Tips, ervaringen & aanraders #10

Unpopular opinion blijkbaar, maar ik vind de Oei ik groei app wel interessant om af en toe te bekijken. :smile: Vind het leuk om te lezen welke ontwikkelingen er (gemiddeld gezien) aan zitten te komen, en ook op een moeilijke dag valt soms ineens het kwartje als ik in de app zie dat er een sprongetje gaande is, hoewel het dan meestal zo is dat hij volgens de app pas een week later daarin zou belanden. Dus nee het is niet heilig, en zonder red je het ook prima, maar vind het zelf ook weer niet volkomen nutteloos :sweat_smile:. Beetje met gezond verstand en een korrel zout lezen, net als dat wakkertijden/bedtijden /aantal voedingen per dag ook niet heilig zijn en verschillen per kind.

5 likes

Ik vond het ook wel fijn hoor! Niet als gouden standaard aanhouden, maar het verklaarde vaak wel wat er gaande was en dat hielp wel de moeilijkere tijden doorkomen.

3 likes

Eens hoor, ik vind het ook wel leuk om die spelletjes te doen. En het verklaard sommig “moeilijk” gedrag ook wel. Idd met een korrel zout, want ze kwam zo ongeveer uit de sprong toen die volgens de app begon.

Wel met @Plum eens dat de manier van formuleren echt wat minder stellig was. Alsof het fout is als je kind iets nog niet kan. Kan me voorstellen dat dat stress geeft of onzeker maakt.

Maar die stellige manier van formuleren omtrent zwangerschap/kraamtijd/kinderen vind ik sowieso heftig. Je baby kan nu dit PUNT, je komt nu zoveel kilo aan PERIOD, zo vervelend.

3 likes

Ik ben opzoek naar een autostoeltje. Gaan nog wel naar een babyzaak voor advies, maar vind het fijn om zelf van te voren ook wat onderzoek te doen. Ik zag de maxi cosi mica pro eco I- size en die leek me top. Ivm prijzen vind ik het fijn als hij lang mee kan (deze kan tot ong 4 jaar) en het zitje kan draaien wat mij heel fijn lijkt. En het belangrijkste; hij komt goed uit de test van de ANWB. Echter is ook een grote eis van mij dat we het ook buiten de auto kunnen gebruiken. Voornamelijk omdat we de eerste maanden nog in een appartement wonen waar we ivm gebrek aan een goede lift, de kinderwagen niet mee kunnen nemen ons huis in. Dan lijkt mij een maxi cosi (hoeft niet per se dat merk) heel fijn om de baby in te vervoeren van/naar huis ipv zo vast te houden op de trappen. Nu kom ik er dus achter dat je de genoemde maxi cosi niet buiten de auto kan gebruiken. En heb ook even gezocht hier op het forum maar het lijkt alsof er geen enkel zitje voldoet aan de volgende eisen:

• Gaat langer mee dan de babytijd
  • Kan draaien richting de deur
  • Kan ook gebruikt worden buiten de auto
  • En is natuurlijk veilig getest!!

Heeft iemand misschien toch de gouden tip?

Volgens mij zijn al die draaibare stoelen vaste stoelen. Je kan dan een goedkope maxi Cosi kopen evt voor de eerste maanden. Je hebt ze al vanaf 40 a 50€ als je niets geeft om looks of de modernste versie. Of een duurdere, wat jij wil. Wij hadden een 2e hands Pearl en die ook nog goed doorverkocht, en rond de 4 maanden ging ze in een draaibare vaste maxi cosi stoel, de assisfix ofzo. Heel fijn is die.

1 like

En is het een optie om voor de eerste maanden een Maxicosi te gebruiken en dan later over te gaan op een uitgebreidere autostoel.

Voor de kosten zou je misschien een tweedehands (van mensen die je vertrouwd) Maxicosi kunnen overnemen /lenen.

1 like

Mijn dochter gaan aankomende week met zwemles beginnen. Dus ik vrieg me af of jullie nog handige tips & trucs hebben?

Slipstops hebben we al. En ik zat te denken aan een onsesie voor makkelijk/snel omkleden. Nog meer handigheidjes?

Extra vraag: Waar kan ik online een leuke onesie (mt 110-116) kopen? Liefst iets unicorn-achtigs maar zonder grote staarten oid. Zie vaak toch ook wel juist de grotere maten.

Volgens mij gebruik je geen schoenen bij zwemles? Mijn kind en de anderen in de groep zwemmen altijd met blote voeten (en schoenen pas bij afzwemmen, maar dat moeten wel echte schoenen zijn en niet van die slipstops).

Verder valt er niet zoveel te lifehacken met zwemles. Ik ben niet gaandeweg dingen anders gaan doen oid. Gewoon gaan.

