Tips, ervaringen & aanraders #10

Dit is denk ik heel persoonlijk @kleinmeisje, ik kolfde in het begin met de handkolf echt veeeel sneller een flesje vol dan met de electrische kolf (vond dat geluid zo irritant, zat veel relaxter met de handkolf en dan was ik met 5m klaar).

4 likes

Hier werkte bactiol baby echt heel goed! De krampjes en bijbehorende gehuil waren van de ene op de andere dag voorbij @Tubing
Ik gebruikte eerst ortiflor start (ook zelf al tijdens de zwangerschap), maar dat leek niks te doen.

2 likes

Hier dezelfde ervaring. Ik raakte ook helemaal overprikkeld van dat geluid. Met de handkolf was ik sneller klaar en met meer opbrengst.

1 like

De podcast van Yoga met Roos in de Zeppelin app doet het hier goed in de auto

1 like

Ik vind het ook een locht ding met al die kabels geluid elektra etc. (Medela freestyle flex) Het wend maar voelde me ook een soort aangerand soms? Door al dat getril en geluid en gezuig zo heftig. Met de haakkaa krijg ik er ook al best wat uit dus twijfel om een handkolf aan te schaffen, ook voor op werk. Dat er niet zo’n pomp geluid uit de bezemkast komt op het werk haha.

Is de Medela Harmony dan de beste denken jullie?

1 like

Ik had die medela handkolf en vond dat echt veel chiller dan de gewone kolf die ik had van medela. Kreeg toen als tip van lactatiekundige dat je dan even het toeschietreflex moet opwekken en dat je daarna die knijper gewoon ingedrukt moet houden tot het stopt en dan weer. Ipv heel de tijd zo pompen. Dan kwam er bij mij in hele korte tijd veel melk. Uiteindelijk gebruikte ik de electrische kolf nooit meer.

11 likes

Ik geef mijn baby rond 16:30/17:00 warm eten. Maar de laatste weken eet hij drie happen en is dan klaar/afgeleid/te moe(?). Gisteren op de opvang at hij tussen de middag warm en heeft hij alles op. En rond 16:30 een boterham en deze at hij dan weer wat minder.

Mijn baby is ook geen geweldige slaper en komt soms nog voor een nachtvoeding. En ik merk dat als hij goed eet, hij ook wel beter slaapt.

Dit is zijn schema ongeveer en hij is 9 maanden:
7:00 180cc papfles
8:30 fruit
11:30 boterham + yoghurt
13:30 180cc + snackje
16:30 warm
18:15 180cc

Dus twijfel nu om thuis ook warm te geven tussen de middag. Of dacht om de yoghurt na het avondeten te geven maar als hij dan goed eet, vind ik de laatste fles er zo dicht op en drinkt hij deze denk ik niet helemaal leeg. Terwijl ik dat eigenlijk wel wil voor de nacht.

Of iemand nog andere tips?

Zo zag ons schema er toen uit:

7.00 papfles 180 cc
9.00 uur fruit
Tussendoor evt cracker of maisstengel
11.30 2 boterhammen
13.00 fles 180 cc
15.00 of direct na slaapje 100 ml yoghurt of soortgelijks
Tussendoor maisstengel wanneer honger
17.00 uur warme maaltijd
19.00 uur 180 cc fles

De ochtendfles ging toen al vrij snel eraf en over op 2 boterhammen omdat baby niet lang genoeg vol zat van papfles.

1 like

Hier ook de medela harmony en vind het super chill. Ben voor mn gevoel sneller klaar dan toen ik de oude medela freestyle gebruikte bij mn oudste.

1 like

Ik had deze ook en vond die prima werken! Inderdaad precies op de manier waarop jij zegt. Vind het ook fijner dan de elektrische omdat ik zelf zo meer de controle had.

1 like

Thanks voor je reactie!!

We eten wel tegelijk! En dan ruimt mijn man (of ik) op en de ander geeft de fles.
En inderdaad nu twee avonden die fles geskipt en op laatste moment bij naar bed gaan gegeven en…. Het gaat stukken beter!!

4 likes

Ja bij ons was het die periode ook echt even lastig. Alsof het een soort tussenfase was? Wij eten sowieso altijd al later. Maar ons schema was toen
In de ochtend fles en daarna boterham (zodat hij fles helemaal op had en zelf nog kon ‘bijvullen’ met brood). Daarna fruit en bij lunch boterham en daarna juist de fles (half uurtje erna ongeveer). En dan in de middag een cracker, soepstengel oid. En dan in de avond warm en einde dag fles. Avond warm was altijd een struggle. Altijd huilen idd, leek wel moe en/of afgeleid. Maar zodra de fles kreeg was het allemaal prima en leuk en hihaho we gaan niet naar bed?
Maar wat ik zeg, het leek een soort tussenfase. Ineens had ‘ie het te pakken en nu eet hij heerlijk met de pot mee!

