Tips, ervaringen & aanraders #10

Ik maakte zelf als kind vaak ook een veilige kring van mijn knuffels waar ik dan tussen kon slapen. Ik had altijd veel last van nachtmerries. Denk sowieso heel belangrijk dat je het serieus neemt, want voor je dochter zijn ze waarschijnlijk heel echt. Mijn vader zag als kindje vroeger monsters en zijn moeder zei dan gewoon je draait je maar om dan zijn ze er niet maar dan was ie dus doodsbang.

Hopelijk helpen de tips hier want super naar voor iedereen!

2 likes

Sinds kort kan mijn dochter (13 maanden) zelfstandig in zit komen en nu schuift ze overal op haar billen naartoe. Kruipen of lopen doet ze nog niet, maar ze wil nu ook niet meer op haar buikje bewegen. Ze is sowieso wat ‘laat’ met haar motorische ontwikkeling, maar ik word hier wel een beetje onrustig van. Heeft iemand hier ook een billenschuiver gehad? Ik wil haar graag helpen in haar ontwikkeling, maar ik twijfel wat helpend is en of het te vroeg is om hierover contact te zoeken met het CB.

Geen persoonlijke ervaring maar ik hoor wel vaker dat kinderen het kruipen helemaal overslaan. Mijn kindje heeft bijv nooit op de billen geschoven, dus misschien is dat wel een alternatieve tussenfase tussen ‘nog niet bewegen’ en lopen.

1 like

Ja hier een billenschuiver (een been naar voren, een been naar achter en dan naar voren gebogen met haar handjes) gehad. Maakte mij toen ook zorgen. Ze zat al heel vroeg zelfstandig, met 5.5e maand. En rond de 10 maanden ging ze billen schuiven. Ze liep uiteindelijk los met 17 maanden! Daarna ging ze pas kruipen haha. Tijgeren etc ook nooit gedaan.

Ik heb toen ook advies gevraagd bij het cb. Zij gaven aan dat kindjes die niet kruipen vaak wat later lopen. En dat ik het kon stimuleren door voor te doen😅 dus ik heb wat afgekropen haha.

2 likes

Ja mijn zoon was een billenschuiver. Hij ging met 1 jaar en 8 maanden lopen, dus alsnog heel prima. Hij vond het gewoon allemaal wel best, had geen zin in op zn buik liggen, tijgeren ging hij ook pas 1 dag voor zn eerste verjaardag doen. Eigenlijk doet hij nogsteeds dingen pas als hij er zin in heeft :smile: ik zou me er geen zorgen om maken, ze zijn gewoon allemaal anders

4 likes

Misschien kan een kinderfysiotherapeut meekijken, ik zou dat wel aanraden ook al kan het prima goedkomen. Mijn oudste heeft ook nooit gekropen en liep wat later, was allemaal prima maar heb het wel even laten checken. Je weet nooit of er iets onderliggends aan de hand is.

2 likes

Ik heb goede ervaringen met een kinderfysio. Die van ons voelt heel laagdrempelig en het is fijn om tips te krijgen hoe we ons kind kunnen stimuleren. En ook om zorgen weg te nemen die ik soms ook had.

4 likes

Hier geen billenschuiver maar wel een kindje die laat is qua grove motoriek. Zoals hierboven ook gezegd wordt, goede ervaring met mee laten kijken van een kinderfysio. Kwam bij ons aan huis!

Mijn zoontje (bijna 8) was een billenschuiver. Hij liep wel op een gemiddelde leeftijd rond 14-15 maanden. Als het kan is het wel fijn om de fysio om tips te vragen. Ik merk weinig aan mn zoontje ( hij sport veel), behalve dat het met zwemmen wel is opgevallen dat schoolslag of borstcrawl enzo oefeningen zijn die wat lastiger gingen / langer over gedaan omdat je dus wel je hand voet motoriek daarvoor nodig hebt. N = 1, maar bij het zwemmen valt het hun ook op. Mijn dochter daarentegen rolde al in de eerste week, haha en springt zo in het water en doet nu al overal de schoolslag … zo’n verschil is het.

2 likes

Heeft iemand aanraders voor cadeautjes voor een 5e verjaardag (meisje), echte succesverhalen?
Ik vind het nu zo lastig, we hebben al zoveel.