Ik hoop alleen dat er ooit eens iets bedacht word op die temperatuur in die kleedhokken :hot_face:

2 likes
  • Slippers voor diegene die met haar mee gaat zodat je niet elke keer hoesjes hoeft te kopen (of op blote voeten hoeft)
  • onesies: Hema, Wefashion
  • bikini i.p.v. badpak als ze een lange zwemles heeft zodat ze tussendoor makkelijk naar de wc kan
  • haar vast maken in een staart/vlecht (zodat het niet voor haar ogen komt als ze onderwater zwemt)
2 likes

Ik heb 2 lijsten besteld waar je heel wat tekeningen in kunt bewaren en tentoon kunt stellen/aan de muur kunt hangen: Kunstframe voor kinderkunst: A4 Fotolijst voor 50+ Tekeningen - Opening voorkant -... | bol

Deze vond ik extra handig omdat je deze ook als fotolijst kunt neerzetten. Mijn zoontje is altijd super trots als zijn tekeningen de lijst in gaan.

Als de lijsten vol zitten bewaar ik denk ik de mooiste en de rest wel weg dan.

We hebben pas ook een multomap gekregen van de opvang met al zijn tekeningen erin. Ik dacht altijd dat we alles mee naar huis kregen, maar schijnbaar gaan die 4 jaar lang de map in en krijg je die mee als je kind naar de basisschool gaat.

1 like

Ik gooi heel veel weg. Sommige bewaar ik, bijvoorbeeld een grotere knutsel van school waar ik zie dat ze ook hard aan heeft gewerkt. Maar hier heeft ze meestal 3 papieren per dag van school en dan ook nog de knutsels van de BSO, de knutsels die ze thuis maakt, die bij m’n ouders. Het loopt de spuigaten uit haha. Meestal ligt het 2 dagen op tafel en daarna is het vergeten en kan het bij het oud papier.

1 like

Ze moeten volgens de informatiefolder slippers aan richting zwembad, dus daar dacht ik de slipstops voor te gaan gebruiken.

2 likes

Een maxi cosi met kind erin is wel echt loodzwaar. Ik vond m’n kind sjouwen en die maxi cosi niet meenemen echt veel makkelijker.
Dus als je verder een stoel hebt gevonden die vanaf 0 maanden kan dan zou ik dat misschien wel doen.

10 likes

Nee nooit gedaan. Zoontje is 12 weken te vroeg geboren dus wist ook niet wanneer iets overeen kwam.

1 like

Mijn zoontje doet thuis al z’n zwembroek aan en daarover z’n normale kleding. Dat scheelt al wat tijd met omkleden. Verder altijd makkelijke kleding als jogingbroek. Onesie lijkt me ook handig. Verder een grote grote handdoek zodat ze er lekker in kunnen. Neem ook iets klein te drinken en eten mee in de tas voor erna. M’n zoontje is na zwemmen echt hongerig.

@itakepictures hangt van de diploma ervaring af. M’n zoontje zwemt vaak met schoenen aan. Ongeveer om de 4 lessen met kleding en met schoenen aan. Maar als ik het zo lees verschilt dat ook per zwemcentrum denk ik.

2 likes

Ik zou ook voor een keer een draaibare stoel gaan. We hebben niet een appartement, maar onze auto staat niet voor de deur. Dus het is steeds 5 min lopen. Dat hebben we altijd met kind in de armen gedaan. Ik vond de maxicosi met kind erin ook echt zwaar.

1 like

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er stoelen tot 4 jaar zijn die je buiten de auto kunt gebruiken. Mijn dreumes zit nu in een stoeltje van 6 maanden tot 4 jaar en dat is een enorme unit.

Kun je niet beter op zoek naar een base met een babystoeltje en een groter stoeltje daarna? Dan heb je zelfs stoelen die tot 12 jaar ofzo gaan.

Wij hebben trouwens nooit een draaibare stoel gehad en best een kleine auto en nog nooit problemen mee ondervonden.

4 likes

Er bestaan draaibare bases. Mer de pebble 360 pro bijv (dat is zo’n baby maxicosi). Wellicht kan er op die family 360 base ook een vervolg stoel daarna? Of je verkoopt die set gewoon daarna en koopt een daarna een opvolg stoel. Dan is de baby al 15mnd ofzo

2 likes

Ik heb eerst een maxicosi met draaibare base gebruikt. Maar zoals iedereen al zegt… maxicosi is wel zwaar.

Daarna hebben we een stoeltje gekocht waar ze vanaf baby in kon tm 12 jaar als goed is. Tot 4 jaar is hij draaibaar geloof ik.

Dus denk dat je keuze moet maken.

Maxicosi nam ik vaak niet mee naar binnen maar bijv bij boodschappen doen haalde ik m wel uit de auto en zette m op onderstel kinderwagen. Als je vast stoeltje neemt zou je altijd de bak vd wagen mee moeten nemen.

4 likes

Start met zwemles is toch nooit met schoenen? Mijn kind had ze pas richting afzwemmen voor A aan, en bij B & C elke les dacht ik.
Maar als het zwembsd als regel heeft dat een kind slippers aan moet kan het handig zijn.