Tips, ervaringen & aanraders #10

Nog nooit iets gemerkt van sprongetjes of slaapregressies oid dus niks bij te houden. Bij beide kinderen niet.

Een vriend van mij was wel altijd over zijn kind met Ja ze heeft nu een sprong dus daarom huilt ze etc. Misschien vindt hij het fijn een soort verklaring te zoeken….

Als jij er geen behoefte aan hebt lekker negeren toch…

3 likes

Ik heb er ook nooit naar gekeken. Ik merk zelf wel of mijn kind ongezellig is of opeens iets nieuws kan, zonder app :wink:

2 likes

Hoe bewaren jullie je tekeningen of knutsels van je kinderen? Sinds mijn dochter naar school gaat komt ze elke dag met iets anders thuis, waar ze heel trots op is. Ik vind dat superlief, maar inmiddels liggen door het hele huis stapels tekeningen :sweat_smile:. En ik vind het zielig om dingen weg te gooien…

Ik zie dat er een app bestaat, iemand die het bijv. daarin opslaat?

1 like

Heb ik ook nooit gedaan bij m’n twee kinderen. En toch zijn ze groot geworden. Zulke boeken of apps over “ sprongen “ zegt denk ik meer over het gemiddelde en niks over jouw specifieke baby.

1 like

In een grote IKEA bak. Moet wel iets anders verzinnen. De leukste werken plak om tijdelijk op de koelkast. Ik vind dat echt gezelligheid geven.

3 likes

Nee ik doe niet aan sprongetjes. Toevallig was mijn peuter van 3 laatst chagrijnig toen zei een vriendin: sprongetje misschien???
En toen dacht ik ehh volgens mij gaat dat toch tot 1 jaar en kinderen mogen ook wel eens hun dag niet hebben hoor.

6 likes

Ik gooi het wel weg. We hadden in 2 maanden dat ze nu op school zit wel een museum kunnen beginnen. Sommige hang ik op de deur, maar het meeste gaat weg. En de leukste / met een bijzonder herinnering bewaar ik in een grote map op zolder. Maar dat zijn er tot nu toe 10 ofzo (ze is 4).

2 likes

Ik ben nog niet in die fase maar zag een keer bij iemand die een foto had gemaakt van de (leukste?) werkjes/knutsels en dit in een digitaal fotoboek had gezet. Vond ik ook wel een grappig idee!

1 like

Ik heb daar laatst ook over zitten denken en bewaar alleen de bijzondere of seasonal dingen.
Vind t wel moeilijk, gooi het vaak na een week weg. (Vaak gewoon kleurplaten met wat krassen erop)
Mijn vriend heeft er minder moeite mee, die zegt dan tegen peuter: ooh mooi! Heb je die gemaakt voor de papierbak?
Mijn hart brak echt🫣

Ik vind het vooral irritant dat ze door goede marketing de ouder doen geloven alsof sprongetjes echt bestaan terwijk er eigenlijk geen wetenschappelijke basis voor is

Zo kreeg ik bij de intake van de kraamzorg heel veel folders van oei ik groei met informatie over slaapjes, eerste voeding, krampjes, huilen etc dat ik dacht van uhhh oke, als ik info daarover wil kijk ik eerst in t boekje van de ggd haha

10 likes

Bij de eerste wel, toen was ik vooral echt wanhopig om mn baby enigszins te snappen. Bij de laatste heb ik het helemaal los gelaten. Ze word vanzelf wel groot met alle ups en downs die er bij horen

2 likes

Ik vraag aan mijn kind na 1 of 2 dagen of ze het wil houden of weggooien. Heel vaak zegt ze zelf weggooien dus dat kan je ook nog proberen als je het niet hebt gedaan. Misschien heb je geluk.

1 like

Mijn dochter zegt bij 95% vd tekeningen altijd bewaren 🫠🫠 mijn vriendin houdt de 3 dagen regel aan, die is ook chill!

1 like

Losse tekeningen en werkbladen gooi ik weg. Dochter krijgt 2x per jaar een portfolio waar themawerkjes inzitten, die ga ik wel bewaren als ze van school komt. M’n ouders hebben de deur van de trapkast opgeofferd als knutselverzamelplek.

Ik zag bij Sarah Rebecca een soort schilderijlijsten voorbijkomen waar je ook werkjes in kan bewaren.

In het begin wel, maar de sprongetjes kwamen niet echt overeen met de werkelijkheid, heb ze helemaal niet gemerkt eigenlijk. Ik vond het eerder stress geven, omdat mijn kind allemaal dingen zou moeten kunnen die ze nog niet kon (bij ongeveer 12 maanden staat een voorbeeld van een kindje dat op een potje plast en het resultaat zelf naar de wc bracht?!). Ze geven natuurlijk aan dat er een range in ontwikkeling is, maar vond het echt onzeker maken.

1 like

Volgens mij is het idee dat ze na die sprong die ontwikkeling kunnen gaan maken, maar ik vond dat ook heel erg raar en nutteloos.

2 likes

Thanks all! Ik denk er hetzelfde over als jullie, maar door mijn omgeving begon ik ineens te twijfelen.

5 likes

Zo echt ieder blaadje met 1 streep erop krijgen ze mee bij ons. Productie bij de bso is ook vrij hoog… vorige week lag er een pak van enkele centimeters dik in haar lade toen ik haar daar ophaalde 🫣

Wij hangen wat dingen op in de speelhoek en op de vriezer in de gang en als het vol is, haal ik alles eraf en bewaren we de mooiste/bijzondere dingen en die gaan naar zolder in een bak. Maar wordt daar steeds kritischer in, want zit zo vol. Dus nu vooral als je ziet dat ze bv echt weer iets nieuws heeft geleerd qua vaardigheden ofzo.

Oh en een tip; schrijf de maand en het jaar erachter op. Dat weet je anders straks echt niet meer.

3 likes

Jep, idem met die wakkertijden en dutjes moeten doen. Ik volg hem gewoon. Ene dag 3 dutjes de andere dag 2! En sprongetjes geen idee😂.

1 like

Er is overigens geen goed of fout wat mij betreft. Als iemand wel graag die sprongen theorie aanhoud: prima toch?

Ik vond overigens die ontwikkelingsdingen bij Oei ik Groei wel heel leuk om te lezen. Super interessant om te lezen hoe blanco een babybgeboren word en hoe echt alles geleerd moet worden.

3 likes