Ik wil een waterdichte mouwslab kopen voor mijn bijna 2 jarige dochter. Is die van Jollein dan bijna te klein? Ik zie dat deze tot 2 jaar omschreven staat, maar ik zie geen exacte afmetingen.
Ik heb ook de (duurdere) Elskbar op het oog, omdat die tot 2,5/3 zou gaan. Maar is deze ook echt groter?
Die van Jollein past mijn dochter van bijna 2 nog prima en zij draagt nu maat 92. Heb niet het idee dat hij te klein aan het worden is.
Ik ben even op zoek naar ervaringen en tips mbt poep-zindelijkheid.
Mijn zoontje gaat over een maand beginnen op de basisschool. Het hij kon sinds 3 weken hier thuis op de wc poepen en was daar ook enthousiast over. Maar op de opvang durfde hij het nog niet. Sinds een week is hij helaas echter in zijn broek gaan poepen, in eerste instantie alleen op de opvang. En nu inmiddels ook thuis en hij durft niet meer op de wc. Weet iemand hoe hiermee om te gaan? Is het verstandig nu al met de huisarts of consultatiebureau te schakelen? Ik wil niet dat hij op school in zijn broek poept⦠. Hij wil niet zeggen overigens waarom hij niet meer wil/kan. Ik denk zelf dat er teveel druk op ligt, maar ja hij gaat nu eenmaal binnenkort naar school.
Overigens zei de leidster op de opvang dat de school het beleid heeft dat ouders naar school moeten komen om ongelukjes te verschonen⦠is dat normaal? Lijkt mij namelijk heel raar en niet haalbaar.
Wie herkent dit (ongeveer)?
Ik heb geen andere merken om te kunnen vergelijken, maar die van Elskbar zijn wel echt groot vind ik!
Ik heb niet echt tips en/of ervaring maar dat laatste is helaas wel waar. Dat gebeurd op veel scholen.
Misschien een beloningssysteem?
Ja als het een keer gebeurd niet natuurlijk, maar bij een herhaaldelijk niet zindelijkheidstrainingāprobleemā is dat vaak wel een oplossing vanuit school⦠het is niet haalbaar om 26 kleuters elke dag een moment (een poep ongelukje verschonen kan zo 10-15min duren en dat is best lang om een klas alleen te laten) alleen te laten omdat er 1 of 2 niet zindelijk zijnā¦
Bij ons op school is het beleid ook dat ze zindelijk moeten zijn.
Is hij gevoelig voor beloningen? Zou je de angst zo kunnen doorbreken bijv?
Ja met beloning is het in eerste instantie ook gelukt om m op de wc te krijgen. Maar stickers is hij niet gevoelig meer voor, hij kreeg uiteindelijk maar een snoepje voor elke keer als het lukte maar dat is ook geen lange termijn oplossing. Alleen nu lijkt dat niet te werken.
Ja structureel ongelukjes moeten verschonen voor meerdere kinderen is natuurlijk niet haalbaar⦠maar van onze kant zie ik niet hoe dat zou moeten dan, en zouden we m thuis moeten houden denk ik? anders zit hij daar minimaal een uur met vieze broek ivm reistijdā¦
Denk dat we het even een week aankijken met positief stimuleren en dan maar even consultatiebureau en/of huisarts benaderen.
Mijn zoon van 7 is nogsteeds niet poepzindelijk en heeft meerdere keren per week een poepongeluk. Het gaat gelukkig meer om een āveegā ipv een volledige drol in zn onderbroek. Met die veeg kan hij de dag wel doorkomen. De juf heeft mij in het begin 2x gebeld om hem te verschonen maar daarna hebben we het gewoon gelaten (mits het niet te erg uit de hand loopt natuurlijk) en nu doet hij het zelf. Je kunt altijd het consultatiebureau er bij halen maar wat ik bij de poep-poli geleerd heb; het komt echt heel vaak voor dat een kind nog niet zindelijk is bij start basisschool.
En bv een week vrij nemen van werk en je kind een week zonder luier laten rondlopen. Als hij ongeluk heeft voelt hij dan niet dat het vies aanvoelt ? Veel onderbroeken aanschaffen bij zeeman.
Mijn dochter heeft het ook af en toe. Wat hier hielp is geen doekjes gebruiken bij het verschonen maar wegwerp washandjes nat maken en die gebruiken, dan met een droge doek afdrogen. Vervolgens de anti schimmel crĆØme even laten intrekken, daarna zinkolie/sudo er dik overheen en dan de luier aan.
Toen onze oudste van de speen af moest (was dramatisch haha), zijn we naar de speelgoedwinkel gegaan. Mocht hij iets uitkiezen en dan nam ik er een foto van (hem met het speelgoed in zn hand). En dan x aantal stickers plakken voor dat doel. Dat was tastbaarder.
