Tips, ervaringen & aanraders #10

Is dat een hele kolf voor die prijs? Dan klinkt het als een supergoede actie en zou ik het ook overwegen, maar anders niet. Je weet nog niet of je borstvoeding op gang komt, of je dan een (krachtiger) ziekenhuis kolf nodig gaat hebben om dat voor elkaar te krijgen, of het je bevalt en of je er mee door wil gaan. Dus ik wilde met al die onzekerheden niet al €200 uitgeven tijdens de zwangerschap, uiteindelijk heb ik er 1 geleend van een vriendin en een andere op vinted gekocht voor een paar tientjes.

2 likes

Ik zou niet kopen maar huren als dat nodig is de eerste paar weken. Als blijkt dat je langer/meer moet of wil gaan kolven dan kun je altijd nog wat aanschaffen. Weet je zeker dat die startersset ook inclusief kolf zelf is? En niet alleen de slangetjes en schilden enzo? Want dat wordt ook vaak een ‘set’ genoemd…

7 likes

Als ik het goed begrijp wil je hooguit een paar weken borstvoeding geven? Dan zou ik echt niet gaan kolven, zelfs niet om je productie te verhogen als dat niet op gang komt. Zonde van de energie, eerlijk gezegd. Dan zou ik kijken of het wel lukt en zo ja, mooi. Met een kolf van 30 euro zal je ook niet je productie kunnen verhogen, dus ik weet niet zo goed wat je er dan mee zou willen doen?

1 like

Bij de zwemlesmethode van mijn oudste gebruiken ze een vergelijkbaar vestje:

Hoewel deze een stuk hoger lijkt te sluiten. Op vakantie hebben we deze meegenomen maar is natuurlijk alleen voor onder toezicht. Zou wel vleugeltjes/bandjes meenemen voor het geval ze zo’n vestje in het zwembad niet accepteren.

1 like

@the.rebel.club @Nefertiti dankjulliewel voor de reacties! Het is deze; https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B0BWFRQSFH/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1

Wat ik lees zit er een enkele kolf bij, maar moet zeggen dat ik er echt vrij weinig verstand van heb. Er is ook niemand in mijn omgeving die borstvoeding heeft gegeven of heeft gekolft.

De reden dat ik naast borstvoeding wil gaan kolven is omdat ik de voedingen wat meer wil gaan verdelen tussen mijn man en mij. Met name om ‘medische’ redenen, dat hij het kan gaan overnemen als het mij even niet lukt (ivm beperktere energie door chronische ziekte), maar ook omdat we het mooi vinden als hij het kindje uberhaupt ook een flesje kan geven. Ik begreep dat je dan bv kan kolven als je je kindje net hebt gevoed, zodat dat meer ‘één moment’ is. Maar goed ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe dat zit met stuwing etc en of het dan uberhaupt energie scheelt als je alsnog regelmatig ook moet kolven als mijn man het flesje geeft. Ik probeer me veel in te lezen maar lees verschillende dingen en heb dus niemand in mijn omgeving met ervaring. Waarschijnlijk verschilt het ook per persoon heel erg!

Wat een goeie tip dit! Hier thuis ook zoveel frustratie om het niet kunnen lezen maar wel alle letters kennen. Dit ga ik ook proberen thuis.

1 like

Ah dit is een handkolf! Die heb je volgens mij nog wel goedkoper, maar op zich is zo’n set wel fijn.

Je kan dit inderdaad gebruiken als het op gang is gekomen, maar het is wel minder krachtig dan de baby zelf of een goede kolf. In de eerste weken of maanden is je productie ook vrij instabiel dus dan moet je altijd kolven als je kindje ook wordt gevoed. Het is dan ook niet heel slim om na het voeden te kolven want je kunt dan juist ook overproductie stimuleren. En als je dan niet kolft als je kindje de melk drinkt gaan je borsten op knappen staan. Ik zou ook niet direct zeggen dat kolven ipv voeden minder energie kost, al snap ik wel wat je bedoelt/wil.

Je kan altijd hier of in het borstvoedingtopic meer vragen erover stellen!

1 like

Ik vind kolven intensiever dan live voeden, maar dat zal per persoon inderdaad verschillen. Je zou ook altijd eens met een lactatiekundige contact op kunnen nemen, en met haar een plan maken.
Een handkolf of kolf zou ik nog niet kopen. De eerste weken is kolven voor zover ik weet niet zo verstandig ivm overproductie.

