Tips, ervaringen & aanraders #10

Geen tips, maar ik lees even mee. Want wij hebben dit ook met onze dochter. Zij is wel iets ouder. Ik gok dat het vanaf 20 maanden begon tot nu (ruim 2 jaar). Het is een RAMP. En alles wat we tot nu toe geprobeerd hebben werkt voor geen meter (speelgoed, pop mee, speen mee, “speciale” Nijntje shampoo, stapsgewijs, samen, andere plek, bad/douche keuze, op haar voorwaarden, boekjes over lezen, vaak doorspreken).

We doen haar nu zo min mogelijk in bad/douche :smiling_face_with_tear: omdat het voor iedereen een nare ervaring is. Maar dat is natuurlijk ook geen blijvende oplossing.

2 likes

Er zijn al veel goede tips gegeven maar wat wij hebben gedaan toen mijn moeder overleed (dochter was toen net 5, mijn neefjes varieerden van 1-4).
Heel veel sterkte!

Samenvatting
  • Ze was al heel lang ziek en ik ben op een gegeven moment begonnen met zeggen dat om te ziek was om nog beter te worden en dat ze dood zou gaan. Ik heb het heel feitelijk gebracht en ook gezegd dat ik er verdrietig om was maar dat dokters niet altijd alle ziektes kunnen genezen. Voor ons was het duidelijk dat ze niet meer beter zou worden maar voor kinderen is dat minder logisch
  • Omdat mijn moeder zo’n lang ziekbed heeft gehad, vond ik het belangrijk dat ze haar niet alleen als die zieke oma die altijd in bed ligt zou herinneren (voor zover dat überhaupt gaat op zo’n jonge leeftijd). Ik heb een fotoboek gemaakt van alle foto’s waar kind en oma samen op staan, en die bekijken we af en toe en dan benadruk ik wat oma allemaal met haar deed. Voor ze ziek werd was ze zo’n leuke actieve oma namelijk, ik probeer dat een beetje levend te houden.
  • we hebben veel het boekje van Nijntje over oma pluis gelezen
  • ik heb een invulboek voor haar gekocht waar je van alles over het afscheid in kunt zetten (het heet ‘Vaarwel, een boekje vol herinneringen’)
  • de kleinkinderen hebben samen de kist versierd met verf, stickers en handafdrukken terwijl oma opgebaard was. Dat was ook heel goed voor het begrijpen dat oma echt dood was en wat dood zijn betekent.
  • mijn moeder is gecremeerd, ik kreeg de tip om niet iets als oven of vuur te gebruiken als ze zouden vragen wat dat betekent, maar dat het lichaam naar een hele hete kamer ging en daar stof zou worden.
  • ze zijn er bij het hele afscheid bij geweest, voor de jongste kinderen was er wel iemand die ze mee naar buiten zou kunnen nemen indien nodig (schoonzus bijv)
  • we kregen als tip om als eerste de ruimte waar het afscheid was binnen te gaan, als familie eerst rustig kijken hoe alles daar was, ze mochten als eerste een kaars aansteken als ze dat wilden (en na de uitvaart ook weer uitdoen). Het is erg overweldigend om een volle kerk of aula in te gaan, ook voor onszelf vonden we het zo fijner.
  • ze mochten iets in de kist meegeven als ze wilden, mijn dochter heeft een boekje van haarzelf meegegeven omdat oma haar graag voorlas. Ook hebben ze mooie tekeningen met een boodschap erop gemaakt.
6 likes

Dank voor je uitgebreide reactie!! Heel fijn al deze tips, we hebben het onze oudste inderdaad ook op deze manier uitgelegd.

nog een vraagje

Waarom niets over oven/vuur? Begreep ze het wel voldoende als je het over een hete kamer had?

1 like

Dat was een tip die ik via via kreeg, van een kinderpsycholoog. Ik weet ook niet precies waarom eigenlijk, het is daarmee misschien minder te linken aan dingen die kinderen in hun dagelijkse leven tegenkomen?