De oudste heeft serieuze ontlasting problemen gehad met klysma etc en kreeg altijd een snoepje als het gelukt was. Die mocht hij dan eerst uitkiezen in de winkel
Iemand ervaring met van die deurstrips om te voorkomen dat er vingers tussen de deur (scharnierkant) komen? Wij leven zo ongeveer buiten en mijn dochter speelt dan vaak dicht bij de deur. Ik heb strips van Jippieās gevonden, maar de reviews zijn nogal wisselend. Is er een betere optie ergens te krijgen? Ik doe sowieso een een haak op de deur, maar zoān strip wil ik er graag nog bij.
Ik herinner me jouw verhaal nog ja, ook niet makkelijk (understatement)! Ik denk inderdaad dat wij ook maar weer op ons oude beloningssysteem doorgaan. Misschien zijn we net te vroeg gestopt daarmeeā¦
Verder ook gewoon veel veranderingen de laatste tijd en in de nabije toekomst. Mijn vriend is net een week weer aan het werk na 5 weken fulltime thuis ivm bevalling en ouderschapsverlof, en hij deed in die tijd veel met hem. Hij werkt ook vaak hele weekenden van ochtend tot nacht, dus dan moet ik alles alleen doen. Ik kan hem op mān alleen-dagen niet geven wat hij nodig heeft, ben alleen maar druk met de baby, of dragend, waardoor ik ook beperkt ben in samen spelen met hem. En natuurlijk de spanning van de basisschool alleen al⦠pfff voel me even gefaald momenteel (maar kan het ook relativeren gelukkig, dit alles is ook maar een fase ).
@Broodrooster mijn verlof loopt af rondom de start van de basisschool, maar had in ieder geval bedacht om misschien bso nog even mee te wachten de eerste week of weken, zodat hij op tijd hier thuis kan gaan. Aangezien hij eerder hier al we goed naar de wc ging probeer ik er maar op te vertrouwen dat dat in ieder geval op korte termijn weer lukt.
Ik heb gehoord dat een externe beloning niet zo goed meer helpt op deze leeftijd (stickers/cadeau) en je beter de intrinsieke motivatie kan aanmoedigen (iemand noemde dmv Bv een kwartier samen spelen als het is gelukt- maar je kan je afvragen of dat niet een verkapte extrinsieke motivatie is). Misschien toch nog even de druk eraf voor een week ofzo en dan opnieuw een poging doen?
Ja dat gevoel heb ik ook eigenlijk⦠op korte termijn helpt het de drempel over te gaan, maar lange termijn motivatie vervalt misschien door wegnemen van het beloningssysteem (uiteindelijk). Probeer dus inderdaad ook wel die intrinsieke motivatie te prikkelen, maar er zit volgens mij nu gewoon teveel negatieve lading aan vast. En/of teveel druk. Denk dus dat even loslaten en vooral positief reageren op stapjes vooruit etc de komende weken onze aanpak wordt. En toch ook een fysieke beloning voor dat drempeltje.
Dank zover allemaal voor het reageren!
Ja dat is idd nog steeds extrinsiek; het komt vanuit de ander. āAls jij dit doet dan krijg je ditā, en of dat nou 10min iPad / samen speel / een nieuwe boot is, het is buiten jezelf.
Intrinsiek is als je bijv, zoals mijn zoon inmiddels, elke dag naar de wc gaat, zodat je geen buikpijn krijgt. Hij heeft een motivatie āinā zichzelf (ik wil geen buikpijn), om elke dag te gaan poepen en daar de tijd voor te nemen.
Het liefst komt alles vanuit intrinsiek want dat is krachtiger. Maar soms helpt extrinsiek een handje . Ook nog bij volwassenen met bijv naalden angst; als ik geweest ben mag ik een nieuwe broek kopen, ofzo.
En het intrinsieke in deze, is met 3 best veel gevraagd⦠(āik moet leren niet in mān broek te poepen want ik wil graag de hele dag naar schoolā of āik wil op de wc kunnen poepen want anders vinden andere kindjes daar misschien wat vanā oid). Zeker als hij het probleem helemaal niet zietā¦
Leren fietsen vanuit intrinsieke motivatie is veel makkelijker: dan wordt je vrijwel direct voor je inzet beloond, en vaak willen ze zelf graag zonder zijwieltjes haha
Een vriendin heeft 2 maanden geleden een baby gekregen en ik was ivm gezondheid niet eerder in de gelegenheid geweest om op kraamvisite te komen. Ik heb toen een kraamcadeau per post opgestuurd. Morgen ga ik eindelijk op visite, moet ik dan nog een kraamcadeau meenemen?
Het hoeft niet maar ik zou zelf wel alsnog iets meenemen. Niet iets groots maar misschien een boekje of juist iets voor je vriendin. Een fijne douchegel of chocola ofzo
Wellicht zou ik dan lekker een maaltijd of iets dergelijks meenemen!
Herkenbaar! Inmiddels gaat ze (nu 3 jaar) al een tijd samen met haar jongere zusje in het stokke badje in de douche. We hebben gewoon een bad maar dat vond ze ook niet leuk. Wat ons hielp was veel geduld en veel boekjes lezen over in bad gaan, leuk speelgoed in het badje etc. Maar was ook precies die leeftijd trouwens waarop ze echt niet meer wilde. Douchen nooit meer gedaan.