ja vooral tweedehands kopen, zeker dingen als bv een koningsdagshirt of voor carnaval ofzo
maar er gaat idd een mega werk in zitten, zeker als je kinderen een eigen mening krijgen
ik heb me laatst ook aangemeld voor Home | The Clothing Loop en daar kun je ook best wat leuke dingen in kwijt/uithalen maar het zet geen zoden aan de dijk qua een hele zomergarderobe
Dat 5 stuks pp per jaar is niet voor kinderen neem ik aan? Dat lijkt me zeker in het begin niet haalbaar.
Tweedehands inderdaad, of in de uitverkoop bij duurzame merken. Niet overal wat je het mooiste vindt laten prevaleren, maar ook gaan voor praktisch. Geen kleding kopen met lovertjes of veel kralen, en weinig kleren die ze gegarandeerd vies of kapot maken. Geen speciale dingen die ze maar 1x dragen. Eventueel probeer ik er dan iets op te naaien of iets ouds of kapots te verknippen zodat het wel passend is maar ik er niets voor nieuw hoef te kopen.
Ik laat het meer los voor kinderkleding. Dus wel bewust kopen en zoveel mogelijk tweedehands maar soms is het even niet anders en is het nieuw. Dan is er alsnog heel veel tussen een enorme Zara/H&M bestelling of iets kopen als een aanvulling op je tweedehands vondsten. In het kinderaankopen topic wordt die laatste mix ook weleens gedeeld en dat is voor mij wel een goede reminder dat het prima samen kan gaan.
Ik hou een lijstje bij met wat ongeveer nodig is en kijk dan eerst tweedehands: kringloop, tweedehands winkel, Vinted (liefst bundels of anders meerdere artikelen bij dezelfde verkoper), vrienden, clothingloop.org. En specifieke dingen vraag ik ook gewoon aan vrienden of in de clothingloop whatsapp om te lenen: koningsdag shirt maat 80 voor die ene dag op de opvang. Ik vind het niet meer tijd kosten dan alles nieuw zoeken eigenlijk.
Daarnaast koop ik dingen waar het kan een maat groter en groeit ze er vanzelf wel in. Of gebruik ik kleinere dingen ‘slim’: korte legging = pyjama, korte romper kan met een romperverlenger nog prima even door. Ik heb me eerlijk gezegd nog totaal niet verdiept in duurzame kinderkleding (denk dan ook gelijk aan gray label en dat is zo… grijs). Je kan ook kinderkleding huren via bv red-orka.
En los van kleding kan je aanvullend nog veel meer duurzamer keuzes maken: minder plastic speelgoed of tweedehands (plastic) speelgoed, bewust of geen/minder dierlijke producten geven, niet elk dag in bad, wasbare luiers of luierdoekjes, etc.
Maar mocht iemand tips hebben voor leuke duurzame merken dan hou ik me aanbevolen!
Herkenbaar hoor!
Vind het lastig om dure duurzame merken te kopen want ik weet dat ik er dan van baal als die trui van 45€ vervolgens na 3x dragen een vlek heeft die er niet uit gaat. Of een sliding op het schoolplein met duurzame dure broek… dan is 8.99 bij de Zara sale toch net iets minder erg (voor mijn gemoedstoestand).
Tweedehands shoppen voor grotere kinderen vind ik ook moeilijker, er is minder dan voor baby’s. Snap ik ook, ik heb zelf ook amper kleding die door kan voor verkoop in maat 104 ofzo. Want ze dragen het veel langer en dus ook wel af.
We kopen en verkopen bijv wel veel speelgoed via marktplaats. Idem dito voor boeken; bibliotheek of marktplaats.
Als ik toch iets bij Zara wil kopen, en dat gebeurt vaak omdat ze echt heel leuke dingen hebben, vraag ik me eerst af of het me waard is dat het onder slechte omstandigheden gemaakt is. Meestal is het antwoord dan nee, en koop ik het dus niet. Dat scheelt ook wel.
Oh dit had geen reactie moeten zijn, sorry
Sproet sprout heeft nu trouwens online sample sale
https://sproet-sprout.com/product-category/sample-sale/
Ik kwam laatst restory tegen, is allemaal 2ehands kleding en vond het zelf fijner dan Vinted. Kleiner aanbod en niet allemaal verschillende verkopers. Dit is volgens mij 1 iemand die van alles inkoopt en redelijk dezelfde stijl en nette kleding.
Hier staan echt hele leuke dingen op! Thanks voor het delen
Ik doe ongeveer dezelfde dingen als @Feather en zoek bij Vinted op de naam van mn stad (in de omschrijving). Dan haal ik de kleding gewoon daar op dus heb je ook niet de onduurzame kant van pakketjes versturen.
Voor mijn oudste dochter (10) koop ik veel nieuw, ze zit in een leeftijd dat ze echt fysiek winkelen leuk vindt, liefste toch tienermode dus heel duurzaam? Nee. Maar goed dat is haar eigen keuze, ze houdt van winkels zoals h&m Zara en ik combineer het met wat duurdere merken zoals nik&nik.
Voor mijn andere dochter (2,5) koop ik eigenlijk alleen maar kleding in de uitverkoop, ik kocht veel tweedehands maar ik vind dat toch vaak iets minder. Je betaalt voor mooie merkjes toch relatief wel wat geld en ik weet niet of ik pech heb maar heb toch wel paar keer pech gehad (was verwassen, zaten toch wat vlekken in) ik vind donsje heel leuk maar via Vinted zo duur.
En ja duurzaam zijn we misschien niet zo maar ik denk vaak maar oh ja we fietsen veel en proberen ons steentje bij te dragen. Heb het wel heel lang geprobeerd te zijn maar ik hou toch ergens wel van de Zara.
In mijn stad heb je een winkel waar je tweedehands kinderkleren kan kopen. Je kan daar ook zelf kleren inbrengen. Wellicht zit dat ook bij jou in de buurt?
Ik heb misschien een hele domme vraag, maar ik heb onderstaande schoenen voor m’n dochtertje gekocht. Ze staan leuk, maar zijn te breed. Kan ik hiervan de veters strakker zetten? Ik zie zelf niet hoe …
Dit kun je op een pak vochtige doekjes plakken (meerdere keren), ik vind het super handig. Bij mij gaan die ‘plakopeningen’ vaak kapot dit hier is stevig en ideaal.
Te koop bij DM voor 2,95.
Is er een crème die je veilig op het gezichtje van je baby kunt gebruiken tegen een droge huid? Of is het beter om gezichtje met rust te laten…’
En ik heb ook zo’n blikje van Weleda met calendula. Die is nog wat vetter.
Als mijn dochter hele schrale wangetjes heeft smeer ik er voordat ze gaat slapen wel eens een laagje cetomacrogol op. Werkt heel goed en is heel neutraal en vet.
Ik ben erg tevreden over de babyolie van weleda en die trekt goed in. Huidje ziet er heel mooi verzorgd uit.
Idd dit. Weleda e.d. heeft toch vaak parfum (de creme hierboven niet, zie ik). Ik gebruik zelf nu (19m) ook Louis Widmer weer- en windzalf, omdat ik deze zelf ook kan gebruiken in de winter.
Of gewoon pure 100 procent shea butter. Als je die geur aankunt, want is wel een specifieke geur.
Oh, die heb ik volgens mij nog in huis! Het is niet echt schraal, maar vooral droog met velletjes.