Tips, ervaringen & aanraders #10

Omdat je kindje te weinig groeit of omdat ze wat je opnoemde te weinig vonden? Heb zelf altijd aangehouden ‘food under one is just for fun’. Lekker kennis laten maken met alle structuren en smaken.

1 like

Hij is wat fijntjes, maar het ging voornamelijk om de onrustige nachten. Ze dacht dat hij misschien niet verzadigd zou zijn… we gaan vanaf volgende week ook de avondfles aanvullen met pap/granen.

2 likes

Ik denk dat het ook ligt wanneer je met bijvoeding bent begonnen. Wij deden dat altijd eigenlijk vanaf 4 maanden (ei en pindakaas) door een fruithapje of groente hapje oefenhapje mengen, toen dat eenmaal goed ging duurde paar weken zijn we over gegaan op een volwaardig fruit en groente hapje.

Met 6 maanden fruithapje (geprakte banaan, peer, perzik) en in de avond gewoon een maaltijdpotje van Olvarit. Tussendoor ook maissticks. Brood waren wij wel vrij laat mee denk rond 8 maanden eigenlijk pas. We gaven weleens stukjes maar niet heel consequent. Mijn kinderen verslikten zich in het begin ook weleens, maar dat moeten ze ook leren.

Ik zou nu niet gelijk beginnen met al het bovenstaande in een keer te geven maar gewoon geleidelijk aan opbouwen.

1 like

Misschien moet mijn zoontje het ook maar eens doen… hij is bijna 3 en kan nog niet springen (weet dat het niet gek is nog, maar veel leeftijdsgenoten kunnen het al wel) en vindt van alles eng. Maar misschien vindt hij peutergym dan ook verschrikkelijk :sweat_smile:

1 like

Ik ben ook met 4 maanden begonnen met het schema van mama roos kookt. Hij is inmiddels 5 maanden maar toont 0 interesse en duwt alles met zijn tong weer uit zijn mond. Inmiddels al een paar keer een paar dagen gestopt en dan weer geprobeerd, maar tot nu toe geen succes. Wij zullen dus ook echt niet bij 6 maanden toe zijn aan brood en ook niet aan volledige groente en fruithapjes. Wij blijven hem gewoon flessen melk geven tot we merken dat hij wel meer van de hapjes eet. wanneer dat is zal de tijd vanzelf uitwijzen.

En je loopt niet achter. Mama roos geeft zelf ook aan dat als het niet lukt je het ook later kan starten (liefst wel voor de 6 maanden, maar dat heb je dus gedaan)

2 likes

Ik herken m’n zoontje hierin maar die is een half jaar ouder. Kon ook lang niet springen, terwijl m’n dreumes van nog geen anderhalf gisteren al probeerde te springen (niet dat hij het kon). Maar hij gaat ook regelmatig naar Aapjeskooi, we gaan het nu proberen om de week te doen zodat hij er ook echt aan went, hij vindt nog steeds veel dingen eng maar hij probeert wel steeds meer. Gewoon vaak doen, we hebben lessen gehad dat hij echt geen enkel toestel aanraakte en nu ongeveer de helft en overal wel even kijken. En ook zelf meedoen, werkt bij hem ook wel.

Hij kan inmiddels springen en ook in de speeltuin wordt hij steeds avontuurlijker.

2 likes

Ik denk altijd als ze dat adviseren… wat zou je zelf eten als je wilt aankomen - meer groenten of volle melk :sweat_smile:… snap in die zin het advies niet om meer groenten / fruit / bijvoeding te doen als een baby fijntjes is. Dan zou je dat buikje to ch liever met vol vette melk hebben dan bloemkool puree…

Wij zijn bewust pas met 6mnd begonnen. Wel juist met broodkorst, lekker kauwen. En verder volgens kleintjes geïntroduceerd. Dus stukken.
Dat was dan gewoon als wij aten, kreeg hij ook wat. Wisselend fruit / brood / groenten

3 likes

Peutergym heeft ons kind echt geholpen om wat minder bang te zijn. Ze is nog steeds de voorzichtigste van de groep, maar is echt veel meer gaan durven qua klimmen en springen door peutergyn.

4 likes

Je kunt altijd een proefles doen!

1 like

Ik wil regenkleding kopen voor mijn baby. Maar vinden jullie zo’n pak handiger of een losse jas en broek?

Losse broek en jas, dan kun je ook makkelijk alleen de broek even met de gewone jas aandoen als ze spelen of snel even het regenjasje.
Is ook makkelijker aan te krijgen.

1 like

Ik vond deze winter een pak handiger, heb je gelijk een goede laag. Zeker omdat m’n kind pas in maart/april ging lopen. Maar ik vind nu in de zomer/herfst een broek handiger zodat je het ook zonder jas aan kan doen.

3 likes

Ik heb de ielm pakjes vanaf 10 maanden tot ruim 2jr ongeveer gebruikt. Vond dat wel fijner dan 2 losse kledingstukken. Moet wel zeggen dat mijn zoon wel echt van het springen in de plassen is. Toen hij jonger was kroop en ging hij ook zitten buiten dan is een eendelig pak wel handiger. Met een losse jas kan er toch water in komen vanuit de onderkant.

2 likes

Mini rodini? Tiny cottons of als je heel wild wilt zijn misschien stella mc cartney?

Nou wij helemaal enthousiast met pap beginnen… komt het niet door de Dr Brown speen 3 heen :joy::sob: hoe kun je dan pap via fles geven?!

1 like

Ik vind een pak echt veel fijner. Maar het is zo persoonlijk. Misschien via Vinted iets zoeken? Dan is het niet meteen een aanslag op je portemonnee.
Ik heb er vorig jaar eentje van HEMA in de sale gekocht en ben er super tevreden mee. Waterdicht, winddicht en fijne stof.

2 likes

Wat is sowieso handig aan jassen in de herfst/winter voor een baby tussen 6-12 maanden? Ik las hier veel over de wollen engel jasjes, maar is dat echt handig als je overvallen wordt door een bui?

De pakken voor in de winter gaan in elk geval op de lijst! Vind dat er zo schattig uitzien ook, kleine michelinmannetjes. :heart_eyes:

Met een papspeen of Y-speen

Bij ons vond ze de y speen niks omdat er dan best veel uit komt. Uiteindelijk een nr 4 dr brown speen, maar wij doen maar 2 schepjes pap erin.

2 likes

Ik had toen ook een los pak van de lidl. Niet zo’n dikke winter, maar een wat dunnere wind en waterdicht. En dan daaronder een vest of trui.

3 likes

Volgens mij is speen 4 voor pap?
Maar ik weet het niet zeker want ik gebruik difrax (met 123 speen voor pap).

@lijnewiets ja ik ga inderdaad even op vinted kijken! Een pak lijkt mij ook handiger omdat je het snel aan hebt maar misschien mis je dan soms wel ‘alleen’ een jas. Maar een goede winterjas is ook prima voor in de regen.

1 like