Tips, ervaringen & aanraders #10

Ik zocht naar zo’n topic maar die lijkt niet te bestaan?

1 like

Weet niet of dit zo werkt: https://www.forumfeminarum.nl/t/kinderwens-3/35704/1209

Volgens mij is ie niet mengers only?

Oh dank. Ik krijg de melding dat deze privé is. Daar kom ik (nog) niet in…

Volgens mij is het gemiddelde wel dat een kind van 2 al best wat kan zeggen.

De gemiddelde actieve woordenschat van een kind ontwikkelt zich als volgt:

• 1 jaar: je kind gebruikt 10 tot 20 woorden in éénwoordszinnen.
  • 1 1/2 jaar: je kind gebruikt 50 woorden in tweewoordszinnen.
  • 2 tot 3 jaar: je kind spreekt in meerwoordszinnen.
  • 3 tot 4: je kunt hele gesprekjes voeren met je kind.
    Bron

Kinderen ontwikkelen zich allemaal anders dus er hoeft niet per se wat aan de hand te zijn, maar het kan ook wél zo zijn natuurlijk. Je zou alvast met het cb of een logopedist kunnen overleggen of zij hier wat van vinden. Ik vind 2 jaar niet te vroeg voor logopedie, mijn kind kreeg dat ook al op haar behandelgroep toen ze nog geen 2 was, en ik deed ook met haar een Pivotal Response Therapy toen ze 1,5 was, daar leer je taal en reactie uit te lokken. Het is juist met afwachten zo dat je dan te laat kan zijn en waarom zou je afwachten op iets dat misschien nooit komt. Het kan natuurlijk zo zijn dat het nog gaat komen, maar wát als het niet komt? Dan heb je maar afgewacht en waarom. Beter op tijd er bij zijn. De tips die je bij logopedie krijgt om taal te stimuleren en uit te lokken zijn wel fijn en kunnen alleen maar helpen, en zijn wel iets meer dan alleen boekjes lezen en alles benoemen. Ook een bepaalde manier van uitlokkend praten tegen je kind zodat de woorden er ook uit gaan komen ipv alleen woorden voeden met kaartjes en boekjes.

Ik hoop voor jullie natuurlijk dat hij vanaf nu snel gaat ontwikkelen! Wilde ook alleen, net als @chachaloco , nog een andere kant belichten die mensen vaak niet willen horen (eng! Het zou ook niet goed kunnen zitten) of die mensen waarbij het goed is gekomen niet tegen je zeggen.
Veel succes!

8 likes

Dit is een commercieel bedrijf dat logopedie en bijles aanbiedt, lijkt me geen betrouwbare bron hierover. Natuurlijk willen die dat ouders hulp inschakelen, de ongerustheid van ouders is hun verdienmodel.

Ik zou het gewoon bij de informatie van het CB, GGD of bij de eerdergenoemde SNEL-test houden, daar zijn de eisen veel anders dan de lijst met gemiddelden van de kindercoach die je citeert:

Een kind van 1,5 jaar kent minimaal 5 woordjes, bijvoorbeeld ‘mama’, ‘papa’, ‘eten’. Een kind van 2 jaar oud spreekt in zinnetjes van 2 woordjes, bijvoorbeeld ‘koek hebben’, ‘poes ook’.

Bron: Zeg het maar - Het praten van uw kind 0 tot 4 jaar - GGD Zaanstreek-Waterland

4 likes

Gemiddeld ja, dan zijn er ook die minder of meer zeggen. Mijn kind zei op net 2-jarige leeftijd echt nog niet zo veel en daar sloeg het cb helemaal niet op aan. Inmiddels 9 maanden verder en hij praat volgens mij hartstikke goed.

1 like

Dit lijkt me ook correct. 50 actieve woorden en tweewooordszinnen voor 1 tot 1,5 jarige is echt niet de standaard/ ondergrens. Dat is eerder voor een kind dat heel vlot met taal is. Lijkt me ook onnodig ouders bezorgd maken.

7 likes

Haha ik wil net zeggen; dat is echt héél veel toch. Mijn kind van een jaar en vier maanden zegt echt: die, mama, papa en bal :joy: Maak me hier verder totaal niet druk om hoor, maar 50 woorden vanaf 1 jaar :sweat_smile:

6 likes

Ok sorry voor de verkeerde bron dan. Maar als het kind dus nog maar weinig woorden zegt en geen 2 woord zinnen dan is het wel onder het gemiddelde. En er wordt dan gezegd Geeft niks komt wel goed mijn kind praat nu hartstikke goed blabla. Maar in mijn omgeving (speciale scholen, kinderdagcentrum) heb ik te veel van dit soort verhalen gehoord waarbij ouders werd gezegd Ach wacht maar af, straks kletst hij de oren van je hoofd, 2 is echt nog heel jong hoor! En dan… gebeurde er niks. Ik zeg niet dat dit het geval gaat zijn bij deze persoon op het forum, maar weet gewoon, net als @chachaloco zegt dat het echt veel voor komt en je er beter snel bij kunt zijn. Die ouders hebben nl allemaal spijt dat ze niks hebben gedaan. Mensen werden zelfs door cb en gemeente zelf gezegd dat er niks aan de hand was. Best naar hoor om achteraf te weten dat het anders kon. Mij lijkt het gewoon dat het geen kwaad kan om wat uit te zoeken met een logopedist. Dit vroeg de forummer ook toch, of logopedie niet wat te vroeg is. Ik vind van niet.

