Tips, ervaringen & aanraders #10

mijn baby (4 maanden) drinkt overdag elke 2,5 - 3 uur flesjes van 165cc en slaapt van 22:00-06:00 ongeveer. redelijk vaak en snel voeding achter elkaar maar ze verdraagt nog geen 200cc per keer dus prima

2 likes

Ik dacht dat er bij elke kilo 150 ml bij kwam, dus dat ze niet ineens minder gaan drinken (totdat ze ook vaste voeding krijgen natuurlijk). Maar misschien moet ik m’n mond houden, want ik heb geen ervaring met flesvoeding :sweat_smile:

Maar dat is eindig, want een kind mag max 1 liter per dag drinken (ongeveer).

1 like

Ja, dat begrijp ik! Het leek me alleen onlogisch dat het op een gegeven moment minder wordt ipv dat het dan gelijk blijft, ook omdat je baby steeds actiever wordt en dus imo niet minder nodig zou hebben. Maar blijkbaar klopt dat niet.

2 likes

Wat fijn dat ze zo pragmatisch zijn! Bij ons waren ze daar juist behoorlijk streng op.

Zo gek dat ieder CB dat anders doet, want je zou toch denken dat er GGD-breed gewoon richtlijnen voor het beleid zijn.

3 likes

Ja hier geven ze het wel als richtlijn, zodat je een beetje een idee hebt hoeveel je ongeveer zou kunnen aanbieden.

1 like

Iemand een gouden tip tegen tepelkloven? Het doet echt al 2 weken pijn als ze aanhapt terwijl de andere borst helemaal probleemloos gaat. Doe nu tepelcrème, kokosolie en van die medela hydrogel pads, maar helpt nog niks.

Tepelcreme, als in Lanolin? Anders kun je dat nog proberen. Of heilwol evt

Hier is dat een beetje geleidelijk gegaan. We gaven altijd flessen van 120-150ml maar ze kwam dan vaker. Als we de indruk kregen dat ze “ziedende honger” (zo noemen we dat hier 🫠 ) heeft dan geven we een fles van 180+6.

Ze drinkt nu ongeveer tussen de 800 en 1100ml op en dag met af en toe een uitschieter naar 1200ml. Maar meestal volgt er dan ook een dag met maar 800-900. CB zei dat het prima was zo en ze groeit ook goed. :blush:

1 like

Wij zijn inmiddels al begonnen met wat oefenhapjes geven volgens de methode Mama Roos Kookt. Op zich gaat het wel redelijk, en ik weet dat het oefenhapjes zijn, maar het is nogal lastig om dit elke dag aan te bieden, zeker op werkdagen. Dan komt ze uit de opvang maar is ze eigenlijk te moe om nog een hapje te eten. We hebben dit wel geprobeerd maar dat is dan geen succes. Dan geven we een fles en gaat ze slapen.

Hoe deden jullie dit? Geven jullie de hapjes dan mee naar de opvang bijvoorbeeld, ondanks dat ze nog niet echt eet? Ze gaat maandag pas weer naar de opvang dus ik ga dan vragen of het ook kan maar was benieuwd naar andere ervaringen. Het gaat namelijk wel redelijk goed als ze gewoon uitgerust is en niet al te hongerig.

2 likes

In het begin gewoon alleen als het uitkwam. Komt vanzelf allemaal wel en het is nog om te oefenen.

9 likes

Ik gaf het mee aan de opvang. Deed gewoon een paar ijsklontjes groente in een bakje en zij warmden dat op in de magnetron of flessenwarmer.

Je kan het gewoon met ze overleggen!

2 likes

Mijn kind kreeg van de opvang een gepureerd groenten of fruithapje met 1 soort groenten of fruit en echt als oefenhapje. Dan kreeg ze thuis nog een stuk groente/fruit als we daar allemaal nog energie voor hadden en we oefenden thuis verder alleen op de dagen dat ze niet naar de opvang ging.

Mama Roos is een heel schema toch? Wil je het daarom zelf meegeven of kan je opvang geen oefenhapjes maken?

1 like

Hoe oud is ze? Mijn kind begon op 6 maanden in de crèche, toen at ze nog niet echt maar kreeg gewoon iedere middag (gepureerd) eten aangeboden. S avonds gaven we ze enkel melk toen.

3 likes

Ja is een heel schema inderdaad, maar ik volg hem niet super strak. Als ik al zie dat ze echt moe is dan begin ik er niet eens aan en schuif ik het gewoon door naar de volgende dag.

We hebben alles al klaarliggen in de vriezer dus kan het zo meegeven.

1 like

Ruim 5 maanden is ze inmiddels. Hier op de opvang doen ze alleen fruithapjes geven, groente moet je zelf meegeven als je dat wil.

1 like

Zo fijn, die schema’s van mama Roos! Hier ook net begonnen, best een puzzel idd met werken dus soms lukt het een dagje niet. Ik wil het nu alleen nog zelf geven (of mijn vriend) en nog niet bij oppas/opvang… dat komt later wel weer.

1 like

Oh dat is lastig dan. Hier krijgen de kindjes s middags groenten, namiddag fruit. Misschien kan je dan op opvangdagen potjes s avonds geven (of meegeven)? Dat maakt het allemaal wat makkelijker. Ik maakte ook wel eens een grotere hoeveelheid, wat ik in kleine porties in de vriezer zette voor later, dat is mss ook een optie.

Zilverhoedjes hebben mij daar doorheen geholpen!

2 likes

Ons kind is 6mnd en zijn vanaf 6mnd kleintjes methode gaan doen.
Maar op de opvang zeggen we gewoon dat ze het moeten doen als ze tijd en zin hebben. Vandaag was dat niet: en dat is prima. Dan krijgt hij in de ochtend wel broodkorst bij ons ontbijt en in de avond avocado. Maar als hij te moe was geweest net had hij een dag niets gehad aan vaste voeding en dat is prima :relaxed:

3 likes