2 likes

Wij hebben haar zelf laten kiezen. Samen naar de speelgoedwinkel en dan rondlopen.
Van opa en oma kreeg ze een poppenkleding rek, rolschaatsen, poppenspullen.

1 like

Onze dochter is een fervent Lego-fan dus veel Lego / Lego-friends gehad. Daarnaast ook veel knutselspullen (Loom-set, set met kraaltjes om armbandjes te maken etc).

Misschien verkleedspullen? Dat je een mooie mand/kist regelt en dan gevuld met verkleedkleding (evt van Vinted).

5 likes

Mijn dochter is 2 en ik moest nieuwe spenen kopen want de oude waren totaal versleten. Maar nu is het al urenlang huilen en schreeuwen. Zeg me dat dit stopt en we ooit kunnen slapen :smiling_face_with_tear:

1 like

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om positieve verhalen te horen, maar ook fijn om het advies voor de kinderfysio te lezen. Dan ga ik me daar toch maar eens in verdiepen. Dank!

Toen ik zelf een kind was had ik ook heel veel nachtmerries, tot ik een puber was geloof ik. Ik herinner me nog het veilige gevoel dat ik kreeg als een van mijn ouders dan bij me kwam zitten en nog wat voorlas totdat ik in slaap viel. Dus misschien is dat een optie? Bij mijn eigen kind -ook geen fan van monsters- valt het boek van Mark Janssen over monsters wel in de smaak. Daar kun je zelf een beetje een verhaal omheen bedenken en blijken de monsters best aardig te zijn.

2 likes

Ik word helemaal gek van de zoektocht naar goede schoenen voor m’n dreumes. Ze is nu echt goed aan het lopen en ze gaat binnenkort naar de opvang dus belangrijk dat ze goede schoentjes heeft. Ik heb laarsjes van Donsje voor haar die fijn aan gaan en goed passen, maar die vind ik te duur om buiten door de modder of naar de opvang aan te doen. Dus gisteren naar de stad geweest voor sneakers en regenlaarzen. Nou die sneakers waren echt een drama. Niks ging aan en sowieso veel schoenen die helemaal niet goed flexibel zijn. Toen naar een kinderwinkeltje waar ze korte laarsjes van Enfant verkopen. De verkoopster was super lief en trok die laarzen zo aan bij mijn kindje. Eenmaal thuis dacht ik ook eens te gaan oefenen met aantrekken en ik krijg ze gewoon niet aan?! Tenzij ik boterhamzakjes om haar voeten doe, dan glijdt ze er zo in maar dan glijdt ze er ook weer makkelijk uit dus dat is ook niks :joy:

Heeft iemand tips hoe je schoenen bij zo’n kleintje makkelijker aantrekt? Die hiel gaat er gewoon niet goed in of zo en het zweet staat me telkens overal als ik het probeer + kind natuurlijk chagrijnig na 5 minuten trekken en duwen zonder resultaat.

Kwestie van oefenen, wordt echt beter. Ik had de eerste maanden echt een hekel aan die schoenen door dat aantrekken, maar het wordt echt steeds makkelijker.

Schoenen met een rits zijn wel aan te raden.
Onze verkoper zei iets van de hiel vasthouden, zodat ze de voet niet kunnen strekken, want dat is een reflex.

2 likes

Hebben jullie een tip voor dikke sokken die goed blijven zitten in laarzen? Mijn schoonmoeder heeft hele leuke laarzen gekocht voor mijn zoontje maar ze zijn aan de grote kant en zonder voering, dus in de winter sowieso te koud zonder dikke sokken.

Heeft iemand ervaring met de autostoel adapters voor de Joolz aer? Bij de ene foto zie ik dat het gebruikt wordt icm het zitgedeelte met de buggy en hij de andere advertentie is hij eraf (misschien om het duidelijker te laten zien?)

Als onze baby geboren wordt hebben we de buggy niet meer nodig dus het zou heel fijn zijn als het zitgedeelte eraf zou kunnen.

Door de foto’s twijfel ik nu of het kan of niet.

1 like

Kan ook zonder worden gebruikt. Ik weet niet of jij de bumper bar hebt, maar hij klikt op diezelfde plek erin, dus waar dat pinnetje uitsteekt. Je hebt er verder de stoelbekleding niet voor nodig, en die kan je er dus af halen.