

Dat is het zeker, heel fijn!

1 like

Er was bij mijn opvang een paar jaar een lang een systeem dat als je je kind afmeldde je meteen de ruildag moest aanvragen. En die ruildag werd vaak niet goedgekeurd. Nu zijn ze als tegoed tot het einde van het jaar geldig, vind ik veel fijner.

2 likes

Mijn dochter is twee maanden geleden 4 jaar geworden en 's nachts nog niet zindelijk. Overdag is ze wel goed zindelijk. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat we al doen: haar na een bepaald tijdstip niets meer laten drinken en vlak voor ze naar bed gaat laten plassen op het toilet. Ze draagt 's nachts een luierbroekje en daar zitten 's ochtends altijd wel meerdere plasjes in. Ik heb al een paar keer gevraagd of ze het wil proberen zonder luier (ook weleens geprobeerd een onderbroek ónder de luier aan te trekken in plaats van andersom) maar dat vindt ze heel spannend. Ik denk eerlijk gezegd dat de enige manier is haar 's nachts wakker maken om te plassen? Ze is alleen nogal een lastige slaper dus ik denk dat ze dan sowieso bij ons in bed belandt. Ik zie het ook niet echt gebeuren dat ze 's nachts zelfstandig naar het toilet gaat en daarna verder slaapt in haar eigen bed. Maar misschien dat haar blaas zich zo aanpast dat ze op den duur 's nachts niet meer hoeft te plassen.

3 likes

Gewoon voorlopig nog een luierbroekje aan doen ‘s nachts. En als je merkt dat ze ‘s ochtends droog is kun je het eens zonder proberen. Maar is nog geen probleem dat ze ‘s nachts niet zindelijk is hoor! Geloof dat ze tot hun 7e hebben voor ze adviseren er echt iets mee te doen.

4 likes

Mijn dochter van bijna 5 ook nog niet. Maak me er echt niet druk om. Komt vanzelf.

1 like

Alles wat je los hebt in de auto kan rondvliegen bij een ongeluk en heel gevaarlijk zijn, ook blikjes drinken en tassen etc. Dus ik kan me voorstellen dat zo’n stoel ook een gevaar is als hij niet vastzit.

Die van mij gaat fulltime naar de opvang, echt 0 problemen mee. Scheelt wel dat alle kinderen hier fulltime gaan, en dat zijn gelukkig allemaal hele normale blije kinderen en het worden ook hele normale volwassenen.
De enige keer dat ik me er minder goed over voel is als ik in Nederland ben en iemand (altijd een vrouw) ernaar vraagt en dan zonder uitzondering iets zegt als ‘jeetje wat veel, dat je dat kan, knap hoor’ of ander als compliment verkapte kritiek.

7 likes

Ja, maar ik heb er nooit bij stilgestaan dat een gedraaide autostoel niet goed genoeg vast zit. Het is niet alsof je m er dan zo uit kan tillen bijv.

1 like

Ah zo, ja dan snap ik je

2 likes

En @Phoebs bedankt voor de reactie.

Ik heb uiteindelijk geen idee wat het is geweest. De volgende dag waren de vlekken wat blauwer en de dag erna waren ze weg.

Ik had met een vriendin afgesproken en die deed een aantal dingen echt wel anders dan ik met onze baby’s bijna even oud (die van haar 2,5 maand die van mij 3,5 maand). Nu ben ik benieuwd of het gewoon anders is, of dat ik het niet goed doe. Dus ik ben benieuwd wat jullie vinden.

• ik doe mijn kind maar max 2x per week in bad. Zij (bijna) dagelijks. Ben ik nu enorm vies? Ik word al moe van het idee😅
  • zij smeert haar kind elke dag in, ik smeer niets. Mn baby heeft ook geen droge huid, die van haar wel. Is het zielig dat ik niets smeer? Enerzijds denk ik lekker, maar anderzijds denk ik niets onnodig doen?
  • ik voed altijd na het wakker worden ipv net voor het slapen gaan want ik wil die 2 niet associeren met elkaar. Zij voedt juist vaak vóór het slapengaan. Beiden op verzoek.
    Context: mijn baby doet ca 3 dutjes met wakkertijd van 1,5/2u. Ik heb dus ook geen ruimte voor uitloop want dan slaapt ze te kort want honger. Ik voed ook wel eens voor het dutje als ik merk dat ze honger heeft. Haar baby slaapt veel korter en vaker (hier is 1 maand jonger wel ook een groot verschil denk ik).

Ik ben wel benieuwd nu hoe anderen met baby’s van ong dezelfde leeftijd dit doen?

Jullie doen het allebei anders, maar niets geks volgens mij.

21 likes

Ik heb altijd hetzelfde gedaan als jij en mijn kind is een medium schone maar gelukkige en wel gevoede dreumes :blush: met een zacht huidje!

Edit - medium schoon omdat ze toch 3 seconden na haar badje weer een snotneus heeft of eten in haar haren smeert of whatever. Met een dagelijks badje zou ze niet meer of minder vies zijn.

3 likes

Er is geen goed of fout (tenzij je je kind in een ijsbad stopt en nooit te eten geeft), iedereen doet het op z’n eigen manier.

3 likes

Mijn 3mnd baby gaat 1x per week in bad. Smeer dan na het bad in, verder niet. Voed op verzoek. Dus soms net na wakker, soms voor het slapen, soms halverwege.

4 likes

Wij hebben het gedaan toen kind net 5 was. Savonds voor het slapen laten plassen en dan na 2 uur nog een keer. Hij is ook een slechte slaper, dus ik was ook bang dat hij niet meer in slaap zou komen, maar we konden hem halfslapend op toillet zetten en hij sliep zo weer verder. Wist er ook niets meer van volgende dag. Dat hebben we meerdere weken zo gedaan (waar het na 2 uur laten plassen weleens vergeten werd en iets langer ertussen kwam). Op een gegeven moment zijn we gestopt met savonds laten plassen, maar hij is vaak wel een keer wakker snachts en gaat dan zelf naar de wc.

1 like

Heeft iemand hier een Melia peuterschaal in de Urban Arrow? Ik probeer al de hele dag uit te vogelen of er een bevestigingsset nodig is of niet. De ene site zegt van wel, de andere van niet (alleen in een houten bak). Ik snap nu even niet of het noodzakelijk is of gewoon extra veilig met set.

Volgens mij moet je kind juist echt goed wakker zijn, om hier iets van te leren. (Half)slapend laten plassen heeft dus geen meerwaarde.

We hebben het hier ook een poosje gedaan bij de oudste (nu 4,5), dat we hem wakker maakten om te plassen. Het was echt zo lastig om hem wakker te krijgen, dat we het maar hebben laten gaan. Soms wordt hij nu zelf wakker, maar steeds vaker heeft hij een droge luier zonder te plassen. We vragen af en toe even of hij met onderbroek wil slapen, maar tot nu toe is het antwoord nee. Ik zou zeggen, uitnodigen maar niet pushen… en hun tempo volgen. Dan komt het vast vanzelf. En volgens mij is het voor de 5 jaar nog helemaal normaal dat ze ‘s nachts nog niet zindelijk zijn. @Lueur

2 likes