3 likes

Ik zou persoonlijk geen handkolf kopen. Het is echt vermoeiend om daar een redelijke hoeveelheid melk mee uit je borst te krijgen, zeker als je wil gaan kolven na een voeding.
Ikzelf heb echt maandenlang de Youha gebruikt en nu weer bij de tweede. Gewoon op de gok gekocht (60 euro dus nog wel te doen) en nooit spijt van gehad.
Maar inderdaad als het enkel om de kraamweek gaat dan zou ik de moeite niet doen.

2 likes

@MyMoon @whosthatgirl dankjulliewel! Hier heb ik wat aan! Ik ga denk ik even tegen die tijd contact opnemen met een lactatiedeskundige die dan even mee kan kijken wat in mijn situatie het meest handig is :relaxed:

4 likes

Ik heb gewoon zo’n inklapbaar opstapje van €5,- van de Action. Kan je mooi aan de kant zetten, ideaal.
In- en uitklappen kan hij ook zelf en is van plastic + vingers gaan er niet zomaar tussen.

3 likes

Pff lekker dan die omschrijving. Dus met andere woorden heb je er geen moer aan :joy: maar thanks voor het delen. We wonen zelf ook aan het water en hebben officiële zwemvesten, maar die zijn zo groot en bol. Dacht zo’n dun vestje is prettiger om standaard aan te houden… Maar helaas dus.

@Keroppi weet je toevallig hoe zo’n vest heet? Dit is misschien nog het overwegen waard.

We zijn trouwens sowieso niet van plan de kinderen zonder toezicht te laten zwemmen maar meer voor het geval de ene volwassene naar de wc is en de ander net met z’n ogen knippert… De zesjarige snapt zelf ook heel goed dat ze nog niet kan zwemmen en weet thuis ook dat ze niet bij het water moet komen maar ja met zo’n zwembad op vakantie is dat toch anders denk ik.

Ik ben echt panisch met water hoor maar is het nog een optie om een hek te laten plaatsen om het zwembad? Lijkt me niet echt relaxed vakantie vieren met 2 kinderen zonder zwemdiploma en een vrij toegankelijk zwembad. Maar nogmaals ik ben daar iets extremer in dan gemiddeld denk ik :grimacing:

1 like

Er is wel een hek maar dat ziet eruit alsof je dat wel open kan krijgen als je zes bent. Het andere kind zonder zwemdiploma is net 1 en kan nog niet lopen dus die laten we sowieso niet ergens ‘los’ :joy:

Nu denk ik overigens niet dat zesjarige allemaal capriolen uit zal halen om in dat zwembad te komen zonder bandjes. Het is meer voor de ‘wat als’ doom scenario’s.

Je kan via de site van Philips ook huren! En je hoeft dan niks extra’s te kopen. Vond ik zelf wel chill omdat ik ook wist dat ik het niet super lang ging doen, maar ook niet exact welke periode dan wel.

1 like

Ik wilde als tip geven: de filmpjes van Yoga mee met Roos op Youtube. Lekker interactief en mijn dochter van 4 vindt het fantastisch maar mijn zoontje van 1,5 probeert ook echt mee te doen.

7 likes

Die zijn hier ook een groot succes! Zo mega schattig ook als hij de intro meezingt. Het filmpje met Reza de Rups is topfavoriet.

1 like

Haha hier wordt de hele dag “aap yogi!!!” geroepen incl hand bij z’n mond :joy: ik vind het ook leuke filmpjes!

3 likes

De algemene naam weet ik niet, maar deze uit de zwemmethode vind je door te zoeken op ‘Zed Sop zwemvest’.

Is trouwens ook niet ideaal om de hele dag te dragen want zit toch behoorlijk strak. Maar voor een uurtje zwemmen onder begeleiding prima.

1 like

Mijn zus is nu al paar maanden weg, er wordt heel veel gezwommen en zowel haar 2jarige als 4 jarige hebben deze. Tis geen vervanging van bandjes maar wel heel fijn zei ze. Ook omdat het niet zo’n groot ding is.
Ook las ik dat de bandjes van decathlon aan de binnenkant stof hebben, dat leek me ook wel handig. Maarja heb nu al bandjes van de action gekocht en dit ding besteld.

1 like