Tips, ervaringen & aanraders #10

Wij hebben paola reina maar daar wordt nog niet naar omgekeken. Sinds kort een zachte pop van hema waar je het speentje ook magnetisch in kan doen en dat is echt een hit. Er zijn ook los accessoires en extra kleertjes voor te krijgen.

4 likes

Mijn dochter vindt die pop van de Hema maar niks. Zo stom want ik koop amper nieuwe spullen voor haar maar in een moment van zwakte dit gekocht, inclusief accessoires. Vindt ze er geen zak aan. Terwijl ze bij m’n ouders zo leuk met de pop speelt. Ze is zorgzamer voor haar knuffels (die ook allemaal een luier aan moeten).

2 likes

Wij hebben deze JBL koptelefoon, maar dan de draadloze versie en in het groen. Met draad is het zo’n 15 euro goedkoper, maar niet elke ipad heeft tegenwoordig meer een aux ingang
Bekijk JBL JR310 Kids - Bedrade on-ear koptelefoon - Blauw/Rood op: JBL JR310 Kids - Bedrade on-ear koptelefoon - Blauw/Rood | bol

2 likes

Wij hadden dezelfde koptelefoon als die hier al 2x genoemd is. Prima ding!

1 like

En jbpm of gelilact? Zijn wel steeds wisselende richtlijnen. Maar misschien iets wat je kan overleggen met het cb?

Ja toevallig zijn we bij de huisarts geweest. 1 nacht zijn we ons kapot geschrokken. Ik had haar uit vermoeidheid lang laten spugen. Toen was ze wel in slaap gevallen maar 2 uur later leek ze te stikken in dik slijm en overstrekken (weet niet of dit door het spugen kwam of los ervan staat). De huisarts zei dat het normale reflexen zijn bij een baby en ze niet eens echt heel erg last heeft van reflux omdat alle baby’s wel spugen en johannesbroodpitmeel moesten we niet te snel aan beginnen.

Maar zit er wel over te denken om terug te gaan, want het schiet niet echt op zo. Vooral heel zielig voor haar.

2 likes

Ja we gaan toch weer eens langs het spreekuur denk ik! Toen we ze laatst spraken was het nog niet zo erg als nu.

Alle baby’s spugen wel eens maar niet non-stop vanaf het moment dat ze in bed liggen. Dat zou de arts niet moeten afzwakken naar milde reflux, dat is gewoon reflux.

3 likes

Hier ook een baby (gehad) met reflux, echt superkut gewoon. Dat stikken hebben wij ook meerdere keren gehad, in de nacht, en was echt vreselijk om mee te maken. Zelf ook echt slecht geslapen die periode omdat je zo alert bent. Wij hebben maagzuurremmers gekregen via de huisarts om het voor hem wat te verzachten allemaal en dat een poosje gegeven. Het enige wat echt ging werken tegen het spugen, was de verandering naar vast eten. Ik was iedere keer zo blij als we weer een flesje melk uit z’n schema konden halen. Heel veel sterkte!

Edit o wat ook fijn was, was dat hij op gegeven moment op z’n buik ging slapen. Dan was hij niet de hele tijd bezig met wegslikken

1 like

Klopt, wij hadden / hebben dit ook.
Er is tegen het spugen zelf niet veel te doen, vooral als ze er echt heel erg last van hebben (als in zuur). Wij kregen te horen dat we pas maagzuurremmers kregen als de slokdarm echt ontstoken was
 want er is nieuw onderzoek wat uitwijst dat veel kinderen die op vroege leeftijd die maagzuurremmers kregen, later veel vaker allergieën en astma ontwikkelen

Dus dan geven ze een week medicatie om die slokdarm tot rust te brengen en dan weer medicatie er af. Maar dat hebben wij uiteindelijk niet gedaan.

Edit: of wanneer kind vermagert. Maar ons kind groeit dus gewoon op de +1 lijn ondanks meerdere voedingen per dag teruggeven. Cb zei dat dat een “gelukje” is van borstvoeding. Want je zit niet aan een liter. Ik gok dat hij ruim 1.5 krijgt, maar de helft dus uitspuugt. Zouden we aan die liter vast houden zou hij allang vermageren :smiling_face_with_tear:

Reflux heeft bijna altijd een oorzaak, hier was het een cirkel van overstrekken en in combinatie met overproductie.
De cirkel was; door spugen krijgen ze stress —> overstrekken —> veel huilen —> stress —> meer spugen etc. Kinder fysio heeft ons geholpen dit te doorbreken met houdingsadviezen.
En overproductie is inmiddels onder controle.

