Tips, ervaringen & aanraders #10

Herkenbaar! Mijn dochter zit inmiddels in de 2e, is net 5 jaar. Altijd een beetje op zich zelf en stil bij nieuwe mensen. De overgang naar de basisschool was behoorlijk wennen, daarbij was ik zwanger en kreeg ze begin dit jaar een broertje. Veel veranderingen. De juf plakte er gelijk de stempel “selectief mutisme” op en gaf aan dat we maar de GGD of iets moesten inschakelen. Wij denken dat de school eerst zelf wat moeite mag doen en een interne begeleider kan inschakelen. Verder doet ze het goed, gaat het inmiddels iets beter met de juffen. Ze heeft nu vriendinnen en gaat met plezier. Volgende week weer een oudergesprek, ik weet nu al dat ze weer gaat zeggen “ik kan haar niet beoordelen, ze zegt niet zoveel”.

Ik probeer het maar los te laten. Ze werken daar op zo’n manier van “tot je een hand geeft en mij aankijkt” mag je niet de klas in. Werkt bij haar echt averechts.

1 like

Mijn zoon was (en is) ook zo verlegen. Op verjaardagen sprak hij niet en deed hij gewoon zijn ogen dicht. Ik heb het altijd geprobeerd om zonder mening te benoemen (“Hij wil liever gezellig bij mij op schoot, hij praat liever niet”) en ik merkte wel hoe minder er gepusht wordt, hoe beter het gaat. Dat heb ik ook vaak aan de omgeving laten weten. Even een appje voor een verjaardag dat ze hem beter met rust konden laten etc.

Inmiddels is hij elf en zit het hem niet in de weg. Het is nog steeds geen kletskous maar kan in de klas wel verhalen vertellen bijvoorbeeld.

3 likes

Oohhhh ja. Nou kijk zoiets zou ik dus wel willen! Die manden zijn ook slim!

En idd er is een mega groot petit Amélie poppenhuis (:smiling_face_with_three_hearts:) waar dus nooooit mee gespeeld wordt (:sweat:), die ik echt nog niet wil wegdoen, dus we hadden al bedacht: die gaat naar zolder.

Oké thanks hier kan ik echt wat mee

2 likes

Omg dit doet de nieuwe juf van onze oudste ook. Elke ochtend een hand geven. Terwijl wij dat thuis sinds COVID niet meer doen ( ik mag het zelfs niet eens meer op mijn werk).
Mijn oudste is nogal sensitief en houdt niet zo van aanrakingen of knuffels ( ook niet van bijv opa’s oma’s of zusje) dus die heeft altijd liever een korte boks.

Dit mag dus niet van die juf. Ik heb gezegd dat hij dit niet prettig vindt en ik een simpel ‘goedemorgen juf ‘ met een boks een keurig alternatief vindt. Ze blijft hem gewoon pushen. Zo vreselijk ouderwets, ga dan in het klooster werken ofzo.

2 likes

Omg wat vreselijk klinkt dit @Uprooted @Velvetbetty . Wat een stelletje Bulstronks bij elkaar zeg. Hier mogen ze aanwijzen op een plaatje hoe ze willen groeten. Zwaaien, hand geven, boks, high five, knuffel. Ik vind sowieso dat de school fijn is. Bij ons speelt het niet maar ook kindjes die nog niet zindelijk zijn, gaan ze heel fijn en relaxt mee om (dus geen verwachting dat de ouders ze komen verschonen ofzo).

4 likes

Vervelend zeg. Ik zou vooral de school aangeven hulp in te schakelen. Bij ons op school heb je pedagogisch medewerkers die je daarin zouden kunnen helpen. Die kijken dan op afstand mee over hoe het gedrag is van het kindje naar de juf en naar de kinderen. Samen een plan maken. Mijn zoontje was ook heel verlegen op de basisschool en op de bso (beide waren nieuw) en dat kostte wel iets van 6 maanden voordat hij wat ging praten. Ik denk dat hij pas vanaf groep 3 echt mee ging praten en hand durfde op te steken. Hij is nu 8 jaar en hij wisselt tussen heel veel praten bij mensen die hij vertrouwd is en totaal niet praten.

