Tips, ervaringen & aanraders #10

Vanaf wanneer ga je met je kind naar de tandarts? Mijn dochter is 2,5 maar ik zie het echt nog niet gebeuren dat zij stil in een stoel gaat liggen met dr mond open zodat iemand naar haar tanden kan kijken…

3 likes

Ah dankje, ik ga er even naar kijken.

En @Feather ook bedankt voor de fijne tips, daar kan ik wel wat mee!

1 like

Meestal is de eerste afspraak gewoon voor / na je eigen afspraak. Stelt niks voor. Even in de stoel, mond open en tanden tellen.
Zou het even overleggen met de tandarts!

2 likes

Bij het CB zeiden ze met 2 dat ze nu moest gaan, maar ik zie het ook niet echt voor me, dus wij zijn nog niet geweest. Wil het binnenkort wel gaan proberen.

2 likes

Wij zijn met 1jaar en 8 maanden ofzo al geweest. Ze zat bij mij op schoot. We gaan in september weer. Gewoon tegelijk met mijn afspraak.

2 likes

Wij gaan vanaf 2 jaar elk jaar. Juist om ze te laten wennen dat er iemand naar hun tanden moet kijken. En om ze te leren dat ze goed voor hun gebit moeten zorgen.

Ik ga altijd eerst, daarna mogen zij. Tandarts doet niet veel meer dan beetje tikken en met een spiegeltje kijken. En daarna mogen ze altijd een cadeautje uit de la. Eerste keer was het wel huilen maar tja, not all fun and games.

5 likes

Ik zag laatst bij het cb dat je vanaf het eerste tandje al moet gaan, dat leek mij een beetje overdreven.
Dus toen even opgezocht online en daar zie ik overal vamaf 2.
Denk wel dat het helpt als je kindje al vroeg mee gaat naar je eigen afspraak.

2 likes

Mijn kind gaat mee sinds ze 2 is. Het is huilen zodra we de deur in lopen (zelfde bij huisarts, ziekenhuis en consultatiebureau) maarja het moet gebeuren en ze moet het leren. Vergeet dat leren vooral niet, ipv dingen alleen doen als de kans op succes groot is.

8 likes

Mijn dochter is binnenkort jarig en ik wil haar een rvs drinkbeker cadeau geven. Ze wordt twee en ik dacht aan de Camelbak Eddy+ kids, maar daar staat bij vanaf 3 jaar. Iemand ervaringen met een kind van 2 die er al uit drinkt? Mijn dochter drinkt uit een 360- en een rietjesbeker (waarin je ook moet bijten). Ze kan ook wel uit een gewone beker drinken, maar is nog wat te onvoorzichtig eigenlijk.

3 likes

Mijn dreumes van 15 maanden begrijpt het ook, die lurkt regelmatig aan de beker van z’n broer. Het is wel even oefenen denk ik, maar dan hebben ze het ook zo door.

@Mona vanaf 2 ofzo. Ik vind het wel heel belangrijk voor de gewenning en we bleken niet zo goed te poetsen aan de binnenkant van de voortanden, dus dat was wel handig om zo vroeg al te weten. Mijn dreumes gaat binnenkort ook mee, we hebben een nieuwe tandarts speciaal voor kinderen gevonden en ik hoop dat m’n peuter dan een keer wél zijn mond open doet.

4 likes

Mijn mondhygiënist zei dat ze met 9-12 maanden al mee kunnen naar jouw eigen afspraak. Dus gewoon lekker meenemen en dan kunnen ze spelenderwijs al wat nakijken!

3 likes

Dank voor alle reacties! Ik had zelf nog geen tandarts in onze nieuwe woonplaats dus heb mij en mijn dochter meteen ergens ingeschreven zodat ze hopelijk binnenkort een keer mee kan :slight_smile:

2 likes

Wij gaan naar een speciale kindertandarts en dat gaat zo goed. Kan dat iedereen aanraden. Dat kan echt al vanaf jouw dochters leeftijd. Kinderen worden helemaal op hun gemak gesteld. Ze krijgen dan bijvn een gekke zonnebril op tegen de felle lamp, de tandarts doet voor de grap een mondkapje voor zn ogen (“zo zit ie wel goed toch?!”). En ze “verven” dan de tanden roze om te kijken waar beter gepoetst kan worden. Zulke dingen. Best wel laagdrempelig en maakt het wennen makkelijker.

7 likes

Mijn kind dronk er vanaf ongeveer 1.5 uit, daarvoor niet geprobeerd maar ze had er geen problemen mee. Ze krijgt alleen het rietje nog niet zelf omhoog als die ingeklapt is.

2 likes

Ja! Onze dochter heeft deze ook met haar 2e verjaardag gekregen :smiley: Ook de rvs variant. En snapte het vrijwel meteen. Ik heb het volgens mij wel een keertje overdreven voorgedaan, en mondeling toegelicht: bijten… zuigen.
In het begin kon ze de drinktuit wel zelf dichtdoen, maar niet open. Dat was wel even een paar weken “frustreren” voor haar. Maar dat gaat nu ook goed, of ze vraagt het aan ons.

Ben er heel blij mee trouwens.

4 likes

@Hihalarisch ben benieuwd of je al geprobeerd hebt om de buggy mee te nemen op de fiets met zo’n spin?

2 likes

Ik heb mijn kind gewoon vanaf het begin meegenomen naar mijn eigen afspraak, dat stelde de tandarts voor. Het is alleen niet zo handig als je foto’s moet maken. Toen ze tandjes had durfde ze de eerste keer helemaal haar mond niet open te doen, de keer daarna mocht de tandarts de tanden van haar knuffel tellen en de laatste keer (3,5 jaar) deed ze haar mond open en mocht de tandarts haar tanden tellen. Ik probeer een positieve associatie op te bouwen door zelf op tijd te komen, boekjes te lezen in de wachtkamer enzo.

4 likes

Ik heb een bonuszoontje van 7jr en we twijfelen of we hem de halve finale moeten laten kijken vanavond. De finale mag hij wel van ons kijken zondag (als NL meedoet). Hij moet donderdag om 6u45 opstaan. Wat vinden jullie?

Ik ben bevooroordeeld want schijthekel aan voetbal.

Gezien het einde van het schooljaar en praktisch elk kind daardoor al in niet zo’n goede doen is, zou ik het achterwege laten.

2 likes

Ik zou hem wel laten kijken als hij voetbal super leuk vindt. Voor het eerst in jaren staat Nederland in een halve finale en het is iets wat sowieso niet regelmatig voorkomt dus voor een keer je kind laten opblijven en hopelijk zien genieten van zo’n wedstrijd is toch alleen maar leuk. Die backlash een dag later als hij moe is kun je toch zelf wel een keer hebben.

19 likes