Tips, ervaringen & aanraders #10

Ter relativatie: Mijn dochter van 2 jaar krijgt nog 3 flessen. Soms wil ze er maar 2, dan doen we 2. Soms drinkt ze ze helemaal soms niet. Ik geef ze wel altijd na de maaltijd, waarbij ze dus al gedronken heeft. Voor context: ze groeide in het begin niet goed, nu gelukkig een half jaar netjes op haar lijntje. Ik kan ook gewone melk o.i.d. geven, maar zo kan ze de boel lekker even aanvullen nog.

In mijn ervaring gaan dit soort dingen vanzelf of je voelt zelf heel duidelijk dat het zover is. Zou geen dingen gaan doen omdat het ‘moet’. Dat soort adviezen zijn gebaseerd op gemiddelden en geen enkel kind is gemiddeld.

@Junebug85 Jij klinkt echt als een lieve moeder, vind ik! Ik snap heel goed dat je die adviezen als houvast aanhoudt. Die neiging had ik ook heel erg, want ja hoe tf moest ik dit minimensje goed grootbrengen haha. Nu denk ik dat je aan de meeste adviezen als ouder wel goed je eigen draai kan geven o.b.v. je kind.

6 likes

Ik geef een tussendoortje voor het tweede dutje (en de fles) en geef mijn baby om 16:30 al brood of warm eten (ik geef hem meestal warme lunch). Misschien kan het vervroegen iets helpen? En ik vind het wel fijn om hem met de lunch al groente te geven. Dan heeft hij dat maar binnen. Als hij brood laat staan vind ik dat minder erg.

We eten dan nog niet samen maar dat komt hopelijk als hij wat langer wakker kan blijven. Mijn baby redt 17:30/18:00 uur mee eten ook niet

2 likes

@Junebug85 Mijn kind heeft tot 2 jaar melk gedronken. Ik dacht dat ze nooit zou stoppen, maar ze dronk steeds vaker flessen niet leeg, dus zo vielen er geleidelijk flessen af en ineens wilde ze avondfles niet meer en was het klaar.
Wel veel later dan “gewoon”, maar ieder kind is anders. En melk voldoet blijkbaar aan een andere behoefte dan vast voedsel. En je kindje is ook nog zo jong, komt echt goed.

5 likes

Even een losse vraag over die flessen na 1 jarige leeftijd: wat voor melk geven jullie dan? Koemelk? Of nog poedermelk/opvolgmelk?

Wij zijn overgegaan op koemelk op het moment dat we er vertrouwen in hadden dat hij genoeg binnenkreeg met vast voedsel. Was volgens mij rond 14/15 maanden.

4 likes

Ik ben het eens met al bovenstaande, maar wat ook nog een mogelijkheid is is om 1, 2 of alle flesjes iets kleiner te maken als je denkt dat er iets minder behoefte of noodzaak is.

Mijn kind is 10 maanden en drinkt er nog 4 (1 nachtvoeding) maar ipv 180cc + 6 geef ik nu 150cc +5 en soms voor zn middagfles nog iets minder, beetje afhankelijk van hoe de dag loopt qua eten en of we bijvoorbeeld relatief snel erna weer eten. Hij eet ook supergoed dus heeft het zeker niet nodig maar vind het fijn dat ie zo zeker genoeg vocht binnenkrijgt en hij is gek op zn flesjes.
Mn oudste had ook tot 2,5 een ochtendfles met pap, en die hoefde hij ineens niet meer. Ging heel natuurlijk dat afbouwen.

2 likes

Wij geven poedermelk, nummer 3 want die is nog goedkoop, nummer 4 is een euro duurder.
Ik vind het heel makkelijk klaarmaken en we drinken zelf geen zuivel (ja soms havermelk barista voor m’n koffie) dus ik hoef niet over houdbaarheid te denken. Ook vind ik het wel handig dat er vitamines aan toegevoegd worden. Hier is ze 2 jaar en krijgt ze iedere avond nog 240+8 cc melk.

3 likes

Mijn dochter van 2,5 drinkt ‘s ochtends als ze wakker is bij ons in bed een fles poedermelk. Dat vind ik praktisch, want dat zetten we ‘s avonds klaar in de badkamer en kunnen we ‘s ochtends makkelijk maken.

1 like

Ik gaf geen fles meer vanaf 1 maar karnemelk in een beker of yoghurt, en borstvoeding maar dat was meer voor de gezelligheid. Ze lust nog steeds geen enkele melk(vervanger), denk dat m’n borstvoeding erg zuur was ofzo :crazy_face: Hier op het consultatiebureau zeggen ze dat je gewoon poedermelk nummer 2 kan blijven geven na 1 jaar.

1 like

Onze dochter van 20 maanden krijgt ook nog een ochtendfles, soms in het begin van de avond ook nog.
Wij doen ook poedermelk, want makkelijk klaar te zetten de avond ervoor in de badkamer met kokend en koud water in twee thermosflessen.

