Tips, ervaringen & aanraders #10

Ik kijk even op de lidl website thnx!

Ik kom er niet helemaal uit met Google of voedingscentrum. Wij zijn nu een tijdje geleden begonnen met pap/rijstebloem in de avond fles, moet je dit opbouwen of op meer momenten geven? Ik vind het best onduidelijk.

Op het pak rijstebloem van Kruidvat zie ik nu +4 maanden staan, hij is 7 maanden. Moet ik dan over naar lichte granen +6 maanden?

Ik snap dat het niet je vraag is, maar je moet natuurlijk niks. Het ligt eraan wat je zelf fijn vindt als eetritme. Verder weinig advies want de babytijd is al een tijd geleden

4 likes

Nee snap ik, dat niks moet! Maar begrijp niet zo goed wat nu precies de bedoeling is, behalve meer vezels krijgen en wennen aan granen?

2 likes

Ik heb er ook nooit de bedoeling van gesnapt. Heb de eerste pap gekocht, omdat hij altijd hongerig was. Maar vond het teveel gedoe en hij werd er ook niet rustiger van. Bij de tweede nooit gegeven.

1 like

Ik ben nu 27 weken zwanger en ik heb me een beetje verdiept in bevalcursussen maar het lijkt me allemaal echt niks. Ik heb me al heel goed ingelezen in de bevalling. De cursussen die ik zie lijken me óf te zweverig voor mij, óf te veel gericht op informatieverstrekking (en ik heb al zoveel gelezen) óf te saai (en yoga is ook niks voor mij). Het enige dat me nog wel nuttig lijkt is een korte cursus samen met partner waarbij we tips krijgen mbt houding en ademhaling. 1x een avond ofzoiets.

Is er iemand die mij een “type” cursus kan aanraden? Ik dacht nog aan een haptonoom en dan een privé sessie vragen, maar misschien is een cursus niet echt nodig, of juist wel écht handig? Er is zoveel aanbod, ik weet het allemaal even niet meer haha.

Edit: ik ga wel een borstvoedingscursus doen overigens.

1 like

Ik vond de cursus van Pleunie Teunis heel fijn. Creeër je droombevalling. Mix van praktische informatie en ademhalings en bewegingsoefeningen! Hij is heel uitgebreid en in je eigen tijd te volgen.

Moet het allemaal nog in de praktijk gaan brengen maar ik kijk wel met een geruster gevoel naar de bevalling nu!

2 likes

Je hoeft geen cursus te doen.
Ik had me ook goed ingelezen (Geboorte vol vertrouwen van Vivian Vietje) en een paar filmpjes op youtube van the positive birth company gekeken (is hypnobirthing) en hun app gebruikt. Die beiden deden veel met ademhaling en in dat boek stonden ook veel houdingen met een uitneembare kaart. Dat was voor mij echt genoeg.

5 likes

Haha ja de titel klinkt wel heel zweverig hè? Maar dat is de inhoud totaal niet

1 like

Wij hebben het nooit gegeven en zijn op een gegeven moment begonnen met pap als ontbijt.

3 likes

Ik vond adem in, adem uit heel fijn. Veel verschillende soorten bevallingen, en ik heb veel terug laten komen in mn bevalplan of besproken met mn partner. Ik hoorde dingen waar ik zelf nooit aan zou denken, maar juist ook dingen waarvan ik sterk voelde dat ik dat niet zou willen.

1 like

Ik vond Samen Bevallen heel fijn, maar het moet niet natuurlijk. Als jij er geen behoefte aan hebt en je partner ook niet kun je wellicht prima zonder. Ik vond het zelf wel fijn om iig een moment in de week bewust stil te staan bij de zwangerschap en bevalling. Dat schoot er (zeker bij een 2e en 3e kind) toch wel bij in. Cursus was ook wel de aanleiding tot veel goede gespreken

3 likes

Ik ben toen begonnen met rijstbloem in de avond geven in de hoop op betere nachten. Maar het werkte juist averechts want hij ging poepen in de nacht 🫠.
Toen begonnen met fijne granen in de ochtendfles. Als een soort ‘ontbijt.’

Ik heb een voedingsschema gehad van het cjg en zij raadden dit aan met 7 maanden:
-180cc met granenpap (gegeven met een lepel)
Of
-100cc en daarnaast een boterham

Maar ik heb echt niet zo veel zin/tijd in een boterham ‘s ochtends of pap met een lepel dus geef het in de fles. Hij eet verder prima van een lepel.

