Tips, ervaringen & aanraders #10

Ben het nu wel van plan, mét kind mag de kamer met jacuzzi blijkbaar niet meer :clown_face: Zo jammer haha

Wat bizar! Zou niet uit moeten maken zou je zeggen

Van der Valk zeker?

Je kan niet zomaar wisselen van school. Dan moet er echt aanwijsbare redenen zijn, bv. dat er een ernstig incident is geweest waarbij de school nalatig is geweest.

Er was bij ons een ouder die wilde wisselen omdat ze vanaf nu gaan werken met combi klassen. Daardoor werden klassen relatief groot. Ze waren daardoor bang dat kind zich niet kon concentreren. Plus ouders vonden dat kind niet goed werd begeleid bij bepaalde leerachterstanden. Zij mochten niet switchen van school, werd afgewezen.

3 likes

Elke school mag dit zelf bepalen. Zitten geen regels aan vast

1 like

Afgewezen door wie?
Je bent ip gewoon vrij je in te schrijven op een andere school, of ze je aannemen is een tweede. Want als je geen “verhuisgeval” bent en de klassen zitten vol, dan kan je gewoon afgewezen worden. Maar er is geen wet die stelt dat je niet mag wisselen…

9 likes

Nee, Inntel hotel Marina Beach in Scheveningen! Maar ik heb al gebeld en het op die manier kunnen regelen!

2 likes

@Mexi @wiewatwaar

Door de andere school werden ze afgewezen. Ander kind dat ook wilde switchen werd wel geaccepteerd. Er is inderdaad geen wet, maar wisselen gaat hier niet zomaar. Dat wilde ik aangeven. Overvolle scholen is inderdaad in onze hele regio een ding, dus dat speelt ongetwijfeld mee.

Edit: bij het andere kind dat wel werd geaccepteerd was wel sprake van een ernstig incident.

1 like

Een anti monster spray die jullie samen kunnen spuiten voor het slapen? Kun je zo kant en klaar kopen op internet of heel eenvoudig zelf maken. Als je het zelf maakt kun je dan een geur kiezen die lijkt op jouw parfum oid zodat het een vertrouwde geur is?

Heel herkenbaar, mijn dochter heeft dit ook. Misschien een stomme tip, maar mijn dochter heeft zo’n plantenspuit op haar kamer staan met water erin. En voor ze gaat slapen mag ze dan een paar spraytjes in haar kamer doen om te zorgen dat er geen ‘monsters’ komeb (ja tuurlijk leggen we haar vooral uit dat monsters niet bestaan etc. dus sorry als dit totaal niet pedagogisch verantwoord is).

Edit: o zo stom is het misschien niet aangezien @Loowny het ook noemt!

Wij hebben een kleine versie van het kleurenmonster, mijn dochtertje van bijna 3 leest die nog steeds graag. En we hebben ook muziekjes vol gevoelens, daarin staan emoties gelinkt aan een aantal klasieke muziekfragmenten. Ook wel tof vind ik. Laatst kwam ze ook met beide boekjes tegelijk aan haha.
Ik had voor opvliegende kindjes (ik weet niet of dat de kwestie is ;)) ook nog Bob Popcorn opgeslagen, maar die vond ik zo op het oog in de bieb nog iets te ingewikkeld voor dr.

En @lapizlazuli’s tip vind ik ook een goede, ik volg haar ook op instagram en zie daar vaak goede tips voorbij komen en je kan op de website volgens mij ook op die thema’s selecteren.

1 like

Je kan ook een verboden voor monster poster kunnen maken en die met haar versieren en op haar deur plakken. Volgens mij is het ook een leeftijd dingetje en heb ik tussen 3-3,5 regelmatig bij mijn zoon op de kamer geslapen, dat was even de beste oplossing voor iedereen.

Ik zag een keer in een tv programma dat een moeder voor het slapen een veilige bubbel maakte om het kind heen. En dan mocht ze zelf kiezen welke kleur. En wat kan er wel in en wat mag er niet in.
Mij lijkt monsterspray lastig omdat je er dan in meegaat dat monsters bestaan.

5 likes

Ik maakte zelf als kind vaak ook een veilige kring van mijn knuffels waar ik dan tussen kon slapen. Ik had altijd veel last van nachtmerries. Denk sowieso heel belangrijk dat je het serieus neemt, want voor je dochter zijn ze waarschijnlijk heel echt. Mijn vader zag als kindje vroeger monsters en zijn moeder zei dan gewoon je draait je maar om dan zijn ze er niet maar dan was ie dus doodsbang.

Hopelijk helpen de tips hier want super naar voor iedereen!

2 likes

Sinds kort kan mijn dochter (13 maanden) zelfstandig in zit komen en nu schuift ze overal op haar billen naartoe. Kruipen of lopen doet ze nog niet, maar ze wil nu ook niet meer op haar buikje bewegen. Ze is sowieso wat ‘laat’ met haar motorische ontwikkeling, maar ik word hier wel een beetje onrustig van. Heeft iemand hier ook een billenschuiver gehad? Ik wil haar graag helpen in haar ontwikkeling, maar ik twijfel wat helpend is en of het te vroeg is om hierover contact te zoeken met het CB.

Geen persoonlijke ervaring maar ik hoor wel vaker dat kinderen het kruipen helemaal overslaan. Mijn kindje heeft bijv nooit op de billen geschoven, dus misschien is dat wel een alternatieve tussenfase tussen ‘nog niet bewegen’ en lopen.

1 like

Ja hier een billenschuiver (een been naar voren, een been naar achter en dan naar voren gebogen met haar handjes) gehad. Maakte mij toen ook zorgen. Ze zat al heel vroeg zelfstandig, met 5.5e maand. En rond de 10 maanden ging ze billen schuiven. Ze liep uiteindelijk los met 17 maanden! Daarna ging ze pas kruipen haha. Tijgeren etc ook nooit gedaan.

Ik heb toen ook advies gevraagd bij het cb. Zij gaven aan dat kindjes die niet kruipen vaak wat later lopen. En dat ik het kon stimuleren door voor te doen😅 dus ik heb wat afgekropen haha.

2 likes

Ja mijn zoon was een billenschuiver. Hij ging met 1 jaar en 8 maanden lopen, dus alsnog heel prima. Hij vond het gewoon allemaal wel best, had geen zin in op zn buik liggen, tijgeren ging hij ook pas 1 dag voor zn eerste verjaardag doen. Eigenlijk doet hij nogsteeds dingen pas als hij er zin in heeft :smile: ik zou me er geen zorgen om maken, ze zijn gewoon allemaal anders

4 likes

Misschien kan een kinderfysiotherapeut meekijken, ik zou dat wel aanraden ook al kan het prima goedkomen. Mijn oudste heeft ook nooit gekropen en liep wat later, was allemaal prima maar heb het wel even laten checken. Je weet nooit of er iets onderliggends aan de hand is.

2 likes

Ik heb goede ervaringen met een kinderfysio. Die van ons voelt heel laagdrempelig en het is fijn om tips te krijgen hoe we ons kind kunnen stimuleren. En ook om zorgen weg te nemen die ik soms ook had.

4 likes