Wij deden in de nacht na het voeden 45-60’min omhoog, elke 2u kleine voedingen, bed rechtop, en ook wel op zij slapen. Dan spugen ze opzij

2 likes

Ai. Mijn kind heeft dat wel gehad. Heb je een dit van de huisarts of kinderarts?

1 like

Mijn zoontje moet een antibiotica kuur omdat hij gebeten is door een kat, maar hoe kan je het geven dat dat het minst goor is? Hij is 3 en lust eigenlijk alles maar bij dit zat hij echt te kokhalzen.

Consultatiebureau, zijn gaven aan dat dit nieuwe beleid was en dat ze dus ook niet meer doorsturen daarvoor naar de kinderarts. Omdat die dus geen medicatie meer voorschrijft zo snel als vroeger. Kennelijk werd het vroeger heel erg “baadt het niet schaadt het niet” voorgeschreven
 terwijl ze nu dus (hierdoor) aangeven het alleen te doen als het kind echt last ervaart in de vorm van niet aankomen of dus echt slokdarm die stuk gaat

(Edit: maar je vindt het online ook terug bij o.a. vakblad VROEG en de richtlijnen van de NHG (Nederlands huisartsen genootschap) en Huisarts&wetenschap etc. Verwijzen wel allemaal naar dezelfde 2 onderzoeken)

3 likes

Hmm in appelmoes? Weet niet hoe goor het is? Heb het 1x gehad bij kind van bijna 1 met een vaag zoetig smaakje geloof ik :sweat_smile:

1 like

Ja had ik nu gedaan maar was echt geen succes. Misschien in vla ofzo.

Of belonen (of omkopen hahah):stuck_out_tongue_winking_eye:? Lepeltje leeg van dit, dan een stukje chocola haha?

1 like

Ik zou gaan voor omkopen. Als je het ergens indoet en je krijgt hem niet overtuigd dan moet ie er nog veel meer van eten (als je het in appelmoes mengt moet die hele portie op
). Tenzij je een makkelijk kind hebt proeven ze of merken ze het toch. Op die leeftijd werkt hier best om het streng uit te leggen en iets lekker te laten kiezen voor erna. Ben nog steeds jaloers op kindjes die al die siroopjes zomaar naar binnen spelen :crazy_face:

4 likes

Mijn kind had geen reflux (niet dat we weten), maar was een huilbaby en zij heeft de eerste maanden ‘s nachts wel op mij geslapen. Ik zat half liggend met kussens in rug en nek en de baby lag dan op mijn borst met nog een fort er omheen zodat ze niet weg kon rollen.
Ik zal het niet aanraden maar voor ons was het de juiste keuze en we hebben het zo veilig mogelijk gedaan.

2 likes

Pff wat ‘fijn’ om te lezen dat veel dit herkennen. Ze is nu 4 weken en je denkt door cb en huisarts dat dit er dan bijhoort. Blijkt je gevoel toch te kloppen dat dit wel echt reflux is @Loes

@kleinmaargroot ja echt vreselijk om te zien. Ben zo hard geschrokken. We leggen haar overdag op haar buik onder toezicht maar ‘s nachts durven we dat niet. Kan niet wachten tot ze kan rollen en ze dat wel in de nacht kan doen.

@Fishing ons kind groeit ook heel goed gelukkig, maar vooral omdat we haar overdag in de draagzak hebben of op onze borst. Dan houdt ze alles wel binnen. Interessant dat je zegt dat het altijd een oorzaak heeft, het is bij ons ook pas na 2 weken begonnen. Dinsdag afspraak met de osteopaat dus misschien komt daar nog wat uit. We hebben haar op advies van de kraamhulp de eerste 2 dagen op haar zij gelegd omdat ze heel veel vruchtwater overgaf. Maar heb begrepen dat dat eigenlijk niet veilig zou zijn, heb je daar advies over gehad?

@wiewatwaar ja doodeng! Voorlopig wordt dat nog even slapen met haar op ons geplakt. Ik slaap op die manier best prima gelukkig maar ze wordt toch wel zwaar met ruim 4 kilo al.

@Huismus voor ons is het ook de enige manier om slaap te krijgen, dus dan kies je er toch snel voor. Moet bekennen dat ik geen enkel fort heb gebouwd. :sweat_smile:

3 likes

Wat “grappig”
 bij ons dus ook na 2-3 weken. En idd, hier ook: draagzak en maxicosi. Daarin leeft deze baby :smiling_face_with_tear:
 daardoor gaat het overdag op een gegeven moment redelijk

Je zou dus nog Lactatiekundige kunnen vragen om te kijken naar hoe en wat met drinken (als je bv geeft?) of baby fysio therapeut voor het overstrekken Enzo

2 likes