Tips, ervaringen & aanraders #10

Haha ja, hebben we. De stickers vind ze heel interessant maar het plakken op de zelfgemaakte beloningsposter niet.

@Mexi thanks! Zal er eens naar kijken.

@fullmoon ik benoem de wc wel eens, maar dat vindt ze niet zo boeiend. Zal eens kijken of ik die voor niet al teveel geld kan vinden.

2 likes

Bij ons was het potje ook niet echt een succes, maar een brilverkleiner op de wc wel. Hij vond het leuk dat hij ‘groot’ was en op dezelfde wc als ons mocht zitten. Heb gewoon zo’n heel goedkoop ding gekocht die je op de bril legt, van Paw Patrol (was ie toen mega fan van). Hij gaat nu al zeker een half jaar gewoon naar de wc, en legt nog steeds de brilverkleiner er alijd op. Een gewone bril is nog echt groot voor die kleine kindjes, dus wel een goede aankoop die je wel een poosje gebruikt.

2 likes

Een tip waar je in dit geval niks aan hebt maar andere ouders misschien wel. Begin veel eerder met potje/wc introduceren. Wij zetten onze kinderen wanneer ze stevig kunnen zitten (rond 9 maanden) al op het potje/wc met brilverkleiner. Elke luier wissel er op. Vaak volgt er dan ook een plas. Regelmatig zelfs een poep.
Mijn oudste was met iets meer dan 1,5 jaar volledig poepzindelijk. Met 2,5 was hij van de luier af. De jongste geeft sinds 1 jaar al 75% van de keren al aan dat hij moet poepen en wil dan op het potje.
Fijnste is geen angst voor poepen of plassen op het potje. Het is helemaal geen ding geweest. Na een tijdje waren de luiers vooral droog en konden ze af.

18 likes

Ik heb er eentje van Deryan. Er zit een antislip onder zodat hij niet gaat schuiven. Het is gewoon een soort kussen met een vulling van schuim, oprolbaar en in een tasje.
Linkje:: Deryan Luxe Bedhekje - Veiligheidsleuning - bedrand - perfect voor 77 t/m 180 cm en... | bol)

3 likes

En heb je er een zichtbare beloning aan? Wij hebben ook wel eens beloningsvellen gebruikt (voor iets anders) en dan ging ik naar de intertoys, liet ‘m iets uitkiezen en printte er dan een plaatje van uit. Dat plak je dan aan het einde van de sticker reeks. Dat het echt tastbaar is waarvoor ze het doet: dat cadeautje na 10-12-15-2719 (idk haha) stickers

3 likes

Ik heb ditzelfde ook meegemaakt met mijn dochter. Alle tips die hier nog gegeven worden tot forceren om erop te zitten eraan toe. Ze bleef maar gewoon in dr broek plassen en gaf niks om het “vuil” zijn.
Toen werd ik het beu en heb ik het een dikke 2 maanden laten varen.
Op een ochtend (begin vorige maand) toen ze een droge pamper had eens op het potje gezet en sindsdien heeft ze plots de klik gemaakt, hebben drie dagen stickertjes geplakt maar daarna vond ze hier niks meer aan.
Ze heeft nog 3 keer haar pamper gebruikt om te poepen maar daarna heeft ze dit zelfs aangedurfd. Ongelukjes op 1 hand te tellen en dan was het omwille van vreemde omgeving of niet tijdig aangeven bij een leidster van de opvang.
Inmiddels gebruikt ze thuis een wc verkleiner. En sinds 2 weken is ze nachtzindelijk en kan ik haar elders vasthouden om een gewoon toilet te gebruiken.
Dit alles zonder echt veel moeite te doen eerlijk gezegd.
Mijn tip is dan ook: laat het even los en probeer het over een aantal weken gewoon nog een keer.

5 likes

Voor thuis vond ik het geen succes toen was die snel stuk. Kleine kroop er ook constant over en was er heel wild mee
 dus niet echt onverwacht misschien. Bedje hieronder vind ik heel handig maar wel groot om op vliegvakantie mee te nemen. Als je kindje al iets groter is kwam ik ergens een tip tegen van een zwembadhangmat te gebruiken. Die heeft eigenlijk een netje en twee opblaasranden. En is vb maar 3 euro bij action.

2 likes

Heeft iemand een tip voor een goede maar goedkope babyfoon? We hebben er twee nodig en het liefste met camera (want mijn dochter gaat staan wachten in plaats van geluid maken en daarnaast handig om toch te zien wat ze uitspoken als ze boven speelt).
We hebben nu de Luvion Essential en afgelopen jaar bijna alle onderdelen al een keer vervangen en nu is de ouderunit zelf echt kapot :broken_heart:. Een nieuwe ouderunit kost 110 euro, dus ik als ik voor diezelfde prijs twee nieuwe camera’s heb ben ik ook blij!

