Tips, ervaringen & aanraders #10

Irritant he.

Hadden wij ook, hoofdje groeit niet hard maar verandert wel. Maar heb de oude nog via vinted kunnen verkopen.

3 likes

Gaat hier iemand wel eens alleen met twee kinderen van ongeveer 1 en 3 zwemmen in een binnenzwembad? Ik wil het graag doen maar het lijkt me zo onmogelijk. Peuter vindt het leuk om ‘los’ te zwemmen, dus in het zwembad zie ik geen probleem (ik blijf liever niet alleen in het pierenbadje), maar alles eromheen. Vooral omdat de dreumes nog niet echt goed loopt.

Ik vind het met één peuter al veel gedoe maar het moet toch kunnen. Dus ik hoor graag tips en tricks.

En nog een vraag. Mijn peuter spreekt twee talen en qua woordenschat gaat dit top en loopt het gelijk, maar de grammatica is soms nogal Nederlands. Heeft iemand dit ook gehad en trekt dat vanzelf recht? Of moet mijn man extra met hem oefenen. We verbeteren wel altijd als het fout gaat.

Mijn kind vindt het fantastisch om mee te kijken als ik in de keuken bezig ben. Heb al een tijd zo’n Opinel kinder messenset op haar lijstje staan, maar heb eigenlijk geen jdee vanaf welke leeftijd dat een goed idee is? Punt van het mes is bot, maar mes zelf schijnt best scherp te zijn. Dochter is nog geen twee, dus denk niet dat het zin heeft haar dit nu te geven.

Iemand andere leuke tools om jonge kindjes te laten helpen in de keuken?

1 like

Ik heb een houten montessori mes voor mijn dochter, gaat prima door zelfs komkommer heen als je vanaf de binnenkant snijdt maar is echt niet scherp. Verder vindt ze het vooral leuk om samen te roeren, dingen in een pan doen, water erbij gieten (niet kokend water natuurlijk), dat soort dingen. Eigenlijk alles dat je zelf ook doet maar dan in de variant waarbij je zelf erg veel geduld moet hebben. Ik heb daar behalve het mes niks speciaals voor. Ze vindt het ook prima om er gewoon bij te hangen en een beetje aan te rommelen/nadoen met haar eigen speelgoedpannen.

1 like

Dat trekt vanzelf recht als er maar genoeg aanbod in de taal is, is mijn ervaring. Wat mijn dochter (6) tot nu toe wel blijft doen is gaten in haar vocabulaire opvullen met woorden uit een andere taal, en die dan met een accent van de taal waarin ze op dat moment spreekt uitspreken. Hopelijk groeit het vocabulaire in alle talen de komende jaren zo, dat ze hier ook overheen groeit.

Qua verbeteren maak ik meestal een vervolgzin waarin ik het correct zeg. Dus als zij zegt: ik ben omgevalt!, zeg ik: oh ja, ben je omgevallen? Of als ik merk dat ze een woord in het Nederlands niet kent, dan maak ik expres een zin met dat woord nog eens benadrukt.
Ik merk dat mijn vriend dat in zijn taal niet doet, en dat is ook gelijk haar zwakste taal.

4 likes

Fijn om te horen! Wij verbeteren wel allebei en inderdaad op de manier dat jij het zegt.

Laatst zei hij ook ‘oh ik thought dat je dat niet zag’ haha, zo schattig en slim, die combinaties.

Spreekt jouw dochter dan drie talen?

5 likes

Met het Kiddikutter (wie heeft deze naam bedacht
) mes kon onze jongste vanaf circa 2.5 al prima uit de voeten.

Het is hardstikke bot maar door de kartels kun je toch best aardig dingen als komkommer ermee snijden.

3 likes

Ik had zo’n kiddicutter, wel eerder voor zachtere dingen. Je moet echt ‘zagen’, het lemmet is niet scherp.

2 likes

https://www.amazon.de/-/en/Plastic-Kitchen-Serrated-Childrens-Vegetables/dp/B07VH4S9X9
image

wij zijn begonnen met iets wat hier op lijkt
en sinds ze 2.5 ofzo is hebben we deze

toevallig heeft ze daar laatst voor het eerst mee in dr vingers gesneden maar de schade viel mee en het was gelijk een goede les dat die dingen dus wel echt kunnen gebeuren

1 like

Ja ik vind het vaak echt heel creatief :smile: Ze wist laatst het Franse woord voor hand niet meer en toen zei ze iets als ‘oui avec ma hahn’, gewoon hand en dan de d weglaten omdat je in het Frans zelden alle letters uitspreekt :joy:

Ze spreekt 4 talen, waarvan de schooltaal de laatste twee jaar echt de overhand krijgt, logisch ook wel.