2 likes

Ik was 6 toen mijn vader overleed, mocht je vragen hebben mag je me altijd een pb doen!

Heeft iemand één van de kinderboeken van Lois Kruidenier? ‘Allemaal een beetje veel’ of ‘laat mij maar even’?
Ik ben op zoek naar zulk soort boeken en vroeg me af of het een aanrader is. Of misschien tips voor andere, soortgelijke boeken?

1 like

Wat is leuk uitdagend speelgoed voor 3+? Merk dat mijn peuter wat uitdaging nodig heeft. Weet iemand wat specifieks?

1 like

Coblo, blijft ook lang leuk. Of ‘ik leer’ spellen. Wij hebben wat dingen die aansluiten op de stof bij de basisschool. Weet niet hoe oud je kindje precies is, maar dat kan ook nog wel leuk en uitdagend zijn.

1 like

Ik heb allebei (geen kinderen, wel nichtjes) en vind beide boeken erg mooi en fijn. Vind het eerste boek ‘laat mij maar even’ wel mijn persoonlijke nummer 1. Ik las het toevallig een half jaar geleden voor aan mijn nichtje van net 3 en hoewel het een relatief lang verhaaltje is voor die leeftijd, luisterde ze aandachtig en wilde ze erna nogmaals alle plaatjes kijken.

2 likes

De ballrun van Connetix. Voor mijn 3-jarige nog wel wat moeilijk, maar daardoor wel uitdagend.

Puzzels met meerdere stukjes, gezelschapsspellen van 4+ en ik heb pas ook van de oefenschrijfblokjes gekocht voor 3/4+ met daarin allerlei kleine oefeningen en spelletjes. Dat vindt hij ook erg leuk!

2 likes

Ik vind het onderwerp mooi, maar het is zo lelijk geschreven. Dus mocht iemand tips hebben voor soortgelijke boeken, dan lees ik graag mee!

2 likes

Coblo of een ander merk magneet tegels zijn hier favoriet, de houten trein helemaal zelf opbouwen is ook altijd een uitdaging. Verder zijn de spelletjes van SmartGames erg leuk! Daar zijn ze (3 en 5) lang zoet mee.

5 likes

Weet iemand hier toevallig of een oralb elektrische kindertandenborstel ook kan laden op de lader van de volwassen variant?

Ja is hetzelfde

Ah top das handig!

De agenda voor festival de betovering (verschillende theaters in den haag) is online. Van 25 oktober t/m 2 november heel veel theater, film en dansvoorstellingen voor kinderen van verschillende leeftijden. O.a. 1+ en 2+ voor de hele kleintjes maar ook voor oudere kinderen.

https://www.debetovering.nl/programma/overzicht

8 likes

Ja wij hebben laat mij maar even. Vind zelf stiekem niet super leuk om voor te lezen omdat het heel lang duurt en ik het idd ook lelijk geschreven vind. Als ik t voorlees maak ik daarom altijd beetje eigen versie van de tekst :sweat_smile: Maarrr vind de boodschap wel mooi en merk dat ons kind van 4 echt heeel aandachtig luistert. Denk dat het wel heel herkenbaar is. Wordt ook vaak gekozen om te lezen uit de tientallen boeken die we hebben.

2 likes

Hmm tegenstrijdige reacties dus haha. Ik vind het jammer om te lezen dat het een lang boek is … daar houd ik zelf ook niet van.
Nog even verder zoeken dan maar!

1 like

Qua lang boek, ik vind het meevallen. Ik heb laat mij maar even en ik vind het wel een aanrader.

1 like

Wat betreft emoties bij kinderen, en het soms even teveel wordt, heb je ook nog Daantje Vulkaantje en de boeken van het emotie kleurenmonster. Wij hebben nav daarvan ook een ‘blijmaakdoos’ voor dochter gemaakt. Een A4 formaat doos met dingen waar ze blij/rustig van wordt. Denk aan een potje klei, foto’s, een squishy, een kleurboek etc.

4 likes