Tips, ervaringen & aanraders #10

Een logopedist lijkt me wel overdreven! Onze kindjes zijn even oud en ik ken een hoop kindjes van dezelfde leeftijd, de verschillen in taalontwikkeling zijn echt heel groot op deze leeftijd. Volgens mij “moeten” ze nu bij de GGD in elk geval 10 woordjes kennen om als voldoende ontwikkeld voor die leeftijd aangemerkt te worden. En dan hoeven ze niet perfect uitgesproken te worden.
Verder doe je volgens mij al heel goed wat je kunt doen. Wij hebben basic gebaren geleerd die ze gebruikte voor ze kon praten voor de meeste dingen: eten, drinken, meer, helpen, klaar, op etc. Die woorden pikte ze snel op toen ze begon te praten. Oh en van die “mijn eerste 100 woordjes” boekjes met flapjes zijn hier wel populair. Sowieso is voorlezen top, maar dat doe je vast al.

3 likes

Geen persoonlijke ervaring maar de overbuurvrouw had dit met haar zoontje. Wel toen hij iets ouder was, ruim 2.5, maar uiteindelijk bleek het bij hem een probleem met zijn oren te zijn. Hij hoorde simpelweg niet goed genoeg om het op te pikken en hoorde zichzelf ook niet goed praten. Met buisjes ging het stukken beter.

Dus misschien een tip om dat eerst uit te sluiten bij de huisarts als je echt weinig verbetering merkt de komende maanden. Persoonlijk zou ik het ook nog even aankijken, 2 is echt nog jong.

3 likes

Deze tip is al eens voorbij gekomen.

Bij mijn oudste duurde het ook best een tijd voor hij begon te praten, hij wordt wel tweetalig opgevoed. Maar inmiddels kletst hij de oren van je kop dus het betekende gelukkig niks. Maar altijd goed in de gaten houden en bespreken met het consultatiebureau.

5 likes

Ken je deze test al? Daarin wordt ook op basis van wat je invult een advies gegeven. SNEL test Die noemde een vriendin van mij die orthopedagoog. Zij zei ook dat de een gewoon veel sneller is dan de ander en de lat bij 2 jaar echt nog best wel laag ligt, dat het dan meer om het begrijpen van wat jij zegt en het consequent gebruik van eigen woordjes gaat dan meerdere correcte woorden achter elkaar kunnen plakken.

4 likes

Hier hetzelfde.
Hier gaat het vanaf 2 wel echt heel snel. Ze loopt nog wel achter op de meeste leeftijdsgenootjes, maar we zien zo veel ontwikkeling. Ik heb haar nu wel zelf aangemeld voor logopedie, omdat ik ook wat frustratie merk en ik wel wil weten of we nog wat kunnen ondersteunen. Ik hoop een onafhankelijke mening en tips te vinden (helaas ook een wachtlijst). Maar toen ze net 2 was vind ik dat te vroeg en wilde ik haar tijd geven.
Je kunt wel op kindentaal.nl een testje doen. Maar je zult binnenkort ook wel naar het cb gaan en daar gaan ze ook vanalles vragen en kijken hoe het gaat.

1 like

Dankjulliewel voor jullie antwoorden!

@JeMoeder Ja, hetzelfde hier met de gebaren! We hebben standaard gebaren voor eten, drinken en klaar. Dat gaat wel goed! En voorlezen doe ik al inderdaad :blush:

@Zitzak Goede tip! Ik ga het aankijken het aankomende half jaar. Hij heeft naar mijn idee nooit een oorontsteking gehad oid, maar volgens mij wil dat niet altijd iets zeggen.

@Feather @Nefertiti Fijn om te horen! Dank voor de link!!

Heb de SNEL-test net gedaan en die was gelukkig goed (geen bijzonderheden, in orde dus).

Nu ben ik (disclaimer vergeten - sorry haha) wel vergeten te melden dat hij op de dagen dat hij bij mijn moeder is wel een andere taal te horen krijgt. Na de posts van @Nefertiti en @Huismus ging het lampje even branden.

Dit is 1 x per week. En af en toe hoort hij mij in een andere taal praten als ik met familie bel; dagelijks gesprekje met mijn vader - meestal 10 minuten soms met oma een keer per week. Misschien dat dit ook meespeelt.

