Tips, ervaringen & aanraders #10

Hij krijgt gewoon voeding snachts, 1 of 2 keer :relaxed: was meer de vraag of hij overdag zo wel genoeg krijgt en hoe ik dat eventueel zou kunnen aanpassen.

@Pheline 5 maanden! Ik vind het ook geen fijn advies maar een hongerige baby omdat hij te weinig zou krijgen is ook niks natuurlijk…

1 like

Ik zou niet je dagplanning omgooien, omdat je kind snachts opeens vaker wakker wordt (als het overdag gewoon lekker loopt).
Sommige baby’s/ kinderen hebben gewoon van die periodes dat ze snachts opeens weer veel wakker worden.
Als je denkt dat hij honger heeft zou ik hem gewoon een fles geven.

5 likes

Ik heb altijd flesvoeding op verzoek gegeven en soms had mijn kind gewoon meer honger dan volgens het CB of de boekjes zou moeten. Tja, ik vond honger is honger en dan krijgt ze een fles. Heb ik ook wel even over gedaan hoor, ik deed eerst braaf wat het CB zei maar ze bleef maar huilen. Mijn vriend zei toen ‘geef gewoon een fles als ze honger heeft’ en hij had gelijk. Wat @Pheline zegt ook: als je de borst gaf wist niemand hoeveel de baby dronk en mag je ook onbeperkt aanleggen. Baby’s zijn net als de rest van ons mensen allemaal verschillend en ze hebben ook soms gewoon net even meer honger dan in een andere periode.

Edit: sorry ik lees nu net dat je je vraag heel anders bedoelde!

5 likes

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt? Het lijkt voo4 mij net alsof je denkt dat ik vind dat je de honger moet negeren haha. Maar ik zal het wel niet goed interpreteren!

Denk je dat je kindje honger heeft vanwege de spreiding of de hoeveelheid? Ik vind de fles wel of niet leeg een gek criterium. Maar ik snap flessen (aantal per dag) afbouwen vanwege een bepaalde leeftijd ook niet zo. Ik zou gewoon meer voeding (en dan dus ook in totaal eventueel) geven op de momenten dat jij denkt dat je kindje daar naar vraagt. Je kunt ook verschillende groottes aanbieden per moment van de dag/nacht. Het is idd heel normaal dat er periodes zijn met meer en minder nachtvoedingen in golfbewegingen.

Ik herken het wel hoor, dat gereken in je hoofd met de voedingen en de dutjes. Ik zou altijd eerst voeding aanpassen idd, zodat je niet de dutjes in de war maakt als die goed gaan. En als er alleen 's nachts iets niet lekker loopt en jij denkt dat het honger is, zou ik ook niet overdag lopen schuiven. Kan best zijn dat na een week een extra flesje 's nachts het weer bij het oude is.

2 likes

Het lijkt me meer dat wanneer de fles overdag nooit leeg gaat bv 180ml dat ophogen van die fles ook geen zin heeft. Niet dat een kind geen honger heeft, maar gewoon niet meer dan zoveel ml drinkt op zo’n moment. Dan heeft een grotere fles geven ook weinig zin.

1 like

Bedoel je verhogen in de eerste post van @blush? Ik las dat als hoeveelheid totaal per dag verhogen. Daar ging ik vanuit. Maar als de fles niet altijd leeg gaat, maar op sommige momenten wel (als dat het geval is, bijvoorbeeld altijd de 19u fles) kun je daar kijken of meer aanbieden helpt.

Oh shit misschien dat ik het met mijn slaapgebrek verkeerd verwoorde! Ik negeer de honger snachts absoluut niet, hij krijgt snachts gewoon de fles wanneer hij zich meldt en speentje niet voldoende is.

De vraag was meer wat ik eventueel overdag zou kunnen doen zodat hij snachts (hopelijk) minder honger heeft. Verhogen leek me niet handig omdat hij ‘m nu niet altijd leeg krijgt maar terug naar 5x zie ik ook niet zitten haha! Laaaaaastig.

Sorry voor de verwarring! :sweat_smile:

1 like

En rond 23:00 nog een beetje erbij proppen zodat hij met een volle maag de nacht in gaat? Niet een volledige voeding maar 60 of 90 ml?

1 like

Waarom wil je niet weer naar 5? Is dat onhandig? Of omdat het ‘niet hoort’?