Er staat wel dat zij aanraden om maximaal 1 keer pap aan te bieden op een dag.

3 likes

Wij hebben ook de ‘samen bevallen’ cursus gedaan, van 4 avonden. Wij hebben dat wel als prettig en nuttig ervaren.

1 like

Ik wil graag jullie ervaring horen. Mijn baby wordt 6 maanden. Ik geef haar al puree groente en fruit hapjes, maar wil het nu met 6 maanden wat uitbreiden.

Ik wil haar echter niet echt laten eten in de newborn stoel (van Stokke), maar dan in de baby set. Ik kom er online alleen niet uit vanaf wanneer dit precies kan. Mn baby kan al erg goed zelfstandig rechtop zitten (bijv op schoot) maar ze kan nog niet zelfstandig tot zit komen.

Kan ze nu wel of niet al in de kinderstoel? Ik wil geen billenschuiver, maar lees ook dat je dat voorkomt door haar niet op dr kont te zetten op de grond. Als ze dan wil zitten moet ze wel zelfstandig tot zit komen. Wat deden jullie?

Wij zijn daar nooit zo streng in geweest. Beide kinderen konden snel zitten (maar niet zelf tot zit komen) en hebben we toen in de kinderstoel gezet.
Volgens mij hadden we bij m’n oudste wel tot 1,5 kunnen wachten tot hij zelfstandig tot zit kwam. De jongste kon dit wel veel sneller, maar ook hem eigenlijk net iets te vroeg erin gezet. Ze zijn allebei overigens geen billenschuivers geworden. Ik denk dat als je het enkel voor de eetmomenten het zeker niet zoveel kwaad kan.

1 like

Eens met @Pippa, als ze zelf al goed zelfstandig rechtop kan blijven zitten lijkt het me ook geen groot probleem. Vooral omdat (dan) de eetmomentjes ook niet zo superlang duren. Wij deden dat geloof ik ook zo vanaf een maand of 6 omdat hij al goed rechtop zat.
Denk dat het rechtop zetten vooral niet heel goed is als je dat doet in zo’n (foam) stoel en steeds op de grond voor langere tijd?

Wij hebben één billenschuiver gehad en de ander dus niet, ze zaten allebei met zes maanden rechtop in de kinderstoel ook al konden ze nog niet zelfstandig tot zit komen, maar de oudste hebben we heel veel in zit gezet op de grond dus ik denk dat het daardoor komt. Met de jongste hebben we dat nooit gedaan en die ging gewoon kruipen. Het zal niet altijd zo werken natuurlijk maar ik vond het wel opvallend bij m’n eigen kinderen dat het toch verschil maakte.

En even snel eten geven duurt geen uren, dus ik denk dat het geen probleem is.

Oh en een billenschuiver is absoluut niet het einde van de wereld hè, ja mijn oudste liep wat later maar alsnog binnen de norm.

4 likes

Ik heb op mijn werk (kinderopvang) wel meerdere billenschuivers gezien en bij allemaal werden ze door ouders veel neergezet op de grond, dus ik heb daardoor wel de indruk dat dat verband houdt.
Overigens hangt kruipen en de coördinatie ook samen met de samenwerking tussen de hersenhelften en bestaat er volgens mij ook een verband tussen billenschuivers en dyslexie en dyscalculie. Niet om iemand bang te maken maar wil dat wel even noemen bij de post van @Nefertiti
Denk overigens @wompie dat het niet zoveel kwaad kan met de eetmomenten, als je er dus geen gewoonte van maakt om je kind in zithouding op de grond te zetten maar op de buik (of soms gewoon op de rug) neerlegt en ze genoeg tummy time en tijd op de grond geeft.

4 likes

Dankjewel allemaal voor de input. Het bevestigd eigenlijk mijn eigen gevoel al: zelfstandig zitten in de kinderstoel (en dan geen uren haha) kan prima, en op de grond leg ik haar gewoon op dr rug/buik en niet of zo min mogelijk in zit. Thanks!

Vind het echt een prettiger idee met eten, gezien ik ook merk dat ze echt al aan meer toe is dan alleen pureetjes.

3 likes