Tips, ervaringen & aanraders #10

Het ging mij niet om de kleur maar mijn zoontje vind krokodillen gaaf. Je moet er gewoon naast blijven staan als ze niet kunnen zwemmen.

@Merel Ik weet niet hoe oud jou kind is maar mijn 2 oudste van 4 en 6 weten gewoon dat ze moeten luisteren, VOORAL bij water. En die van 1 heb ik continue contact mee.

2 likes

Heeft iemand nog een tip tegen berg?

6 wkn en ze heeft t best hardnekkig (wenkbrauwen en hele hoofdje) ook best wat haar.
Dacht eerst ik doe niks. Maar kreeg de tip om dit zsm weg te halen en heb toen dr leenarts bergzalf gesmeert en uitgekamd. Kreeg niet alles weg. Nu dag later zit het er gewoon weer en is het ook nog meer vlekkerig etc.

Bij mijn eerste heb ik ook 2 a 3 keer behandeld en toen niks meer mee gedaan. Maar die heeft nog steeds af en toe wat van die gele plekjes tussen haar haar, en is bijna 3.

Hier regelmatig met die zalf gedaan en na een poosje bleef het weg…

2 likes

Ben wel benieuwd waarom je het zsm moet weghalen, wat de tip was? Ik heb juist 2x te horen gekregen van een kinderarts dat je berg lekker moet laten zitten.

3 likes

Ja ik hoor ook verschillende dingen, maar hoorde dat je beginnend berg weghaald je dan minder kans hebt dat t blijft.
En / of dat de haren mee uitvallen als je het langer laat zitten.
Beetje tegenstrijdige info allemaal. Vind het daarnaast zelf ook lastig vanaf te blijven haha maar als dat t beste is natuurlijk wel.

4 likes

Ah okay, zal vast ook per kind verschillen. Bij mijn eerste ook nooit weggehaald en heeft altijd veel haar gehad en gehouden. Maar herken het wel dat het moeilijk is er van af te blijven :laughing:

3 likes

Wij hadden een “huilbaby” en ik hoorde dat berg soms kon jeuken en dacht dus; alles wat ik kan doen om iets te voorkomen waar hij last van heeft doe ik :sweat_smile:…

En zelf vond ik het ook beetje muf ruiken ofzo,
Maar dat hoeft geen reden te zijn natuurlijk

1 like

Iemand DE tip om kindernagellak uit kleding te krijgen? Het gaat er maar niet uit :sob:

@Tubing net als fishing heb ik de zalf meermaals gebruikt voor het echt “weg” was.

En tussentijds smeer ik het hoofdje wel eens in met shea butter. Dat helpt ook wel, en vind mn baby heerlijk in elk geval. Wel mega vette haren af en toe😂

Wij smeren de hoofdhuid ‘‘s avonds in met olie (babyolie of andere neutrale huidolie) en ‘‘s ochtends uitkammen.
De oudste kreeg pas later meer berg. We hebben het best een poos aangekeken maar toen haar haar bovenop haar hoofd aanzienlijk minder en langzaam groeide dan achterop, zijn we het gaan behandelen. Toen was ze al ruim twee jaar trouwens. Baby heeft nu al flink veel berg. We zeggen telkens dat we haar hoofdje nu echt moeten gaan insmeren met olie maar ik vind die muffe lucht echt niet te harden :joy:

Ik doe bergzalf van Leenarts en dan een nacht laten intrekken en sochtens uitkammen en dan wassen met volwassenen shampoo. Helaas vind ik het wel heel hardnekkig en ook een muffe geur die je niet goed uit lakens en kleren krijgt. Maar ik kan niet van berg afblijven en mijn kinderen haten pulken dus dan toch maar dit

1 like

Wat is jullie ervaring met zonnebrand?

De vlekken krijg ik niet goed uit de kleren. Al wel geprobeerd met groene zeep maar dan blijft er ook wel een vale vlek achter.
We hebben nu zonnebrand van naĂŻf, is het met een ander merk beter?

https://www.instagram.com/reel/C8y3-v1NswE/?igsh=MW5tbHZubnltNnB1MQ==

(Zelf wel geen ervaring mee)

5 likes

Glansspoelmiddel (de doorzichtige versie) helpt bij ons heel goed tegen de vlekken. De beste zonnebrand crème ben ik nog niet tegen gekomen, ik ben zelf ook nog hard op zoek. Alle kinderzonnebrand is zo plakkerig.

5 likes

Wij gebruiken gewoon dezelfde zonnebrand voor ons als de kinderen. Kruidvat eigen merk.
Is daar een groot verschil in dan, kinderen <> volwassenen zegmaar

1 like

Volgens mij niet, goed is goed.
Ik gebruik dr Leenarts of Jetske Ultee en die vlekken gaan er altijd wel uit.

3 likes

Heeft er iemand een pedagogisch verantwoorde tip? Ik ben op vakantie met o.a. een kleuter (niet van mij, maar van familie). Hij heeft gisteren een plastic speelgoed recht in mijn gezicht gegooid en vandaag twee keer een ander familielid hard geslagen. De ouders zeggen er niet echt iets van. Wat kan ik zeggen? Ik was een beetje overdonderd om echt iets te zeggen behalve wat halfslachtige ‘dit mag je niet doen’.

Ik zou als dat kind mij zelf pijn doet redelijk ferm en duidelijk iets zeggen in de trant van ‘dat vind ik niet oke! Als je dat doet, doe je mij pijn, hou daarmee op’. Terwijl je dat zegt zorgen dat je op je hurken of iig op gelijke hoogte bij dat kind zit en ook eisen dat het kind je aankijkt terwijl je tegen hem/haar praat. (Ook gewoon letterlijk ‘ik wil dat je me aankijkt want ik praat tegen je/wil iets tegen je zeggen’)
Als het kind iemand anders pijn doet is het aan diegene om er iets van te zeggen vind ik, maargoed dat ligt natuurlijk aan de context en de relaties onderling, dat kan ik niet voor je inschatten.
Edit: ik vind overigens ook dat je ouders echt wel mag aanspreken als dit niet werkt of het nog een keer gebeurt, of als dat kind het niet accepteert als je hem aanspreekt of brutaal reageert ofzo. Als een volwassene je pijn doet zeg je er ook iets van en dat kind is hun verantwoordelijkheid.

15 likes

Hier mee eens @Plum. Ik zou inderdaad ook goed op ooghoogte van het kind, zorgen dat je goed contact hebt, aangeven dat jij het niet leuk vind of dat het jou pijn doet als hij slaat/gooit. En ik zou ook wel iets willen zeggen tegen de ouders van dit kind, zeker als het familie is zou ik dat gewoon doen.

Naast aangeven dat het pijn doet en niet mag, zeggen wat hij wel mag doen (vragen om samen te spelen, speelgoed mag op de grond/tafel/whatever). En anders toch bij de ouders aangeven als het nog een keer gebeurt.

5 likes