Tips, ervaringen & aanraders #10

Wintertijd is pas over twee weken, 27 oktober! Maakt niet uit qua tips, maar niet dat je te vroeg begint met aanpassen.

Ik zou het behandelen als nachtvoeding, maar dat zou ik met de voeding van 5 uur ook doen.

6 likes

Dat hebben we geprobeerd met die van 5u, maar hij valt daarna niet meer in slaap.

Ik zou denk ik hetzelfde doen als je nu ook doet en er vanuit gaan dat het snel weer normaliseert. Maar ik ben zelf ook een slechte slaper/ vroeg wakker, dus kan me voorstellen dat andere mensen het anders aan zouden pakken.
Zou me sowieso niet heel druk op voorhand maken. Ik heb nooit iets speciaals gedaan tijdens het verzetten van de klok en kan me ook niet herinneren dat het echt heel veel invloed had (misschien omdat ik sowieso niet de beste slapers heb).
Ik weet niet hoe hongerig je baby om 23uur is, anders eventueel die voeding een keer een half uurtje later doen?

4 likes

Ik was hier ook elke keer bang voor het verzetten van de klok maar ik heb nooit iets speciaals gedaan en ook nooit iets bijzonders gemerkt. Ze pakt altijd vrij snel het nieuwe ritme weer op.

Ik weet niet hoe oud je kindje is en hoe lang dat vroeg wakker worden al duurt, maar ik heb heel veel gehad aan het vroege vogel werkboek van bureau van slaap. Mijn dochter werd maandenlang tussen 4 en 5 wakker (en echt: klaarwakker, niet meer weg te leggen) en met de tips uit dat werkboek is dat veel beter geworden. Met name heel strikt wakkertijden overdag aanhouden heeft geholpen. Zij was toen al wel 10 maanden.

2 likes

@Cam Hoe oud is je baby? Wordt je baby echt zelf wakker voor die voeding om 23u? Of maken jullie hem wakker? Als hij niet zelf wakker wordt om 23u en je laat hem slapen heb je misschien kans dat hij 1 keer meer midden in de nacht wakker wordt voor een voeding, en dan daarna misschien makkelijker in slaap valt en dan in de ochtend wat langer doorslaapt? Is altijd maar gissen natuurlijk he, en misschien heb je dat allemaal al geprobeerd, maar wie weet.
Ik zou ook van tevoren niet teveel gaan doen. Ik heb bij mijn kind in een periode van vroeg wakker worden altijd aangehouden: de dag begint pas om 6:30, tot die tijd blijft hij in het donker op zijn kamertje. Ik ging dan wel met hem zitten wiegen in de schommelstoel, of liet hem in bedje als hij daar niet huilde en dan ging ik naast zijn bedje zitten. Of ik zette een slaapmuziekje aan om hem rustig te krijgen/houden. Maar nooit voor 6:30 in het licht of zijn kamertje uit. Uiteindelijk ging hij weer later wakker worden (nu is het meestal rond 6:30).

5 likes

7 maanden! En overdag zijn we al vrij strikt met de wakkertijden.

@Junebug85 donkere kamer etc doen we ook, we halen ‘m niet gelijk eruit om 5/6u. Vaak inderdaad ook pas 6:30. En nee, hij wordt niet om 23u zelf wakker. Vandaag was ‘ie 6u wakker 🫶 dus ergens hopen we dat we nu al een heel eind zijn en we binnenkort van 23 tot 6:30/7:00u kunnen slapen haha! We willen sws even de wintertijd afwachten met de voeding van 23u stoppen.

Thanks all, we gaan het meemaken!

1 like

Als hij niet zelf wakker wordt om 23u zou ik eens proberen hoe het gaat zonder een fles om 23u. Misschien komt hij dan om 2/3 uur voor de fles en slaapt daarna tot 630. En idd slim om even te wachten na de wintertijd.
Oh sorry @Junebug85 zegt precies hetzelfde :rofl:

1 like

Mijn dochter is nu bijna 13 maanden en wil 9 van de 10 keer geen ochtendutje meer doen (al zeker 2 maanden) Hebben jullie ervaring met zo vroeg overgaan op 1 dutje? Het lastig is dat ze maar 75 minuten slaapt in de middag. Maar misschien duurd het een tijdje voor ze een lang slaapje doet? Wat een zoektocht is het steeds. Geen idee welke tijden ik moet aanhouden aangezien ze vroeg wakker is en amper vermoeidheid signalen laat zien.