2 likes

Mijn zoontje is bijna 16 maanden en krijgt 's ochtends een fles met koemelk en 's avonds voor het slapengaan ook. Die 's ochtends gaat altijd helemaal leeg en die 's avonds verschilt. Soms drinkt hij alles, soms maar de helft of minder. Ik vind het fijn dat ie zo makkelijk even een goede hoeveelheid drinken binnenkrijgt. Hij drinkt tussendoor wel goed uit bekers, maar kan ook nog wel flink ermee klieren. Dan neemt ie een slok en spuugt het weer uit, vindt ie grappig. Met dit warme weer houd ik liever de fles erin dan dat ik iets probeer af te bouwen.

2 likes

Koemelk, maar niet in een flesje. Rond 1e verjaardag was vast voedsel voldoende en kreeg (en nu nog steeds) hij tijdens ontbijt en avond wat melk in een beker. Wel nog lang warm water uit flesje gegeven in de avond voor slapen.

1 like

Wat lief dat je dat zegt :heart: Ik werk ook met baby’s (kinderopvang) en zie daar ook dat de meeste kindjes vanaf een jaar geen flesjes overdag meer hebben, maar dan misschien wel 's ochtends of 's avonds thuis nog natuurlijk, dus dat speelt ook mee in mijn beeldvorming. Het voelde voor mij de afgelopen dagen ook niet fijn, maar ik vind zelf die fles momentjes ook echt heel fijn (fles krijgt hij altijd op schoot, hij houdt vaak mijn handen vast, zo’n heerlijk intiem knuffel moment wat ik voorlopig echt nog niet wil missen) dus ik twijfelde of ik mijn eigen behoefte er niet teveel op projecteerde. Naja hoe dan, ook, we gaan gewoon weer 4 flessen geven morgen, heerlijk :smiling_face_with_three_hearts:

6 likes

Ik geef nog nr. 2. Dat is prima. De vervolgnummers zijn meer verkooptrucs, heb ik begrepen.

@Junebug85 Ik vind het ook fijne momentjes. Vooral die na het ontbijt en die voor het slapen gaan in de avond. Mijn dochter vind dat ook, merk ik. Even lekker niks en alleen drinken. Ze wil de fles ook niet zelf vasthouden haha. Het stopt vanzelf een keer.

1 like

Jaaa die momenten op schoot zijn fijn hù. Pas was hij ‘s avonds zo moe dat hij na z’n fles op schoot in slaap viel en ik had echt zoooooveel moeite hem in z’n bed te leggen. Kon wel uren met hem blijven zitten zoals vroeger :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

Daar tegenover staat ook weer dat hij pas uit zichzelf met een boekje bij me op schoot kroop om samen te lezen en dat was ook zooo lief haha heerlijk

11 likes

Dat laatste is zo lief.

Mijn jongste is gek op boekjes en die lezen we vaak in een bepaalde stoel in de woonkamer. Dus soms willen we daar zitten om zelf te lezen of koffie te drinken, maar dan loopt hij al naar de kast, pakt een boekje en komt dan heel enthousiast naar je toe. Dan kun je ook gewoon geen nee zeggen.

Het flesmoment is echt nog het enige moment dat hij compleet ontspannen tegen je aanligt. Het is echt wel een knuffelkind maar dan is het nooit helemaal stil. Dus van zo’n flesje geniet ik ook echt, lekker aan die haren snuffelen.

5 likes

ruiken aan z’n hoofd en kusjes geven op z’n wangen neus en ogen zonder dat hij me wegduwt :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

4 likes

Heeft iemand misschien een tip voor ons/mij? Ineens komt onze baby weer 2x per nacht Ă©n is vroeg wakker
 Waar ik hem voorheen nog wel eens met een speentje en een knuffel kon troosten zodat hij daarna weer ± 2u verder sliep is het nu echt helemaal overstuur en de nachtfles(sen) gaan vrij snel leeg dus ik denk dat het honger is

Nou gaf CB het advies om overdag weer terug naar 5 voedingen in plaats van wat we nu doen, 4x180+6. Verhogen vinden ze geen goed idee omdat de fles overdag niet altijd helemaal leeg gaat.

Overdag gaat het eigenlijk echt heel goed qua ritme en slapen dus dat zie ik totaal niet zitten
 hij heeft z’n dutjes echt hard nodig en die wil ik dus niet verkorten omdat hij dan misschien een extra fles nodig heeft. We hebben nu wakkertijd van ± 2u en flesjes om 7/11/15/19u.

Sorry voor de lange post maar tips zijn welkom!

Hoe oud was je baby ook alweer? Ik heb heel lang flesvoeding op verzoek gedaan. Honger = honger. En soms is er even een groeispurt = meer honger. Hier was het soms na een periode één fles 's nachts ook weer tijdelijk twee, bijvoorbeeld. Zou eerst proberen of de extra fles op dat moment dat je denkt dat het nodig is helpt.

Ik snap dat je kan denken dat als een fles niet helemaal leeg is het niet helemaal honger was. Maar wij eten zelf toch ook niet alleen maar met heel veel honger? Ons bord is toch ook wel eens halfleeg? En als je baby aan de borst dronk had je niet eens geweten hoeveel die dronk
 Ik vind dat soort adviezen zo
 te plat geslagen?

8 likes

Mijn ervaring is dat het qua slapen/nachtvoedingen absoluut geen stijgende lijn is, maar een golfbeweging en er periodes zijn dat je kind meer honger heeft 's nachts. Ik zou je kindje gewoon voeding geven, je merkt het vanzelf wel als er iets anders aan de hand is

11 likes