@Huismus Waarschijnlijk speelt de migratieachtergrond inderdaad mee. Ik verwacht ook dat ze dat bij ons aan gaan kaarten. Logisch ook wel. Wij wonen in een buurt met heel veel expats (en hun kids), de voertaal is hier in de buurt ook Engels. En hij was afgelopen zomer iedere dag wel te vinden in de speeltuin. Dus ben benieuwd of dat ook gaat meespelen in zijn ontwikkeling.

Hoop dat je niet heel lang meer hoeft te wachten voor de logopedie als je al zo lang wacht. Wel fijn om te horen dat ze vanaf 2 jaar echt een mooie inhaalslag heeft gemaakt. Bevestigt ook alleen maar wat anderen zeggen; ieder kind heeft zijn/haar eigen ontwikkeling.

4 likes

Uit m’n hoofd hebben wij de bugaboo fox (3? Dacht ik, ook drie jaar terug gekocht en geloof dat er nu al nieuwere edities zijn). Maar daar lopen we heerlijk mee met hond in het bos (en ander onverhard)

4 likes

Logopedie zou maar een maand wachten moeten zijn als het goed is (weet niet hoe dat elders in het land is, maar je kunt dus altijd nog naar een logopedist gaan en er redelijk snel beginnen).
De traagheid zit bij de GGD/het cb. Alles plannen duurt ontiegelijk lang en er is een tekort aan jeugdartsen.

1 like

Toch nog even over de enfant gevoerde laarzen, sluiten deze goed aan bij de benen want ze hebben niet zo’n trekkoord als de bergstein winter laarzen. Mijn zoon gaat echt springen in de plassen dus zo waterdicht mogelijk is noodzakelijk hier.

3 likes

Huh is dat een ding dat logopedie maar een maand wachttijd zou moeten zijn? Of waar is dat op gebaseerd?

Bij ons is er best lang overheen gegaan voor kind met logopedie kon beginnen. Bij ons is het via CB gegaan, waarbij er ook een logopedist van hun kwam beoordelen of logopedie nodig is (weet niet of dat overal zo gaat). Daarna doorverwijzing via jeugdarts CB en zelf aangemeld bij een logopediepraktijk.
Daar was een wachttijd van een paar maanden afhankelijk van wanneer er een logopedist en plekje vrij kreeg op het moment dat jij ook kunt met je kind.

Goede tips al hierboven! Het is wel een mythe dat kinderen die tweetalig worden opgevoed later beginnen met praten, ze zouden dan ipv 10 woorden in het Nederlands bijvoorbeeld 5 woorden in het nl en 5 woorden in de andere taal kunnen. Dus dan lijkt het op het nlse kinderdagverblijf wel alsof ze minder woordjes kennen. Bij individuele tweetalige kindjes kan het natuurlijk wel zo zijn dat ze een achterstand hebben of misschien wat meer tijd/zelfvertrouwen verzamelen voordat ze echt beginnen met praten.
Mijn kind (ook net twee) wordt tweetalig opgevoed en bij hem is zijn aantal woordjes en korte zinnetjes tijdens onze laatste vakantie supererg omhoog gegaan. Drie maanden geleden liep hij volgens het kdv nog achter en nu kletst hij de hele dag dus het kan ook opeens komen.

4 likes

Wachttijd is bij ons in de omgeving tussen half jaar en jaar momenteel. Denk dat dat op veel plekken nu wel is ook.

1 like

Ik heb zelf een praktijk gebeld, tegenwoordig is geen doorverwijzing meer nodig voor vergoeding. Had geen zin om nog een half jaar op het cb te wachten, liever zelf meteen aan de slag.
En die maand geldt dus bij onze praktijk, hoe dat elders gaat weet ik niet.

1 like

Ik lees het nu terug en zie dat jou bericht een reactie is op en bericht naar jou. Dat was me niet duidelijk. Ik las het als een stelling dat het overal zo zou moeten zijn.

