Tips, ervaringen & aanraders #10

Haha, ik worstelde vandaag weer met hetzelfde vraagstuk. Wat bij mij helpt: op tijd beginnen. Vroeg eten en vroeg naar boven, zodat er wat speling is.
Hier gaat de baby altijd het makkelijkst slapen, dus die gaat eerst. Ik ga dan eerst met de oudste (baby speelt dan een beetje op de grond) pyjama aandoen, tandenpoetsen en naar de wc. Dan mag ze even een filmpje kijken en breng ik de baby naar bed. Daarna boekje lezen met de oudste en zij naar bed.

Toen de baby jonger was en ook niet echt een ritme had, deed ik het juist andersom. Oudste kreeg dan eerst alle aandacht (baby dan in de draagdoek) en als die sliep, deed ik het ritueel met de baby (of weer naar beneden met baby). Als er gevoed moest worden tussendoor had de oudste geluk, want dan mocht ze weer even een filmpje kijken. Of samen een boekje lezen op het grote bed, terwijl ik de baby aan het voeden was.

1 like

Dank voor het delen! Ja ik doe nu inderdaad de peuter eerst en dan baby, maar hoop dat het snel andersom kan want de baby is vooralsnog ook erg makkelijk, die slaapt nu uiteindelijk tegelijk met de peuter :laughing:. Hij wil alleen niet graag in de draagdoek/zak als hij eenmaal wakker is, dus dat zijn dan even lastige momenten. Hij gaat dan huilen en op den duur gaat de peuter meehuilen 🄹 en dan versterken ze elkaar 🫠.

Eerder beginnen probeer ik ook ja, maar is ook weer lastig als ik alles alleen doe.

Iemand die dit herkent? En misschien tips heeft?

Mijn zoontje (net 3) is net zindelijk overdag en het gaat echt heel erg goed.
Alleen sinds hij overdag zindelijk is, roept hij elke avond wel 2x dat hij moet plassen als hij allang in bed ligt. Waardoor hij echt heel laat in slaap valt. Nu net bijv. weer (het is 21.30 uur).

Komt dit omdat het nog nieuw is? En hij er volledig op gefocust is?
Hij heeft nog wel een luier aan in de nacht maar die is meestal dus droog door deze plasavonturen in de avond :wink:

1 like

Moet hij dan ook echt plassen? Hier is dat (of “ik moet kaka doen“) deel van de ik-wil-niet-slapen trukkendoos.

2 likes

Herken het niet, maar als hij niet echt hoeft te plassen als hij dit zegt: zou het helpen als je zegt dat je hem nog laat plassen als je zelf naar bed gaat? Dat het daardoor minder beladen voor hem is?

2 likes

@Mees en @Zitzak
Hij moet dus wel plassen. Roept vaak 2x en plast dan ook 2x. Maar ik heb het idee dat dit ook wel allemaal in 1x had gekund.

Vind het juist super dat hij ons roept hoor, maar in een uur/anderhalf uur tijd 3x plassen vind ik best veel.
Misschien moet hij het nog leren ophouden ofzo.

4 likes

Dit was bij ons ook in het ā€œbeginā€ (nu 2 weken nachtzindelijk :laughing: /hij is 3j2m), maar de lol is er voor hem nu wel af. Ik breng hem naar bed en hij weet dat hij altijd uit bed mag om te gaan plassen. Dit doet hij zelf, dus als ik hem dan tegenkom wanneer hij onderweg is, dan vraag ik: hoi, moet je plassen? Dan zegt ie: ja. Zeg ik: ā€˜oke, is goed. Slaap lekker zometeen weer!’ En ik ga verder met mn eigen ding. Breng hem ook niet opnieuw naar bed, dat is al geweest. Hij gaat zelf weer terug.
Verder geef ik hem geen ā€˜leuke’ aandacht en hij heeft geen hulp nodig met naar de wc gaan. De eerste avonden ging hij wel 3x heen en weer. Super interessant die vrijheid van zelf zn kamer en de trap afmogen zonder ouders (hij slaapt op zolder waar we geen wc hebben, dus voordat we dit gingen doen hebben we eerst overdag aangekeken of hij zelf veilig genoeg van de trap af kan), nu hooguit 1x omdat hij echt nog even moet of helemaal niet meer.
Kan hij al helemaal zelfstandig naar de wc? En is er de mogelijkheid dat hij dit vanuit bed zelf kan gaan doen zodra dit overdag goed gaat? Misschien dat bovenstaande dan ook werkt voor jullie.