8 likes

Haha wat heerlijk. En wow 4! Zo knap hoe ze dat allemaal gewoon kunnen.

3 likes

Oh, ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van andere ouders meer meertalige kinderen. Mijn oudste is ook drie en maakt ook vaak ‘Nederlandse’ zinnen maar dan met alle woorden uit haar andere taal. Echt schattig wel.
Enne, ik zou het zwemmen niet aandurven met kinderen in die leeftijd, zowel in het diepe bad zelf (hou houd je ze allebei beet?) als in de hokjes, bij mij vallen ze toch vaak op de grond of gooien ze per ongeluk hun handdoek in het water ofzo. Respect als je het aandurft :slight_smile:

2 likes

Armbandjes maken? Mijn nichtje en neefje (tweeling van 5) waren hier en die hebben allemaal armbandjes gemaakt. De kleinste kraaltjes waren wel wat lastig maar je hebt ook setjes met wat grotere.

3 likes

Nee nooit gedaan. Ik wil max 1 kind zonder zwemdiploma in een diep zwembad. Je moet ze toch continue in de gaten houden / vasthouden, en met een dreumes er bij kan dat imo niet. En ik vind diep water dan iets te spannend om mee te proberen.

Ik was met 3 kinderen waarvan 2 met diploma (c & a) bij een zwemplas maar ook dan zijn de kinderen niet zonder toezicht en met 2 volwassenen. Degene met C diploma vertrouw ik wel maar een kind met A moet je ook continue in het oog hebben (ze kunnen vermoeid raken, of kramp krijgen en kunnen sowieso maar beperkt zwemmen). En de peuter kan natuurlijk niet zwemmen dus die heeft ook altijd 1 ouder mee. Helemaal in zo’n troebele plas waar je ze niet ziet als ze onder water raken.

3 likes

Ja ik denk dat ik het toch niet ga doen. Mijn man vindt Nederlandse zwembaden niet leuk (vraag me niet waarom) maar ik vind het stom dat ik altijd maar met één kind kan. Maar ik ga hem toch maar eens dwingen niet zo flauw te doen en gewoon mee te gaan.

1 like

Ik durf het niet aan met die twee zwemmen hoor
 onze kinderen zijn volgens mij even oud en mijn jongste kent geen angst of gevaar, logisch op die leeftijd
 dus die kruipt gewoon het water in en wil de hele tijd zwemmen. En mijn oudste durft juist weinig en moet steeds vastgehouden worden en handje en mama mee dus dat werkt voor geen meter. Dan ga ik liever naar een strandje of een plas zodat ze ook met zand kunnen spelen en ik rust heb en het langer ondiep is, maar dat begint met die jongste die steeds mobieler wordt ook al ingewikkeld te worden. Ik zou lekker een half jaar wachten tot de jongste beter kan luisteren. Zo’n must is het ook weer niet toch

1 like

Ha dat reageerde ik inderdaad net erboven. Mijn peuter is wel heel zelfverzekerd maar voorzichtig in het water, die kan ik goed lekker zelf laten zwemmen. Maar m’n dreumes is inderdaad nogal
 Vrij. Dus die rent in zeven sloten tegelijk. Dus ik ga m’n man dwingen lekker aan de kant te staan en dan kunnen we afwisselen.

Misschien vangbal? Zo heet het bij Hema geloof ik. Overgooien en de bal dan opvangen met zo’n klittenbandbord. Vindt mijn kind van die leeftijd iig heel leuk! Kunnen ze mooi samen op de camping spelen. Of iets met water? Altijd goed!

Mocht je het overwegen: beter geen bellenblaas oid. Sowieso troep op kleren, maar op de camping ook niet geliefd omdat het de impregnatielaag van tentdoek aantast.

4 likes

Zo’n vliegtuigje van de Action bijv https://www.action.com/nl-nl/p/2575099/foam-zweefvliegtuig/

5 likes

Ja deze zijn leuk!

1 like