Die onderzoeken zijn ook heel oud. Althans die ik heb gelezen. Gebaseerd op kinderen van de eerste generatie migranten (dus tweede generatie kinderen), terwijl we in Nederland al bij de vierde generatie kinderen zijn. Een hele andere omgeving qua taalontwikkeling voor de huidige kinderen die opgroeien. Bovendien is het een hele heterogene groep die tweetalig opgevoed wordt. Lijkt me lastig om dat goed te onderzoeken.

3 likes

Die van Enfant sluiten bij onze kids redelijk goed aan.
Veel minder ruimte dan bij niet-gevoerde regenlaarzen. Met echt veel water (of als de kinderen te ver in de zee liepen) kwam er wel water in, maar ik heb ze nog nooit echt over natte voeten gehoord. Waarschijnlijk absorbeert het wol ook wel wat. Ze gaan ze wel echt stinken als je ze niet op tijd laat drogen, zelfs na de was gaat de geur er niet meer uit bij ons (maar misschien heb ik het nog niet goed genoeg geprobeerd).

Wij hebben ze voor dit jaar wel weer besteld en nu een regenpak voor erbij die er ook overheen kan, kunnen ze wat mij betreft gaan rollen in de plassen haha!

1 like

Dat heet een treeknorm en is voor meerdere zorgsoorten bepaald. Zou een maximaal aanvaardbare wachttijd moeten zijn maar aangezien de zorg overal zo onder druk staat kunnen ze het leuk bedenken maar wordt dit vaak niet gehaald.

4 likes

Ik probeer zwanger te worden en gebruik daarvoor ovulatietesten van Sensitest. Ik test al bijna een week iedere dag en krijg steeds een paarse teststreep. Deze is niet donkerder of even donker als de controlestreep, maar is wel zeer duidelijk aanwezig. Hij leek even op te lopen. Twee dagen is hij wat donkerder geweest dan de dagen daarvoor maar vandaag weer wat lichter. Herkent iemand dit? Ik lees namelijk overal dat er bij negatieve testen geen of maar een heel lichte teststreep verschijnt. Misschien heb ik veel LH in m’n urine, maar dan zou ik toch nog steeds wel een knaller verwachten.

1 like

Deze vraag kunnen ze in het kinderwens topic denk ik beter beantwoorden.

Even mijn persoon ervaring. Ik snap heel goed dat mensen zeggen van: Ohhh joh met twee jaar hoef je nog geen logopedist in te schakelen. Want ze zijn nog zo jong en vaak komen er reacties als ‘ons Henk’ ging ook pas praten met 3.5 en hoor hem nu eens!
Maar je moet je wel realiseren dat taalstoornissen onder kinderen veel voorkomt. En dan wil je echt zsm de juiste hulp. Zeker als het bijv TOS zou betreffen. Als ik naar mijn kind kijk, wij hoefden ons zogenaamd met twee jaar zorgen te maken ookal liep zij achter. Uiteindelijk toch hulp gezocht en net na haar derde verjaardag kon ze behandeling krijgen. Daar is 9 maanden overheen gegaan en dan hadden we geluk dat er een plaatsje vrij kwam. Die behandeling was echt nodig en intensief. Maar heeft er oa voor gezorgd dat ze naar regulier onderwijs kan (niet dat er iets mis is met speciaal natuurlijk!!). Als wij nog.langer hadden gewacht, had ze hele noodzakelijke hulp (te) laat gekregen.

En nu wil ik niemand bang maken, maar het valt me wel altijd op dat mensen terugdeinsen voor hulp zoeken bij een vermoedelijke taalachterstand bij peuters/2 jarigen onder het mom van ‘het komt wel goed’. Terwijl a) taalontwikkelingsstoornissen veel voorkomen, b) de juiste hulp krijgen tijd kost (vaak doen ze bijv ook een psychologisch onderzoek), c) je geen tijd wil verliezen en d) een professional mee laten kijken geen kwaad kan.

Mijn advies zou dus altijd zijn om wel hulp in te schakelen. Misschien niet exact bij twee jaar, maar vanaf 2.5 zeker wel!

Overigens is het bij tweetaligheid zo dat het in het geval van tos zo zou zijn dat beide talen achterblijft in de ontwikkeling. Als het bij de een wel goed gaat en bij de andere taal niet, is er mogelijk iets anders aan de hand, bijv meer blootstelling aan de ene taal.

14 likes