Mijn kind ging ook al vroeg na zijn eerste verjaardag over na 1 dutje. Duurde bij ons idd even voordat het een lange dut werd. Is je kindje wel gewoon vrolijk of heb je het idee dat ze slaap tekort komt?

1 like

Ik vind het heel erg lastig. Als ik haar in de ochtend naar bed brengen begint ze altijd door haar ogen te wrijven en te gapen.Beneden laat ze niks van vermoeidheid zien. Heb ook al eerder of juist later geprobeerd. Dan gaat ze echt proberen om te slapen maar het lukt haar niet, ook niet met hulp. Uiteindelijk gaat ze spelen met haar knuffel en staan en daarna hard huilen. En als ze dan wel af en toe een dutje doet in de ochtend lukt het haar in de middag weer niet. Ze is verder gewoon vrolijk, maar moet haar wel echt rond 18:15/18:30 naar bed brengen want langer houd ze niet vol. Is ook niet gek want uiterlijk 14:00 uur is ze weer wakker.
Welke tijd bracht jij je kind ongeveer naar bed in de middag toen je net over ging naar 1 slaapje?

Hier slaapt ze sinds die leeftijd ook maar 1 keer, meestal van 12 tot 13u30 of 14u (terwijl ze daarvoor meestal dutjes van 40min deed). In het begin merkte ik wel dat dat eigenlijk wat weinig was en was ze 's avonds heel moe. We zijn haar wel altijd rond 19u30 in bed blijven doen. Nu (bijna 15m) gaat dat ritme prima.

1 like

M’n dochter van 4 vind het niet fijn om onder een deken te slapen. In de zomer prima, maar nu wordt het toch wat fris voor haar. Ze heeft al een pyjama + fleece onesie aan, maar voelt ‘s ochtends erg koud aan.

Ik zoek dus eigenlijk een grotere slaapzak, maar kan het nergens vinden. Hebben jullie tips/ andere ideeën?

Ja ik zag deze week 100 x een advertentie van een soort pyjama / slaapzak hybrid maar nu weet ik de naam niet meer

Hahaha ja ik ook! Vond het er heeeeel apart uit zien, maar anders is dat zeker een optie

Edit; had er een screenshot van gemaakt

2 likes

Poeh dat weet ik niet meer precies, maar ik denk ook rond 12:00 wat @Gatta zegt. Volgens mij hebben wij de avond bedtijd ook niet vervroegd. Misschien gaat je kindje even door een fase en wil ze over een tijdje wel weer het 2e dutje doen? Je kunt ook nog om en om proberen. De ene dag 2 dutjes en dan de volgende dag 1 dutje.

3 likes

Ik probeer het al langer als 2 maanden en het lukt ongeveer 1 keer in de 2 weken. Heb besloten om het nog een maand te proberen en anders over te gaan naar alleen een middagdutje. Dankjewel voor de tips!
Vanmorgen wilde ze ook niet slapen en om 12:00 uur viel ze direct in slaap. En ze slaapt nog steeds🎉

Nog een babytip:
Deze dikke kartonnen boekjes zijn vanaf dinsdag bij Kruidvat te koop. Zijn hier favoriet

5 likes

Reiff heeft wollen slaapzakken tot maat 116.zijn niet goedkoop maar wel heel fijn. Op Amazon heb ik ook wat grote slaapzakken gezien, maar weet niet hoe die kwalitatief zijn.

1 like

Dat lijkt me ook niets.

In Duitsland heb je Schlummersack of ook bij DM slaapzakken waar de voeten er door kunnen. (Schlafsack mit Beine). Vind Die van DM best cute.

3 likes

Oh sorry daar had ik overheen gelezen! 2 maanden is wel een tijd idd. Hopelijk went ze er snel aan en gaat ze wat langer slapen.

1 like

Thanks! Bij DM hebben ze helaas tot 110cm … dat zou net aan zijn

3 likes