Tips, ervaringen & aanraders #10

Hier heeft slapend uit bed tillen en op de wc zetten gewoon geholpen hoor. Het gaat er om dat ze in hun slaap en onderbewuste de aandrang om te plassen leren herkennen, ik zie niet in waarom ze dan wakker moet zijn als ze plast?

Anyway: mijn dochter hebben we denk ik wel een halfjaar laten plassen als wij zelf naar bed gingen. Optillen, naar de wc, broek naar beneden, zachtjes zeggen ‘we gaan even plassen’ en dan was er niks aan de hand. Toen vergaten we het een keer maar 's ochtends toch een droog bed. Dus daarna bewust mee gestopt en sindsdien gaat het prima.

2 likes

Wij hebben dit exact zo gedaan idd. Hij werd ook niet wakker en wist het vaak niet eens meer ‘s ochtends, maar plassen lukte altijd. Toen ook een x vergeten en ging gewoon goed.

3 likes

Vragen jullie altijd ruildagen aan voor als je met vakantie bent of meld je je kind dan gewoon af? Ik weet niet zo goed wat daar de etiquette voor is. Ik vind het aan de ene kant een beetje stom om te gaan ruilen, maar aan de andere kant: je betaalt er ook genoeg voor. Los van het feit dat je ruildagen kunt krijgen qua bezetting dan.

Wij doen dit oppakken en laten plassen al ongeveer 3 weken maar ze is nog maar 10x ofzo droog geweest. Wat zouden jullie doen in dit geval? ze wordt nu wel wakker als ze in een nat bed ligt, dat was tot 4 nachten geleden niet eens het geval.
Ze wordt deze maand 5 jaar en wilt dit graag zelf. Wij zouden het ook fijn vinden maar ik wil haar ook niet pushen.

2 likes

Ik meld haar gewoon eerst af en dan krijgen we in ons account uren als tegoed. Als het dan een keer goed uitkomt of nodig is, vraag ik een extra dag aan. Maar ik denk niet dat we al onze betaalde uren gebruiken uiteindelijk.

4 likes

Je kan het aanvragen maar het is onmogelijk om alle vakanties van alle kinderen in te halen voor het kdv.

1 like

Hier ook inderdaad geen ruildagen. Ben echt verbaasd hoeveel dat wel hebben :astonished:
(Los van het feit of deze dagen dan wel gebruikt kunnen worden)

5 likes

Wij hebben ook geen ruildagen meer en kunnen niet eens een extra dag plannen, ben ook jaloers!

5 likes

Ik dacht dat ik het misschien verkeerd onthouden had, maar lees het bij bronnen als GGD en JGZ. Bij thuisarts noemen ze het als tweede methode, voor als het (half)slapend op de wc zetten niet helpt. Fijn dat dat bij jullie dan gewoon lukte!
Maar goed, ik heb het idee dat niks doen hier net zo goed werkt :grimacing:

Mijn baby ging en gaat 2x per week in bad en dan smeerde ik haar daarna in. Onze kraamverzorgende kwam met 2x per week, dus dat hebben we gevolgd. Een vriendin heeft een baby die 2 maanden ouder is en haar baby gaat elke avond in bad, op advies van de kraamverzorgende.

3 likes

Is toch prima! Ik doe mijn baby 3 keer per week wassen maar wij douchen meestal met hem. Alleen dan moet je wel met zijn tweeën zijn. Vind dat bad leeg laten lopen, drogen en opruimen daarna ook veel moeite.

1 like

Pardon? Ik hoor ook wel eens dat mijn zoon (2 jaar) slecht drinkt op de opvang (hij drinkt thuis wel goed) maar als hij daarom niet buiten zou mogen spelen of mee zou mogen doen met de andere kindjes zou ik WOEST worden. Het zijn nog peuters. Het KDV kan aangeven dat een kind niet genoeg drinkt en vader is het aan de ouders wat ze ermee doen. Kom op zeg!

17 likes

Wij doen onze baby 1x per week onder de douche thuis en 1x per week onder de douche na het babyzwemmen. Twee keer dus. Baby’s worden ook nog niet echt vies dus ik vind dit prima op dit moment.

Wij voeden wel echt voor het slapen en hebben die associatie nu wel omdat ze echt heel slecht inslaapt. Op dit moment vind ik het even belangrijker dat ze slaapt en dat we niet ellenlang bezig zijn met haar in slaap krijgen. Dat is beter voor ons én voor haar, want zo slaapt ze langer. We zien ook wel wanneer we dit gaan afbouwen en misschien gaat dat ook wel vanzelf :blush:

1 like

Ik heb dit boek gelezen en daarin werd ook gezegd dat je beter voor het slapen kunt voeden, omdat babies daar juist vaak moe van worden. Ik kan mijn baby ook best vaak (maar lang niet altijd hoor) slapend wegleggen na een voeding. De auteut gaat dus juist in tegen het standaard ritme van eat - play - sleep.

Sowieso best een fijn boek met handige tips en realistische casussen, al moet je sommige dingen met een korrel zout nemen.

6 likes

Bij ons hielp dit ook om zelfvertrouwen te krijgen.
Idd zelf niet meer herinneren dat ze op de wc zijn geweest maar s ochtends wel droog / droger.

1 like

Ik zag deze autobingo voorbij komen. Leek me een leuke tip voor lange autovakanties! Vakjes kan je vullen met kleine snacks, of briefjes met opdrachten/ spelletjes erin.

29 likes

Als ik tussen de regels lees in je bericht, dan denk ik dat je zelf al weet dat je het gewoon prima doet met je kindje. En je vriendin ook. Alle kindjes en ouders zijn anders. En dus ook onze aanpak.

2 likes

Ik meld ‘m af en gebruik vervolgens die uren bijna nooit. Voorheen was ruilen bijna nooit mogelijk en we moesten de dagen ook in hetzelfde kwartaal gebruiken.
Sinds kort mag ruilen helemaal niet meer omdat ze het niet voor elkaar krijgen. Best bizar eigenlijk als je bedenkt dat je je geld ook niet terugkrijgt, maargoed.

2 likes

Mijn kind is gewoon zindelijk geworden hoor, dus ik weet niet waar dat op gebaseerd is.
Vind het ook een beetje rare opmerking, als iemand zegt dat zijn kind zindelijk is nu, dan heeft het bij ons toch gewerkt.

Na een paar weken laten plassen (voor de zekerheid) voelde hij het gewoon zelf en gaat zelf naar de wc.

Wij tikten hem wel aan van ‘kom we gaan even plassen’, maar 100% wakker maken heb ik in mijn omgeving ook niet gehoord.

Wij kunnen sinds een jaar ook niks meer ruilen. Is uit het contract gehaald. Daarvoor was het eigenlijk ook nooit mogelijk. Heel irritant, je raakt best wat geld kwijt, maar ook wel begrijpelijk met al dat personeel tekort.

Bij ons wordt dit jaar de opvang (zowel en KDV) weer tijdelijk opgeheven. Dochter moet tijdelijk naar een KDV 1 hele wijk verder op en zoon gaat naar BSO opvang in de buurt. 6 weken lang … gelukkig wel 2 weken vakantie en we gaan proberen paar dagen bij de opa oma onder te brengen. Helaas komt alles neer op mn man, want ik vertrek al om 7 - 7.15 naar mn werk toe.