Tips, ervaringen & aanraders #10

In juni ga ik op vakantie met baby. Hij is dan 8 maanden en we vliegen naar Spanje. Ik ben op zoek naar tips en aanraders ook wat ik allemaal mee moet nemen. Vooral qua voeding, (zwem)luiers?

2 likes

Is een luier emmer/prullenbak nou echt beter dan een reguliere prullenbak? We hebben nog niks gekocht want vonden ze nogal duur en vaak ook niet zo mooi haha … maar de geurtjes in de babykamer zijn ook niet echt fijn, ondanks we elke dag de vuilniszak elke dag vervangen.

En als jullie er een hebben, kunnen daar reguliere vuilniszakken in?

2 likes

Ik vind het wel echt een aanrader. Bij warm weer ruik je het alleen even als je een nieuwe luier erin doet. Ik heb zo’n normale diaperchamp, maar achteraf zou ik liever een grotere hebben gehad. Er kunnen gewone zakken in, maar wij hebben van die luiercontainers waar je speciale zakken voor nodig hebt en die passen ook.

1 like

Wij hebben 2 jaar met een luieremmer gewerkt, die geurloos zou moeten zijn. Nou not haha. In de gemeente waar ik woon mag je tegenwoordig luiers in een speciale container gooien. Ik heb daarom een best mooie haha, vuilnisbak voor buiten gekocht en na elke verschoning doe ik de luier daar in (er zit een speciale zak van de gemeente in). Ik dacht dat het veel gedoe zou zijn, maar nu denk ik had ik het maar eerder gedaan want die geurtjes bleven best hangen op kind zijn kamer en nu nergens meer last van :sweat_smile:

2 likes

Ik vind van wel. Ik heb een bak van Korbel met eigen zakken en die stinkt een stuk minder. De neppe zakken van bol werken ook prima. Je gebruikt hem toch ook minstens 2 jaar, dus dat is het geld wel waard. Zakken gaan ook best een tijdje mee.

2 likes

Ik heb de diaperchamp one via marktplaats voor een paar euro en ben daar heel tevreden over. Daar gaan gewone zakken in en vind niet dat je echt wat ruikt.

1 like

Toen onze baby 8 maanden was ook voor het eerst op vakantie gegaan. Onze baby lustte geen potjes dus ik heb heel onhandig daar staan koken :sweat_smile: mijn tip, oefen af en toe met potjes geven, wel zo makkelijk op vakantie. Verder had ik qua flesvoeding ook cracottes, maisvingers en knijpfruit mee. Qua kleding had ik te veel, door de warmte lag de baby vaak in de schaduw met alleen maar een romper of alleen een luier aan. Voor het vliegen is het wel fijn om laagjes aan te doen, lange mouwen shirt omdat het toch vaak fris is in het vliegtuig. ‘s Ochtends was het ook nog wel eens frisjes dus dan was een lange mouwen shirt ook wel weer fijn. Verdere tips zijn, vuilniszakken voor de ramen om kamer donker te maken, dunne slaapzak en mouwloze rompers voor de nacht. Ik had het hoeslaken mee van thuis (ongewassen) zodat het onbekende campingbedje naar thuis rook. Zwemluiers, uv-pakjes zonnehoedjes zijn ook zeker een must. En go with the flow! Onze baby had destijds 2 dagen nodig om te acclimatiseren, maar daarna zo genoten!

4 likes

Ik zou luiers voor 72 uur meenemen en dan daar ter plekke kopen. Ik had de luiers die we niet voor de reis en eerste uren nodig hadden in een vacuumzakje. Zwemluiers is wasbaar heel makkelijk, 2 vind ik zelf handig mocht er eentje gelijk ondergepoept worden.

Twee extra grote, dunne hydrofielen. Die kan je altijd gebruiken als handdoek, speelkleed (ik had haar daar met ongeveer dezelfde leeftijd nog even op laten spelen op de luchthaven) om je kindje af te schermen tijdens het voeden of slapen in het vliegtuig, als dekentje/hoeslaken, etc.

Stapelbakjes kan je op veel verschillende manieren mee spelen: zoals het ‘hoort’, in het water, in het zand.

Draagzak vind ik voor vakantie eigenlijk wel een must, ook handig in het vliegtuig/op het vliegveld. En als je het hebt een buggy die goed plat kan met een dooky voor het slapen onderweg.