5 likes

Hij kan nog niet zelfstandig uit bed (Sebra bedje, lekker groot… dus ligt nog in z’n ledikant). Ook nog niet helemaal zelfstandig naar de wc. Aankleden/uitkleden is nog een beetje lastig.

Maar jouw ervaring geeft wel vertrouwen voor de toekomst als hij dat allemaal wel kan. Je weet stiekem wel dat alles een fase is, maar soms wil ik toch overal een oplossing voor vinden.

En dat van die leuke aandacht vind ik wel een goede. Hij kletst er gelijk op los als we ā€˜m uit bed halen en ik doe dan vaak gezellig mee :sweat_smile:

Herkenbaar, ik had bijna met mijn dochter van 3 bij de huisarts gezeten omdat ik dacht dat ze blaasontsteking ofzo had. Wel 10x op een avond ā€œIk moet plassenā€. Overdag overigens nergens last van.

Tot ik van de opvang hoorde dat daar veel kinderen dat deden om niet te willen slapen. Nou die truc had ze dus overgenomen… :sweat_smile:

3 likes

:sweat_smile:
Mijn zoontje weet ook echt heel goed dat hij bij “ik moet kaka doen“zeker weer uit bed “mag“. Hij zit dan maar zijn best te doen op z“n potje, voor soms een minimini beetje resultaat. Ondertussen maar kketsen natuurlijk, en van die semi-volwassen vragen: “mama, heb je nog veel last van je arm?“ :laughing:. We proberen hem nu uit te leggen dat dat niet zo heel gezond is, maar ja.

2 likes

Ook herkenbaar. Wat mij hielp was bijv. het avondeten zoveel mogelijk klaar hebben, denk aan de pastasaus al klaar hebben in de middag zodat je later alleen de pasta hoeft te koken. En ik legde altijd zoveel mogelijk de pyjama’s met ondergoed klaar zodat je alles bij de hand hebt.

3 likes

Laten/lieten jullie je baby altijd zelf wakker worden? Gisteren heb ik haar (9 maanden oud) uiteindelijk wakker gemaakt om 9:15 omdat het anders wel heel laat werd, ook met voeding, haha. Mja, ze slaapt nu ook nog steeds, ze wordt normaal gesproken meestal zelf wakker tussen 7:00 en 8:00. Of van genieten zolang ze dit doet? :joy:

Retrospectief: laten liggen voor je eigen rust. Het is geen pasgeboren baby meer die super afhankelijk is van voeding.

Wat ik deed: mij strak aan schema’s houden.
Nu achteraf had ik het wel anders gedaan :joy: Helaas was alleen mijn jongste soms een ā€˜ uitslaper’ en bleef ik mij toch altijd aan die schema’s houden.

2 likes

Ja altijd, als het kan ivm opvang enzo.

Edit: trouwens wel vanaf dat mijn kind nog maar 1 dutje doet want wil voorkomen dat dat dutje in gevaar komt (omdat ik die rust 's middags wil, haha), dus sindsdien niet later dan 9 uur uitslapen

2 likes

Altijd zelf wakker laten worden, tenzij ik echt weg moet. Mijn kind is ook suuuuuper chagrijnig als je haar wakker maakt.

2 likes

Als we niet de deur uit hoeven, altijd laten liggen tot ze zelf wakker werden.

3 likes

Wat vinden jullie fijne transport tassen voor buggy en autostoel?
Heb niet zo’n mini opvouwbare buggy, hij blijft nog best hoog. En autostoel is van Cybex.
Het liefst seal ik ze allebei maar weet niet of er op Rotterdam AirPort zo’n machine staat.

3 likes

Die van Stokke. Wel van Marktplaats want duuuuur maar ik lees en hoor te vaak verhalen van kapotte kinderwagens, en die zijn duurder.

1 like

Handig ding! Veel particulieren op marktplaats die ze verhuren haha.
Heb ook echt bescherming voor de autostoel nodig, als die kapot aankomt op bestemming kunnen we niks meer :upside_down_face: zo balen dat er zo vaak met bagage enz gegooid wordt op de luchthavens… je bent de Sjaak als het kapot is bij aanvang van je vakantie.

Iemand heeeeel toevallig een kortingscode voor ilovespeelgoed? :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like