8 likes

Dat ben ik ook met je eens hoor. Het is ook wel zo dat het bij de meeste kinderen vanzelf wel goed komt, maar niet bij alle natuurlijk. Als je kind echt achterloopt zou ik zeker overleggen met CB/logopedist. Als je al voor je kind naar de basisschool gaat kunt werken aan de taalachterstand is dat alleen maar een voordeel. Beter dat het uiteindelijk niet nodig blijkt, dan dat je achteraf baalt dat je niet eerder aan logopedie bent begonnen (en nog eventuele wachtlijsten).

2 likes

Maar dit is precies het ding wat @chachaloco en @Croky zeggen.

Heel fijn dat het bij de meeste kinderen goed gaat, maar er moet gewoon gezegd worden dat dat niet altijd zo is zonder dat iedereen zegt ‘ja mijn kind begon ook pas later of wat dan ook.
Je kunt er wat dit betreft niet vroeg genoeg bij zijn.

3 likes

Maar er is geen sprake van een achterstand? Het kind is nog geen twee en met twee jaar gaan kinderen tweewoordszinnen maken, het is niet zo dat ze dat stipt kunnen om middernacht op de dag dat ze twee worden. De passieve woordenschat lijkt zich ook goed te ontwikkelen, gezien het begrip van woorden.

Het is gewoon zo dat dit bij de meeste kinderen een normale ontwikkeling is, waarom de richtlijnen er zijn er er niet direct ingegrepen wordt. Daar vanaf wijken omdat je later anders misschien spijt krijgt, is in mijn ogen onnodige stress veroorzaken en druk op overbelaste zorg leggen.
Houd het in de gaten, overleg, en grijp in als daar aanleiding toe is, maar niet gebaseerd op angst, lijstjes van internet en onderbuikgevoelens.

6 likes

Dat bedoelt ze toch niet, ze bedoelt dat die referentie van 50 woorden met 1 jaar niet echt realistisch is.

2 likes

Goed idee om het even een half jaar aan te kijken. Mijn ervaring is dat een 2-2,5 jarige ook echt heel jong (te jong) is om een beetje mee te werken bij logopedie. Dat ging rond de 3 al veel beter. Het kan ook wel.werken hoor, maar de logopediste gaf aan dat het wel moeilijk is. Maar zoek vooral contact als je twijfelt, het is jouw kind en jouw gevoel :slight_smile:

En tsjah een 2jarige die gefrustreerd raakt als je m niet begrijpt klinkt ook weer niet zo vreemd :sweat_smile:

6 likes

Ik vraag me ook af hoeveel mensen naar het CB ‘luisteren’ hoe vaak ik niet hoor het CB heeft altijd wat te zeuren.

Ben zelf van mening, of nouja is gewoon een gegeven, dat het zij iets constateren en benoemen op basis van de standaard en dit dan aangeven en dan kan je er zelf wat mee doen, maar mensen dit vaak zien als kritiek op hun kind? Begrijp dat echt slecht dat gebash op CB :sweat_smile:

7 likes

Ga mezelf niet heel de tijd herhalen ik heb al gezegd hoe ik erover denk en iedereen moet zelf weten wat ze doen uiteindelijk. Maar over het begrijpen van woorden wil ik nog wel even iets kwijt in het geval iemand hier meeleest en denkt ok prima dus. Het begrijpen van taal zegt niet zoveel over of iemand goed gaat gaat praten. Kinderen begrijpen altijd alles eerst en dan komt spraak. Dysfasie bestaat en is een stoornis in spraak-taalontwikkeling. En nogmaals ik zeg niet dat forummers kind dat heeft maar het wordt zo vaak weg gepraat en gezegd overdreven gedoe. Als jullie dat bangmakerij vinden dan is dat zo. Het is niet alsof ik hier zit te bidden dat het kind het heeft maar het komt vaak voor dus praat het niet allemaal weg.

4 likes

Onze baby is inmiddels bijna 6 maanden en vol op aan het rollen. Heel leuk, maar negen van de tien keer komt er dan een flinke klodder melk terug (en met een beetje pech rolt hij daar dan weer doorheen) en dit niet een keer maar meerdere keren. We laten hem eerst al een tijdje in een wipstoeltje uitbuiken na het drinken maar ook na een uur of langer kan er ineens weer melk terugkomen. Hij heeft er zelf geen last van en het zijn geen oprispingen, het loopt er gewoon uit… iemand die dit herkent?

1 like

Zal per locatie verschillen. Voordat ik kinderen had, hoorde ik alleen maar horrorverhalen over het cb vol met oude, betweterige vrouwen die wel even gaan vertellen hoe je je kind moet opvoeden, maar die ervaring heb ik tot nu toe helemaal niet. Ik ben heel blij met het cb hier en heb veel aan ze. Er werken hier eigenlijk alleen maar vrouwen van mijn leeftijd van wie een deel kinderen in dezelfde leeftijd als die van mij heeft. Het is ook heel laagdrempelig dus ik zou zelf adviezen veel eerder daar aannemen dan de dingen die op een forum geroepen worden.

9 likes

Dan is hij indd members only.

Ik heb zelf ook nooit een eisprong kunnen vinden met testen, maar ik geloof dat je vaak wel een streepje hebt. Om de piek te vinden moet je rond je eisprong twee keer per dag testen, dus misschien heb je die piek nu net gemist?

1 like

Gaat je kind naar de opvang? Daar misschien vragen wat zij der van vinden.

Kort voor zijn tweede verjaardag vond ik ook dat mijn zoon nog niet zoveel kan zeggen. Zijn taalontwikkeling heeft het afgelopen jaar echt een grote sprong gemaakt en hij heeft nu geen achterstand meer.

Ik zou het nu nog in de gaten houden en als je merkt dat het komende half jaar de ontwikkeling achterblijft/wegblijft aan de bel trekken.

3 likes