Voeding had ik een paar zakjes van Ellas Kitchen mee en als het nodig was, gaven we dat koud. Maar heb meestal gewoon gevraagd om gestoomde groenten en wat rijst/pasta/aardappelen. Ze dronk toen toch met name nog borstvoeding. Potjes vond ik niet zo in Spanje, veel met vis/vlees en dat geven wij zelf niet.

@RosaB bedankt! Slim van die potjes. Misschien inderdaad toch af en toe wat geven want hij eet nu ook alles vers inderdaad. Maar nam jij alle luiers en zwemluiers mee van thuis? Dat is bijna niet te doen toch? Slim trouwens van het beddengoed. Dat ga ik ook doen!

@Feather goede tip van die wasbare zwemluiers! Heb jij een aanrader qua merk? Mijn baby drinkt kunstvoeding dus flesjes en voeding moet ook al allemaal mee :face_with_spiral_eyes:. Weet ook nog niet of mijn baby tegen die tijd goed stukjes kan eten. Hoop het wel eigenlijk.

Oh dit is zo slim. Ik weet nog dat ik in zo’n krap kuthokje mijn baby aan het verschonen was die van onder tot boven zichzelf had ondergepoept. Was geen feest :’)

Ik heb een zwemluier van HappyBear waar ik heel tevreden over ben!

2 likes

Ik had Totsbots zwemluiers via Vinted en gebruik nu een merk waar ik even niet op kan komen maar ook niet super fijn vind. Lees hier vaak Happy Bear!

@Nefertiti ooh dat is echt mijn nachtmerrie. Andere vliegtuigtips zijn overigens sowieso welkom haha. Speelgoed heb ik wel bij elkaar verzameld, twijfel nog steeds of we nu alvast chille stoelen moeten reserveren (straks zitten m’n man en ik niet bij elkaar ofzo) maar heb verder geen idee. Verstand op 0 en uitzitten?

2 likes

Nou vooral dit idd :sweat_smile: wij hadden ondanks kind jonger dan 2 een extra stoel voor hem geboekt, op de heenweg heerlijk liggen slapen en spelen en op de terugweg alsnog 4,5 uur op mijn schoot gezeten :+1:t3: gewoon lekker go with the flow, je maakt het voor jezelf echt niet leuker om te gaan stressen om schema’s etc. Keertje wat extra schermtijd kan ook heus geen kwaad.

4 likes

Al veel antwoorden, maar wij hebben een emmer van Chicco, lijkt heel erg op die van We Too, maar goedkoper :smirk:

Werkt goed, je ruikt niks gedurende de dag, alleen bij het toevoegen van een luier even een “walmpje”. Om dat moment minder onaangenaam te maken gebruik ik lavendel zakken (die van de Lidl zijn de beste :+1:t3:) en ben er na 2 jaar nog heel tevreden mee.
Ik wilde ook expres een kleine omdat ik wel graag max 2 dagen met een zak doe, vind het anders een vies idee. Dus vaak legen is bij ons juist een voordeel.

2 likes

Thanks all! Toch maar eentje aanschaffen dus.

Nou inderdaad. Het is vaak echt niet leuk om (lang) te vliegen maar je overleeft het wel. En je niks aantrekken van chagrijnige mensen om je heen.

2 likes

Wij hebben een brabantia new icon als luier vuilnisbak want hij staat gewoon in de open keuken. Werkt echt perfect, alleen als hij open gaat komt er een walm uit maar als hij dicht is helemaal niks. @Blush

Dit hebben wij ook. Wij gebruiken hem zelfs als wasbare luiers emmer.

1 like

Ik gooi ze gelijk buiten weg in de container hoor. Heb wel een luier emmer, maar trek het niet hoe dat meurt als je m open doet zelfs als er alleen plas luiers inzitten. En als heg regent gooi ik ze gewoon even uit het raam (in een zakje) en gooi ik ze later weg. Wel lekker Flodder achtig maarja geen stank.

10 likes

Ik ben al jaren uit de luiers maar ik kan dit bijna weer ruiken als ik dit lees :nauseated_face: Ik zie echt niet in waarom je volle luiers in je huis bewaart als je ze ook meteen in de kliko kunt gooien?! Of anderzins buiten kunt zetten.

7 likes