Tips, ervaringen & aanraders #10

Veel plezier! Ik ben nu ook geïnspireerd om te gaan deze week! :smiley:

2 likes

Door jouw post besef ik weer dat talkpoeder bestaat. Is echt nooit in me opgekomen om te gebruiken bij m’n baby’s, haha. Nu ben ik wel benieuwd hoeveel mensen dat gebruiken.

Talkpoeder (voor je kinderen):

• Ik gebruik het regelmatig
  • Ik gebruik het af en toe/ik heb het in huis
  • Ik gebruik het nooit

0 stemmers

1 like

Ik hoor voor het eerst dat je dat niet moet doen? Vind die tactieken ook intens klinken eigenlijk, heb dat zelf nooit zo gedaan. Onze 1e zat eerst in een tummytub maar dat was een onding en de 2e hebben we vanaf zn eerste badje op dat stoeltje gehad.
Is de enige reden dat ze het afraden echt dat je hem niet alleen kan laten? Want dat is logisch toch??

1 like

Mijn vriend moest helaas na een week weer gaan werken, maar wij doen badjes in de avond of één van ons neemt hem s avonds mee onder de douche en de ander pakt hem dan aan en droogt hem af, smeert hem in en kleed hem aan

3 likes

Werd door mijn kraamhulp afgeraden omdat dit vanwege het stuiven (zeg ik dat zo goed?) in de luchtwegen kan komen.

3 likes

Tsjaj ik heb geen idee eigenlijk. Mijn kraamhulp zei destijds niet doen en ik weer niet beter haha.

Maar goed zoveel mensen die met 1 week hebben gedaan dus met 7 weken durf ik het wel aan. Beter laat dan nooit🫣

Ik heb dat zitje nooit gebruikt, dus nooit kan ook prima hoor. Maar wij vonden douchen ook wel heel fijn. Zeep gebruikten we dan niet (en in het badje ook nauwelijks) dus glibberen doet het niet (baby is juist beetje stroef als die nat is).

@Blush ja, Jetske Ultee raadt talkpoeder idd ook af ivm verstuiven en in de longen komen.

2 likes

tja mijn zoontje had smet in zn liezen, onder zn ballen en onder zn oksels.
Was niks anders wat helpt om dat dan droog te houden.
ik stuif het niet richting hem, maar doe een beetje op m’n hand.

bij m’n dochter ook nooit gebruikt. beide nooit luieruitslag gehad dus dat staat er volgens mij los van.

1 like

Och ja, die smetplekken zijn zo naar. Bij mijn baby idd in liezen, oksels en onder de kin, maar bij ons hielp goede zinkzalf gelukkig goed.

4 likes

Onze kraamhulp zei ook toen ik liet zien dat ik dat ding had “nee dat mag pas na x weken”. Toen de volgende dag zei ik dat er op de verpakking stond vanaf de geboorte. Toen zei ze Oh ok, dan proberen we het. En het ging gewoon goed, kind was ook best groot en “zat” al stevig en we bleven er natuurlijk gewoon bij.

1 like

Wij gebruiken deze nu sinds baby 4 maanden is denk ik? Zijn dat gaan doen omdat hij echt niet meer in het babybadje paste zonder dat het een groot waterballet werd, dus nu zetten we die inzet in het grote bad. Hij kan dan trappelen en spetteren wat hij wil en vindt het top. Als ik hem alleen in bad doe leg ik het aankleedkussen op de grond in de badkamer, en terwijl hij in die inzet in bad ligt leg ik een handdoek en hydrofiel op het aankleedkussen en daar leg ik hem dan op vanuit het bad. Hydrofiel direct dichtklappen om hem heen en baby afdrogen, gaat echt prima in mijn eentje. Ik gebruik geen zeep of wat dan ook dus dat scheelt ook handelingen denk ik.
Ik gebruik het aankleedkussen trouwens ook op de grond in de badkamer als ik zelf moet douchen terwijl baby wakker is, en dan zet ik de babygym over hem heen. Dan blijft hij op zijn rug en kan eigenlijk nergens heen, heeft ook vermaak, kan ik ff rustig douchen (we hebben een inloopdouche dus ik kan hem ook gewoon zien en makkelijk bereiken terwijl ik douche).

1 like

Hmm ja wij hadden wel een kleintje (3 kilo), dus misschien dat ze het daarom zei? Eigenlijk heb ik geen idee als ik alle comments hier lees haha

@Junebug85 handig ook! Ik heb helaas geen groot bad😭 Op zich is de badkamer een ensuite van de slaapkamer ik loop zo naar het aankleedkussen. En wij hebben heel handig zo’n handdoek die je aan je nek hangt.

Dat in mn eentje durf ik nog wel aan. Het is vooral het in bad doen zelf zonder inzet wat me onhandig lijkt. Het badje op de standaard is eigenlijk ook net iets te hoog voor mij, zeker als ik mn dochter vasthoud met een hand en schoonmaken met de andere. Dus de inzet gebruiken is in dat opzicht ideaal.

1 like

Het was niet als kritiek bedoeld ofzo, gewoon iets dat nooit bij me is opgekomen om te gebruiken of over had gehoord of gelezen. Want bij m’n baby zou het ook best handig zijn geweest, die had zo vaak uitslag.

2 likes

Heeft iemand ervaring met een kleintje dat niet zo sterk in z’n nek is en dit ook niet graag oefent? We mogen kinderfysio inschakelen maar dat voelt ook zo heftig gelijk 🫢

Niet echt een directe reactie misschien, maar mijn kinderen gingen ook gewoon weinig in bad, vond dat altijd zo’n gedoe. Natuurlijk als ze echt vies waren, maar verder niet meer dan 1-2 keer per week. Scheelt ook wel stress en is volgens mij helemaal niet erg.

9 likes

Jep mijn zoontje had dat. Kinderfysio heeft echt heel goed geholpen. Ze kwam ook steeds aan huis. Zou het dus aanraden. Sterke nek heeft impact op veel andere motoriek verder…

2 likes

Wij hebben kinderfysio gehad ivm voorkeurshouding en ze komen altijd aan huis. Zelfs bij ons terwijl we tegenover de praktijk wonen.

Ik vond t fijn en super laagdrempelig, ik zou het gewoon een keer proberen.

2 likes

Kinderfysio is helemaal niet heftig. Ik zou dat heel laagdrempelig inzetten, niet wachten tot het al te erg is, je bent er liever te vroeg bij dan te laat. Ik heb het zelfs ingezet toen m’n kindje een billenschuiver bleek te zijn en verder niemand zich daar zorgen over maakte. Er was ook niets aan de hand, maar de geruststelling was heel fijn. En daarvoor ook voor een voorkeurshouding. Zij kwam bij ons thuis, dat is ook wel heel fijn.

6 likes

Hier ook kinderfysio ingeschakeld, bij een voorkeurshouding en een niet- kruipend/ tijgerend kind. Bij beiden kwam ze thuis, gaf informatie, spelenderwijs wat oefeningen / tips en bij beide kinderen maar 2 keer langs geweest ( dit was al voldoende!).

Heel prettig en laagdrempelig!

2 likes

@wiewatwaar @Mexi @Perzik @Nefertiti @Uprooted Dankjewel allemaal! Dan ga ik toch de doorverwijzing aanvragen, die staat al voor ons klaar.

7 likes