1 like

Persoonlijk vind ik kolven om zo een voeding uit handen te geven echt geen meerwaarde. Want dan zit je te kolven (en de afwas erna) ipv je kind gewoon aan de borst te leggen. Klinkt heel fijn, maar als een partner andere taken kan die zoals luier verschonen, je eten en drinken brengen etc lijkt me dat beter! De papa gaat ooit wel een flesje geven en hij kan ook op andere momenten lekker bonden met de baby (huid op huid, douche/badje, etc).
Misschien is het handig om eens de kolven zodat je een x een nachtje door kan slapen. Alleen dan sla je ‘s nachts een voeding over en dat is in het begin voor de productie niet zo top. Paar keer een nachtje kan best hoor. Maar structureel niet zo.

En ik heb mn kolf pas na 2-3 maanden gekocht omdat ik toen wist van: ik ga langer geven en ik wil bv blijven geven als ik weer aan het werk ga. Ben tevreden over de handsfree van medela maar dat is heel persoonlijk. Er bestaan mensen die kolfconsulten doen, dan krijg je een consult welke kolf t beste bij je past, en kan je eventueel een kolf daar met korting (prijs consult) kopen.

4 likes

En in t begin met stuwing ook nog wel risico vol qua borstontsteking… althans, ik kon echt geen voeding overslaan :sweat_smile:… dat kan nu met 6mnd pas.

@kleinmeisje
Verder eens dat blijven liggen/zitten en voeden minder energie kost dan goed recht op zitten, kolf vasthouden, alles afwassen en afdrogen. Zou even kijken hoe het voeden je qua energie bevalt, maar als je dan iets zoekt wat energie bespaard zou ik eerder kijken naar een combi met kunstvoeding bijvoorbeeld :relaxed:? Of laat een goede Lactatiekundige je adviseren in dit traject, de kraamzorg heeft hier vaak echt te weinig kennis van.

Qua bonding - hier lagen de babies net zo veel bij mij als bij hem. Ook in luiertje, huid op huid. Na het voeden schoof ik ze gewoon een “borst” verder. Maar dan een om op t liggen ipv aan te drinken :white_heart:

2 likes

Ja dat denk ik misschien ook. Hij is ook recent van 3 naar 2 dutjes gegaan en dat is ook nog zo’n tussenfase. Omdat hij soms zo slecht slaapt ‘s nachts is hij best veel/snel moe overdag en heb daardoor het idee dat eten niet altijd vlot verloopt. Terwijl hij bijvoorbeeld vanavond wel aan het mopperen was dus ik dacht honger en hij dan ook enthousiast begint maar na 3 happen is het klaar.

Terwijl als ik hem ‘in de val lok’ en ik snel nog een hap naar binnen kan krijgen, hij het ook gewoon doorslikt. Dus hij vindt het niet vies maar geen zin lijkt het.

Fijn dat hij nu wel goed mee eet!

1 like

Jaaa en helemaal wakker worden met een nat shirt midden in de nacht​:smiling_face_with_tear::partying_face:!
Ik draai wel eens nachtdiensten en heb dan echt goede productie met het kolven snachts😊.

1 like

Hier is het echt precies hetzelfde bij bijna 9 maanden. Wij doen nu meestal rond 16.00 waarmee hap, rond half 6 yoghurt en 18.45 borstvoeding. Maar vandaag at ze haar groente en yoghurt allebei met moeite voor de helft.
Hopelijk is het een fase!

Ik kan mij herinneren dat mensen zo een bellenblaasmachine van de action hebben gekocht. Die Bluey enz.

Is dat een aanrader voor op een tuinfeestje met veel dreumesen/peuters/kleuters en warm weer?
Of andere tips?

1 like

Geen idee of het de beste is, maar ik gebruikte wel die van Medela. Ik gebruikte hem ook om op het werk te kolven en dan idd met dezelfde techniek die @Ludo beschrijft. Dat maakte het kolven een stuk chiller. Ik snap dat je je zo voelde met de elektrische kolf. Ik voelde me toen af en toe net een koe die gemolken moest worden :joy:

3 likes

Ik wilde dit boekje nog delen hier. We hebben het geleend bij de bieb. Mijn zoontje vindt hem heel leuk om te lezen. Mooie tekeningen en leuke vorm om de seizoenen weer te geven!

4 likes