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat wat je overdag doet niet veel uitmaakt als je voor het slapengaan nog voedt en er ineens 's nachts of 's ochtends vroeg extra vraag is. Ik zou op dat moment dan aan de vraag voldoen. Een droomvoeding als jij naar bed gaat zou je ook kunnen proberen, eventueel. Maar dat is dan wel een 5e fles haha

1 like

Omdat het overdag gewoon heel goed gaat met de dutjes in dit ritme.

Misschien idd die van 23u savonds weer oppakken zoals in de eerste maanden! Zo te zien maak ik er een groter probleem van dan dat het is haha :sweat_smile:

1 like

Hier kreeg ze altijd elke ± 3 u de fles. Dan kom je op 5 flessen uit. Misschien dat weer gaan doen? Qua dutjes gewoon beetje eromheen werken. Ene keer na 2,5 u, andere keer na 3,5 u etc.

5 likes

Krijgt je baby al hapjes? Daar zijn wij met 5 maanden mee begonnen. Dat zou ook kunnen zorgen voor wat meer inname overdag, hoewel het in het begin niet echt zoden aan de dijk zet (Sorry als 5 maanden met beginnen met vast voedsel niet meer het huidige advies is, is al weer 6 jaar geleden en dit soort dingen wijzigen nog wel eens :smile:)

3 likes

Nou, voor jou voelt het als een ‘groot’ probleem. Dat is toch niet erg? Ik vind het heel herkenbaar. Achteraf is makkelijk praten voor mij haha. Je wilt gewoon het beste doen. Ben benieuwd of het helpt!

3 likes

Je vraagt gewoon advies toch, is niet direct ergens een groot probleem van maken.
Het is handig als mensen met je meedenken, alleen krijg je gewoon veel verschillende adviezen. Iedereen heeft andere ervaringen wat bij hun eigen kind wel of niet werkte. Daar moet je zelf een beetje je eigen weg in vinden. Wat denk je dat voor jullie kan werken en wat niet. Er is niet één juiste manier.

1 like

Thanks all, we gaan de fles van 23u weer opnieuw proberen zodat we weer op 5x zitten en overdag niks veranderen, want hij gaat heel prima op deze tijden/dutjes. Dan kijken we daarna wel weer verder :crossed_fingers:

2 likes

@Blush Voor mij scheelde het wat betreft nachtflessen heel veel om mijn mindset te veranderen. Je baby groeit zo snel, en in plaats van te balen dat ik er 's nachts uit moest en altijd moe was, heb ik genieten van deze periode en van de rustige, intieme ‘alleen op de wereld’ momenten in het donker met zo’n nachtfles voorop proberen te stellen. Het duurt maar zo kort relatief, dat ze die flesjes drinken. Dat hij nu weer 2 nachtflessen wil zal vast met een ontwikkeling te maken hebben, ik zou die flesjes gewoon geven, even de kiezen op elkaar, en overdag lekker laten zoals het ging als dat zo goed gaat.

8 likes

Je hebt ook helema gelijk, vind het vooral voor hem sneu dat hij zo moet huilen ‘s nachts…

Wil wel even uit de wereld helpen dat hij snachts geen fles(sen) krijgt hoor :sweat_smile: die krijgt hij gewoon haha!

Dat was duidelijk hoor!
Ik zou denk ik ook gewoon accepteren dat hij het ‘s nachts nodig heeft. Dat hij overdag goed dut zou voor mij een teken zijn dat hij overdag genoeg melk drinkt.

5 likes

Je kan dit proberen, het hielp hier helaas niet. Dan gaf ik rond 23u nog wat en kwam ze alsnog in de nacht voor een fles waardoor ze bijna te veel kreeg weer haha. Dat gepuzzel met die flessen he. Maar sommige babys doen het wel goed op droomvoeding.

1 like

@Blush mijn baby is een maand ouder en begon met 5 maanden ook opeens meer wakker te worden. Ze wilde geen fles maar moest huilen omdat ze op haar buik lag en haar speen wilde. Deze periode leren ze opeens zo veel meer nieuwe dingen dat het niet raar is dat ze meer wakker wordt.

We hebben 1,5 week geleden haar fles van 23.00 er afgehaald omdat het niet zorgde voor minder wakker worden. Ik had het idee dat het juist zorgde voor meer wakker worden omdat we haar uit een diepe slaap wakker maakten (een echte droomvoeding lukte niet). Op een gegeven moment moesten we er 15x per nacht uit om haar goed te leggen maar opeens was deze periode ook weer voorbij. Nu slaapt ze weer heel goed!

2 likes