1 like

Het klinkt alsof ze er nog niet aan toe is, als het zoveel moeite kost. Iig herkenbaar hoor, van toen ik met mijn kind begon. Misschien nog even wachten en later weer proberen?Intussen zou ik het potje in de woonkamer laten staan zodat ze ermee bekend (of gewend aan) raakt en meenemen naar de wc als je zelf moet + uitleggen wat je doet.
Daarnaast heb ik het boekje anna op de grote wc 3 weken lang elke avond voorgelezen en daarna viel het kwartje wel. Toen in 1,5 dag plas zindelijk. Poep duurde iets langer want kind was er een beetje bang voor, maar zonder veel moeite ook goedgekomen.

2 likes

Wij hebben tapo beveiligingscameras, die kunnen ook als babyfoon. Heel makkelijk en relatief goedkoop. Gewoon bij Coolblue gekocht.

1 like

Wat een top tip! Thanks, gelijk besteld :smiley:

1 like

& @Enlightenment Ik vermoed ook dat ze er nog niet aan toe is. We gaan morgen een weekendje weg en ik zei net al tegen m’n man dat we dan gewoon luiers meenemen. We gaan veel op pad en ik heb geen zin in al dat gedoe tijdens een (hopelijk) relaxed weekend. Potje nemen we wel mee, dan is hij er maar.

2 likes

Hoe oud/zwaar is jullie kleintje en hoeveel ML krijgt hij/zij aan flesvoeding?

1 like

Waarom wil je dit precies weten? Wij hielden lichaamsgewicht x 1.5 aan, dus 5 kilo is 750 ml. Totdat hij 1 liter per dag dronk, daar hield dat op.

2 likes

Omdat wij een beetje struggelen met de hoeveelheid. Ene keer lijkt het veel te veel voor hem en de andere keer te weinig
 zocht wat vergelijkingsmateriaal!

Wij houden inderdaad ook die richtlijn aan. Zoontje is nu bijnna 6 kilo en krijgt dus nu sowieso 4 flessen van 180+6 en de 5e fles is meestal ook 180 maar soms ook 150+5. Hij drinkt ongeveer om de 3 uur en drinkt dan zijn flessen leeg. Slaapt van 20.00 tot ongeveer 06.30 uur (met onderbrekingen voor de speen maar zonder voedingen)

1 like

Op de dagen dat hij flesvoeding krijgt is het ongeveer 115-125ml, elke 2-3u (7 maanden, ongeveer 8-9kg, en vaste voeding wanneer het uitkomt volgens kleintjes methode). Maar ongeveer 8-9 voedingen per dag :slight_smile:

1 like

Bij ons zijn de nachten zo ‘rommelig’. Onze baby is nu 12 weken en ik ben altijd zo in de war ‘s ochtends. Ze slaapt in de cosleeper, en ik neem haar in bed om te voeden. En dan vallen we vaak samen in slaap (ik geef dan liggend borstvoeding), zijn we een uurtje verder, word ik weer wakker en dan leg ik haar weer in de cosleeper. Dan wordt zij weer snel wakker om wat voor reden dan ook. Ik vergeet ook vaak de luier te verschonen tegelijk met het voedingsmoment, en heb het idee dat ze dan niet lekker ligt door een te volle plasluier. Ik ben zo wazig ‘s nachts, denk altijd dat ik het niet goed doe ofzo. In de ochtend neemt mijn man haar dan over en kan ik nog wat bijslapen.
Iemand die dit herkent of tips heeft? Ben nu voor mijn gevoel de hele nacht bezig!

2 likes

Ja zeker herkenbaar! Wordt ook echt wel beter na een tijdje. Hier deed mijn man zorgen dat de luier tijdig verschoond werd 's nachts, want als ik het deed dan wist ik niet meer of ik het al gedaan had en vergat ik ĂŒberhaupt wel eens een luier terug aan te doen nadat ik de oude luier had weggepakt hahaha. Hij was een stuk alerter en sliep ook snel weer in. Misschien dat dat voor jou ook nog wat verschil kan maken?

1 like

Verschonen deden wij met 12wkn opzich niet meer. Tenzij ze idd niet lekker liggen er door of poepen natuurlijk.
Samen slapen zo met af en toe en slokje is wel heel normaal baby gedrag en ook beschermend voor de baby (tegen bijv wiegendood, maar ook voor voldoende productie bijv.) en hoe lekker is het dat je mama kan proeven/ruiken/voelen haha. Wil niet zeggen dat je er ook in mee hoef te gaan als het niet prettig voor jou is natuurlijk!
Dan helpt het mij om het voeden recht op te doen, dan weet ik (zekerder) dat ik de baby daarna weer in de co leg. Liggend voeden is hier 100% in slaap vallen en samen verder slapen aan een soort open bar :crazy_face:.
Je maakt zelf door voeden namelijk ook slaap stofjes aan, dus logisch dat j in slaap valt

2 likes