2 likes

Hebben jullie tips voor deze bange moeder :face_exhaling: ik moet (ofja wil) met brood beginnen want ben volgens mij met 8 maanden al laat… maar ik vind het echt eng.

Fruit en groente puree gaat doet, heb af en toe zo’n maïs stengel geprobeerd en dat gaat oké… maar ik durf de stap naar brood maar niet te zetten.

Maak de stukjes eerst nat met wat melk, dat maakt het wat zachter. En dan kun je telkens wat minder melk gebruiken.

2 likes

Wij hebben onder een houten schatkist staan en daar past al het speelgoed in voor onder. Als het vol raakt, gaat er iets weg of naar boven. Het meest ‘rommelmakende’ speelgoed (Duplo en alle toebehoren) hebben wij ook op haar slaapkamer staan. Het zal per kind verschillen maar onze 3 (net) jarige gaat soms naar boven om met de Duplo te spelen.

1 like

Volgens mij vond ik brood ook eng haha, ik deed kleine stukjes en dat dan opbouwen naar grotere stukjes en ik oefende ook met lu cracottes, ik had ergens gelezen dat het ook smelt in je mond en dat deze crackers het kauwen stimuleren. En indd die crackers met wat boter of appelstroop erop, ging gelijk goed bij het aanbieden!

1 like

Download de app Solid starts. Daar staat precies uitgelegd hoe je veilig eten (staat echt per product) aan verschillende leeftijden kan aanbieden. Heeft mij enorm geholpen

9 likes

Zoals eerder gezegd, begin met kleine stukjes (zo groot als een postzegel) en duw het stukje in het wangzakje, hiermee leert je baby kauwen en gebruikt hij zijn kaken goed. En idd nat maken met wat melk of water deed ik ook wel eens

4 likes

Klopt het dat deze betaald is? Vind 22€ per maand vrij veel haha!

Wow, ja! Ik heb zelf de app niet gebruikt, maar volgens mij staan er ook veel tips op hun Instagram

1 like

https://www.instagram.com/p/C_gETzVujVw/?igsh=NHVxdnA5cTd6MWE4

Dit soort dingen ^

4 likes

Nee de Solid Starts app is gratis te gebruiken. Ik moest laatst wel een account aanmaken, maar opzoeken hoe je producten kunt aanbieden per leeftijd is gratis gebleven.

5 likes

Als je de overgang naar vast voedsel spannend vind, kan ik ook heel erg aanraden om een baby ehbo cursus te volgen. Je leert dan precies het verschil tussen verslikken en stikken en wat je in beide gevallen kan doen. Gaf mij ook wat meer zekerheid! Soms vergoed je aanvullende verzekering dit.

Ik vond persoonlijk grote stukken geven juist minder spannend omdat ze dan meer zelf de controle hebben en dat adviseert solid starts vaak ook. Met brood gaf ik bv eerst juist een korst of een kapje in reepjes om op te sabbelen en pas later stukjes. En sowieso heeft ze heel lang licht geroosterd brood gehad omdat dat minder een kleffe bal wordt als een kind het langer in de mond heeft.

8 likes

Ik heb online al een cursus gevolgd, die kan ik nog een jaar lang terug kijken dus dat doe ik regelmatig! Wil ook nog fysiek doen, alleen zit er niet echt iets in de buurt en op tijden dat ik niet kan. Dus even puzzelen nog!

Zag idd in de app grotere stukken staan.

@girlonfire ik zie nu dat één functie betaald is, maar opzoeken hoe groot alle stukken etc moeten zijn is volgens mij gratis idd!

1 like

Huh, nee wat gek. Ik betaal er niks voor

Edit: oh dat is al duidelijk

Ik zoek een leuk, mooi geïllustreerd sprookjesboek. Ik wil zeg maar gewoon de klassieke sprookjes lezen met mijn kinderen en dan mag er best een moderne twist aan zitten. Maar al die normale boeken hebben van die gruwelijke dingen erin zitten. Zoals bij hans en grietje dat die moeder die kinderen wil achterlaten in het bos. Dadelijk willen mijn kinderen niet meer met me naar het bos zeg maar.
En vaak zijn die tekeningen allemaal zo ouderwets. Anyway tips gevraagd voor een leuk sprookjesboek.

2 likes